• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Slå slag i saken!

F

F.d. 2577

Guest
Sv: Slå slag i saken!

Jovisst Gurra, men har du inte läst mitt tidigare inlägg. Det låter inte göra sig med nuvarande stadgar. Menar du att vi skall vänta till efter nästa årsmöte, eller dra ihop ett extra? Risken finns ju då att förslaget inte går igenom. Allt måste ske snabbare.
Dessutom ser det inte snyggt ut vid eventuell publicitet, HBK skall inte förknippas med detta, det kommer att ge klubben badvill. Om vi däremot är medlemmar och vi genomför detta i gemensamt intresse kommer det i annan dager.
Leffe
 

hans p

HBK Medlem
Inlägg
312
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
782
Medlemskap
2024
Sv: Slå slag i saken!

tänk du också på blodtrycket skall vi som vanligt bara köra runt och klaga på komunerna med havsutsikt bor ni alla inne i landet eller. det blir ju precis som du sa de kommer att förbjuda oss överallt är det målet?
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Slå slag i saken!

Vad det gäller är att det finns giltiga skyltar som är fastställda av Transportstyrelsen, och som skall gälla i hela landet. Dessa skyltar finns på Transportstyrelsens hemsida.
Dessa skyltar skall man kunna när man avlägger körkortsprov, och det är allas skyldighet som har körkort att informera sig om nya skyltar och regler.
Skall vi då acceptera att kommuner och parkeringbolag tillverkar egna "hemsnickrade" skyltar och bötfäller bilister som inte har en aning om, eller kan läsa sig till, vad skylten betyder.
 
Senast ändrad:

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Slå slag i saken!

Intressant - men har inte läst allt - höll i våras på med kommunen och deras bolag å fråga efter vilka bestämmelser de gick efter.

Fick detta svar:
När det gäller bestämmelser på privatmark-tomtmark så regleras detta av LKOP
Lag om kontrollavgift vid olovlig parkering. SFS 1984:318

Bestämmelser som gäller för gatumark och är särskilda för Umeå hittar
du i Lokala Trafikförskrifter.

Allmänna bestämmelser hittar du i Vägmärkesförordningen SFS 2007:90
 
F

F.d. 9673

Guest
Sv: Slå slag i saken!

Jag tycker att Gurra helt klart har en poäng! Kul att det är flera som verkar intresserade också.
Jag kom med ett liknande förslag 2008, men det sågades utmed fotknölarna...
 
T

Teddi

Guest
Sv: Slå slag i saken!

JA SKULLE ALDRIG KUNNA TÄNKA MIG ATT MIN PRIVATMARK SKOG TOMT OSV.SKALL REGLERAS AV NÅGON ANNAN ÄN MIG SJÄLV!!!
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Slå slag i saken!

JA SKULLE ALDRIG KUNNA TÄNKA MIG ATT MIN PRIVATMARK SKOG TOMT OSV.SKALL REGLERAS AV NÅGON ANNAN ÄN MIG SJÄLV!!!

Hm Nu skriker du (versaler), tomtmark mm bestämmer du väll över själv, här pratar vi ju om Statlig och kommunal mark. Kan tänka mig att knycka en och annan svamp eller så i din skog :D

Gurra
 
T

Teddi

Guest
Sv: Slå slag i saken!

hej gurra de e klart att du får de.till o me kantareller. va de handlar om va ju att någon myndighet skulle bestämma vem som får parkera hemma hos mej:D
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Slå slag i saken!

hej gurra de e klart att du får de.till o me kantareller. va de handlar om va ju att någon myndighet skulle bestämma vem som får parkera hemma hos mej:D
Tyvärr så är det så att någon som parkerar på din mark utanför väg eller P-plats kan bli bötfälld enligt lagen om terrängkörningsförbud.
Snacka om den sista sovjetstaten.:(
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Slå slag i saken!

Tyvärr så är det så att någon som parkerar på din mark utanför väg eller P-plats kan bli bötfälld enligt lagen om terrängkörningsförbud.
Snacka om den sista sovjetstaten.:(

Terrängkörningslagen är nog en av de bättre lagarna vi har. :cool:

Gurra
 
T

Teddi

Guest
Sv: Slå slag i saken!

