• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Skarv...

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.781
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Jeg er ikke glad for silvertape, så jeg har altid sådan en med i husbilen:

eller her:
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.776
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Jag var uppe en sväng tidigt på morgonen och upptäckte att vi inte hade ström in i husbilen. Gick ut i regnvädret och kollade säkring i stolpen som inte löst ut. Flera gatlysen hade slocknat också. SMS till ägaren av ställplatsen som SMS tillbaks att han skulle åka upp och kolla. När han kom så hittade han att jordfelsbrytaren löst ut. Slog på igen men den löste ut direkt. Då slog vi ifrån automatsäkringarna till de 6 husbilar som stod där och slog på till en i taget. När vi slog på (naturligtvis den sista) så löste jordfelsbrytaren ut igen. Det visade sig att det var vatten i denna röda skyddskåpa för en skarv på kabeln. Det hade regnat väldigt mycket och den hängde i sladden så den låg inte på marken heller. Jag undviker alltid att skarva om det går. Har 2 kablar (3x2,5 mm2) ca 10 m. med olika kontaktdon just för att slippa skarv. 10 meter räcker för det mesta.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Funderar på varför inlägg ett skapades. För att reta upp kabeltrogna, eller för att få tips på hur man skall göra. Eller vi skall finna hur många fel man kan hitta i bilden. Tråkigt att det ser så illa ut trots att enkla tydliga riktlinjer är skapade och lanserades 1994.
Att skarva i en bit övergångskabel är okej men då är den i den matande änden och inte som på bilden. Den vita kabeln är en inomhuskabel. Och den matande kabeln är inte en 2,5kvmm kabel.
Dom där korvarna är riktigt dåliga, det är bättre att inte använda dessa och lägga skarven på ett vettigt sätt istället. Men det finns grejor att köpa, se bifogade bilder.
IMG_6857[1].JPGIMG_6859[1].JPGIMG_6858[1].JPG
 

Åke Nordström

HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
3583
Medlemskap
2026
Tack "Dethleffskvalite" för instruktiva bilder som exemplifierar hur en godkänd skarvning kan se ut/göras. Du eller någon annan med sakkunskap skulle säkert göra många av oss avfällingar/amatörer en stor tjänst om ni kunde pedagogiskt visa hur vi ska gå tillväga för att skapa en godkänd skarvning, inklusive förslag på val av ingående delar inte minst kraven på sladdarnas dimensioner och kvaliteter (gummi inte plast etc.). Kanske även förslag på inköpsställen och priser. Jag är övertygad om att det inte är särskilt mycket dyrare att göra rätt och mindre farligt/olägligt för alla.
Bara en enkel undran
Åke
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Tack "Dethleffskvalite" för instruktiva bilder som exemplifierar hur en godkänd skarvning kan se ut/göras. Du eller någon annan med sakkunskap skulle säkert göra många av oss avfällingar/amatörer en stor tjänst om ni kunde pedagogiskt visa hur vi ska gå tillväga för att skapa en godkänd skarvning, inklusive förslag på val av ingående delar inte minst kraven på sladdarnas dimensioner och kvaliteter (gummi inte plast etc.). Kanske även förslag på inköpsställen och priser. Jag är övertygad om att det inte är särskilt mycket dyrare att göra rätt och mindre farligt/olägligt för alla.
Bara en enkel undran
Åke
Detta är den enda godkända kabelskarven om du väljer en av Caravavclubs campingar.
B88CBCB4-2B5C-4B77-AC37-C492E0EBC242.png
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Inlägg 13, det gäller inte bara Caravan campingar det gäller överallt. Bilderna jag bifogade kan vara missvisande då dom inte skall förekomma på våra anslutningskablar på det viset Jag skrev för att få en reaktion och det fick jag. För det är som på bilden i inlägg 13. Ser i ett inlägg här att man har två 10 meters kablar och det skall man inte ha med sig. Just för att vi inte skall skarva. Den skarven vi använder är två meter ifrån anslutningspunkten, lägg skarven om det är möjligt på ett vågrätt sätt så behövs inga korvar eller plastpåsar eller annat mög. Se på bilden här Hur lång elkabel bör man ha?
 

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2024
Detta är den enda godkända kabelskarven om du väljer en av Caravavclubs campingar.
Visa bilaga 218751
Och vem kollar om nollan är Blå? Finns massor av industrikabel med mycket hög kvalitet som har grögul + 2 parter märkta 1 och 2!!
Man ska inte undervärdera elfaran/risken men med jordfelsbrytare i bilen och dessutom ofta en till på matarsidan är riskerna nog små. Definitivt om man jämför med alla hobbykopplingar som förekommer på den "ofarliga" 12V sidan.
Hälsningar
Peter
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Och vem kollar om nollan är Blå? Finns massor av industrikabel med mycket hög kvalitet som har grögul + 2 parter märkta 1 och 2!!
Man ska inte undervärdera elfaran/risken men med jordfelsbrytare i bilen och dessutom ofta en till på matarsidan är riskerna nog små. Definitivt om man jämför med alla hobbykopplingar som förekommer på den "ofarliga" 12V sidan.
Hälsningar
Peter

Jag har väldigt svårt att förstå varför det hela tiden kommer dessa motargument mot en vettig elkabel , det är väl mycket bra om det används lämpliga och enhetliga kablar med vettiga anslutningar, det kan göra så att vi alla undviker elproblem på ställplatser och campingar, dessutom riskerna för enskilda med olika olämpliga egna varianter på kablar och längder. Jag tycker att vi alla istället borde jobba för att rekommendationerna max 25m, 2,5mm2, gröngul jord, blå nolla används, då minskar också riskerna för felkoppling om någon behöver jobba
med kabeln.
 
Senast ändrad:
Toppen