• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Skyhög bränsleförbrukning Fiat 09:a, vad kan det bero på ???

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Har just hämtat hem en Burstner Argos -09:a.
Allt är OK förutom att den drar alldeles för mycket diesel.
Har kört 75 mil motorväg, hastighet ca 95-100 km/h. Enligt färddatorn är medelförbrukningen 1,8 l/mil.
Jag blev tvungen att stanna och tanka flera gånger på hemvägen, och det är inte hål i tanken, även om man skulle kunna tro det, läcker ingenstans iallafall...
Fiat ducato 3,0 l motor, körde för det mesta på 6:ans växel, varvräknaren visade ca 2000 varv.
Jag vet flera stycken här i HBK som har likadana bilar, t.o.m. samma årsmodell, och deras drar mellan 1,2 och 1,5 l/mil....
Vad kan det vara som är fel??
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Skyhög bränsleförbrukning Fiat 09:a, vad kan det bero på ???

1,8 er mye - men hvor mye har bilen kjørt? Ser på vår Flair (Iveco 3l 08 model) at forbruket fallt drastisk ved ca. 30 000 km - fra 1,6 til 1,3 ved jamn fart ca. 90 km/h. Ved 100km/h er forbruket noe høyere enn ved 90.

Vi har et vesentlig lavere luftmotstand enn en alkove, med alkove ville vår hatt et forbruk nærmere 2l ved 100 km/h de første 30 tusen km.

Skulle sett en forbruksmåling ved 80 km/h - dette er normalt en grense før luftmotstanden fra alkoven koster masse drivstoff.

Fiat og Iveco 3l motor har forskjellige turbo og justering av innsprøytingen, ellers er de identiske.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Skyhög bränsleförbrukning Fiat 09:a, vad kan det bero på ???

Motvind hela tiden har också påverket någon deciliter.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Skyhög bränsleförbrukning Fiat 09:a, vad kan det bero på ???

Den har gått 2400 mil, de andra jag nämde ovan som har en likadan bil, deras har gått mindre än den här.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Skyhög bränsleförbrukning Fiat 09:a, vad kan det bero på ???

Det måste vara något som är fel! Låt någon Fiatverkstad plugga in datorn och kontrollera spridare m.m.

Jag har samma motor och bil med alkov där förbrukningen på långresa i Europa låg på 1,07 vid farter runt 100 km/t. Då var bilen ny!
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Skyhög bränsleförbrukning Fiat 09:a, vad kan det bero på ???

Be att dom kollar dieselpumpens inställning mot kamkedjan ,det sitter väl även luftmängdsgivare på dom som kan paja och ge fel signaler på luftmängden .
 
Senast ändrad:

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Skyhög bränsleförbrukning Fiat 09:a, vad kan det bero på ???

Dom hade massvis med husbilar som väntade på service, så jag fick tid den 3:e maj, få se vad dom kan hitta...
 
F

F.d. 50036

Guest
Sv: Skyhög bränsleförbrukning Fiat 09:a, vad kan det bero på ???

Hej och välkommen hem med nya bilen...

Efter femhundra mil med Argosen i europa låg vår förbrukning på 1,58 l/mil (uträknat efter tankning och kilometer, bilens dator verkar alltid visa 1, 2 eller flera deciliter bättre) med tanke på den hastiget vi hållit får det vara ok 300 mil har säkert gjorts i farter mellan 100-120km. Går jag ner i hastighet till normal semesterfart så sjunker förbrukningen fort. Vi körde ju hem dagen före er och då var det mycket kraftigmotvind (samtidigt som vi pressade på tempot) vilket gjorde att snittförbrukningen steg med 0,08 sista resdagen.

Ha det gott Torbjörn :eek: :eek: :):)
 
F

F.d. 9230

Guest
Sv: Skyhög bränsleförbrukning Fiat 09:a, vad kan det bero på ???

Hej Annette!
Mats sa att vår drog 1,6 när vi hade lite dåligt med luft i däcken.
Vi pumpade ordentligt och det gick direkt ner till 1,3 på fortsatt färd.
Så kolla det också!
Kram
 
F

F.d. 7282

Guest
Sv: Skyhög bränsleförbrukning Fiat 09:a, vad kan det bero på ???

