• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Skaffa ny GPS

F

F.d. 29782

Guest
Hej!
Min gamla hederlig Tomtom ONE har gett upp. Enligt tomtom:s support
ej lönsamt att åtgärda. Dags att skaffa en ny. Har sneglad över en
Navigon 3310 max 22.
Har någon erfarenhet om nämnda modellen? Verkar innehålla det
jag vill ha och är prisvärd.
MVH Knaus 3/Aimo
 

Hans Danderyd

FD HBK Medlem
Inlägg
120
Kommun
Danderyd
HBK-Nr
3003
Medlemskap
2021
Sv: Skaffa ny GPS

Navigon hade inte koordinatinmatning tidigare, men jag tror de med 3 i beteckningen har det. Köpte för ett år sedan en Tomtom Go 730. Mycket nöjd med den. NU tror jag den är uppgraderad och heter 750.

Hans
 

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
532
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Sv: Skaffa ny GPS

Tänker åxå köpa en ny, har tittat på Navigon 3310 max och 4310 max, båda har en finess
med förslag på olika vägval.
Samma gäller Tomtom Med IQ routes. Blir någon av dessa. Båda tar kordinater.

Jägarn
 

Svania

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
629
Kommun
Svanesund
HBK-Nr
15
Medlemskap
2024
Sv: Skaffa ny GPS

:rolleyes: Att kunna ställa in den på Lastbil är ju inte fel ! När man kör Husbil :confused:
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Skaffa ny GPS

Har bytt ut min TomTom 720Go mot en XXL med 5" skärm. Koordinater kan matas in.

Använder min även i jobbet o är mycket nöjd med den. Nog en bland dom mäst prisvärda navigatorer på marknaden just nu.
 

Bosse

FD HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
70
Medlemskap
2021
Sv: Skaffa ny GPS

Hej!

Jag skall byta ut min GPS en Garmin Nuvi 355, funderar på en Garmin 1490T är det någon som har erfarenhet av denna?

Mvh

Bosse
 

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
687
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
Sv: Skaffa ny GPS

Åker omkring med Tomtom Go 930 som nu tydligen är av utgående modell, men finns på Elgiganten för en bra penning.
Kan självklart mata in kodinater. Kör även på Husbilsklubbens och Bordatlas stellplatser, och många andra POI´s, som finns att ladda ner på olika hemsidor.
Kan även lätt lägga in egna platser.
Använder även minneskort där jag lagt in mina favorit CD´n till Mp3 filer. och spelar dom via bilradion. (Kan även samtidigt få körinstruktioner) om jag behöver.

Mvh
larsemil
 
J

Jarn

Guest
Sv: Skaffa ny GPS

Bosse, jag köpte en Garmin 1490 T i början av januari och har nu använt den några hundra mil i Sverige, Danmark o Tyskland.
Är mycket nöjd både med den stora tydliga skärmen, men också med enkelheten både att använda den, men också för att ladda ner uppdateringar av både programvara och kartor.

Jag köpte den här via denna länken nedan.
Kostar nu strax under 2.000:- hemkörd till dörren och nu får man också med en hemmaladdare.
Tog 5 dagar efter beställning.

Satnaveasy, Best Deals on Garmin Nuvi 1370T, Sat Nav
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Skaffa ny GPS

Ett lättvikigt alternativ är ev. Modern Nokia GSM tel med GPS. Dom håller på att släppa sina kartor/navigationsprogram helt fria. OVI maps med navigation är idag gratis för de nyaste modellerna - enligt uppgift för utvärdering.

Kommer även att bli gratis för äldre Nokia modeller - som t.ex min 6220. Enligt Nokia-supporten var rådet att inte betala för ett års abonnemang på Navigationstjänsten. Den kommer att bli gratis inom överskådlig framtid.

Telefonen kan inte på något sätt mäta sig med en riktig bilnavigator som t.ex. vår TomTom.

