• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Skummeslövs strand - Hallandsposten onsdag "polisen anmäler husbil"

F

F.d. 9344

Guest
Sv: Skummeslövs strand - Hallandsposten onsdag "polisen anmäler husbil"

Fel! På skogsbilväg gäller inte terrängkörningslagen och därmed får du köra på den med motorfordon under förutsättning att ägaren inte satt upp skylt om fordonstrafik förbjuden.

Och det är du 100% säker på? Då har vi en stackare som blivit dömd i JKPG,s län för just ha kört med fordon på en skogsbilsväg som inte har statsbidrag och anmäldes av ägaren.
Ja där ser man men det lär ju finnas många oskyldigt dömda lite här och där.:rolleyes:

Jag lever fortfarande i tron att jag skall ha markägarens tillstånd för att få nyttja dennes väg, för det har jag fått göra personligen för att kunna röra mig på arrenderade jaktmarker.

Men jag håller med dig, naturligtvis skall den som inte vill ha obehörig trafik på sin väg upplysa om detta genom skyltning det är faktiskt inte mycket begärt.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Skummeslövs strand - Hallandsposten onsdag "polisen anmäler husbil"

Den tutande bilisten begick ett betydligt större brott än ni som pakerat där.

.
Vägtrkungörelsen 5 § Vägtrafikant skall iakttaga den omsorg och varsamhet som till förekommande av trafikolycka betingas av omständigheterna. Han skall uppträda så, att han ej onödigtvis hindrar eller stör trafiken.

Vägtrafikant skall även i övrigt visa hänsyn mot andra vägtrafikanter och dem som bor eller uppehåller sig vid vägen.

Att avsikligt tuta för att störa någon faller klart under denna §5.



http://strandmiljolaholm.files.wordpress.com/2010/07/p7190386.jpg
Här har vi ett exempel på sådant som inte gynnar oss.

Lars


Ja det är ju ett skräckexempel på dåligt omdöme och total nonchalans.

Den skyltningen kan knappast misstolkas:mad:
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Skummeslövs strand - Hallandsposten onsdag "polisen anmäler husbil"

Och det är du 100% säker på? Då har vi en stackare som blivit dömd i JKPG,s län för just ha kört med fordon på en skogsbilsväg som inte har statsbidrag och anmäldes av ägaren.
Ja där ser man men det lär ju finnas många oskyldigt dömda lite här och där.:rolleyes:

Jag lever fortfarande i tron att jag skall ha markägarens tillstånd för att få nyttja dennes väg, för det har jag fått göra personligen för att kunna röra mig på arrenderade jaktmarker.

Men jag håller med dig, naturligtvis skall den som inte vill ha obehörig trafik på sin väg upplysa om detta genom skyltning det är faktiskt inte mycket begärt.

Hittade detta som säkert är mer trovärdigt än min 100%-iga övertygelse:
Enskild väg - Naturvardsverket - Swedish EPA
 
T

Teddi

Guest
Sv: Skummeslövs strand - Hallandsposten onsdag "polisen anmäler husbil"

en privat markägare kan ju inte blockera sina marker för allmänheten mer än för just motorfordon,,
gående-cyklister-ridning har tillträde,,dessa blåbärsmarker o svampmarker hör till allemansrätten,

privat strand finns inte,,så oavsett om stranden ägs av kommun eller nån annan så har alla tillträde,,men de har inget med motorfordon att göra,,men om kommun tillåter personbil att parkera på stranden så ska ju detta gälla även husbilar,,,,de e väl detta vi kämpar för?

att få samma p-villkor som alla andra ,,,
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Skummeslövs strand - Hallandsposten onsdag "polisen anmäler husbil"

JonasS det är stor skillnad på Enskild väg och Privat väg.
Väg med statsbidrag ska hållas öppen


En enskild väg med stats- eller kommunalt bidrag till underhåll ska normalt hållas öppen för allmän trafik.
Enskild väg är väg där de boende utmed vägen och markägare där vägen går över dennes mark får bekosta vägunderhåll, sk. Vägsamfällighet allt efter hur lång sträcka de har till närmsta Allmänna väg.
Dessa får alltid statligt bidrag för detta underhåll och kan dessutom debitera ex, ett företag som har många transporter på vägen extra för slitage.

