• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Slå slag i saken!

F

F.d. 3088

Guest
Sv: Slå slag i saken!

Jag personligen vill kunna titta på en skylt och veta vad som gäller. Osäkerhet, springa runt och fråga mm, nä det tycker jag är pyrt.Det är ju så här i slutändan, som man bäddar får man ligga. med andra ord husbilarna ökar i massiv takt, det skräpas ner, man festar och skrålar tillsammans på p-platser eller dylikt, med andra ord några tar för sig. Då är det rätt så skönt att veta får jag parkera eller inte. Fricampa, Ställplats, vildcampa, är väll bara ord i Sverige eller ? quickstopp finns ju däremot både här och utomlandsGurra
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Slå slag i saken!

Jag tror mig förstå vad Gurra är ute efter genom att starta denna tråd. Han vill att vi ska använda våra tillgångar till att starta och driva juridiska processer som kan tänkas vara till nytta för alla husbilsturister. Huvudinriktning, som jag uppfattar det hela, är att komma åt och få stopp på floran av alla hindrande och mer eller mindre ogiltiga skyltar som utgör hinder för oss husbilsfantaster.

Min erfarenhet av juridiska processer säger mig att man ska vara ytterst försiktigt och noga överväga samt analysera alla tänkbara konsekvenser innan man startar en process. Det är inte helt ovanligt att en juridisk process kan skapa ännu fler negativa effekter. Man måste från början veta vad man vill få ut, välja strategi och sedan köra frågan på bred front genom att både anlita en bra jurist och en bra kommunikatör som kan få ut frågan i media och i alla tänkbara kanaler och forum.

I ett läge där Sverige ska bli bästa husbilsdestination, se denna tråd http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/301717 så tror jag på att HBK tjänar mest på att söka och komma i dialog med övriga intressenter då det gäller husbilsturismen i Sverige. Jag kan inte tänka mig annat än att även skyltproblematiken finns med på agendan då det gäller att bli bäst i Europa på husbilsturism.
V-backen :wink:
 
F

F.d. 2577

Guest
Sv: Slå slag i saken!

Det du skriv det är klokt och säkert helt rätt. V-backen. Men skall vi sitta och vänta på att få dansa efter SCR villkor. Ja inte blir det ställplatser som vi vill ha dem. De ser nog till att det mer passar campingsverige. Nej vi måste nog vara mer konstruktiva.
Leffe
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Slå slag i saken!

Så länge regelsystemet och skyltning är otydligt kommer fordonsägare (i det här fallet husbilister) i kläm, blir felaktigt bötfällda och bortskrämda utan saklig grund. Flera här på forumet har beklagat sig över orättfärdiga böter (fast de faktiskt inte har parkerat enligt gällande regler) och flera andra har blivit bötfällda, alt. hotade om bötfällning, på fullständigt felaktiga grunder. Som jag själv upplever det, handlar det i många fall om att olagligen skrämma bort husbilar från parkeringar till förmån för campingplatserna. (Håverud är typexempel)
Olika kommuner löser sina ”parkeringsproblem” på olika sätt med olika regler och olika skyltar. Så skall det självklart inte vara. Anmärkningsvärt är också att det som är ett parkeringsproblem i en kommun, inte alls är ett problem i en annan kommun. Kanske beroende på antalet campingplatser i respektive kommun?
Hur skall en husbilist som reser runt i Sverige kunna ta till sig alla olika kommunala regler och olika kommunala skyltar i olika kommuner? Besynnerligt, när det redan finns ett övergripande statligt regelverk som på demokratiskt väg har vuxit fram!
Att föra en dialog är alltid det bästa sättet att lösa problem men vem har förmågan att föra en dialog (samma dialog) med trehundra kommuner? Kommuner som alla tycker olika och alla har olika parkeringsproblematik beroende av hur många campingägare som påverkar kommunernas trafikingenjörer.
Varför skall det vara så svårt för kommuningenjörerna att hålla sig till det regelverket som redan finns n.l. Vägmärkesförordningen. Jag kan inte tolka deras ovilja att följa gällande lagar på annat sätt än att de faller till föga för campingägarna.
Att låta SCR utforma, husbilsparkeringar och –ställplatserna är ytterligare en strategi att begränsa husbilarnas rörelsefrihet i det landet i Europa som har mest utrymme, flest möjligheter till naturupplevelser och som dessutom är vackrast (i mitt tycke).
Om campingpartiska kommuningenjörerna tillsammans med SCR får fritt spelrum är risken stor att vi ganska snart får se skyltar som nedanstående, på alla parkeringar, grusplan, gräsplan, m.m. Sedan är det självklart upp till var och en att föra sin dialog!
Julian
skylt0.jpg skylt1.JPG
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29824

Guest
Sv: Slå slag i saken!

