• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Skrikande generatorrem

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Är det någon som har något bra tips på hur man får tyst på en irriterande multirem? Fiat 2,8 JTD -05

Generatorn skriker som en gris nästan vid varje start och tystnar efter 10-20 sekunder. Kortare skrik om batteriet är nyladdat eller om jag har lysena avstängda så det är helt klart vid generatorn remmen slirar.

När jag köpte bilen förra våren nämnde säljaren att han nyligen bytt remmen. Den skrek då också men jag tänkte att den bara behöver spännas. Jag gissar att han bytte remmen i ett försök att få tyst på den men det hjälpte ju inte :) . Han nämnde också att tidigare ägaren hade bytt generatorn.
Eftersom jag ändå skulle byta kamrem och filter m.m. direkt så bytte jag ändå ut remmen mot en ny igen. Jag noterade den blanka fina generatorn och den blanka och fina remskivan.
Efter hopmonteringen så skrek den fortfarande. Jag har nu spänt den så mycket jag törs men lik förb. så skriker den.
Jag tänkte att jag måste lösa detta nu i vår så jag slipper väcka alla andra när jag startar upp tidigt på morgnarna.

Jag hade remspray hemma som jag testat men ingen större skillnad.
Jag funderar på att plocka bort generatorn och kanske blästra den väldigt blanka kromade remskivan för att få upp lite yta. Jag gissar på att det inte är en Fiat original generator som satts i. Kan det fungera ?

Finns det några andra kluriga lösningar?
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Har jag lyset avstängt vid start så skriker det lite mindre och kortare tid. En liten lätt höjning av varvet så tystnar det ganska fort.
Den manövern fick jag köra hela förra säsongen :)
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Vad händer om du slår av all belysning, ac och övriga förbrukare?
Jag är inne på samma spår. Frågan är vad som händer om kabeln är för klen från generatorn. Då kan det bli spännfall fram till batteriet speciellt när generatorn börjar att ladda. Då är strömmen som störst för att sedan gå ner efter ett tag.

Om det dessutom är ett lithium batteri i bodelen är strömmen ännu större.
Jag misstänker att generatorn går med fullt motstånd / maxar om inte spänningen kommer upp till 14.4V. Det blir moment 22 för generatorn.
Ju mer remmen slirar ju sämre blir det.
Bara en teori.

Sen verkar ju remmen ha slirat för 2 ägare kanske tre.
Generatorn har tidigare byts ut. Kanske fel generator för alla förbrukare som finns bilen. Det kan vara värt att testa med en tångampermätare. Även mäta spännningen på startbatteriet när motorn går.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Har jag lyset avstängt vid start så skriker det lite mindre och kortare tid. En liten lätt höjning av varvet så tystnar det ganska fort.
Den manövern fick jag köra hela förra säsongen :)


Har jag lyset avstängt vid start så skriker det lite mindre och kortare tid. En liten lätt höjning av varvet så tystnar det ganska fort.
Den manövern fick jag köra hela förra säsongen :)

Hur många A är bodelsladdaren?
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Hur många A är bodelsladdaren?

Vill minnas den är/var på ca 15A.

Men det spelar ingen roll om bodelsbatteriet är fulladdat eller bortkopplat eller om startbatteriet är nyladdat. Det skriker alltid vid uppstart men mycket mindre utan lyse och om startbatteriet är fullladdat. Skulle jag gå ut nu och testa när den står på landström så skulle den skrika direkt och sluta ganska direkt när jag drar upp den lite i varv.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Jag är inne på samma spår. Frågan är vad som händer om kabeln är för klen från generatorn. Då kan det bli spännfall fram till batteriet speciellt när generatorn börjar att ladda. Då är strömmen som störst för att sedan gå ner efter ett tag.

Om det dessutom är ett lithium batteri i bodelen är strömmen ännu större.
Jag misstänker att generatorn går med fullt motstånd / maxar om inte spänningen kommer upp till 14.4V. Det blir moment 22 för generatorn.
Ju mer remmen slirar ju sämre blir det.
Bara en teori.

Sen verkar ju remmen ha slirat för 2 ägare kanske tre.
Generatorn har tidigare byts ut. Kanske fel generator för alla förbrukare som finns bilen. Det kan vara värt att testa med en tångampermätare. Även mäta spännningen på startbatteriet när motorn går.

Bilen är ganska oskruvad i övrigt och i mycket bra skick. Inget hemmameck.
Den skriker med endast ett startbatteri inkopplat och alltid vid uppstart. Varje dag vid varje start när den inte är varm.

Generatorn blev bytt för att den förra gick sönder och efter vad jag såg när jag bytte rem förra våren ser allt ut som original och inget konstigt hemmameck vid generatorns infästning eller justering. Troligen är det dock inte en Fiat originaldelsgenerator därav min tanke om ytan på remskivan eller, som föreslagits i tråden, att remskivan inte ligger helt i linje med dom andra eller är av fel storlek.
Annars funkar den bra.
 