Detta skall inte förväxlas med Privat väg ex. en skogväg som byggts och underhålls av privatperson/er helt på egen bekostnad, ex. en skogbilsväg, den vägen kan du aldrig hävda skall var öppen för allmänheten och ägaren kan polisanmäla den som olovligen nyttjar vägen med motorfordon.

Det skrev jag också i mitt tidigare inlägg.

Enskild väg har alltid denna skylt om den anvisar ort.
Den röda borden är till just för att vi som trafikanter skall vara extra uppmärksamma på att Enskild väg kan sakna varningmärken som annars finns på Allmän väg

Hoppas att vi är överrens om detta nu, och tyvärr är NV, info lite missvisande om detta.
 

Bilagor

  • u-vagvisenskild.gif
    u-vagvisenskild.gif
    1,6 KB · Visningar: 734

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Skummeslövs strand - Hallandsposten onsdag "polisen anmäler husbil"

JonasS det är stor skillnad på Enskild väg och Privat väg.
Väg med statsbidrag ska hållas öppen


En enskild väg med stats- eller kommunalt bidrag till underhåll ska normalt hållas öppen för allmän trafik.
Enskild väg är väg där de boende utmed vägen och markägare där vägen går över dennes mark får bekosta vägunderhåll, sk. Vägsamfällighet allt efter hur lång sträcka de har till närmsta Allmänna väg.
Dessa får alltid statligt bidrag för detta underhåll och kan dessutom debitera ex, ett företag som har många transporter på vägen extra för slitage.

Detta skall inte förväxlas med Privat väg ex. en skogväg som byggts och underhålls av privatperson/er helt på egen bekostnad, ex. en skogbilsväg, den vägen kan du aldrig hävda skall var öppen för allmänheten och ägaren kan polisanmäla den som olovligen nyttjar vägen med motorfordon.

Det skrev jag också i mitt tidigare inlägg.

Enskild väg har alltid denna skylt om den anvisar ort.
Den röda borden är till just för att vi som trafikanter skall vara extra uppmärksamma på att Enskild väg kan sakna varningmärken som annars finns på Allmän väg

Hoppas att vi är överrens om detta nu, och tyvärr är NV, info lite missvisande om detta.

Nej, jag är inte överens med dig!
Fortsätter med nästa länk som förklarar det ytterligare:
Enskild väg - Wikipedia
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Skummeslövs strand - Hallandsposten onsdag "polisen anmäler husbil"

Teddi, du skriver;

"privat strand finns inte,,så oavsett om stranden ägs av kommun eller nån annan så har alla tillträde,,men de har inget med motorfordon att göra,,men om kommun tillåter personbil att parkera på stranden så ska ju detta gälla även husbilar,,,,de e väl detta vi kämpar för?"

Stämmer verkligen det där? Nu är jag inte alls uppdaterad, men som gammal seglare kommer jag ihåg att det var inte bara att lägga till var som helst och jag har svårt att tro att utomstående skulle ha rätt att komma in på min tomt och använda min strand och min brygga utan min tillåtelse.

//Tommy
 
T

Teddi

Guest
Sv: Skummeslövs strand - Hallandsposten onsdag "polisen anmäler husbil"

tommy,,visst går tomter ända ner till vattnet,,visst finns de också vattenägare,,

men,,vill du bada runt den svenska kusten så kan du göra de var du vill,,sen att lägga till med båt,,har ingen aning,, men 5 eller 7 meter,från vattnet ock uppåt är tillgängligt,,oavsett strandägare,,att ta sej dit sedan är en annan sak,,

privat brygga har vi heller inte pratat om,,
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Skummeslövs strand - Hallandsposten onsdag "polisen anmäler husbil"

