• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Skrikande generatorrem

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Är det någon som har något bra tips på hur man får tyst på en irriterande multirem? Fiat 2,8 JTD -05

Generatorn skriker som en gris nästan vid varje start och tystnar efter 10-20 sekunder. Kortare skrik om batteriet är nyladdat eller om jag har lysena avstängda så det är helt klart vid generatorn remmen slirar.

När jag köpte bilen förra våren nämnde säljaren att han nyligen bytt remmen. Den skrek då också men jag tänkte att den bara behöver spännas. Jag gissar att han bytte remmen i ett försök att få tyst på den men det hjälpte ju inte :) . Han nämnde också att tidigare ägaren hade bytt generatorn.
Eftersom jag ändå skulle byta kamrem och filter m.m. direkt så bytte jag ändå ut remmen mot en ny igen. Jag noterade den blanka fina generatorn och den blanka och fina remskivan.
Efter hopmonteringen så skrek den fortfarande. Jag har nu spänt den så mycket jag törs men lik förb. så skriker den.
Jag tänkte att jag måste lösa detta nu i vår så jag slipper väcka alla andra när jag startar upp tidigt på morgnarna.

Jag hade remspray hemma som jag testat men ingen större skillnad.
Jag funderar på att plocka bort generatorn och kanske blästra den väldigt blanka kromade remskivan för att få upp lite yta. Jag gissar på att det inte är en Fiat original generator som satts i. Kan det fungera ?

Finns det några andra kluriga lösningar?
 

Tofa

HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30451
Medlemskap
2024
Jag är kemist och kan ingenting om bilelektronik, men kan man inte tillfälligt koppla bort sladdarna från generatorn och se om remmen fortfarande skriker? Ber om ursäkt om det är ett helknäppt förslag.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.662
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Koppla INTE lös batteriet under drift då är risken stor att generatorn knäcker all elektronik i bilen! Generatorn reglerar ju utspänningen genom att magnetisera rotorn mer eller mindre. Ett plötsligt bortfall av batteriet som belastning kan göra att spänningen stiger till för höga nivåer pga remanent magtism i rotorn!
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Jag är kemist och kan ingenting om bilelektronik, men kan man inte tillfälligt koppla bort sladdarna från generatorn och se om remmen fortfarande skriker? Ber om ursäkt om det är ett helknäppt förslag.
Det skulle med största sannolikhet bli helt tyst och inget skrik. Utan koppling till något som drar ström så blir det inget för generatorn att göra vilket gör att den rullar väldigt lätt.

Att den skriker mer när lyset är tänt är det som bekräftar att det är just belastningen på generatorn som får remmen att slira.

Koppla INTE lös batteriet under drift då är risken stor att generatorn knäcker all elektronik i bilen! Generatorn reglerar ju utspänningen genom att magnetisera rotorn mer eller mindre. Ett plötsligt bortfall av batteriet som belastning kan göra att spänningen stiger till för höga nivåer pga remanent magtism i rotorn!
Ingen risk :)
 

Motalajanne

FD HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Motala
HBK-Nr
31180
Medlemskap
2022
Är det någon som har något bra tips på hur man får tyst på en irriterande multirem? Fiat 2,8 JTD -05

Generatorn skriker som en gris nästan vid varje start och tystnar efter 10-20 sekunder. Kortare skrik om batteriet är nyladdat eller om jag har lysena avstängda så det är helt klart vid generatorn remmen slirar.

När jag köpte bilen förra våren nämnde säljaren att han nyligen bytt remmen. Den skrek då också men jag tänkte att den bara behöver spännas. Jag gissar att han bytte remmen i ett försök att få tyst på den men det hjälpte ju inte :) . Han nämnde också att tidigare ägaren hade bytt generatorn.
Eftersom jag ändå skulle byta kamrem och filter m.m. direkt så bytte jag ändå ut remmen mot en ny igen. Jag noterade den blanka fina generatorn och den blanka och fina remskivan.
Efter hopmonteringen så skrek den fortfarande. Jag har nu spänt den så mycket jag törs men lik förb. så skriker den.
Jag tänkte att jag måste lösa detta nu i vår så jag slipper väcka alla andra när jag startar upp tidigt på morgnarna.

Jag hade remspray hemma som jag testat men ingen större skillnad.
Jag funderar på att plocka bort generatorn och kanske blästra den väldigt blanka kromade remskivan för att få upp lite yta. Jag gissar på att det inte är en Fiat original generator som satts i. Kan det fungera ?

Finns det några andra kluriga lösningar?
Jag hade detta skrik. Visade sig att remmen satt fel. Låg inte i spår som den skulle.
 