Däremot är det ett mycket interessant alternativ för tillfälliga behov - som i vårt fall inför planerad amerikaresa. Vi kan ladda hem amerikakartan helt gratis. Om dom hinner släppa navigeringsfunktionen fri innan vi åker är det perfekt, annars köper vi en månad.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 4927

Guest
Sv: Skaffa ny GPS

Min Garmin Nuvi 250 navigerar in på enkelriktade gator i Göteborg, vägar som lades ner för många herrans år sedan på landsbygden, talar om att jag är framme vid målet när det återstår ca 500 m - allt emellanåt på vischan. Förmodligen är den hopplöst gammalmodig eftersom den är ca 3 år gammal, fast kartmaterialet är från i fjol.

Jag kan begripa att en dylik tingest KAN vara till bra hjälp, om man kör själv. Men övertyga mig gärna om fördelarna med en GPS, jämfört med en bra karta i kombination med en bra kartläsare i sätet bredvid. Min fru har ALDRIG navigerat fel under de ca 40 år vi varit gifta. Dessutom har hon aldrig försökt få mig att göra en U-sväng på motorväg, vilket min Nuvi har.

Så min fråga är: Hur fasen vågar någon av kvinna född lita på en GPS? Och detta eviga uppdaterande, är det inte bra mycket dyrare än kartor i pappers- eller bokform?
Övertyga mig gärna om hur fel jag har!:confused::confused::confused::confused:

Lasse
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 25144

Guest
Sv: Skaffa ny GPS

Köpte mig en ny Navigon 4310 max strax före jul. Den var på kampanj för 1490 kr Gjorde tillval 2 år fria kartuppdateringar för 200 kr. När jag skulle testa den så strejkade satelliterna. Fick reseta den 2 ggr men nu funkar den bra. Hade en Garmin 660 tidigare som jag trivdes med men det var gamla kartor i den maskinen. Tycker det är en prisvärd GPS med stor skärm och den fyller de behov jag har med de europakartor som man väljer att ladda ner.:)
 

Bosse

FD HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
70
Medlemskap
2021
Sv: Skaffa ny GPS

Bosse, jag köpte en Garmin 1490 T i början av januari och har nu använt den några hundra mil i Sverige, Danmark o Tyskland.
Är mycket nöjd både med den stora tydliga skärmen, men också med enkelheten både att använda den, men också för att ladda ner uppdateringar av både programvara och kartor.

Jag köpte den här via denna länken nedan.
Kostar nu strax under 2.000:- hemkörd till dörren och nu får man också med en hemmaladdare.
Tog 5 dagar efter beställning.

Satnaveasy, Best Deals on Garmin Nuvi 1370T, Sat Nav

Hej Roland!
Tack för tipset!
Köpte du till en livstidsuppdatering av kartor när du köpte din?
Kan man komplettera med en sådan uppdatering i Sverige?
Kan man även ställa in svenska språket i Navigatorn?

Mvh

Bosse
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Skaffa ny GPS

Min Garmin Nuvi 250 navigerar in på enkelriktade gator i Göteborg, vägar som lades ner för många herrans år sedan på landsbygden, talar om att jag är framme vid målet när det återstår ca 500 m - allt emellanåt på vischan. Förmodligen är den hopplöst gammalmodig eftersom den är ca 3 år gammal, fast kartmaterialet är från i fjol.

Jag kan begripa att en dylik tingest KAN vara till bra hjälp, om man kör själv. Men övertyga mig gärna om fördelarna med en GPS, jämfört med en bra karta i kombination med en bra kartläsare i sätet bredvid. Min fru har ALDRIG navigerat fel under de ca 40 år vi varit gifta. Dessutom har hon aldrig försökt få mig att göra en U-sväng på motorväg, vilket min Nuvi har.