Många intressanta frågeställningar som kommer upp. När det gäller bommen på 2.04 så har väl en markägare utmed en enskild/privat/allmän väg rätt att hindra fodonstrafik att parkera etc på marken som ligger utanför vägområdet, om inte annat så gäller ju terrängkörningslagen som ju inte tillåter fordontrafik eller uppställning av fordon utanför vägområdet. Vi kan väl inte hävda att vi har rätt att ställa upp HB på mark som inte är väg/parkeringsplats utan att ta hänsyn till terrängkörningslagen.
När det gäller enskilda vägar (med gula skyltar) så kan ju dessa vägar vara stöttade av statliga eller komunala bidrag men även vara privata vägar utan stöd av bidrag. I det senare fallet så bekostar markägare underhåll av väg och har rätt att förbjuda obehörig trafik. Även skogsbilväg är ju en enskild väg, men är ju normalt inte stadsbidragsberättigad och här har markägare rätt att förbjuda trafik genom skyltning eller bom. På en väg med stadsbidrag har alla rätt att utnyttja (det är vitsen med stadsbidraget att hålla vägen öppen så att vi kan komma ut till naturen för att plocka bär, bada etc. (utnyttja allamansrätten)). Men så fort vi kommer utanför vägområdet så gäller terrängkörningslagen och då kan vi inte hävda att vi parkerar HB. Campa med HB får vi narutligtvis inte göra på mark som inte är avsedd för fordonsuppställning.
Jag var själv ute på Midnattssolsrallyt förra veckan och övernattade/parkerade på flera platser ute i "skogen", men i samtliga fall så frågade jag om vi fick parkera/övernatta och det var naturlitdvis inga problem, tvärtom blev bönderna riktigt glada när de blev tillfrågade. Man kan väl ha en viss förståelse för markägarna att de blir lite sura när det kommer en massa bilar som parkerar mer eller mindre olämpligt på sidan om vägarna utan att man frågat om det är lämpligt eller inte.

När det gäller parkeringsförbud på allmänna P-platser så tycker jag som ni andra att det är diskriminering att hindra HB att parkera. Vad är det för skillnad att ta en en tupplur i en liten personbil eller i en HB? Blir nästa steg att hotellägarna skall ansluta sig till campingägarna och hindra folk att sova/pausa i personbilen bara för att de kan gå miste om inkomster? Är det också camping om jag sover i personbilen, kanske har en camingstol utanför bildörren där jag tar en kopp kaffe och lite medhavd matsäck?
Jag stöttar gärna med en femhundring för att få klarhet i vad som gäller. Stå på dig Olle!!
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Skummeslövs strand - Hallandsposten onsdag "polisen anmäler husbil"

JonasS skriver.

"Nej, jag är inte överens med dig!
Fortsätter med nästa länk som förklarar det ytterligare och hänvisar till länk

Enskild väg - Wikipedia

Antingen har jag eller JonasS svårt att förstå skriven svenska men även där påpekas att en Enskild väg är en väg som erhåller statligt bidrag för underhåll.

Grunden är att kunna skilja på Privat, Enskild och Allmän.



Hela ordet Privat borde ge den informationen kan man tycka.:rolleyes:

Allemansrätten är nu under utredning för att som Utredaren bestämt i direktiven "anpassas till nu rådande förhållanden" den anses vara omodern med den allt mer urbaniserade befolkning vi numera har i Sverige.

Skall bli intressant att få se vad som kommer ut av denna utredning men förändringar i det vi nu tycker är själklarhetet kommer det säkert att bli.
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Skummeslövs strand - Hallandsposten onsdag "polisen anmäler husbil"

JonasS skriver.

"Nej, jag är inte överens med dig!
Fortsätter med nästa länk som förklarar det ytterligare och hänvisar till länk

Enskild väg - Wikipedia

Antingen har jag eller JonasS svårt att förstå skriven svenska men även där påpekas att en Enskild väg är en väg som erhåller statligt bidrag för underhåll.

Grunden är att kunna skilja på Privat, Enskild och Allmän.



Hela ordet Privat borde ge den informationen kan man tycka.:rolleyes:

Allemansrätten är nu under utredning för att som Utredaren bestämt i direktiven "anpassas till nu rådande förhållanden" den anses vara omodern med den allt mer urbaniserade befolkning vi numera har i Sverige.

Skall bli intressant att få se vad som kommer ut av denna utredning men förändringar i det vi nu tycker är självklarhetet kommer det säkert att bli.
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Skummeslövs strand - Hallandsposten onsdag "polisen anmäler husbil"

JonasS skriver.

