• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Skaffa ny GPS

tommyobritt

HBK Medlem
Kommun
Upplands-Bro
HBK-Nr
4412
Medlemskap
2025
Sv: Skaffa ny GPS

Jag har en TOM TOM 730 ÄR INTE NÖJD MED DERAS KARTOR ,HAR KONTAKTAT SUPORTEN OM DETTA, FELET ÄR ATT DERAS KARTOR ÄR GAMMLA,BL.ANNAT SÅ ÄR INTE GATUNAMNEN I ENKÖPING INTE UPPGRADERADE, BÖT NAMN 1986,PÅ EN DEL.

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Pär & Marianne, Krinil!
Nä, det är ju sant, man behöver inte lämna hjärnan hemma fast man har GPS med sig, men den kanske får jobba lite mindre beträffande navigeringen.
Krinil, även om jag redan visste och varit med om allt du nämner, så pratar du så väl för varan, så jag får väl försöka tänka om! Jag kan ju medge att den är bra, när man söker en bestämd adress i en mer eller mindre obekant storstad.
Det är väl ingen större risk att någon köper den så dålig reklam jag gjorde för varan:D, och stannar den kvar i min ägo, får jag väl försöka utnyttja min Garmin mer. Kanske går det att lära gamla hundar sitta, trots allt!;):)

Lasse

Visst går det att lära gamla hundar sitta..., det tar längre tid bara! :)

F

F.d. 58580

Guest

Hej Håkan.
Köpte en XXL nyligen jag undrar om vilken inställning du har av kordinater samt hur många siffror du slår in får detta ej att funka. tacksam för råd.
Mvh Leif&Inger
HBK 1427

F

F.d. 51064

Guest

Hej!
Vi har en Navigon 8310. Tyckte att jag gjorde ett bra köp skulle enligt M3 vara en bra GPS. Javisst, den fungerar bra, "Maria" har inte skickat oss fel mer än två gånger. Visserligen en av gångerna nere i Portugal hamnade vi totalt fel utanför Fuzeta. Vi klarade oss med en hårsmån från att fastna mellan några hus (gick inte att vända). Men det antar jag kan hända oavsett vilken modell du köper.
Något att tänka på är: Om du vill tanka ner kordinater tex ställplatser kolla att det går. Med vår 8310 går det inte utan att vi var tvunga att köpa ett tilläggsprogram som körs vid sidan om i GPS:n. Vi kan lägga in 50 extra, utöver de som följer med GPS:n.
För att kunna lägga in ställplatserna krävs detta extra program.
Supporten var inte den bästa heller. Ringde några gånger men fick dåliga svar (tycker jag)
Hade jag vetat det innan skulle jag ha valt ett annat märke där detta går.
Farmora.

Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
774
Medlemskap
2025

Hej Farmora,
Har just köpt en Navigon 6310. Verkar jättebra förutom att det inte går att ladda ner egna POI. Tilläggsprogramet du köpt, var har du köpt det? Håller med om att deras support inte är den bästa.
Lennart

F

F.d. 51064

Guest

Hallo Lennart!

Jag fick tipset här på Husbilsklubben, en för övrigt eminent sida..
Programmet heter POI-warner och jag köpte det från denna firma
Welcome to navigating.de: Home
Farmora

Senast redigerad av en moderator:

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Jag har kört mycket med GPS. Handdator och bärbar dator, gärna kombinerat med vanlig fordons-GPS. Har då haft en Navigon 7100 i flera år och tyckt den varit ett hyggligt komplement till pc-navigation. Nu kändes den dock trött och det blev långt och dyrt mellan uppdateringarna.

Eftersom jag dessutom har en Garmin eTrex Vista handnavigator för vandingar mm, var jag intresserad av Garmin. Inte minst för det gemensamma pc-gränssnittet Map-Source och möjligheten att lägga in waypoints, koordinater och egna POI:s, för både hand- och fordonsdator.

Hittade Garmin 765 på nätet för 1495:-. Den verkar riktigt bra. Bra gränssnitt, ganska snabb, användbara extrafunktioner, inte minst Bluetooth-kopplingen till mobiltelefonen, var över förväntan.

Retar mig dock på en detalj som jag inte hittar någon lösning på. När jag lägger in en stad eller ort som adress, så kräver eländet både gatuadress och husnummer innan jag får navigera. Är det någon som vet nån lösning, så tipsa gärna.

Annars är jag imponerad av Garmins kvalite. Den känns väldigt stabil i både hårdvara och mjukvara. Dessutom ett bra, aktivt fäste.

F

F.d. 2577

Guest

TOMTOM är ett skojarföretag!! Min stånpunkt bygger jag på följande händelser. Inför vår europaresa 2009 valde vi TT XL 31 länder för att den skulle innehålla länder som bl.a. Kroatien, samt att den hade tekniken RDS-TMC. Allt enl kartongens reklam. (RDS-TMC = information från andra TT användare i närheten, om köer, trafikolyckor o.d.)

När jag packar upp TT på så saknas kabeln för RDS-TMC, i instruktionsboken finns på sid 10, "medföljer inte alla produkter". Så gick det med det hjälpmedlet.

