• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Slå slag i saken!

F

F.d. 3088

Guest
Sv: Slå slag i saken!

Hej Gurra
Det var jag som var den skyldiga på parkeringen i Västervik.
Som svar på frågan vad det stod på boten " SE SKYLTAR" var det ända som stod. Jag blev föbannad och vi åkte ner och fricampade strax utanför Västervik istället, nere i Gunnebo. Där var det lungt o skönt utan tivoli och griniga parkeringsvakter. Boten var på 300kr. Inga stora pengar men onödiga med anledning av en falaktig skylt. Nu är vi på Öland och åker runt lite i södra Sverige innan vi åker hem. Jag har faktiskt tänkt på att driva ärendet själv och tigger inga pengar från klubbmedlemmarna i HBK. Jag får se om jag aggerar eller betalar in boten.
Ha det :mad: :twitcy:

1) Ett tips ring och prata med någon på tekniska kontoret och förklara läget, kommunen aviserar ju att det finns husbilsparkering i hamnen.

2) Överklaga p-boten!!! ta hjälp av någon kunnig och hänvisa till skyltningen. det finns heller ingen vettig skylt vid infarten som talar om vad som gäller. Går du bet kan du överklaga det oxå fixar sig säkert i slutändan lycka till, tänk på blodtrycket :D

Gurra
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Slå slag i saken!

Kan man inte avgöra själv om man får parkera på en plats eller inte så skall inte någon anna heller betala för dennes misstag för det finns en del som kan då sätta detta i system och inte veta hur dom skall parkera och skall då driva varje p-bot dom får .

Skulle jag parkera fel så får även jag också ta smällen om jag får en lapp på rutan och då skulle jag tänka mej för lite extra nästa gång vilket man inte gör om någon annan skall betala kalaset .


Nästan som om någon skulle bli beordrad på sitt jobb att leverera en sak snabbt till ett annat ställe och denne får då fortkörningsböter , inte 17 betalar någon annan böterna då eller ? Dålig jämförelse ?
 
B

Byggare Bob

Guest
Sv: Slå slag i saken!

Kan man inte avgöra själv om man får parkera på en plats eller inte så skall inte någon anna heller betala för dennes misstag för det finns en del som kan då sätta detta i system och inte veta hur dom skall parkera och skall då driva varje p-bot dom får .

Skulle jag parkera fel så får även jag också ta smällen om jag får en lapp på rutan och då skulle jag tänka mej för lite extra nästa gång vilket man inte gör om någon annan skall betala kalaset .


Nästan som om någon skulle bli beordrad på sitt jobb att leverera en sak snabbt till ett annat ställe och denne får då fortkörningsböter , inte 17 betalar någon annan böterna då eller ? Dålig jämförelse ?

Vem har menat att "någon annan" skulle betala för sitt misstag? Vad jag förstår fanns bara tanken att få hjälp med att reda ut frågeställningen om det var ett lagbrott eller inte, inget annat. Allt till fromma för andra husbilsklubbare.

Bryter jag mot lagen, medvetet eller omedvetet, får jag också sukta för detta och det är väl inte mer än rätt!
Lasse i Skåne
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Slå slag i saken!

Kan man inte avgöra själv om man får parkera på en plats eller inte så skall inte någon anna heller betala för dennes misstag för det finns en del som kan då sätta detta i system och inte veta hur dom skall parkera och skall då driva varje p-bot dom får .

Skulle jag parkera fel så får även jag också ta smällen om jag får en lapp på rutan och då skulle jag tänka mej för lite extra nästa gång vilket man inte gör om någon annan skall betala kalaset .


Nästan som om någon skulle bli beordrad på sitt jobb att leverera en sak snabbt till ett annat ställe och denne får då fortkörningsböter , inte 17 betalar någon annan böterna då eller ? Dålig jämförelse ?

Du är nog lite vid sidan om. Här är tanken att klargöra om trafikskyltar gäller
Därför behövs det någon som processar hela linan ut. Sedan är det ju glasklart vad som gäller.

Gurra
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Slå slag i saken!

Du tror inte att om man parkerar "fel" i Västervik ,Göteborg och Luleå att det kan bli olika dommar om man ställer sig vid samma skylt ?
 
