• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Skyhög bränsleförbrukning Fiat 09:a, vad kan det bero på ???

F

F.d. 16087

Guest
Sv: Skyhög bränsleförbrukning Fiat 09:a, vad kan det bero på ???

Hur man kör, kan ha stor betydelse. Vid en tripp från Bålsta till Umeå 62 mil. Till Umeå körde jag i personbilsfart. Förbrukning ca: 1.1 l mil. Hemfärden gjorde jag allt för att minimera förbrukningen, sänkte hastigheten till 80-85 km frirullade utför backar rullade fram till korsningar och hastighetsminskningar. Förbrukningen minskade med ca: 0,2 l mil. Jag sparade 12,5 l. Husbilen är en Burstner Aviano Helitegrerad med 2,8l motor chippad till 156 hk. Hästkraftökningen tror jag har mindre betydelse.

MVH Gunnar S
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Skyhög bränsleförbrukning Fiat 09:a, vad kan det bero på ???

Hej

Jag har ett par frågor ytterligare som kanske kan leda till vad det kan bero på.


1. Känns den stark och snabb eller slö och trött?

2. Vet du om databoxen är omprogrammerad till högre vridmoment och hästkrafter?

3. Ryker det svart när du trampar gasen i bott?

4. Rullar alla hjulen lätt eller kan någon broms ligga på?


1: Nej, inte speciellt slö, men inte superstark heller, uppför Hallandsåsen (norrgående riktning, alltså inte den brantaste) var jag tvungen att ha gasen i botten för att kunna bibehålla en fart på ca 80km/h
2: Ingen aning...
3: Nej
4: Vet inte, men då brukar det lukta brända bromsar om bilen när man stannar och det har jag inte kännt.

Tack för att du försöker hjälpa mig att diagnostisera problemet!
/Annette
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Skyhög bränsleförbrukning Fiat 09:a, vad kan det bero på ???

Hur man kör, kan ha stor betydelse. Vid en tripp från Bålsta till Umeå 62 mil. Till Umeå körde jag i personbilsfart. Förbrukning ca: 1.1 l mil. Hemfärden gjorde jag allt för att minimera förbrukningen, sänkte hastigheten till 80-85 km frirullade utför backar rullade fram till korsningar och hastighetsminskningar. Förbrukningen minskade med ca: 0,2 l mil. Jag sparade 12,5 l. Husbilen är en Burstner Aviano Helitegrerad med 2,8l motor chippad till 156 hk. Hästkraftökningen tror jag har mindre betydelse.

MVH Gunnar S

Ja, alltså jag gick en ecodrivingutbildning för några år sen, och försöker att köra som jag lärde mig, släppa på gasen i rätt tid o.s.v., lite mer fart i utförsbackarna så man får hjälp uppför sedan, se långt framåt vad som är på G, så man undviker att bromsa ned farten i onödan. Jag körde likadant med den andra husbilen, så jag har i stort sett samma körsätt med den här nya. Tycker att en snittförbrukning på 1,8-1,9 l/mil är mer vad man kan åstadkomma med oekonomisk körning...
Men däcktrycket ska kollas i morgon, sen ska jag kolla förbrukningen till helgen, ska köra Kungsbacka-Trandansen, såpass långt att det ska synas på medelförbrukningen om det minskar.
/Annette
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Skyhög bränsleförbrukning Fiat 09:a, vad kan det bero på ???

Du kan ju nollställa snittförbrukningen efter du kollat luften så får du en snabbare indikation.
Något som kan vara värt att kolla är luftfiltret. Har förra ägaren kört mycket på grusväg så kan det vara igensatt. Plocka bort filtret o blås rent med tryckluft eller ännu hellre sätt i nytt. En diesel behöver kopiösa mängder luft.
 

Chris o Benny

HBK Medlem
Inlägg
383
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
729
Medlemskap
2024
Sv: Skyhög bränsleförbrukning Fiat 09:a, vad kan det bero på ???

Jag föreslår att ni låter en kunnig verkstad göra en undersökning alternativt omprogrammering av motorns interna databox. Skulle tro att det är där felet ligger. Vår bil en LAIKA Kreos 3009 med samma motor som ni som jag upplever som urstark och den dra runt litern/mil. Nu senast Stenungsund - Hornborgarsjön - Stenungsund så låg snittförbrukningen på 1,03/mil och med hastighet på max 90km/tim.
//Benny
 
Senast ändrad:

Tommy

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Håbo
HBK-Nr
515
Medlemskap
2024
Sv: Skyhög bränsleförbrukning Fiat 09:a, vad kan det bero på ???

Du kan ju nollställa snittförbrukningen efter du kollat luften så får du en snabbare indikation.
Något som kan vara värt att kolla är luftfiltret. Har förra ägaren kört mycket på grusväg så kan det vara igensatt. Plocka bort filtret o blås rent med tryckluft eller ännu hellre sätt i nytt. En diesel behöver kopiösa mängder luft.
Hej!
Blås inte rent luftfiltret med tryckluft, sätt dit ett nytt! Blåser Du sönder filtret och sedan kör med det, då blir det dyrt!
Hälsningar
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Skyhög bränsleförbrukning Fiat 09:a, vad kan det bero på ???