Är det inte ett bra läge att under Elmiamässan träffa representanter från SCR, för att delge vad HBK vill och samtidigt höra med dem om hur deras vision är. Dialog borde vara det rätta innan det ageras åt som vi tycker fel håll, om man ser på statistiken för SCR så är husbilar lika stor del som tältande men det ökar säkert och borde ligga i SCR:s intresse att fånga en kundgrupp som söker enkla, korta och billiga stopp.
 

Olle Jonsson

HBK Medlem
Inlägg
502
Kommun
Ludvika
HBK-Nr
883
Medlemskap
2025
Sv: Slå slag i saken!

Det som tråden handlar om har säkert arbetsgruppen "Kommunkontakter" redan på sin agenda, i någon form.
 
F

F.d. 25109

Guest
Sv: Slå slag i saken!

Hej Gurra
Det var jag som var den skyldiga på parkeringen i Västervik.
Som svar på frågan vad det stod på boten " SE SKYLTAR" var det ända som stod. Jag blev föbannad och vi åkte ner och fricampade strax utanför Västervik istället, nere i Gunnebo. Där var det lungt o skönt utan tivoli och griniga parkeringsvakter. Boten var på 300kr. Inga stora pengar men onödiga med anledning av en falaktig skylt. Nu är vi på Öland och åker runt lite i södra Sverige innan vi åker hem. Jag har faktiskt tänkt på att driva ärendet själv och tigger inga pengar från klubbmedlemmarna i HBK. Jag får se om jag aggerar eller betalar in boten.
Ha det :mad: :twitcy:

Om du kommer fram till att du vill driva ärendet vidare men har betänkligheter för att kostnaden kan skjuta iväg så är jag övertygad om att väldigt många klubbmedlemmar vill att klubben aktivt, med finansiering, stöder en sådan prövning då frågan är viktig för husbilsanvändandet.
 

Christina & Åke

HBK Medlem
Inlägg
338
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
4383
Medlemskap
2024
Sv: Slå slag i saken!

Jag älskar den här diskussionen!
Jag har länge försökt att få böter för "olaglig skyltning", inte ens i Håverud har jag lyckats, det blev bara tjat! Jag satsar direkt trehundra kronor om du driver det vidare och jag tror det finns fler som ställer upp!
Julian

Hej jag är med på att sattsa 300kr för att få ett klargörande.
Åke
 
Senast ändrad:
F

F.d. 7117

Guest
Sv: Slå slag i saken!

Jag får ju inte ha någon åsikt som HBK intresserad men jag tror att om vi får enhetliga skyltar så kommer det bli många fler platser där vi inte får ställa oss.
Jag försvarar inte hemsnickrade skyltar men tänk om vi gör oss själva en björntjänst genom att uppmärksamma problemet.

// Peter
 
B

Byggare Bob

Guest
Sv: Slå slag i saken!

Jag får ju inte ha någon åsikt som HBK intresserad men jag tror att om vi får enhetliga skyltar så kommer det bli många fler platser där vi inte får ställa oss.
Jag försvarar inte hemsnickrade skyltar men tänk om vi gör oss själva en björntjänst genom att uppmärksamma problemet.

// Peter

Hej Peter,
med ditt resonemang skulle man aldig våga yttra sig eller ha en avvikande mening. Tänk vad tråkig och enkelriktad världen skulle bli. Har man väl på fötterna tycker jag man också skall våga säga ifrån.
Ha en bra dag
Lasse i Skåne
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Slå slag i saken!

Tror det är bättre att agera i ett tidigt skede innan det blir för många husbilar, ju flera det blir desto mera fållas dom ihop tror jag. och då kan senariot bli så att det skyltas redan vid infarterna med stora husbilsparkeringar och hänvisning till buss för att ta sig in till centrum.
För att slippa husbilar sätter man upp skyltar med maxlängd på fordon men som inte gäller nyttotrafik.

Gurra den synske
 
F

F.d. 7117

Guest
Sv: Slå slag i saken!

Hej Peter,
med ditt resonemang skulle man aldig våga yttra sig eller ha en avvikande mening. Tänk vad tråkig och enkelriktad världen skulle bli. Har man väl på fötterna tycker jag man också skall våga säga ifrån.
Ha en bra dag
Lasse i Skåne

Klart att man ska våga säga ifrån, men är det inte bra att tänka igenom konsekvenserna i tid?
Mitt resonemang innebär inte att man aldrig ska våga yttra sig. Det måste få bero på vilken fråga det handlar om.
Rent spontant så håller jag med Gurra men det kanske är bra att belysa fler tänkbara konsekvenser. Men det kanske i alla fall till slut visar sig att det är bättre med "riktiga" skyltar. Bra med en riktig diskussion.
 
