• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Släpkärra - Torsionsfjädring har fastnat

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Jag har ett FOBO-släp från -88 där fjädringen var stum med ombesiktning som följd. Detta fixade jag rätt enkelt med en kätting, 2-tons garagedomkraft, spett & Biltema's rostlösningsspray med fryseffekt. Nu är alltså kärran ombesiktigad & godkänd men arbetet med fjädringen vill jag om möjligt undvika i framtiden. På min HB med AL-KO tandemaxel sitter det ju smörjkoppar ute vid naven som jag smörjer 2 ggr/år. Jag har fått en tanke om man skulle borra, gänga & montera smörjkoppar på släpkärran? Är detta möjligt? Axeln är av märket BPW. Vet någon hur man får tag på en sprängskiss till denna?

Bennie
 

Stina-Bengan

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
22329
Medlemskap
2024
Sv: Släpkärra där torsionsfjädringen fastnat.

kolla så att där är hål bussningarna, jag har sett några stycken där det inte
varit något hål.
 

lydde

HBK Medlem
Inlägg
45
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6666
Medlemskap
2024
Sv: Släpkärra där torsionsfjädringen fastnat.

Hej!
Det finns ju två olika varianter på fjädring, du har säkert gummitorsion i din axel och då är det inte avhjälpt med smörjning och därför inga smörjkoppar monterade. Normalt när dessa blir stela, beror det på att gummi åldras och blir stelt och då får man byta dessa genom att dra ut dom och pressa i nya. Kostnaden ligger i nivå med en ny axel. Är det dessutom en ogalvad axel så finns det risk att det är gravrost inuti.
Hälsningar Lydde
 

saxtorp

HBK Medlem
Inlägg
139
Kommun
Saxtorp
HBK-Nr
2114
Medlemskap
2024
Sv: Släpkärra där torsionsfjädringen fastnat.

Hej! ett altrnativ är att med vinkelslip skära en skåra på undersidan med tunn skiva för få den att röra sig och sedan svetsa ihop den igen.(glömm inte att kyla hela tiden annars eldar du upp gummit). :)
 

jan-olof

HBK Medlem
Inlägg
100
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6186
Medlemskap
2024
Sv: Släpkärra där torsionsfjädringen fastnat.

Hej jag har ett hästsläp där dessa fastnade jag fick hjälp att
åtgärda detta på bilbesiktningen sa de att ta väck stötdämparna
så axeln får röra sig mer för att förhindra att den fastnar.
mvh Jan Olof
 

MatsMari

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Olofström
HBK-Nr
25305
Medlemskap
2024
Sv: Släpkärra där torsionsfjädringen fastnat.

Hej stötdämpare får tas bort om det sitter gummi element tre eller fyra st beroende axel. Sitter det torsionstava måste stötdämpare sittat vid besiktning.
Har ni gummi element så är det godkänt utan stötdämpare vid besiktning. Dem motverka rörelsen, så jag hade demoterat så fastnar inte fjädringen.
Mats
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Släpkärra där torsionsfjädringen fastnat.

Mitt FOBO-släp saknar stötdämpare. För övrigt blev den underkänd igen. Jag fattar inte hur dom tänker på Besiktningen, hemma på gården vände jag på kärran, smorde & motionerade (pressade) varje sida's fjädring uppåt mot ramen/flaket med ett spett tills den gick lätt.Men på Besiktningen bröt dom varje sida's fjädring nedåt mot golvet. Dom satte spettet mellan bromsskivan & ramen/flaket. Undrar hur dom tänker, åt det hållet kan det ju inte fjädra eftersom fjädringen är max ute. "Vi kan bara göra på detta sättet" var kommentaren jag fick då jag ifrågasatte. Samma kommentar som jag fick vid deras gasolkontroll med regulatorn monterad. Där begrep don inte att en 30 mbar's regulator ger bara 30 mbar ut till systemet oavsett vilket tryck dom pumpar upp. Ren okunnighet!

F-n den som ger sig. Nu är den lastad med 1,5 kubik 0/8 grus & skall rulla på gropiga småvägar så får vi se vad som händer.


Bennie
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.569
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Släpkärra där torsionsfjädringen fastnat.