På resa från Plitvika till Cenj hjälpte TT oss genom ett område som var skyltat med "Oröjt MINFÄLT" på båda sidor om "vägen". (Förmodligen en transportled över berget från krigsåren.) Nästan 2 mil i ödemarken med bomkrater som närmaste "granne". Hastigheten var ibland nere i 6 km/tim som ni förstår var det traktorväg.

När jag tog kontakt med TT i Holland var deras första svar att i Kroatien har vi bara 42% täckning. Jag berättade om minfältsresan, ingen reaktion, försökte med att det vore dålig reklam om någon skadade sig i samband med att utredning gör gällande att de använde TT som guide på resan. (Tror ni det stod 42% på kartongen.)

Under mars fick jag ett mail om att jag kunde uppdatera min TT med 4 + 2 kart-uppdateringar för 407:90 SEK. Klart intresant tyckte jag och gick in för att boka. Nu var kostnaden helt plödsligt 800:-, den behövdes ett annat program för att kunna använda uppdateringen. Tog kontakt med TT via mail, påtalade problemet, de svarade helt kallt att jag saknade en uppdatering från mars 2010, därför skulle jag betala även den. Till saken hör att min fria uppdat. som följde med vid köp, utnyttjade jag i januari. Jag väntade medvetet länge för att få med motorvägen från Ösmo till Stockholm, som invigds mer än 6 mån tidigare. Tror ni den var med? Nejdå jag kör fortfarande i skogen på motorvägen.
TT erbjöd mig 25% på extraprogrammet, tänker inte ta det.

Vid mailkontakt blev jag ihopblandad med en annan, fick svar på han frågor. Frågade om även min mailväxling skulle bli offentlig handling? Något svar eller förklaring fick jag inte.

Däremot fick jag en del besynnerliga ändringar. Om jag vill förflytta mig kortaste vägen hemifrån till metropolen Ösmo i samma kommun, föreslår TT att jag skall köra på gå och cykelvägar. Efter att ha påtalat detta för TT, väljer den en annan väg med samma status.
Om det nu är så att jag hela tiden skall uppdatera min enhet med vilka vägar som inte kan användas, varför skall jag då betala för detta. Jag vet ju att andra platser jag kommer till är lika dåligt skötta.

Varför så mycket skriveri om detta, detta är modern hästhandel!

KÖP INTE TOMTOM. Jag vet inte om alla GPS-tillv. är likadana men det går inte att bli sämre.

Leffe

Bilagor

• 2009 Sommar 1191.JPG
    2009 Sommar 1191.JPG
    1 MB · Visningar: 2

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Hej Håkan.
Köpte en XXL nyligen jag undrar om vilken inställning du har av kordinater samt hur många siffror du slår in får detta ej att funka. tacksam för råd.
Mvh Leif&Inger
HBK 1427

Min är inställd på N xx´xx,xxx
Om du trycker på det högra stora blå fältet längst ner så får du fram hur den är inställd. Samma sida som du ser batterinivån.
Eller så klickar du på kartan pil höger och väljer blädra på kartan. Där kan koordinaterna finnas om du har valt att dom ska visas.

Om du ska ändra så tar du inställningar och går till sidan 5. Välj enheter. Gå vidarte tills du kommer till koordinatvisning. Jag har min på sekunder.

När du navigerar till koordinat så är det viktigt att du slår in exakt som du blir föreslagen när första sidan öppnas. Tryck sedan OK och slå in nästa värde. OK.

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Fia.T
Tror säker du är missnöjd. Men om du kör ut på ett minfällt så är vä ldet lika dumt som att köra in i en för låg viadukt med flit och skylla på Tom Tom. Lite koll kan man väl begära att man har.

Min fungerar perfekt och jag har haft Tom Tom sedan ver.2 i handdator. Så nöjd att jag aldrig kännt mig manad att prova något annat förutom Autorout.

F

F.d. 2577

Guest

Jodå Håkan J, tror du att jag sätter fötterna eller hjulen utanför "vägen"? Om du nu tycker att jag är en idiot så kan jag LEVA med det. Du har inga synpungter på de övriga pungterna?
Leffe

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Man behöver inte köra "utanför vägen " för att inse att man är fel ute. Eller hur.

Övriga punkter? Ja som jag tidigare skrev så är jag nöjd med Tom Tom.

Vet inte vad som skulle skilja. Men ett alternativ är handhavandefel. Ett annat är att din navigator är trasig. Svårt att svara på.

Men som jag också skrev tidigare. Förstår att DU är missnöjd och betivlar inte det.

BerntMgn

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2025

Hej. oavsett vilket fabrikat av GPS vi har så finns det säkert nån programuppdatering gällande de senaste 2 åren.(D.v.s finns det en redan när man köpt GPS's.) Tyvärr informerar inte säljarna detta tydligt. När det gäller kartmaterialet råder det en tydlig missuppfattning inom klubbens medlemmer o säkert inom alla andra.
Kartmaterialet Är färskvara(<1År) o blir inte bättre än vad inrapporterade myndigheter gör det till o dessutom i Sverige o i alla länder finns det mer eller mindre privata ägare till vägar o dessa upplever vi som error.
Hursomhelst om man tänker på ovan o som t.ex jag uppdaterar kartmaterialet var 3je år.
Så kan man som teknisk freek överflygla Hustrun's kommentarer via pappersmaterialet( vi borde ha tagit vänster sa jag ju)
Blir man inte lätt trött så säg

Toppen