"Nej, jag är inte överens med dig!
Fortsätter med nästa länk som förklarar det ytterligare och hänvisar till länk

Enskild väg - Wikipedia

Antingen har jag eller JonasS svårt att förstå skriven svenska men även där påpekas att en Enskild väg är en väg som erhåller statligt bidrag för underhåll.

Grunden är att kunna skilja på Privat, Enskild och Allmän.



Hela ordet Privat borde ge den informationen kan man tycka.:rolleyes:

Allemansrätten är nu under utredning för att som Utredaren bestämt i direktiven "anpassas till nu rådande förhållanden" den anses vara omodern med den allt mer urbaniserade befolkning vi numera har i Sverige.

Skall bli intressant att få se vad som kommer ut av denna utredning men förändringar i det vi nu tycker är självklarhetet kommer det säkert att bli.

Kan vi inte skilja på Privat och Allmänt så är det kanske inte så konstigt att det uppstår konflikter med uppställda Husbilar som så ofta ventilerar på detta forum.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Skummeslövs strand - Hallandsposten onsdag "polisen anmäler husbil"

JonasS skriver.

"Nej, jag är inte överens med dig!
Fortsätter med nästa länk som förklarar det ytterligare och hänvisar till länk

Enskild väg - Wikipedia

Antingen har jag eller JonasS svårt att förstå skriven svenska men även där påpekas att en Enskild väg är en väg som erhåller statligt bidrag för underhåll.
...klipp

Nej, det står att enskild väg kan erhålla statligt bidrag.
Här är Trafikverkets korta info om vad som är enskild väg:
Om enskilda vägar - Trafikverket
 
T

Teddi

Guest
Sv: Skummeslövs strand - Hallandsposten onsdag "polisen anmäler husbil"

strandskyddet är starkt förankrat för allmänheten ,ja tycker de e bra, ,de finns folk runtikring som fått riva staket ock en o annan bastu-friggebod,,bara för att de ligger för nära strandlinjen, de e ännu bättre:p

ett nytt reservat i närheten som måste släppa in allmänheten efter hårt motstånd,,bättre ändå:p

vi har tre föreningar där ja bor,,, fått förfrågan om man ville vara med i styrelse osv,,
inte en chans,,,ett samarbete med ett antal kapitalistiska #bezzerwissrar# tilltalar inte mej,, ,,ja står istället på allmänhetens sida o kämpar,,

mycke roligare--tacksammare,, så kommer nån o hälsar på?? så går vi ner till GÖSTAS tomt,,smyger in där från sidan, ,han har ett bra dykställe :p också drar vi :music-icon::music-icon:GÖSTA DANSAR HEMÅT:music-icon::music-icon: :D du e välkommen tommy,, förresten,,ja gör en koll på #maillagret#,,de va ett tag sen sist,,
 
F

F.d. 2591

Guest
Sv: Skummeslövs strand - Hallandsposten onsdag "polisen anmäler husbil"

Hej Teddi !

Men du,,för att man är kapitalstark behöver man ju inte vara en besserwizze eller ? Men det kanske ligger nära tillhands.Man får ju inte dra alla över en kant.

Det där med Hyppeln lät ju riktigt intressant.

Ha de gott

Stig.B.
 
T

Teddi

Guest
Sv: Skummeslövs strand - Hallandsposten onsdag "polisen anmäler husbil"

hej stig,,ett väldigt attraktivt område,,där hus har sålts för 8 milj..ock då dessa försöker slå vakt om hela området,,har försökt hindrat allmänheten att komma hit o sola o bada,,

då e de ganska lätt att generalisera..för de e precis så som de ser ut,,

hyppeln e värt att pröva stig,,jättefint,,men 200 spänn,,de kanske e läge att vänja sej vid dessa pengar,,tror det,,
annars kan du stå hos mej,,men där kan du inte pruta,,de e gratis:p
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Skummeslövs strand - Hallandsposten onsdag "polisen anmäler husbil"

OK JonaS
Om det är problem med att skilja på Enskild och vad som är Privat så är det upp till dig.
Men lagen säger följande. Den väg/anläggnig som har bidrag statligt/kommunalt skall var tillgänglig för allmänheten, krav på väghållaren finns väl redogjorda i lagen om Vägsamfälighet (Länsstyrelsen i resp. Län)).
En Privat väg utan detta bidrag har inga som helst förpliktelse att se till att annan än ägaren kan använda vägen.