Hej Bennsan, Du har förmodligen en fyrkantig axel under kärran? Eller kanske trekantig.
I så fall är principen ungefär så här med fyra gummistavar som sitter i kläm. Gummistavarna sitter alltså lite lagom i kläm från början.
Fyrkantsröret som sitter på diagonalen och som hävarmarna är svetsade i hänger alltså inte ihop mitt i kärrans axel utan är instuckna en från varje sida så fjädringen blir individuell på varje hjul.

Rött: Inner och ytterrör.
Svart: Gummistavar.
Streckat rött: Hävarmen som är svetsad mot innerröret.
Grönt: Rost.
PhoXo1.jpg

Gummistavarna brukar nog max vara 50cm långa.
Gummistav fjädring..JPG

Du har förmodligen fått rosten på ena sidan om diagonalröret på de fyra ställena att lossna så att armen kan röra sig uppåt.
Besiktningen bänder envist nedåt och där har du fortfarande rosten kvar, och den stannar kvar även om du kör runt med överlast på en plöjd åker.
Det enda sättet är troligen att med spett och våld få rosten att lossna även på andra sidan så deras nedfjädringstest lyckas.
Rosten brukar troligen vara värst på nedre sidan, så vänder man uppochner på kärran och borrar några hål vid de blåa pilarna och sprutar in ???? rostlösning/fett och masserar med liten slägga och kanske en del värme, även om gummistavarna inte tål så mycket, så kan man få igång fjädringen lite mer och kanske även lite längre tid än bara med torrmassage.
En kompis monterade smörjnipplar i hålen men fick bakslag på bes. Det får inte smörjas för det finns risk att axlarna glider ut påstog de. Risken att det sker kanske finns men är nog minimal, i alla fall med lite rostlösningsolja. Ett par svetsloppor i smörjhålen i stället för nipplar efter operationen löste den protesten.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Släpkärra där torsionsfjädringen fastnat.

Hej JANKRO

Det stämmer nog bra som du säger. När jag kört med gruslasset så skall jag vända på kärran igen men denna gång skall jag inte pressa pendelarmen mot flaket / ramen utan pressa den ifrån istället med en liten garagedomkraft. Jag använde Biltema's rostlösningsspray med kyleffekt på axeln & skall göra det igen. Otroligt bra spray, bra kappilärverkan & när den krypit in så blir vätskan kall (-40 grader) & spränger rosten.

Fungerar det inte denna gången så blir det ny axel (7400:) eller skroten.

Bennie
 

MatsMari

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Olofström
HBK-Nr
25305
Medlemskap
2024
Sv: Släpkärra där torsionsfjädringen fastnat.

Jag hörde att någon har borrat hål i axeln och fylt den med hydralolja, och fått loss den. Eller så spricker axel röret. Då.är det bara att svetsa igen det
Mats
 

skogen

HBK Medlem
Inlägg
240
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
1361
Medlemskap
2024
Sv: Släpkärra där torsionsfjädringen fastnat.

Hej JANKRO

Det stämmer nog bra som du säger. När jag kört med gruslasset så skall jag vända på kärran igen men denna gång skall jag inte pressa pendelarmen mot flaket / ramen utan pressa den ifrån istället med en liten garagedomkraft. Jag använde Biltema's rostlösningsspray med kyleffekt på axeln & skall göra det igen. Otroligt bra spray, bra kappilärverkan & när den krypit in så blir vätskan kall (-40 grader) & spränger rosten.

Fungerar det inte denna gången så blir det ny axel (7400:) eller skroten.

Bennie

Kolla på NY-TEKNIK köpte därifrån för en del årssedan, min axel var sprucken i båda ändarna, mycket lätt att byta
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Släpkärra där torsionsfjädringen fastnat.

Riktig så enkelt är det inte. Jag har också varit inne på deras Sverigeaxeln. Jag frågade på Besiktningen om detta.
Svaret jag fick:
Man får byta till samma axel som sitter på kärran från början utan att något annat krävs. Byter man däremot till en annan axel som avviker från originalutförandet så är det ny registreringsbesiktning som gäller.
På min kärra så är axel & kulhandske av märket BPW, tyvärr.
BPW-axeln kostar 7900-: & motsvarande AL-KO-axel 4600-:.

Bennie
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.674
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Släpkärra där torsionsfjädringen fastnat.

