• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Skyhög bränsleförbrukning Fiat 09:a, vad kan det bero på ???

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Skyhög bränsleförbrukning Fiat 09:a, vad kan det bero på ???

Gör som Ludde kolla LMMen (luftmängdsmätaren) för det var felet på hennes som gjorde att den drog så mycket .

Det är "bara" plugga in OBD kabel och en dator .
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Skyhög bränsleförbrukning Fiat 09:a, vad kan det bero på ???

Ja, mina grejer går det troll i som vanligt....
Igår lämnade vi in husbilen till Fiat, de hade fått den nya luftmassemätaren från Italien. Gissa om det var rätt mätare? Näää, naturligtvis INTE, importören hade angett fel nummer på mätaren till min handlare, så när dom öppnade huven och skulle montera på den här, så passade den såklart inte för det var fel grejer...
Så nu har dom beställt en ny som ska passa med expresspaket från Italien, den ska tydligen komma i morgon. Hoppas det iallfall. Så får vi se om det hjälper mot bränsleförbrukningen!
/Annette
 
F

F.d. 3847

Guest
Sv: Skyhög bränsleförbrukning Fiat 09:a, vad kan det bero på ???

Full gas som ni skrev i ett tidigare inlägg i uppförsbacke är inte precis bränslebesparande körning.
 

Juhani & Leila

HBK Medlem
Inlägg
303
Kommun
Storfors
HBK-Nr
10084
Medlemskap
2024
Sv: Skyhög bränsleförbrukning Fiat 09:a, vad kan det bero på ???

Har du kommit till rätta med bränsleförbrukningen? Vad vart det för däcktryck till slut som du pumpade in?
 
F

F.d. 5333

Guest
Sv: Skyhög bränsleförbrukning Fiat 09:a, vad kan det bero på ???

Lufttrycket för inte överstiga det tryck som Däcket är anpassat för Oavsett vilken ventil som sitter monterad i fälgen, finns en kodbeteckning på däcket vilket det Maximala trycket får vara.

Färddatorn visar alltid Glädjesiffror dvs mindre än den verkliga förbrukningen, tanka alltid vid samma pump under en tid, tanka tills ventilen slår av, fyll inte mer utan kör ett antal mil (20 tex.) Använd gps så Du får rätt antal mil, bilens mätare visar för mycket.. troligen. Tanka igen gör det några gånger och Du får en uppfattning om hur mycket bilen drar.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Skyhög bränsleförbrukning Fiat 09:a, vad kan det bero på ???

Har du kommit till rätta med bränsleförbrukningen? Vad vart det för däcktryck till slut som du pumpade in?

Ja, den gick ner till normal förbrukning, vi ligger på mellan 1,1 till 1,6 beroende på hastighet, ev motvind m.m.
Däcktrycket är samma som Kikki och Kurres i svaret ovan

/Ludde
 
Toppen