• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Skippa reservhjul

kastrup7

FD HBK Medlem
Inlägg
233
Kommun
Danmark
HBK-Nr
9679
Medlemskap
2023
Sv: Skippa reservhjul

Hej

Jeg har ikke ophæng til reservhjul på Fiat ducato, kan i anbefale en forhandler
Af brugte dele til Fiat i sydsverige ?
Flemming
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.600
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Sv: Skippa reservhjul

Jag kommer inte att klara att byta hjul om det skulle behövas. Får förlita mig på assistans. Fick idag hjälp att ta bort reservhjulet på min plåtis. Den är byggd på Fiat Ducato och av årsmodell 2016. Hjulet satt under bilen längst bak. Man hissade ner det och kunde ta bort det. Min fråga är vad gör man med den fästanordning som sen sitter kvar under bilen. Kommer inte den att hänga och slänga där under?
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Skippa reservhjul

Undrar hur lång tid det skulle tagit för oss att få hjälp utan
reservhjul. Nu behövde vi ingen bärgare tack vare reserven.
Bärgningsjouren var ca 30 mil bort. Nu behövde vi bara vänta
2,5-3 timmar på en servicebil. Totaltid med inköp av nytt
däck 4tim.

Tommy R
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Skippa reservhjul

Jag kommer inte att klara att byta hjul om det skulle behövas. Får förlita mig på assistans. Fick idag hjälp att ta bort reservhjulet på min plåtis. Den är byggd på Fiat Ducato och av årsmodell 2016. Hjulet satt under bilen längst bak. Man hissade ner det och kunde ta bort det. Min fråga är vad gör man med den fästanordning som sen sitter kvar under bilen. Kommer inte den att hänga och slänga där under?

En fördel med att ha med reservhjul än om att man inte kan byta det själv är att då byter i regel assistansen hjulet åt dig. Finns inget reservhjul med så gör de inget annat än att ringa en bärgare.
Det är inte heller alla assistansförsäkringar som omfattar bärgning eller så kan de vara kraftigt begränsade. Kolla för säkerhets skull. En annan aspekt är att händer det en fredags kväll så får man oftast vänta på verkstan till måndag innan hjälp kan ske.
Så till grundfrågan om hur man tar bort fästet till reservhjulet så är det svårt att ge ett exakt svar då de kan vara olikt uppbyggda.
Oftast har de dock en led som kan skruvas bort men de kan också vara svetsade i fästena och då är det skärning som gäller. I den ändan som man släpper ner hjulet kan det vara en skruvad vertikal axel eller ibland bara kraftiga gummistroppar. Den här änden är dock normalt ganska lätt att släppa.
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.818
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Skippa reservhjul

Jag kommer inte att klara att byta hjul om det skulle behövas. Får förlita mig på assistans. Fick idag hjälp att ta bort reservhjulet på min plåtis. Den är byggd på Fiat Ducato och av årsmodell 2016. Hjulet satt under bilen längst bak. Man hissade ner det och kunde ta bort det. Min fråga är vad gör man med den fästanordning som sen sitter kvar under bilen. Kommer inte den att hänga och slänga där under?

Du sätter dit det punkterade hjulet :)
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Skippa reservhjul

Tänkvärt: träffade idag en som jobbar med Assistans-bärgning. Han påtalade att det inte finns däck-firmor som har jour över helgerna. Det gäller t.ex. "däck på sprayburk", alltså när man behöver laga en punktering.
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Skippa reservhjul

En kille avbröt sitt midsommarfirande för att öppna däckdepån
i Villhelmina så vi kunde köpa ett däck.
Tror att det är lättare att få hjälp norr om Dalälven.

Tommy R
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.600
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Sv: Skippa reservhjul

Som sagt jag har bestämt mig för att INTE köra omkring med reservhjulet. Min fråga gällde hur jag gör med fästet som blir kvar. Är det verkligen inte någon som har svar på det?
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Skippa reservhjul

OK, Livibil! Mitt svar til dig är hur vi gjorde med vår plåtis, jag lät reservdäcks-hållaren sitta kvar. Inget skrammel eller problem alls.
En gång i tiden kunde jag inte tänka mig ett liv utan reservdäck, men som mycket annat, man ändrar sig pga omständigheter som man inte har räknat med. Nu har vi kört Europa runt utan reservdäcket (med "fästet" kvar) och överlevt.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Skippa reservhjul

Utan reservdäck vore farandet lite väl "Piri Piri" tycker jag. Risken för punktering hänger mycket på hur pass mycket mönster som finns kvar på slitbana. Har förresten lagat punkterinagr själv de senaste tio åren, två st, vill jag minnas. Båthamnarna är stora riskområden.
Jag har en liten rundfil, sådan där miniatyr filsats, och med den slipar jag upp spikhålet och srutar vulkvätska i den. Samma som man lagar cykeldäck med. Sedan tar jag en liten turn och slår en liten rulle vulktejp in i hålet. Blir faktiskt tät och bra. Men pump måste man ha med sig som orkar pumpa upp 4kg tryck. Har även prövat Biltemas högtemp silicon med god resultat, den biter fast extremt bra på alla underlag....
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Skippa reservhjul

Tror nog att underlaget är största boven till punktering.
21% av landets allmänna vägar saknar beläggning, alltså
är grusvägar av varierande kvalitet.
Tommy R
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Skippa reservhjul

Som sagt jag har bestämt mig för att INTE köra omkring med reservhjulet. Min fråga gällde hur jag gör med fästet som blir kvar. Är det verkligen inte någon som har svar på det?