Så min fråga är: Hur fasen vågar någon av kvinna född lita på en GPS? Och detta eviga uppdaterande, är det inte bra mycket dyrare än kartor i pappers- eller bokform?
Övertyga mig gärna om hur fel jag har!:confused::confused::confused::confused:

Lasse

Hej Lasse,
vår erfarenhet av GPS är i 9 fall av tio bra. Fel i kartmaterialet finns, men totalt sett har vi haft stor nytta av vår TomTom

Att få veta i god tid före korsning att man ska svänga av är värt mycket mera än den eventuella frustrationen av att kartan är fel och man någon gång beordras in på fel väg pga fel i kartmaterialet.
 
J

Jarn

Guest
Sv: Skaffa ny GPS

Hej Roland!
Tack för tipset!
Köpte du till en livstidsuppdatering av kartor när du köpte din?
Kan man komplettera med en sådan uppdatering i Sverige?
Kan man även ställa in svenska språket i Navigatorn?

Mvh

Bosse

Nej Bosse, jag köpte inte till någon extra kartuppdatering. Det går att göra här i Sverige i efterhand, men jag tänker vänta ett år. Blir säkert billigare pga nämnd konkurrens från bl.a mobiltillverkarna.
Såg när jag köpte min att det i Tyskland fanns ett erbjudande med livstidsuppdatering för 25 Euro vid samtidigt köp av Navi.
Det kommer ut 3 - 4 uppdateringar per år, men jag brukar nöja mig med en uppdatering per år som mest.
Du får med en uppdatering inom 60 dagar och det kom en ny version här i början på februari, så den laddade jag ner.
Javisst går det med svenska, kartongen ser likadan ut som här i Sverige, det låg en massa guider med, bl.a på svenska.
 

Roggan & Irene

FD HBK Medlem
Inlägg
277
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
2996
Medlemskap
2022
Sv: Skaffa ny GPS

Hej!
Min gamla hederlig Tomtom ONE har gett upp. Enligt tomtom:s support
ej lönsamt att åtgärda. Dags att skaffa en ny. Har sneglad över en
Navigon 3310 max 22.
Har någon erfarenhet om nämnda modellen? Verkar innehålla det
jag vill ha och är prisvärd.
MVH Knaus 3/Aimo

Jag har en 3310 max och är väldigt nöjd med den.:msn_thumbup::msn_thumbup:

/Roggan
 
Senast ändrad:
F

F.d. 4927

Guest
Sv: Skaffa ny GPS

Hej Lasse,
vår erfarenhet av GPS är i 9 fall av tio bra. Fel i kartmaterialet finns, men totalt sett har vi haft stor nytta av vår TomTom

Att få veta i god tid före korsning att man ska svänga av är värt mycket mera än den eventuella frustrationen av att kartan är fel och man någon gång beordras in på fel väg pga fel i kartmaterialet.
Tack för svaret, och det gläder mig att ni har så pass bra erfarenheter. Kanske är jag negativ i överkant, men kan ändå inte låta bli att fundera över om man får valuta för pengarna.
Låt oss säga t. ex. att man ska köra till Magdeburg och ställer in sin GPS. Du bestämmer ju inte själv vägvalet. OK, man kan välja den snabbaste eller kortast vägen, kanske även den naturskönaste. Men man kommer ändå aldrig ifrån att det är GPS:en som avgör vägvalet, mer eller mindre. Hur vet du t. ex när du kommer till målet vilka vägar du körde, det bestämde ju GPS:en.
På en husbilssemester är det väl ändå roligare att själv helt och hållet bestämma och ha kontroll över vägvalet, eller?????
Har förresten pratat med en hel del taxichaffisar i Malmö, med och utan GPS. Det visar sig att de med GPS ofta är väldigt dåligt orienterade om stan, medan de som kör utan GPS snart får en mycket bra lokalkännedom. Jag tror vi så småningom kommer att mer eller mindre mista får navigationsförmåga om vi förlitar oss för mycket på tekniska prylar i stället för att bruka vår egen hjärna. Vi är ju dock varken flygplanspiloter eller sjökaptener!!
Är det förresten någon som önskar en Garmin Nuvi 250 med nya europakartor från hösten 2009, så är den er för 500:- plus frakt (pengarna går till välgörande ändamål, nämligen införskaffande av några gammaldags, hederliga kartor). Adressuppgifter på min avatar.:):)