Jag har aldrig sett att man vid besiktningen kollar vilket märke det är på axeln? ;)
 

Stig Lifvendahl

HBK Medlem
Inlägg
85
Kommun
Lerum
HBK-Nr
25073
Medlemskap
2024
Sv: Släpkärra där torsionsfjädringen fastnat.

Hej,
det är bara att ge upp. Förmodligen så har gummit torkat i torsionsstaven och kommer aldrig mer att "fjädra". Byt axel. Jag gjorde det på min gamla Gisebo MY -90 till ett annat fabrikat ( KNOTT ) med samma lastvärden. Hör med PRINOVA Prinova - Släpdelar alla fabrikat Är kärran i övrigt bra så kan det vara en bra investering. Byta själv tar ca två timmar.
Besiktningen godkände rakt av.
Stig
 

MatsMari

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Olofström
HBK-Nr
25305
Medlemskap
2024
Sv: Släpkärra där torsionsfjädringen fastnat.

Kör till en besiktningen med utan besiktningen ingenjörer. Så har dem inte koll på det. Mindre stationer har bara bt. Mats
 

Mia & Johnny

HBK Medlem
Inlägg
291
Kommun
Västerås
HBK-Nr
24260
Medlemskap
2024
Sv: Släpkärra där torsionsfjädringen fastnat.

Hej Bennsan
Hade samma fel på mitt Fobo släp - 84
Det är inte gummistavarna som är problemet,
det är som Jankro visar i inlägg 10 (det gröna ) ROST.
Det blir fullt mellan gummistavarna där av ingen rörelse.
Jag vände kärran upp å ner tog bort stötdämparna (dom behövs inte)
kapade upp det yttre röret från varje ända och ca 300 mm in,lyfte på "locket" lyfte ur dom inre rören, rensade bort all rost i röret
rostskyddade och smorde gummi stavarna.
Svetsade sen tillbaka "locken" igen, slipade och putsade hela axeln
sen två lager hammarlack.
Detta är fem år sedan, funkar fortfarande perfekt
(Inga problem på besiktningen heller)
 

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Jag häpnar. Har blivit med (stor) släpkärra där tyvärr torisionsfjädringen fastnat då den stått länge och var hittar man handfasta råd och konkreta anvisningar hur man kan lösa detta om inte i detta forum och av vem: jo givetvis av JANKRO som inte bara verkar veta det mesta om allt utan dessutom delar med sig av sina tips, gör skisser och bilder som andra kan ha hjälp av. Han ska ha flera guldstjärnor för detta! :msn_star::msn_star::msn_star:

Mitt problem då? Ja jag fick hem den igår så inget är gjort än men det är en Fogelsta B1000 från 1992 och axeln i sig är så rostig att det inte går att se något fabrikat eller typ men då godset är tjockt är jag inte direkt orolig för genomrostning där. Den har inga andra dämpare och det finns inga "lock" i ändarna. Man ser gummistavarna så det är samma typ som beskrivs ovan. Har fått tips om att spruta in nån typ av rostlösande, t ex tunn olja eller t o m glykol och sen utsätta vagnen för tung last och köra omkring med den sakta på en grusväg. Kan gå men den måste ju släppa på alla fyra sidor för att det ska funka som tänkt. Man kan också jobba med spett och slägga. Att skära upp axeln lite och operera den vägen ger jag mig nog inte på för det går inte att vända på den då kåpan inte är avtagbar men att göra små hål som sen punktas igen för att få in vätska eller fett kan jag nog fixa. I värsta fall får man byta axel. Har mailat tillverkaren för att få veta märke och typ.

Så här ser det ut:
 
Senast ändrad:

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Har pallat upp vagnen och sprutat in rostlösande och testat med ett spett. Här är två videos. Hur tycker ni att det ser ut? Är detta att räkna som stumt eller inte? Tycker det verkar fjädra på rätt bra ändå. Lite svårt bara att testa åt andra hållet.
Innerbalken verkar vara klöverformad. På vänster sida är bromstrumman borta då vajern ska bytas.
Har fått uppgifter på att både påskjutsbroms, handske och bromstrummor är av fabrikat AL-KO så axeln lär med största sannolikhet också vara det.
Tror det är en 1000 kg axel.


 
Senast ändrad:
Toppen