Tommy>Helt rätt. Man måste veta hur man ska blåsa rent filtret. Det bästa är att byta filter, men i nödfall kan man renblåsa (utan att blåsa sönder det :p).
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
F

F.d. 18508

Guest
Sv: Skyhög bränsleförbrukning Fiat 09:a, vad kan det bero på ???

Ja, alltså jag gick en ecodrivingutbildning för några år sen, och försöker att köra som jag lärde mig, släppa på gasen i rätt tid o.s.v., lite mer fart i utförsbackarna så man får hjälp uppför sedan, se långt framåt vad som är på G, så man undviker att bromsa ned farten i onödan. Jag körde likadant med den andra husbilen, så jag har i stort sett samma körsätt med den här nya. Tycker att en snittförbrukning på 1,8-1,9 l/mil är mer vad man kan åstadkomma med oekonomisk körning...
Men däcktrycket ska kollas i morgon, sen ska jag kolla förbrukningen till helgen, ska köra Kungsbacka-Trandansen, såpass långt att det ska synas på medelförbrukningen om det minskar.
/Annette
Snitt på 1,8 - 1,9 med "tysk" diesel blir väl över 2 med svensk miljödiesel..
är nästan lika mycket som vår pillos alkov med cheva v8 5,7 bensin 4steg aut drog 1989 (2.2):(
ska aldrig mer klaga när jag tankar våran..
hoppas ni får ner förbruk..snygg bil,såg en lika i grönklitt i helgen..
har ni partikelfilter,ökar möjl förbruk en del
 

Kicki & Kurre

HBK Medlem
Inlägg
356
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
811
Medlemskap
2024
Sv: Skyhög bränsleförbrukning Fiat 09:a, vad kan det bero på ???

Hej!

Vi har haft Argosen i snart 3 år nu och har hela tiden legat på en förbrukning på 1,3 men då ligger vi inte i omkörningsfilen och stressar... Vi brukar väl ligga i 90-100 på dom större vägarna. Höjer man hastigheten så märks det också direkt på förbrukningen men vi brukar inte ha så bråttom när vi är ute och åker :)

När det gäller lufttrycket så ringde min man till Alco och fick tips om hur mycket lufttrycket skulle vara i däcken, 5 kg på framaxeln, 4,7 kg på mellanaxeln och 4,3 kg längst bak.

//Kicki
 

Chris o Benny

HBK Medlem
Inlägg
383
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
729
Medlemskap
2024
Sv: Skyhög bränsleförbrukning Fiat 09:a, vad kan det bero på ???

Har just hämtat hem en Burstner Argos -09:a.
Allt är OK förutom att den drar alldeles för mycket diesel.
Har kört 75 mil motorväg, hastighet ca 95-100 km/h. Enligt färddatorn är medelförbrukningen 1,8 l/mil.
Jag blev tvungen att stanna och tanka flera gånger på hemvägen, och det är inte hål i tanken, även om man skulle kunna tro det, läcker ingenstans iallafall...
Fiat ducato 3,0 l motor, körde för det mesta på 6:ans växel, varvräknaren visade ca 2000 varv.
Jag vet flera stycken här i HBK som har likadana bilar, t.o.m. samma årsmodell, och deras drar mellan 1,2 och 1,5 l/mil....
Vad kan det vara som är fel??
Det verkar som er motor går med något för högt vartal, vår bil med samma motor och samma årsmodell ligger på 1600-1800 varv vid 90-95km/h. Kan det vara så att det finns olika utväxling inom samma årsmodell? Det kan ju även vara olika versioner av programmeringen av elektronikstyrningen som påverkar kraften(vridmomentet) i motorn vilket gör att motorn måste gå med högre varvtal.
//Benny
 
Senast ändrad:

lillian och reidar

HBK Medlem
Inlägg
831
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024
Sv: Skyhög bränsleförbrukning Fiat 09:a, vad kan det bero på ???

Hej
Jag har en 3,0 liters fiat motor maxvikt 4250kg 08årsmodell ligger mellan 80 och 90km
Den drar 1.01liter - 1,10per mil så fel är det med din bil kolla med en Fiatverstad snarast den måste ju ryka en hel del.
2179Drutten:music-icon:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Skyhög bränsleförbrukning Fiat 09:a, vad kan det bero på ???

En moderne dieselmotor er helt styrt av en dator, har denne feil tidspunkt og lengde for innsprøytingen av drivstoff så brukes det mer drivstoff enn nødvendig.
 

Chris o Benny

HBK Medlem
Inlägg
383
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
729
Medlemskap
2024
Sv: Skyhög bränsleförbrukning Fiat 09:a, vad kan det bero på ???

Nu blir en motornörd som jag nyfiken, hur kan den vara felprogrammerad?

// Pär
Allt tyder på fel i elektronikstyrningen. Så min rekommendation är att uppdatera programvaran. Programmet är lagrat i ett "PROM" och det kan skadas av olika anledningar bla transienter vi åska eller liknande.
//Benny
 
F

F.d. 3477

Guest
Sv: Skyhög bränsleförbrukning Fiat 09:a, vad kan det bero på ???

Har en Argos 747 -08 med KCR box, bra botten drag och en förbrukning runt 1,3L vid 90 km/h och 1,6 vid 110km/h.
 
Toppen