BOoRagnhild

FD HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Strömstad
HBK-Nr
23400
Medlemskap
2022
Ett tips, gör ett test på en verkstad av startbatteriet, att det är fulladdat är ingen garanti att det är ok
jag har haft samma problem med skrikande rem, när jag bytte batteri försvann felet med skrikande rem.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Noe som skjer med vedlikeholdsfrie batterier, er at over tid forsvinner en del av vatnet i elektrolytten. Batteriet får da et lavere Ah verdi og går raskt ned i spenning - men like raskt opp igjen. Når det et nede så vil det trekke mer strøm fra laderen ved samme ladespenning og generatoren går mye tyngre. En kjapp måte å teste om dette er årsaken til problemet er å bruke startkabler fra et større batteri, fjerner dette skriket så bytt batteri.
 
F

F.d. 22252

Guest
Det verkar som om man har ett batteri med mycket mindre kapacitet laddar fort ut sej och drar en massa ström när det ska ladda upp sej men inte för lång tid. Ytan på den verksamma delen av batteriet minskar och ger upphov till problem. Går inte enkelt att mäta utan att köra en cykel med full uppladdning och urladdning.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Jag skall testa att byta batteri men det fungerar utmärkt annars och generatorn slirar även om batteriet precis stått på laddning. Laddar oftast med en C-tek direkt på batteriet periodvis när bilen står. Startmotorn drar på fint och det drar heller inte ur sig något speciellt när det står.

Jag tycker ju att generator/rem skall klara en start även om det är lite belastning på generatorn. Ett nytt batteri är ju inte alltid fullt heller så skriket borde i så fall kunna komma även då.
Men teori och praktik är ju inte samma sak så jag skall testa :)
 

Gunerk

FD HBK Medlem
Inlägg
59
Kommun
Lerum
HBK-Nr
14526
Medlemskap
2023
Nu skall jag svära i kyrkan! Mot allt vad logik heter. Prova med lite 5 56. I mitt huvud säger det FEL. Men det har fungerat för mig. Prova innan du lägger ner några stora pengar.
Hälsningar Thomas
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.662
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Har du fått fram uppgifter om original remskivediameter? För som du själv varit inne på skulle en mindre diameter ge en ofördelaktig utväxling och lättare att slira.
 

BOoRagnhild

FD HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Strömstad
HBK-Nr
23400
Medlemskap
2022
Man laddar inte ett startbatteri fullt med en cetek laddare, den är bara för underhållsladdning, på en verkstad har man en mycket kraftfullare laddare, ock då får man fram statusen på batteriet, att startmotorn drar, det gör den även vid 10 v, det är många andra fel som uppstår med
ett kass batteri.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Man laddar inte ett startbatteri fullt med en cetek laddare, den är bara för underhållsladdning, på en verkstad har man en mycket kraftfullare laddare, ock då får man fram statusen på batteriet, att startmotorn drar, det gör den även vid 10 v, det är många andra fel som uppstår med
ett kass batteri.
Nja nog tycker jag denna laddare skall kunna toppa upp ett vanligt 90 Ah batteri i nivå med riktigt fulladdat.

Jag kan ju tycka att ett batteri som fungerar utmärkt när jag kör, som alltid släpper tillräckligt med ström för att dra runt startmotorn riktigt ordentligt utan att tveka, inte drar ur sig när det står, blir fulladdat enligt laddaren och har vilospänning som ett fulladdat inte direkt borde kunna belasta generatorn så extremt onormalt mycket att remmen slirar.
Hade det varit kortis eller annat i batteriet borde det märkas även vid laddning eller på vilospänningen.

Men det är ju logik och teori. Praktiken får visa :)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det er ikke mange Ah som trengs for å starte en motor - om kun 10% av kapasiteten er tilbake så vil en start sende batteriet ned godt under 12V og strømmen fra generatorn blir fort unormalt stor i noen sekunder eller minutter.
 

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Man laddar inte ett startbatteri fullt med en cetek laddare, den är bara för underhållsladdning, på en verkstad har man en mycket kraftfullare laddare, ock då får man fram statusen på batteriet, att startmotorn drar, det gör den även vid 10 v, det är många andra fel som uppstår med
ett kass batteri.
Hej
Varför skulle en Ctek laddare bara var till för underhållsladdning?
Det fins lite olika storlekar.
 

Bilagor

  • IMG_20210523_120600.jpg
    IMG_20210523_120600.jpg
    1,2 MB · Visningar: 7

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Hur mycket ström som generatorn kan leverera beror också på vad det är för typ av batteri. Tex ett AGM kan ta emot ganska hög ström, ett öppet mindre.
Variationen är säkert stor mellan olika fabrikat hur stor laddning batteriet kan ta emot. De uppgifterna står sällan vad jag har sett hittills. Startströmmen står alltid.
Jag tycket att båda borde stå på batterierna.
Ju mer laddning batteriet kan ta emot är lika med att remmen måste ha bra grepp.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Vill minnas den är/var på ca 15A.

Men det spelar ingen roll om bodelsbatteriet är fulladdat eller bortkopplat eller om startbatteriet är nyladdat. Det skriker alltid vid uppstart men mycket mindre utan lyse och om startbatteriet är fullladdat. Skulle jag gå ut nu och testa när den står på landström så skulle den skrika direkt och sluta ganska direkt när jag drar upp den lite i varv.

Jag trodde att du hade en lithiumladdare, därav frågan.
 
Toppen