Om det skulle vara något fel borde motorlampan lysa, troligtvis finns det inga felkoder.
Då kommer verkstan inte hitta något, och därmed inte kunna göra något.

Låter kanske negativt men man blir vis av erfarenhet:yes:

Jag skulle nog mäta bränslemängden på en längre sträcka under andra förhållanden.

// Pär
 
Senast redigerad av en moderator:

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Skyhög bränsleförbrukning Fiat 09:a, vad kan det bero på ???

Hej Annette!
Mats sa att vår drog 1,6 när vi hade lite dåligt med luft i däcken.
Vi pumpade ordentligt och det gick direkt ner till 1,3 på fortsatt färd.
Så kolla det också!
Kram

Har ni koll på vilket däcktryck som är lämpligt?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Skyhög bränsleförbrukning Fiat 09:a, vad kan det bero på ???

Dagens oppdatering på forbruk, dog på en Iveco 65C18 chassi, N+B Flair 8000 helintegrert:

Snittforbruk ved 80 km/h 1,3 l/mil, ved 100 km/h 1,6 l/mil - begge deler målt ved kjørt distanse og tankfylling.
Hastighetene holdt med bilens fartsholder og finstillt med GPS.
 
F

F.d. 9230

Guest
Sv: Skyhög bränsleförbrukning Fiat 09:a, vad kan det bero på ???

På vår hade vi 5 kg, dvs nästan maxtryck.
Visst sliter det mer på däcken, men det är billigare än bensinen ändå tror jag.
Det gjorde som sagt jättestor skillnad.
Kram
 

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
497
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2024
Sv: Skyhög bränsleförbrukning Fiat 09:a, vad kan det bero på ???

Hej Ludde

Precis om föregående talare skriver så kommer inte verkstaden kunna läsa av några felkoder eftersom din Check Engine lampa inte lyser.

Men visst låter det lite väl mycket med 1,8 l/milen, men ändå fullt möjligt med tanke på att du kör omkring med marknadens största alkovhusbil som väger 5 ton och tangerar nära 9 meter lång med boggiehjul.
Det behövs alltså ordentligt med energi för att förflytta ett sådant jätte ekipage.

Jag hade provat med en KCR trimning eller liknande än att lägga massa pengar på felsökning som förmodligen inte ger något resultat.

Torbjörn
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Skyhög bränsleförbrukning Fiat 09:a, vad kan det bero på ???

Hej!

Jag skulle testa med 5 - 5,5kg. Kolla bara att ni har metallventiler som klara det trycket.
Hur mycket är trycket nu?

Ja, det har du rätt i Frankia, så Annette kolla upp det nästa gång du är ute med husbilen, hoppas att det löser sig för er!

//Pilot
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Skyhög bränsleförbrukning Fiat 09:a, vad kan det bero på ???

Vad är det som avgör att ni inte kan ha mera i tryck ? För i min "lättviktare" så är det 5,5 som gällde enligt firman trots det står 5 kg i boken .

Sen kan det ju vara så att olika däck har olika rullmotstånd och skulle det även vara så att däcken är bytta någon gång och att det monterats högre profil=större rullomkrets så krävs det ju större kraft och få dom till att rulla , det är väl original däckena på eftersom den rullat så lite .

När du fått ordning på allt så den drar som den skall så kan jag rekomendera Speedkit boxen för min minskade förbrukningen med över 1 dl/mil så nu kör jag under litern med min körstil och det är inte dåligt .
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Skyhög bränsleförbrukning Fiat 09:a, vad kan det bero på ???

Ska se om vi kan få fram en manometer och kolla trycket, annars får jag göra det på onsdag, måste ändå till bensinstationen och tanka så jag kan köra från Vallda till Lindome (12km)...:twitcy:
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.539
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Skyhög bränsleförbrukning Fiat 09:a, vad kan det bero på ???

Hej

Jag har ett par frågor ytterligare som kanske kan leda till vad det kan bero på.


1. Känns den stark och snabb eller slö och trött?

2. Vet du om databoxen är omprogrammerad till högre vridmoment och hästkrafter?

3. Ryker det svart när du trampar gasen i bott?

4. Rullar alla hjulen lätt eller kan någon broms ligga på?
 
Toppen