• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Smart Phone eller GPS

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Min gissning är att en dedicerad GPS har betydligt större noggrannhet. Men man kommer ju inom ensiffrigt antal meter även med en smartphone.

/Ingvar
 

Iréne och Kjelle

HBK Medlem
Inlägg
521
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
1305
Medlemskap
2024
Jag använder nästan bara min telefon, skaffade en ny lur nyligen, xiaomi mi 9, med dual gps. Funkar helt okej tycker jag.
 

Börje A

HBK Medlem
Inlägg
113
Kommun
Hallsberg
HBK-Nr
25532
Medlemskap
2024
Vilket skall man välja för Geocaching?
En handhållen dedicerad GPS är klart bäst. Jag vet inte hur det är i dag, men äldre smartphones mätte avstånd horisontellt, vilket gjorde att var det kuperad terräng, kunde mätfelet på grund av detta bli ganska stort.
 

unigas

HBK Medlem
Inlägg
18
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
28712
Medlemskap
2025
Idag skulle jag säga att de flesta kör med smartphone, jag har båda men kommer ärligt inte ihåg när jag startade min friluftsGPS senast, allt blir så mycket smidigare med mobilen och den har man ju alltid med sig ändå.
Nogrannheten skiljer inte särskilt, möjligen faktiskt till telefonens fördel numera då de har A-GPS (assisted GPS som tar hjälp av kända wifi osv för att snabba upp låsningen till GPS/GLONAS)
Det en dedikerad GPS vinner på är tålighet då de är lite tuffare byggda än telefoner men det finns ju bra skyddande skal till telefonen idag så..

Väl mött i skogen :) (teamreddog i geocachingvärlden)
 

Iréne och Kjelle

HBK Medlem
Inlägg
521
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
1305
Medlemskap
2024
Min lilla Garmin har vanliga AA- batterier, räcker länge och snabbt bytta, så den fördelen har den. Tror/vet att den även är mer precis.
Fast mobilen är ju alltid med.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
En handhållen dedicerad GPS är klart bäst. Jag vet inte hur det är i dag, men äldre smartphones mätte avstånd horisontellt, vilket gjorde att var det kuperad terräng, kunde mätfelet på grund av detta bli ganska stort.
Det finns kartversioner som mäter både fågelvägen och vägsträckan men en navigeringsapp mäter alltid en av de många rutter som man själv valt. Med iGO får man upp till sju rutter att välja mellan förutom att man själv väljer vägstandard, betalväg, färjor m.m.
En modern mobil är inte bara utrustad med GPS utan också med GLONASS, Galileo m.fl. för bästa precision.
 
F

F.d. 14324

Guest
Med iGO får man upp till sju rutter att välja mellan
Vid geocaching? Nja, jag tror faktiskt att man kan skippa iGO helt och hållet när man geocachar.
Abris, har du en smartphone tycker jag att du kan börja med den och använda någon av apparna som finns tillgängliga. Själv använder jag "standardappen" för geocaching men även Cgeo för vissa manövrar och jag har även nån mer app jag lekt lite med och laddat ner listor så att jag har gömmorna tillgängliga offline, men geocachings standardapp är helt okej.
Jag har funderat på det flera gånger men aldrig skaffat mig en handhållen gps, däremot är jag heller ingen inbiten fanatiker av geocaching utan brukar ta nån eller ett par stycken om det finns nära mig och inte verkar vara alltför krångliga. Det finns tillfällen då jag hade föredragit en handhållen gps före min smartphone, tex vid regn och när situationen blir lite tuffare, men sista biten brukar man ju oftast lägga telefonen i fickan där den blir någorlunda skyddad i varje fall. :)

mvh jocke
 

unigas

HBK Medlem
Inlägg
18
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
28712
Medlemskap
2025
Kör man iPhone/iPad rekommenderar jag att man också kikar på Looking4Cache och Cachly, personligen tycker jag nog att båda är vassare än den officiella appen.
Man får bland annat möjlighet att välja olika kartor/satellitbilder etc. plus länkningar till olika navigationsprogram för "turn by turn" navigation.
 
Toppen