J

Jarn

Guest
Sv: Slå slag i saken!

Vi stod också i Västervik och jag tycker det är väldigt dåligt av kommunen att bara ta bort husbilsplatserna för ett tillfälligt tivoli, utan att hänvisa till något annat ställe att stå på.

Jag såg också den överkorsade husbilsskylten, men eftersom det bara gällde de 5 -6 första platserna, så ställde jag mig på de bredvid. Där stod ju bara ett vanligt P utan tillägg och då får ju alla parkera där.
Eftersom min bil tar mer än en ruta, så tänkte jag betala för två för att vara riktigt laglydig, men det var avgiftsfritt mellan 18 - 09 så det gick ju inte.

För övrigt så ställde sig också en 20m tankbil också där över natten längs över c:a 10 platser och han fick inte heller böter.
 
F

F.d. 2577

Guest
Sv: Slå slag i saken!

Hur menar du Pilot? Skall vi diskutera detta på ett annat forum? Det berör ju även dig, om kommunerna skapar egna "lagar" med hemsnickrade skyltar. Att införa en ny skylt är en lång process, med utredningar och lagtexter, på remiss osv. Dessutom skall det dras via trafikutskott och senare via riksdag. När nu kommunerna smiter förbi sitt ansvar och snickrar eget måste detta stävjas. Om du skulle gjort samma sak på din egen ägda väg, så kallas det i lagtexten för egenmäktigt förfarande, med åtal som följd.
Leffe
 
T

Teddi

Guest
Sv: Slå slag i saken!

ja tycker inte att de ballar ut på nåt sätt.meningen e väl att vi ska diskutera saker som har me husbilslivet att göra.i grund o botten e vi ju alla beroende av internet. de e ju frivilligt att läsa.likaså att uttrycka sej.länge leve demokratin!!:mcride:
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Slå slag i saken!

Låter märkligt att man gör en informationskyllt till en förbudsskyllt när man sätter ett rött sträck över.
För mig är en förbudskyllt rund med röd ytterring med svart text eller symbol i mitten på gul botten.
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Slå slag i saken!

Som det heldigvis sies av flere i tråden her er det bare å kjøre videre når man ser et skilt som kan minne om at det er forbudt å parkere med bobil.

Nå er det så mange rare lokale parkeringsregler/beste3mmelser og en vet vel ikke alltid om plassen er privat eller offentlig? Er den ikke offentlig er det vel ikke krav om at skiltet må være godkjent?

Selv er jeg en flittig bruker av alternative plasser å overnatte, men ser jeg noe som tyder på at jeg ikke kan stå på plassen kjører jeg videre for å finne et sted uten forbud. At det kan koste noen kroner er en ting, men og bli vekket og få beskjedd om og flytte er mer irriterende.

At HBK skal bruke penger på og finne ut om skiltet er lovlig eller ikke på det stedet det er benyttet er helt bortkastet. , Men finne ut av med en tlf. samtale eller flere, eller brev eller e-post og publiserte svaret her på forumet, kunne vært interesabt?

Synes i perioder diskusjonene som pågår ang. skilt og skilting er rimelig håpløs, da jeg føler en blander hummer og kanari og det blir rimelig meningsuløst. Velger man å parkere mot anvisninger, uansett skiltig eller hvordan de er gitt får man ta ansvaret selv.

Selvsagt er jeg for alle måter det arbeides for å fremme bruken av bobil, men et sted går grensen.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Slå slag i saken!

Från transportstyrelsen:
"Förbud eller påbud för vissa fordon anges med förbudsmärke för just den typen av fordon. Om förbud ( eller påbud ) Gäller för t.ex personbil så gäller det alla personbilsregistrerade fordon. Om t.ex personbil klass 2 ska undantas ska detta anges på tilläggstavla.
Vare sig husbil eller husvagn finns definierat i lag eller förordning om vägtrafikdefinitioner. Det är endera ett släpfordon eller ett fordon registrerat som personbil eller lastbil.
Camping är heller inget som finns definierat denna lagstiftning utan där får man gå till väghållare / markägare för att få definierat vad de avser."


Hemsnickrade skyltar gäller inte!!:(


 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Slå slag i saken!

