• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Släpkärra - Torsionsfjädring har fastnat

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Min kärra var så också när jag fick den. Skar ett jack i den för att smörja men insåg att godset var genomrostat.
Hittade ett företag på nätet som sålde axlar som man flyttade över hjulnaven på. Betalade typ 1500kr för en 1400kg axel.
Sedan byttes den av bysmeden för 1000:-.
 

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Ingen som vågar sig på en gissning ens? :confused:
Men nu på morgonen har jag varit förbi en firma som bara håller på med släpvagnar och visat filmerna. Han säger att det där funkar och bör gå igenom besiktningen så nu ska jag bara byta bromsvajer, putsa bort lite rost och lacka upp axeln och armarna så får vi väl se hur det går. Är axeln fastrostad så går det tydligen inte att röra på pendelarmarna som på filmerna ovan.
Vad menar du @Bäckis1843 med att din kärra var likadan? Kunde du röra armarna som mina filmer visar?
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Ingen som vågar sig på en gissning ens? :confused:
Men nu på morgonen har jag varit förbi en firma som bara håller på med släpvagnar och visat filmerna. Han säger att det där funkar och bör gå igenom besiktningen så nu ska jag bara byta bromsvajer, putsa bort lite rost och lacka upp axeln och armarna så får vi väl se hur det går. Är axeln fastrostad så går det tydligen inte att röra på pendelarmarna som på filmerna ovan.
Vad menar du @Bäckis1843 med att din kärra var likadan? Kunde du röra armarna som mina filmer visar?
Nej. De gick inte att röra alls. Det var det jag fick nedslag på besiktningen om.
Nu kan jag iof även uppdatera för jag pratade med grannen, som är besiktningstekniker, om lite annat och då frågade jag just om detta.
Han sa att om det syns att man har svetsat axeln efter att man skurit upp den så blir den underkänd...
Kan ju vara tänkvärt.
 

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
OK, tack. Om du har kollat på mina filmer så borde jag vara safe i så fall....
Som synes på bilderna så var axeln och pendelarmarna i sig rätt rostangripna men det var ytrost och godset är rätt tjockt så jag borstade av all rost med stålborste och lackade det med hammarlack. Blev rätt bra om jag får säga det själv. Innan dess borrade jag två små hål en bit in på axeln och sprayade in en betänklig mängd rostlösare. Hålen förseglade jag innan lackering.
En av mina bromsvajrar var av så jag började med att köpa en ny. Kostade 225,-. Sen insåg jag att jag borde göra jobbet ordentligt så då köpte jag även en ny till andra sidan. Han som sålde dem sa att fungerande bromsvajrar är A och O om allt ska funka och gör dom det inte får man snart en massa andra följdfel. Fick sen lära mig vad som gäller när man justerar in allt: när dragstången har rört sig 5 cm inåt så ska hjulen vara stumma med full bromsverkan och då är det lämpligt att justera så att dom börjar ta vid 4 cm. Gör dom inte det så får man nedslag: "för kort rörelsereserv". Jag använde ett spännband som jag hakade mellan delarna och sen mätte jag och drog in dragstången till dessa värden. En enkel metod om man är ensam. Givetvis gäller samma sak som på andra fordon att bromsarna ska vara synkade och bromsa lika mycket på båda hjul.
Har nu beställt besiktning om en vecka och det enda som nu återstår är att kolla en extra gång att alla lampor lyser. Ska bli spännande, dom lär ju se att den sist besiktades 2006 och då bli extra uppmärksamma.
 

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
@Bennsan - om du slänger ett getöga på mina filmer så ser du hur jag fjädrar nedåt med spettet på samma sätt som besiktningen verkar göra och det ser väl bra ut? Att jag sen f n verkar sakna fjädring åt andra hållet kanske inte gör så mycket? Det är ju också svårt att testa åt det hållet.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Ja så gör besiktningen & din kärra bör bli godkänd med detta. Själv tycker jag att som dom provar är uppåt väggarna. Åt det hållet rör sig ju aldrig fjädringen. Men, men vill dom ha det på det viset så får dom väl göra så. Jag smorde & bröt både upp & ner använde spett, slägga, domkraft & potopower utan resultat. Det slutade med att jag fick byta axel. Eftersom jag inte fick tag på en BPW-axel med den bredden jag hade så fick jag köpa en bredare & korta denna. Av nyfikenhet dissekerade jag axeländarna på den jag bytte ut. Den axeln hade jag aldrig kunnat rädda. Dels var den massiv av rost & gummistavarná var hårda som stål. Men för att återgå till din kärra. Med den fjädringen som dina filmer visar så klarar den besiktningen om allt annat fungerar.
 

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Tack för detta lugnande besked - även om det du beskriver gällande deras testmetoder är både ologiskt och rent felaktigt. Jankros teckningar visar två fyrkantbalkar men riktigt så ser inte min axel ut. Stora, yttre axeln är visserligen fyrkantig men en sida är kortare än de andra så de sidor som ligger emot denna lutar lite. Kortaste basen är längst ner. Sen är den inre axeln klöverformad där gummit verkar ligga i den inre rundningen av varje klöverblad. Detta gör att det egentligen inte finns något ställe där axlarna ligger så nära att dom ska kunna rosta ihop tycker jag, det skiljer åtskilliga mm. Den tredje gummistaven ligger dessutom längst ned och bildar där en effektiv distans för att axlarna ska kunna mötas och rosta ihop. Jaja, det lär visa sig vad besiktningen säger på onsdag och det kan ju också bli så att nån gång när jag brukar den och lastat tungt så kanske den lossnar med en smäll och därefter börjar funka som tänkt. Det ligger ju en hel del rostlösande där inne och jobbar. Att gummit blivit hårt tror jag gör mindre.
 

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Halleluja!
Besiktningen gick felfritt. Perfekta bromsvärden (0,8/0,8) och man knackade inte ens på axeln eller ännu mindre: kollade hur den fjädrade. Hjulen snurrades för hand och man tittade inte ens in i skåpet. Enda påpekandet var att reflexerna framåt var lite skadade av stensprut så dom rekommenderade att man bytte glas (är ett kombinerat positionsljus). Men det noterades inte ens. Nu kan man köra 2 år!
 
Toppen