Sv: Släpkärra där torsionsfjädringen fastnat.
Hej Bennsan, Du har förmodligen en fyrkantig axel under kärran? Eller kanske trekantig.
I så fall är principen ungefär så här med fyra gummistavar som sitter i kläm. Gummistavarna sitter alltså lite lagom i kläm från början.
Fyrkantsröret som sitter på diagonalen och som hävarmarna är svetsade i hänger alltså inte ihop mitt i kärrans axel utan är instuckna en från varje sida så fjädringen blir individuell på varje hjul.
Rött: Inner och ytterrör.
Svart: Gummistavar.
Streckat rött: Hävarmen som är svetsad mot innerröret.
Grönt: Rost.
Gummistavarna brukar nog max vara 50cm långa.
Du har förmodligen fått rosten på ena sidan om diagonalröret på de fyra ställena att lossna så att armen kan röra sig uppåt.
Besiktningen bänder envist nedåt och där har du fortfarande rosten kvar, och den stannar kvar även om du kör runt med överlast på en plöjd åker.
Det enda sättet är troligen att med spett och våld få rosten att lossna även på andra sidan så deras nedfjädringstest lyckas.
Rosten brukar
troligen vara värst på nedre sidan, så vänder man uppochner på kärran och borrar några hål vid de blåa pilarna och sprutar in ???? rostlösning/fett och masserar med liten slägga och kanske en del värme, även om gummistavarna inte tål så mycket, så kan man få igång fjädringen lite mer och kanske även lite längre tid än bara med torrmassage.
En kompis monterade smörjnipplar i hålen men fick bakslag på bes. Det får inte smörjas för det finns risk att axlarna glider ut påstog de. Risken att det sker kanske finns men är nog minimal, i alla fall med lite rostlösningsolja. Ett par svetsloppor i smörjhålen i stället för nipplar efter operationen löste den protesten.
M.v.h. JANKRO.