Calle38

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Orihuela Costa
HBK-Nr
25639
Medlemskap
2024
Är det någon som har något bra tips på hur man får tyst på en irriterande multirem? Fiat 2,8 JTD -05

Generatorn skriker som en gris nästan vid varje start och tystnar efter 10-20 sekunder. Kortare skrik om batteriet är nyladdat eller om jag har lysena avstängda så det är helt klart vid generatorn remmen slirar.

När jag köpte bilen förra våren nämnde säljaren att han nyligen bytt remmen. Den skrek då också men jag tänkte att den bara behöver spännas. Jag gissar att han bytte remmen i ett försök att få tyst på den men det hjälpte ju inte :) . Han nämnde också att tidigare ägaren hade bytt generatorn.
Eftersom jag ändå skulle byta kamrem och filter m.m. direkt så bytte jag ändå ut remmen mot en ny igen. Jag noterade den blanka fina generatorn och den blanka och fina remskivan.
Efter hopmonteringen så skrek den fortfarande. Jag har nu spänt den så mycket jag törs men lik förb. så skriker den.
Jag tänkte att jag måste lösa detta nu i vår så jag slipper väcka alla andra när jag startar upp tidigt på morgnarna.

Jag hade remspray hemma som jag testat men ingen större skillnad.
Jag funderar på att plocka bort generatorn och kanske blästra den väldigt blanka kromade remskivan för att få upp lite yta. Jag gissar på att det inte är en Fiat original generator som satts i. Kan det fungera ?

Finns det några andra kluriga lösningar?
Hej. På vår Fiat var det remmen till ac som skrek. Jag trodde också att det var generatorremmen, men icke.
 

staffanulla

HBK Medlem
Inlägg
264
Kommun
Hammarö
HBK-Nr
6734
Medlemskap
2024
Är det någon som har något bra tips på hur man får tyst på en irriterande multirem? Fiat 2,8 JTD -05

Generatorn skriker som en gris nästan vid varje start och tystnar efter 10-20 sekunder. Kortare skrik om batteriet är nyladdat eller om jag har lysena avstängda så det är helt klart vid generatorn remmen slirar.

När jag köpte bilen förra våren nämnde säljaren att han nyligen bytt remmen. Den skrek då också men jag tänkte att den bara behöver spännas. Jag gissar att han bytte remmen i ett försök att få tyst på den men det hjälpte ju inte :) . Han nämnde också att tidigare ägaren hade bytt generatorn.
Eftersom jag ändå skulle byta kamrem och filter m.m. direkt så bytte jag ändå ut remmen mot en ny igen. Jag noterade den blanka fina generatorn och den blanka och fina remskivan.
Efter hopmonteringen så skrek den fortfarande. Jag har nu spänt den så mycket jag törs men lik förb. så skriker den.
Jag tänkte att jag måste lösa detta nu i vår så jag slipper väcka alla andra när jag startar upp tidigt på morgnarna.

Jag hade remspray hemma som jag testat men ingen större skillnad.
Jag funderar på att plocka bort generatorn och kanske blästra den väldigt blanka kromade remskivan för att få upp lite yta. Jag gissar på att det inte är en Fiat original generator som satts i. Kan det fungera ?

Finns det några andra kluriga lösningar?
remvax då slirar den inte
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Tyvärr har jag skriket även fast AC´n är helt avstängd. Remspray och andra medel har nackdelen att om dom fungerar så är det sällan någon längre tid
Jag testade även att byta till ett annat nyladdat startbatteri idag men det skrek som vanligt vid start.
Det är besiktning och AC-service på fredag sen är det bara till att krypa under bilen och börja skruva.
 

Calle38

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Orihuela Costa
HBK-Nr
25639
Medlemskap
2024
Tyvärr har jag skriket även fast AC´n är helt avstängd. Remspray och andra medel har nackdelen att om dom fungerar så är det sällan någon längre tid
Jag testade även att byta till ett annat nyladdat startbatteri idag men det skrek som vanligt vid start.
Det är besiktning och AC-service på fredag sen är det bara till att krypa under bilen och börja skruva.
Vår rem skrek vare sig ac på till eller från. Men som sagt vårt problem löstes med justering av denna rem. Lycka till.
 

SurfJocke

HBK Intresserad
Inlägg
3
Kommun
Kungsbacka
Köpte min husbil i julas och hade samma problem. Nybytt och fin rem som tjöt. Har dåligt batteri som troligtvis har mer kräm på sommaren, men tror att jag löste det genom att spraysmörja axlarna på alla remhjul så gott det gick. Om tex generatorn går ”trögt” så kan det tjuta av den anledningen. Min rem är tyst nu
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Igår tog jag äntligen tag i detta och plockade bort generatorn.
Generatorn visade sig vara en fräsch Valeo 120A utbytesgenerator märkt med 2018-03-28 och ett artikelnummer som efter googling visade att den passar bilen. Infästningen och spännanordningen var helt original och med originalbultarna. Remskivan var av rätt diameter och alla remskivor låg i linje som dom skulle.
Remmen var fortfarande fräsch men det fanns en hel del remsot på generatorn så det var helt klart där den slirat.