Tyvärr så är det så att någon som parkerar på din mark utanför väg eller P-plats kan bli bötfälld enligt lagen om terrängkörningsförbud.
Snacka om den sista sovjetstaten.:(
du menar att ja inte skulle kunna bjuda in ett par bilar på marken? i så fall blir ju sovjet sverjet!
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Slå slag i saken!

Det stod i tidningen för någon månad sedan om en som parkerat sin bil på en gräspläät vid sidan om infarten framför sin egen villatomt. Han fick böter. I o f s rev polisen dom och tyckte det var korkat, men faktum kvarstår.
Om terrängkörningslagen är bra eller dålig lämnar jag till var och en att bedömma, men att riskera P-böter för att man kör av vägen och ställer sig på en gräsplätt några meter från vägen tycker jag är väl hårt.
Terrängkörningslagen kom till för att hindra att crossåkare och fyrhjulingar gjorde åverkan på naturen, inte för att en bil parkerar vid sidan om en skogsväg utan att förstöra något.
 
T

Teddi

Guest
Sv: Slå slag i saken!

fick ett tips från en medlem för ett tag sen.gå ut o titta på naturvårdsverkets hemsida.där står allt.till o med nya förordningar .alldeles färska.husvagn husbil allemansrätten osv.så ja tror inte vi kommer så mycke längre.tiden får utvisa.därför föreslår ja att gemene man går o öppnar en burk surströmming så fortsätter vi lite längre ner i skalan.PS..ÖPPNAS UTOMHUS!!
 
F

F.d. 25022

Guest
Sv: Slå slag i saken!

Ett litet ? inlägg i denna debatt. I Ystad har vi en s.k. "GRYNINGSPYROMAN" denne hade vid ett tillfälle slagit upp sitt TÄLT i Naturresevatet beläget utmed Ystads bästa sand och badstrand. Där bevakades denne s.k. G---P dygnet runt av polisen. Nu till det "roliga", jag frågade polisen om jag som har husbil kunde stå i naturreservatet !!! utan att få böter. Detta kunde inte dessa svara på utan hänvisade till Ystad Kommun eller Naturvårdsverket.
Ps. Jag såg inga förbudskyltar om camping. Ds.:twitcy:
 
F

F.d. 20998

Guest
Sv: Slå slag i saken!

Hej Peter,
med ditt resonemang skulle man aldig våga yttra sig eller ha en avvikande mening. Tänk vad tråkig och enkelriktad världen skulle bli. Har man väl på fötterna tycker jag man också skall våga säga ifrån.
Ha en bra dag
Lasse i Skåne

Nej, det vågar man tyvär inte; "Som Intresserad är man gäst i forumet och bör därför avhålla sig från att diskutera klubbens inre angelägenheter." Detta var det svar jag fick när jag försynt påpekade att det inte var så genomtänkt att information som rör hbk intresserade var placerade på den låsta delen av forumet och inte på den öppna så att gruppen det gällde inte får ta del av den. (Informationen ifråga var något så trivialt som hur många inlägg en hbk intresserad får göra på forumet.) Då är det det inte så konstigt att man många gånger avhåller sig ifrån att diskutera i ämnen som man vet är betydligt mer känsliga som detta.

Jag kan bara konstatera att det är pinsamt att väghållare sätter upp olagliga skyltar som dessutom skapar osäkerhet bland trafikanterna. Som gammal yrkesförare så har jag själv väldigt bra koll bland skyltdjungeln men en del exempel som man ibland ser här i trådarna gör att man börjar klia sig i skallen om vad som verkligen gäller och så ska det inte behöva vara.

Dessutom kan det vara intressant att veta hur en korrekt skyltning som förbjuder husbil skulle se ut. Hur definierar man husbil? En Pb2 är tveklöst husbil, en husbil reggad som lätt lastbil då? Hur ska en parkeringsvakt se skillnad på en s.k. plåthusbil och exempelvis en Chevrolet eller Dodge Van som är husbilsinsredd med som ändå ser ut som en van på utsidan?
 
Toppen