Sv: Skaffa ny GPS
TOMTOM är ett skojarföretag!! Min stånpunkt bygger jag på följande händelser. Inför vår europaresa 2009 valde vi TT XL 31 länder för att den skulle innehålla länder som bl.a. Kroatien, samt att den hade tekniken RDS-TMC. Allt enl kartongens reklam. (RDS-TMC = information från andra TT användare i närheten, om köer, trafikolyckor o.d.)
När jag packar upp TT på så saknas kabeln för RDS-TMC, i instruktionsboken finns på sid 10, "medföljer inte alla produkter". Så gick det med det hjälpmedlet.
På resa från Plitvika till Cenj hjälpte TT oss genom ett område som var skyltat med "Oröjt MINFÄLT" på båda sidor om "vägen". (Förmodligen en transportled över berget från krigsåren.) Nästan 2 mil i ödemarken med bomkrater som närmaste "granne". Hastigheten var ibland nere i 6 km/tim som ni förstår var det traktorväg.
När jag tog kontakt med TT i Holland var deras första svar att i Kroatien har vi bara 42% täckning. Jag berättade om minfältsresan, ingen reaktion, försökte med att det vore dålig reklam om någon skadade sig i samband med att utredning gör gällande att de använde TT som guide på resan. (Tror ni det stod 42% på kartongen.)
Under mars fick jag ett mail om att jag kunde uppdatera min TT med 4 + 2 kart-uppdateringar för 407:90 SEK. Klart intresant tyckte jag och gick in för att boka. Nu var kostnaden helt plödsligt 800:-, den behövdes ett annat program för att kunna använda uppdateringen. Tog kontakt med TT via mail, påtalade problemet, de svarade helt kallt att jag saknade en uppdatering från mars 2010, därför skulle jag betala även den. Till saken hör att min fria uppdat. som följde med vid köp, utnyttjade jag i januari. Jag väntade medvetet länge för att få med motorvägen från Ösmo till Stockholm, som invigds mer än 6 mån tidigare. Tror ni den var med? Nejdå jag kör fortfarande i skogen på motorvägen.
TT erbjöd mig 25% på extraprogrammet, tänker inte ta det.
Vid mailkontakt blev jag ihopblandad med en annan, fick svar på han frågor. Frågade om även min mailväxling skulle bli offentlig handling? Något svar eller förklaring fick jag inte.
Däremot fick jag en del besynnerliga ändringar. Om jag vill förflytta mig kortaste vägen hemifrån till metropolen Ösmo i samma kommun, föreslår TT att jag skall köra på gå och cykelvägar. Efter att ha påtalat detta för TT, väljer den en annan väg med samma status.
Om det nu är så att jag hela tiden skall uppdatera min enhet med vilka vägar som inte kan användas, varför skall jag då betala för detta. Jag vet ju att andra platser jag kommer till är lika dåligt skötta.
Varför så mycket skriveri om detta, detta är modern hästhandel!
KÖP INTE TOMTOM. Jag vet inte om alla GPS-tillv. är likadana men det går inte att bli sämre.
Leffe