Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
”Jag har en tyst överenskommelse med Ström. Om jag inte rör honom så slår inte han mig. ” Det svarade en gammal elektriker mig när jag frågade hur han Vågade skarva kabel i en dosa utan att bryta strömmen.Blev tvungen å skarva idag,tätade med lite silvertejp.
Hehe. Den var klockren.Det är skottpengar på Skarv i Östersjöregionen!!
Jag var uppe en sväng tidigt på morgonen och upptäckte att vi inte hade ström in i husbilen. Gick ut i regnvädret och kollade säkring i stolpen som inte löst ut. Flera gatlysen hade slocknat också. SMS till ägaren av ställplatsen som SMS tillbaks att han skulle åka upp och kolla. När han kom så hittade han att jordfelsbrytaren löst ut. Slog på igen men den löste ut direkt. Då slog vi ifrån automatsäkringarna till de 6 husbilar som stod där och slog på till en i taget. När vi slog på (naturligtvis den sista) så löste jordfelsbrytaren ut igen. Det visade sig att det var vatten i denna röda skyddskåpa för en skarv på kabeln. Det hade regnat väldigt mycket och den hängde i sladden så den låg inte på marken heller. Jag undviker alltid att skarva om det går. Har 2 kablar (3x2,5 mm2) ca 10 m. med olika kontaktdon just för att slippa skarv. 10 meter räcker för det mesta.![]()
El-kappe IP44
Vandtæt el-kappe som beskytter og sammenholder hun- og hanstik. Beskyttelseskappen/el-kappen er fremstillet af slagfast plast og besidder indkapslingsklassen...www.biltema.dk
Detta är den enda godkända kabelskarven om du väljer en av Caravavclubs campingar.Tack "Dethleffskvalite" för instruktiva bilder som exemplifierar hur en godkänd skarvning kan se ut/göras. Du eller någon annan med sakkunskap skulle säkert göra många av oss avfällingar/amatörer en stor tjänst om ni kunde pedagogiskt visa hur vi ska gå tillväga för att skapa en godkänd skarvning, inklusive förslag på val av ingående delar inte minst kraven på sladdarnas dimensioner och kvaliteter (gummi inte plast etc.). Kanske även förslag på inköpsställen och priser. Jag är övertygad om att det inte är särskilt mycket dyrare att göra rätt och mindre farligt/olägligt för alla.
Bara en enkel undran
Åke
IP66!Blev tvungen å skarva idag,tätade med lite silvertejp.
Och vem kollar om nollan är Blå? Finns massor av industrikabel med mycket hög kvalitet som har grögul + 2 parter märkta 1 och 2!!Detta är den enda godkända kabelskarven om du väljer en av Caravavclubs campingar.
Visa bilaga 218751
Och vem kollar om nollan är Blå? Finns massor av industrikabel med mycket hög kvalitet som har grögul + 2 parter märkta 1 och 2!!
Man ska inte undervärdera elfaran/risken men med jordfelsbrytare i bilen och dessutom ofta en till på matarsidan är riskerna nog små. Definitivt om man jämför med alla hobbykopplingar som förekommer på den "ofarliga" 12V sidan.
Hälsningar
Peter