Nej det vet jag inte tyvärr! Körde utan reservhjul ett tag och lät hållaren hänga och slänga men det är ingen bra lösning. Skulle nog försöka ha hållaren kvar och få fast den med buntband så den lätt kan användas när det behövs.
 

Häggen

FD HBK Medlem
Inlägg
630
Kommun
Umeå
HBK-Nr
5265
Medlemskap
2022
Sv: Skippa reservhjul

Min fråga gällde hur jag gör med fästet som blir kvar. Är det verkligen inte någon som har svar på det?

Beror på hur fästet är fastsatt i chassiet. Är det skruvat dit borde det inte vara svårt att skruva loss. Häggen i ett soligt Umeå
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.818
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Skippa reservhjul

Tänkvärt: träffade idag en som jobbar med Assistans-bärgning. Han påtalade att det inte finns däck-firmor som har jour över helgerna. Det gäller t.ex. "däck på sprayburk", alltså när man behöver laga en punktering.

Jo, det gör det. Jag jobbar på ambulansen, och vi har inga reservdäck!
Däremot finns det såklart däckfirmor som inte har jour, men det finns vissa som har jour dygnet runt, året runt.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Skippa reservhjul

De lätta lastbilar jag följt har under de senaste 10 åren och ca 60 000mil har aldrig haft punktering.

Då är ju såklart frågan hur ofta det blir punktering på ambulanserna? De kör ju fullastade och under ibland tuff förhållanden?
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.818
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Skippa reservhjul

Jag har haft tre på jobbet under de sista 6-7 åren. Troligen oftast spik från byggen...
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Skippa reservhjul

Förmodligen gäller här lagen "om alla ting jävlighet", dvs har man reservhjul i bilen så blir det ingen punktering. Men den dagen man lämnar reservhjulet hemma så kommer bekymren med punkro...
Efter många om och men skippade vi reservhjulet till sist. Vi klarade oss utmärkt genom hela hela Europa i över 1 125 mil för att slutligen ändå drabbas av "Murphys lag" :swoon:. Som tur är behöll vi bilens domkraft och tog med oss Biltemas däck reparations-kit. Vi saknade kompressor, men det hade alla Norrmän i sina Fiat bilar (standard utrustning i brist på reservhjul).

Att lossa hjulet var rena barnleken:
lätt-som-en-plätt.jpg

Här sitter den. Diameter på hålet får inte vara större än 8 mm:
dubbat-sommardäck.jpg

Äntligen ute: troligen en ferrist skruv, sa samtliga av våra Norska grannar
hål-i-däcket.jpg

Dags för rengöring:
rengöring.jpg

Klibbig sak:
förberedelse-tätning.jpg

Inte världens enklaste grej att föra in den klibbiga massan:
tätning.jpg

...och nu CO2 patron med ca 1 bar tryck:
lufttryck-på-tub.jpg

Fick låna grannens Fiat-original-kompressor för att fylla upp till 4,5 bar:
kompressorfylning.jpg
(måste skaffa en sådan kompressor, verkar väga ca 2-3 kg)

Bifogar bilden på "publiken" som höll sig på betryggande avstånd. Bilden talar själv om att den närmaste Falk assistans kanske inte är just bakom kröken. Närmaste assistans skulle kunna finnas i Vadsø som ligger ca 120 km härifrån (gånger 2 = 240 km t.o.r.). Vi kanske ändå ska behålla reservhjulet på Norgeresor och skippa det på sydligare breddgrader, hmmm :tub:

ren-idyll.jpg
 
Senast ändrad:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.252
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Skippa reservhjul

Vi har inte något reservhjul och har inte haft det på våra två senaste bilar.

I december råkade vi ut för en däckexplosion i Götatunneln i Göteborg. Det var en fredag ca 23:30. Inte den bästa tiden alltså. En bärgare kom så småningom och körde oss till en kundparkering till en däckfirma i Frölunda som öppnade på måndagen. Det var då det intressanta började:

Inte hade de något däck i rätt dimension. Inte ville de hjälpa till att skaka fram ett heller. Vi fick alltså själva ringa runt tills vi fick napp på en däckfirma på Hisingen som faktiskt körde ut med däcket till oss varefter vi fick det monterat där vi stod. Sedan fick vi åka till Hisingen för att betala däcket.

Detta till trots så har vi ingen tanke på att lasta in ett reservhjul i bilen. Detta var andra gången vi blivit ståendes på grund av fel. Första gången var 1992, eller möjligen 1993, i Helsingör när vi fick bo på en verkstad två dagar efter växellådshaveri. Vi har ingen tanke på att ha med en reservväxellåda heller.
 

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Sv: Skippa reservhjul

Som sagt jag har bestämt mig för att INTE köra omkring med reservhjulet. Min fråga gällde hur jag gör med fästet som blir kvar. Är det verkligen inte någon som har svar på det?

Låt det sitta kvar. Vi fick punktering för några år sedan och hade fästet undertill. Det punkterade hjulet la jag i garaget och bara skruvade upp det tomma fästet, och körde så till jag hade ett nytt däck att lägga dit. Det hänger inte löst o slänger när man lyft upp det skruvat fast det. Sedan kan man ju ångra sig o vill ha reservhjul och då finns fästet.
Jag har valt reservhjul efter det söndertrasade däcket, men använder assistens för att byta.
Bengt
 
Toppen