• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Skrikande generatorrem

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Är det någon som har något bra tips på hur man får tyst på en irriterande multirem? Fiat 2,8 JTD -05

Generatorn skriker som en gris nästan vid varje start och tystnar efter 10-20 sekunder. Kortare skrik om batteriet är nyladdat eller om jag har lysena avstängda så det är helt klart vid generatorn remmen slirar.

När jag köpte bilen förra våren nämnde säljaren att han nyligen bytt remmen. Den skrek då också men jag tänkte att den bara behöver spännas. Jag gissar att han bytte remmen i ett försök att få tyst på den men det hjälpte ju inte :) . Han nämnde också att tidigare ägaren hade bytt generatorn.
Eftersom jag ändå skulle byta kamrem och filter m.m. direkt så bytte jag ändå ut remmen mot en ny igen. Jag noterade den blanka fina generatorn och den blanka och fina remskivan.
Efter hopmonteringen så skrek den fortfarande. Jag har nu spänt den så mycket jag törs men lik förb. så skriker den.
Jag tänkte att jag måste lösa detta nu i vår så jag slipper väcka alla andra när jag startar upp tidigt på morgnarna.

Jag hade remspray hemma som jag testat men ingen större skillnad.
Jag funderar på att plocka bort generatorn och kanske blästra den väldigt blanka kromade remskivan för att få upp lite yta. Jag gissar på att det inte är en Fiat original generator som satts i. Kan det fungera ?

Finns det några andra kluriga lösningar?
 

lennart44

HBK Medlem
Inlägg
114
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
15308
Medlemskap
2024
Jag tror att rem och skiva inte passar ihop. Generator med skiva är troligen inte original. Är det så att remmen berör skivans sidor och inte botten?
Ett gammalt bilhandlarknep är att pudra rem o skivor med potatismjöl!,, Givetvis tillfälligt.
 

WillerWalle

HBK Medlem
Inlägg
567
Kommun
Tibro
HBK-Nr
24641
Medlemskap
2025
Är det någon som har något bra tips på hur man får tyst på en irriterande multirem? Fiat 2,8 JTD -05

Generatorn skriker som en gris nästan vid varje start och tystnar efter 10-20 sekunder. Kortare skrik om batteriet är nyladdat eller om jag har lysena avstängda så det är helt klart vid generatorn remmen slirar.

När jag köpte bilen förra våren nämnde säljaren att han nyligen bytt remmen. Den skrek då också men jag tänkte att den bara behöver spännas. Jag gissar att han bytte remmen i ett försök att få tyst på den men det hjälpte ju inte :) . Han nämnde också att tidigare ägaren hade bytt generatorn.
Eftersom jag ändå skulle byta kamrem och filter m.m. direkt så bytte jag ändå ut remmen mot en ny igen. Jag noterade den blanka fina generatorn och den blanka och fina remskivan.
Efter hopmonteringen så skrek den fortfarande. Jag har nu spänt den så mycket jag törs men lik förb. så skriker den.
Jag tänkte att jag måste lösa detta nu i vår så jag slipper väcka alla andra när jag startar upp tidigt på morgnarna.

Jag hade remspray hemma som jag testat men ingen större skillnad.
Jag funderar på att plocka bort generatorn och kanske blästra den väldigt blanka kromade remskivan för att få upp lite yta. Jag gissar på att det inte är en Fiat original generator som satts i. Kan det fungera ?

Finns det några andra kluriga lösningar?
Det kan vara så att remmen bottnar i remskivan, på vevaxeln.
 

WillerWalle

HBK Medlem
Inlägg
567
Kommun
Tibro
HBK-Nr
24641
Medlemskap
2025
Två möjliga felorsaker har framförts:

1. Är det så att remmen berör skivans sidor och inte botten? (Inlägg #2)

2. Det kan vara så att remmen bottnar i remskivan, på vevaxeln. (Inlägg #4)

Tycker att dessa är varandras motsatser. Kan någon förtydliga?

Pålle
En kilrem ska "kilas in" mot remskivans väggar. Det är där friktion/drivning uppstår. Om remmen bottnar förloras
denna friktion och den börjar slira.

