• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Skrikande generatorrem

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Är det någon som har något bra tips på hur man får tyst på en irriterande multirem? Fiat 2,8 JTD -05

Generatorn skriker som en gris nästan vid varje start och tystnar efter 10-20 sekunder. Kortare skrik om batteriet är nyladdat eller om jag har lysena avstängda så det är helt klart vid generatorn remmen slirar.

När jag köpte bilen förra våren nämnde säljaren att han nyligen bytt remmen. Den skrek då också men jag tänkte att den bara behöver spännas. Jag gissar att han bytte remmen i ett försök att få tyst på den men det hjälpte ju inte :) . Han nämnde också att tidigare ägaren hade bytt generatorn.
Eftersom jag ändå skulle byta kamrem och filter m.m. direkt så bytte jag ändå ut remmen mot en ny igen. Jag noterade den blanka fina generatorn och den blanka och fina remskivan.
Efter hopmonteringen så skrek den fortfarande. Jag har nu spänt den så mycket jag törs men lik förb. så skriker den.
Jag tänkte att jag måste lösa detta nu i vår så jag slipper väcka alla andra när jag startar upp tidigt på morgnarna.

Jag hade remspray hemma som jag testat men ingen större skillnad.
Jag funderar på att plocka bort generatorn och kanske blästra den väldigt blanka kromade remskivan för att få upp lite yta. Jag gissar på att det inte är en Fiat original generator som satts i. Kan det fungera ?

Finns det några andra kluriga lösningar?
 

mattsson81

HBK Medlem
Inlägg
156
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
18019
Medlemskap
2024
Det är multi rib poly-v eller vad man vill kalla det på 244 chassit och i fallet med 2.8jtd så är det nog så att man har behållt placeringen på generator å vattenpump från tidigare versioner så man sträcker remen med generatorn. å det är ganska snålt tilltaget med grader som remmen ligger runt remskivan på generatorn, jämfört med andra bilar å sen finns det varken frihjul eller automatisk spännhjul så det minskar ju marginalen.

Edit. Frihjul till generator används för att utjämna ryck som blir vid låga varv främst på dieselmotorer.
 
Toppen