Såledels har vägen inte underhållsbidrag så är den helt Privat, kör du på denna så gör du intrång på Privat mark.
Vi talar nog förbi varandra i detta men vill du utmana ödet och köra in på en Privat väg så är det du som står för notan. Jag bryr mig ärligt inte om vilket.

Men var väldigt försiktig med att åberopa Allmemansrätten det kan bli problem och det kanske är just dessa förvecklingar som i vissa fall ger oss Husbilsägare "dåligt rykte".
 
Senast redigerad av en moderator:

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Skummeslövs strand - Hallandsposten onsdag "polisen anmäler husbil"

OK JonaS
Om det är problem med att skilja på Enskild och vad som är Privat så är det upp till dig.
Men lagen säger följande. Den väg/anläggnig som har bidrag statligt/kommunalt skall var tillgänglig för allmänheten, krav på väghållaren finns väl redogjorda i lagen om Vägsamfälighet (Länsstyrelsen i resp. Län)).
En Privat väg utan detta bidrag har inga som helst förpliktelse att se till att annan än ägaren kan använda vägen.

Såledels har vägen intne underhållsbidrag så är den helt Privat, kör du på denna så gör du intrång på Privat mark.
Vi talar nog förbi varandra i detta men vill du utmana ödet och köra in på en Privat väg så är det du som står för notan. Jag bryr mig ärligt inte om vilket.

Men var väldigt försiktig med att åberopa Allmemansrätten det kan bli problem.

Jag har hänvisat till Wikipedia, Naturvårdsverket samt Trafikverket men du vidhåller dina åsikter fortfarande. Kan du inte hänvisa till någon lag eller myndighet som styrker dina påståenden? Och då menar jag inte svepande påståenden som "lagen säger" eller dylikt.
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Skummeslövs strand - Hallandsposten onsdag "polisen anmäler husbil"

Svepande "som lagen säger". Det lagen säger är väl inte "svepande":wideeyed:

Som sagt Privat betyder inget annat än just Privat, det är du som äger det Privata.
Kan du ge ett enda själ till att du skall ta dig friheten att köra på en väg som ligger på min mark, som jag betalt ur egen ficka för att få anlaggd, inte ett öre från det "allmänna" utan vägen har jag betalt helt Privat för att kunna köra ut min skog som avverkas eller köra till mina slåttervallar. Ge mig ett enda stöd i lagen som ger dig rätt att åberopa att du har rätt använda denna väg för det är en väg:wideeyed:

Har du problem med detta så tycker jag att du skall kontakta juridisk rådgivning lämpligen en advokat som kan hjälpa dig att reda ut detta.
Privat det är det som någon äger/rår över själv.
Allt annat som har Staligt/Landsting/eller Kommunalt bidrag skall vara tillgängligt för allmänheten.
Vad är det som är svårt:confused::confused:
 
T

Teddi

Guest
Sv: Skummeslövs strand - Hallandsposten onsdag "polisen anmäler husbil"

väg som endast underhålls av boende ock utan kommun..statl,, bidrag kan sätta upp en bom om dom vill,,
erhåller dom bidrag så får dom ta bort bommen,

,där ja bor har vägföreningen både kommu-statli-bidrag..ock varje stolpe är översållad med förbudsskyltar,,ja har gått emot ordförande,,han hälsar inte längre på mej,,men ja bryr mej inte,, hans fru hälsar,,:p så vingen 3 har rätt,,

snart plockas skyltarna ner av oberoende firma,,vägföreningen får betala,,de gör mej ledsen,,ja är ju ändå medlem där,,, varken ja vill eller ej,,så ja får erlägga en slant till ett sanslöst egoistiskt agerande,, i för övrigt ett om råde som är efterfrågat,,
 
Toppen