Jag plastade in generatorn, blästrade den blanka remskivan, satte dit allt och spände upp remmen.
Jag satte på helljuset och fläkten på full fart innan jag testade att starta - Yes, äntligen tyst. :)
Vi får se hur länge det varar.
Jag kommer att packa med en reservrem och verktyg för att kunna byta under vår kommande långresa ifall att..

Tack för hjälpen och alla tips
 
Senast ändrad:
F

F.d. 22252

Guest
Igår tog jag äntligen tag i detta och plockade bort generatorn.
Generatorn visade sig vara en fräsch Valeo 120A utbytesgenerator märkt med 2018-03-28 och ett artikelnummer som efter googling visade att den passar bilen. Infästningen och spännanordningen var helt original och med originalbultarna. Remskivan var av rätt diameter och alla remskivor låg i linje som dom skulle.
Remmen var fortfarande fräsch men det fanns en hel del remsot på generatorn så det var helt klart där den slirat.

Jag plastade in generatorn, blästrade den blanka remskivan, satte dit allt och spände upp remmen.
Jag satte på helljuset och fläkten på full fart innan jag testade att starta - Yes, äntligen tyst. :)
Vi får se hur länge det varar.
Jag kommer att packa med en reservrem och verktyg för att kunna byta under vår kommande långresa ifall att..

Tack för hjälpen och alla tips
Lär inte ta lång stund innan remskivan är blank igen, det som är viktigt är väl att man inte har någon kraftig belastning på generatorn direkt vid starten då momentet blir högt. AC drar ju lite extra fläkten plus ström till kopplingen. Har man sen något batteri som life som kan ta mycket ström för att återladda det som starten tar kan det ju fresta på extra.
Skriker remmen mycket så är det bara en tidsfråga innan det går sönder blir ju fruktansvärt varmt av friktionen och damm och liknande slipar ner remskivorna.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Den remmen driver bara generatorn och vattenpumpen så man kan tycka att den skall klara det. Jag har ju svårt att tro att den skrek redan när den rullade ut från fabriksbandet och att Fiat tyckte det var ok. Som jag skrev tidigare så hade jag skrik även när förbrukarna var avstängda och med ett nytt fulladdat startbatteri.
Är dock osäker på om bilen levererades med 120A generator när den var ny men vad jag vet så fanns det som option. Generatorn på bilen är också en utbytesenhet även om den faktiskt ser nytillverkad ut och jag vet inte vad dom eventuellt gör med remskivan vid en renovering men den här var blankkromad i finishen vilket jag misstänker var orsaken till slippet. Nu är det blankkromade skiktet borta i spåren där remmen går.
Time will tell :)
 

mattsson81

HBK Medlem
Inlägg
156
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
18019
Medlemskap
2024
instämmer med Michael S har den slirat så blir dom sämre rätt fort.
jag har 2 st 2.8jtd Ducato som jag kör med å har även råkat på några till å man om dom gnäller hela tiden från remmen så går det inte å spänna bort gnisslet för då är ytan på remmen bränd. men om det bara gnisslar första minuten så är det nog bara för löst spännt.
Det finns en app från continental som man kan mäta frekvensen på remmar med likt en gitarr sträng.
å rent spontant så tycker jag man spänner dom så hårt på just dessa så man nästan tycker det är för mycket. men det behövs i kombination med frisk rem.
Alla typer av sprej döljer bara missljud å gör att remmen slirar mer fast man hör det inte. å sen blir det ofta ett jäkla klet som är hemskt å tvätta bort.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Är det fortfarande vanligt med kilrem på Fiat?

Min första multiribbrem med automatisk remspännare hade jag på en bil från 1990, minns inte att jag haft någon med kilrem sedan dess.
(undantaget på veteraner som passerat i min ägo).
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Om remmen har slirat rekommenderar jag att du byter den, kostar ca ett par 100-lappar.
Du kan välja en kilrem som är "tandad" på insidan för ännu bättre fäste mot remskivorna.
Jag hade ingen ny till hands nu när jag tog bort generatorn och blästrade remskivan. Den som satt där såg bra ut och det var den nya jag satte dit förra våren så den har inte rullat långt. Jag lärde mig också rätt snabbt hur jag skall starta för att remmen skall slira så lite som möjligt :)
Men en ny rem kommer absolut att ligga i bilen ifall den skulle börja bråka.

Det är en multiribbrem så några tandade varianter finns inte vad jag vet.
 
Senast ändrad:
Toppen