Gurras idé:
Utmärkt! Spinner vidare på den! Kan mycket väl tänka mig att det skapas en fond för att driva juridiska felaktigheter. T.ex. 10% av medlemsavgiften går årligen till fonden. Särskild fondstyrelse (/utskott) tillsätts årligen av årsmötet för att avgöra vilken mål som skall drivas eller vilka mål som kan få ersättning ur fonden. Antagligen en fråga för kommande årsmöte. Gurra! Skriv en motion!

Vad gäller skylten så antar jag att det är en olaglig "kommun-/ hemma-snickrat" skylt, sådana skyltar har jag beklagat mig över hos Transportstyrelsen för något år sedan. Bifogar texten här:

"Hej!
Jag har några frågar angående vägmärken som jag inte lyckats hitta bland förteckningen över förbudsmärken. Se bifogat bild. Är dessa vägmärken fastställda av regeringen?
Får kommuner tillverka egna märken och sätta upp dessa?
Får kommuner ta ut kontrollavgift/böter vid överträdelse av förbud på områden, utmärkta med förbudsmärken som inte är fastställda av transportstyrelsen/regeringen?
Jag är tacksam för ett klarläggande.
Vänliga hälsningar
Julian van Hilst

Följande svar kom efter ca. en vecka:
Hej!
Enligt Vägmärkesförordningen 2007:90, 8 kap gäller följande:
4 § Anordningar enligt denna förordning får inte sättas upp, underhållas eller tas bort av någon annan än den som enligt 1 kap. 6 § ansvarar för åtgärden eller av den som han eller hon anlitar. Sådana åtgärder får inte heller utföras på något annat sätt än som anges i denna förordning eller i föreskrifter som meddelats med stöd av den. Inte heller får någon sätta upp en anordning som kan förväxlas med eller har samma innebörd som en anordning enligt denna förordning.
Om det på grund av en trafikolycka, en skada på vägen eller av annan orsak uppstår förhållanden som kan medföra fara eller hinder för trafiken kan även någon annan sätta upp, ta bort och underhålla anordningar enligt denna förordning om det behövs för att tillgodose säkerheten. Detta gäller dock endast i de fall någon åtgärd från den som skall svara för åtgärden enligt 1 kap. 6 § inte kan avvaktas.

Detta innebär att man inte får sätta upp andra anordningar än de som finns i Vägmärkesförordningen. Kommunen kan inte ta ut avgift eller böter för detta.

Med vänlig hälsning
Maria Hed
Utredare
Vägtrafikavdelningen
Transportstyrelsen”


Samma vecka hade jag telefonsamtal med Vägverkets ansvarige för skyltning i Göteborgs området:
Han säger, efter att jag beskrivit skyltarnas utseende, citat:
”Alla dessa skyltar är olagliga och får inte sättas upp. Vägmärkesförordningen säger ungefär så här: ingen annan får sätta upp skyltar som har samma innebörd eller ser ut som de vägmärken som finns i vägmärkesförordningen, men..... kommuner kan ha lokala trafikregler, som egentligen inte behöver anslås men de får inte sätta upp olagliga skyltar för att informera, annat än textade skyltar." slut citat.

Dagens (min) reflektion:
Endast textade tilläggsskyltar till lagliga trafikskyltar får sättas upp av kommunen/markägaren.
Hänvisar särskild till sista raden i Maria Heds svar som tydligt visar att det är olagligt att bötfälla för olaglig skyltning.
Så visst skall detta mål kunna drivas till domstol och efter ett hovrättsbeslut bli prejudicerande.
Julian
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Slå slag i saken!

Hej Gurra
Det var jag som var den skyldiga på parkeringen i Västervik.
Som svar på frågan vad det stod på boten " SE SKYLTAR" var det ända som stod. Jag blev föbannad och vi åkte ner och fricampade strax utanför Västervik istället, nere i Gunnebo. Där var det lungt o skönt utan tivoli och griniga parkeringsvakter. Boten var på 300kr. Inga stora pengar men onödiga med anledning av en falaktig skylt. Nu är vi på Öland och åker runt lite i södra Sverige innan vi åker hem. Jag har faktiskt tänkt på att driva ärendet själv och tigger inga pengar från klubbmedlemmarna i HBK. Jag får se om jag aggerar eller betalar in boten.