B

Byggare Bob

Guest
Sv: Slå slag i saken!

Klart att man ska våga säga ifrån, men är det inte bra att tänka igenom konsekvenserna i tid?
Mitt resonemang innebär inte att man aldrig ska våga yttra sig. Det måste få bero på vilken fråga det handlar om.
Rent spontant så håller jag med Gurra men det kanske är bra att belysa fler tänkbara konsekvenser. Men det kanske i alla fall till slut visar sig att det är bättre med "riktiga" skyltar. Bra med en riktig diskussion.

Det är väl just detta hela diskussionen går ut på. Riktiga skyltar så man vet att man ställer sig lagligt. Det måste vara ordning och reda, man skall inte behöva vara i ovisshet om det är tillåtet eller otillåtet att stanna, parkera eller övernatta. Det finns gott om självutnämnda poliser med egennyttiga eller själviska motiv eller kanske till och med avundsjuka som försöker skapa egna förutsättningar och sådana kan man vara utan.
Titta på hur det exvis fungerar i TYskland med stopp-ställplatser. Mycket sällan, i vart fall jag, upplevt tvekan om vad som gäller.
Lasse i Skåne
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Slå slag i saken!

Om Gurra är synsk eller inte får tiden utvisa. Om jag har förstått problemet med dessa "olagliga" skyltar rätt så ser nog kommunerna att många husbilar inte bara står över natten utan står kvar både en två o tre nätter utan att flytta. Då kan man nog kalla det " camping" eller långtidsparkering. En ställplats enligt min bedömning är till för att sova över på och ev kunna tömma toan inte långtidsparkera. Nu blir det säkert någon som blir retad men det får jag väl ta. Olle kanske lite "försynt".
 
F

F.d. 2961

Guest
Sv: Slå slag i saken!

Om man ska gå till domstol för att pröva ev parkeringsbestämmelser eller brist på sådana så kommer ett domslut bara att gälla den i kommun där parkeringsbrottet har begåtts. Alla kommuner har lokal trafik- och parkeringsbestämmelse och om jag förstått det rätt måste man vid ankomst till ort ta reda på vad som gäller där.
 
T

Teddi

Guest
Sv: Slå slag i saken!

konsekvenserna e ju som med tipset.satsar du inget så blir de ju inga konsekvenser.kör på gurra. ja backar upp dej.ett ordspråk. BÄTTRE EN TVÅ GÅNGER ÄN EN GÅNG!!
 
F

F.d. 2577

Guest
Sv: Slå slag i saken!

Nu är det ju så att kommunerna inte sitter i slutna celler, de har till viss del ett informationsutbyte. Så om man får en motgång i ett P-ärende med tex egna skyltar, så spider det si som ringar på vattnet. Även P-bolagen vet när de skall backa och även här finns ett infoutbyte, det är jag helt övertygad om. Så kan vi gemensamt få en kommun att "förlora", kan effekten mycket väl bli ett jordskred.
Finns det någon juridiskt kunnig som kan skriva några riktlinjer, öppna ett konto och inte minst samordna en grupp. Ja då kommer pengarna.
Leffe
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Slå slag i saken!

Nu är det ju så att kommunerna inte sitter i slutna celler, de har till viss del ett informationsutbyte. Så om man får en motgång i ett P-ärende med tex egna skyltar, så spider det si som ringar på vattnet. Även P-bolagen vet när de skall backa och även här finns ett infoutbyte, det är jag helt övertygad om. Så kan vi gemensamt få en kommun att "förlora", kan effekten mycket väl bli ett jordskred.
Finns det någon juridiskt kunnig som kan skriva några riktlinjer, öppna ett konto och inte minst samordna en grupp. Ja då kommer pengarna.
Leffe

Tycker vi tar utav det kapitalet vi har :cool:

Gurra
 

hans p

HBK Medlem
Inlägg
312
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
782
Medlemskap
2024
Sv: Slå slag i saken!

Så var debatten igång. Så här ser jag på detta, om jag ser en förbudsskylt så inte funderar jag över om den är tillverkad av transportstyrelsen eller någon annan. Jag kan liksom dom flesta andra inte alla lagliga skyltar därför stannar jag inte om det ser ut som ett förbud. Olle.
håller med dej
 
Toppen