Hade lite för bråttom, missade att det gäller multirem.
 
Senast ändrad:

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Ja det är en multirem så jag tror inte remmen bottnar. Hade det varit fel typ av remskiva på generatorn hade jag garanterat också sett det när jag bytte rem i förra våren.
Det jag dock lade märke till var att remskivan var så väldigt kromad och fin. Det var därför jag tänkte att kanske remskivans finish är lite för bra så det inte blir tillräcklig friktion. Därav min tanke om lätt blästring av den. Vet inte vilken skada det kan göra så länge man inte blästrar för grovt.
 

BOoRagnhild

FD HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Strömstad
HBK-Nr
23400
Medlemskap
2022
Startbatteriet är inte fulladdat, när du har laddat batteriet blir det bättre, och även när du släcker ljusen, när du startar bilen och batteriet är
dåligt laddat så går generator mycket tungt och remmen slirar, detta är ett tips som är relevant.
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Klisterspray kan fungera, som en lättare quickfix liknande remsors, talk o potatismjöl
Även om jag tyvärr inte kan tillföra något för permanent lösning. Men håller tummarna
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Ja det är en multirem så jag tror inte remmen bottnar. Hade det varit fel typ av remskiva på generatorn hade jag garanterat också sett det när jag bytte rem i förra våren.
Det jag dock lade märke till var att remskivan var så väldigt kromad och fin. Det var därför jag tänkte att kanske remskivans finish är lite för bra så det inte blir tillräcklig friktion. Därav min tanke om lätt blästring av den. Vet inte vilken skada det kan göra så länge man inte blästrar för grovt.
Det ska väl vara flera spår i remskivan som sitter på generatorn om det är en multirem. Kolla på startmotor.se .
Där kan du kanske se en bild på din generator.

I min gamla 89: sitter det en amerikansk generator. Den köpte hos Startmotor.
Registreringsnumret stämde inte alls mot vad som sitter i bilen.
Jag tog med generatorn till butiken.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Startbatteriet är inte fulladdat, när du har laddat batteriet blir det bättre, och även när du släcker ljusen, när du startar bilen och batteriet är
dåligt laddat så går generator mycket tungt och remmen slirar, detta är ett tips som är relevant.
Jo det är så jag konstaterat att det är generatorn som slirar.
Batteriet är inte nytt men det är bra drag i det annars och oavsett så skall generatorn inte slira tycker jag. Den slirar i princip alltid vid start.


Sitter det inte multiribb på en så relativt ny motor , misstänker att något inte stämmer mellan rem och nån av rullarna.

Om generator/remskiva inte är original kan man ju fundera på om sitter i samma plan som övriga hjul o spännrulle? Men det har du kanske redan kollat?
Har inte kollat om allt ligger i linje ännu då jag bara bytte rem i samband med service förra våren i tron att den var problemet. Men det är en bra ide. Kan ju räcka med att kineserna pressat på remskivan lite fel eller att en bricka sitter fel i generatorinfästningen.
När en ny 120A generator bara kostar 1000:- kanske man inte skall räkna med millimeterprecision :oops: .

Det får bli till att plocka ner och kontrollera. Om allt ser bra ut så testar jag med lätt blästring och dit med en ny rem igen.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.479
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Kan det inte vara fel diametern på remhjulet då? Då blir det ju konstigt med utväxlingen och spännaren.

Skall du blästra så bör du nog glasblästra först och testa.
Går det bra ett tag, men kommer tillbaka så får du ta till lite grövre blästermedel
så att du får bort kromet om den är kromad.

Komihåg att sätta en påse över generatorn och tejpa fast den så att du inte får in
blästermedel i generatorn.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Hmm, bra tänkt, med ett mindre remhjul blir det även mindre anliggningsyta... Tack, skall försöka få fram vilken storlek det är på en originalremskiva så jag har något att jämföra med.
Ja påse och noggrann tejpning ligger med i planen. Generatorn sitter inte så jättetrevligt till så jag lär nog blästra den hyffsat ordentligt direkt ändå. Visar den sig äta remmar sen så åker den på tippen direkt :)
 
Toppen