Jag älskar den här diskussionen!
Jag har länge försökt att få böter för "olaglig skyltning", inte ens i Håverud har jag lyckats, det blev bara tjat! Jag satsar direkt trehundra kronor om du driver det vidare och jag tror det finns fler som ställer upp!
Julian
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Slå slag i saken!

Frågan är om en eventuell prejudicerande dom kommer att vara oss husbilister till fördel i förlängningen?
Att kommuner/markägare efter denna dom skulle plocka ner alla olagliga skyltar och välkomna oss husbilister att parkera och övernatta där de tidigare inte vill ha oss stående?
Jag personligen tror inte det.
Snarare tror jag att de istället ser till att sätta upp lagliga skyltar, t.ex. att parkering endast tillåten dagtid, och nattetid gäller parkeringsförbud.
Naturligtvis finns det en laglig skylt som kan förbjuda parkering av alla fordon.
Denna skylt kommer då att bli betydligt vanligare, och bötfällning kan ske på helt lagliga grunder.
Jag tror att det är bättre att istället ha en dialog med de som sätter upp skyltarna. Och den diskussionen är bra om den sköts av en organiserad grupp eller person som verkligen kan sin sak och kan lägga upp argumenten på ett professionellt sätt. Det tror jag kan leda till något positivt för oss snarare än att "vinna" ett mål över olaglig skyltning.
Vad jag vet så har bl.a. HBK en grupp som heter Kommunkontakt. Jag gissar att det är något i den riktningen som den gruppen sysslar med. Men det är ju naturligtvis inget som hindrar var och en (eller flera i grupp) att ta kontakt med ansvariga skyltuppsättare och föra en dialog. Men det är viktigt att det sköts professionellt och sakligt.
Telefonsamtal tror jag inte så mycket på, ett personligt möte med ansvariga och en god argumentationsgrund att stå på, samt ett krav på uppföljningsmöten om det strandar vid första mötet.
Vad som skulle behövas är i så fall en "lathund" med argument och förslag på hur man kan föra en sådan här dialog.
Jag tror att vi kanske istället bör vara lite ödmjuka inför den här frågan och gå framåt på ett lugnt och mjukt sätt istället för att gå till domstol.
Varför inte slå sig ihop några medlemmar (som bor i samma kommun) och tillsammans gå till t.ex. kommunen/markägare/m.fl? Först kan man ju ta kontakt med gruppen HBK kommunkontakt så man inte gör något som de redan har gjort i den kommunen.
/Ludde
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Slå slag i saken!

...................
Varför inte slå sig ihop några medlemmar (som bor i samma kommun) och tillsammans gå till t.ex. kommunen/markägare/m.fl? ............

Ursäkta men det funkar nog inte om man kommunvis diskuterar. Drar man det till ättestuppan så är det ju raka och klara besked vad som gäller. Lobba runt i kommunerna blir ju en senare fråga där klubben med andra kan agera på olika sättGurra den envetne
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Slå slag i saken!

Gurra, jag förstår helt och hållet din tanke och idé med det hela, att det finns en klar och tydlig linje som gäller i hela landet vad gäller skyltningen. Visst, men tror du att det i förlängningen gynnar oss husbilister?
Även om vi får en klar och entydig regel av vad som gäller de olagliga skyltarna, tror du verkligen att det stannar med att de skyltarna kommer bort?
Då har vi ju visserligen hjälpt till med att se till att lagliga skyltar kommer upp istället.
Men jag tror ju inte att det kommer upp fler skyltar om parkering tillåten, utan snarare fler skyltar med parkering förbjuden t.ex. nattetid för att förhindra att husbilar övernattar.
Visst skulle vi får en mer enhetlig skyltning rakt av, det tror jag också, men jag tror fortfarande inte att det är till gagn för oss husbilister. Fast det kanske inte var så du menade?
Jag tror fortfarande att det går att få bort de olagliga skyltarna genom att föra en saklig dialog med ansvariga.
De som till varje pris ändå inte vill se några husbilar på en populär ställplats kommer med största sannolikhet ändå se till att få upp förbudsskyltar, dock lagliga istället.
/Ludde
 
Toppen