Lasse
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 29782

Guest
Sv: Skaffa ny GPS

Tack för all information som har kommit. Nu har jag mycket bredare "grund" vid val av
ny navigator.
MVH Knaus 3/Aimo
 
F

F.d. 7282

Guest
Sv: Skaffa ny GPS

Jag tror vi så småningom kommer att mer eller mindre mista får navigationsförmåga om vi förlitar oss för mycket på tekniska prylar i stället för att bruka vår egen hjärna. Vi är ju dock varken flygplanspiloter eller sjökaptener!!

Lasse

Varför lämna hjärnan hemma ? det ena utesluter inte det andra.

Sen tiden på sjön ( fritidsbåt ) fanns kartan hela tiden till hands, GPS:sen blev ett
bra komplement i navigeringen.Så även i husbilen :):)

// Pär
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.962
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Skaffa ny GPS

Tack för svaret, och det gläder mig att ni har så pass bra erfarenheter. Kanske är jag negativ i överkant, men kan ändå inte låta bli att fundera över om man får valuta för pengarna.
Låt oss säga t. ex. att man ska köra till Magdeburg och ställer in sin GPS. Du bestämmer ju inte själv vägvalet. OK, man kan välja den snabbaste eller kortast vägen, kanske även den naturskönaste. Men man kommer ändå aldrig ifrån att det är GPS:en som avgör vägvalet, mer eller mindre. Hur vet du t. ex när du kommer till målet vilka vägar du körde, det bestämde ju GPS:en.
På en husbilssemester är det väl ändå roligare att själv helt och hållet bestämma och ha kontroll över vägvalet, eller?????
Har förresten pratat med en hel del taxichaffisar i Malmö, med och utan GPS. Det visar sig att de med GPS ofta är väldigt dåligt orienterade om stan, medan de som kör utan GPS snart får en mycket bra lokalkännedom. Jag tror vi så småningom kommer att mer eller mindre mista får navigationsförmåga om vi förlitar oss för mycket på tekniska prylar i stället för att bruka vår egen hjärna. Vi är ju dock varken flygplanspiloter eller sjökaptener!!
Är det förresten någon som önskar en Garmin Nuvi 250 med nya europakartor från hösten 2009, så är den er för 500:- plus frakt (pengarna går till välgörande ändamål, nämligen införskaffande av några gammaldags, hederliga kartor). Adressuppgifter på min avatar.:):)

Lasse

Hej Lasse.
Det är klart att man ska ha läst in vägen i förväg innan man åker. Jag har alltid riktiga kartor i bilen också. Sedan är GPS ett suveränt komplement. Jag blir aldrig längre fundersam när den räknar om rutten pga TCM informaton. Jag har aldrig blivit lurad, trots att jag hamnat ganska centralt i exempelvis München och Berlin vid omruttning när GPS:n lotsat oss runt trafikolyckor eller vägarbete. (Vi har döpt den kvinnliga rösten till "fru Duktig". =)

Jag har kört med GPS i snart 10 år och skulle idag inte drömma om att köra utan. Sedan kan man ibland strunta i GPS:s anvisningar, om du ex vill köra något annat håll. Den kan då tjata på dig ett tag om U-svängar mm, men sedan ruttar den om efter din nya position. Har man inte bråttom kan man få se vägavsnitt och trakter som man aldrig kommit i närheten av annars.

Så ha den som komplement tills du lär dig hur just din GPS bär sig åt. De har alla sina egenheter i början. Du har ju ändå både har riktiga kartor och kartläsare md dig. Då tror jag att du kommer att upptäcka fördelarna efter hand.

Krister
 
F

F.d. 4927

Guest
Sv: Skaffa ny GPS

Pär & Marianne, Krinil!
Nä, det är ju sant, man behöver inte lämna hjärnan hemma fast man har GPS med sig, men den kanske får jobba lite mindre beträffande navigeringen.
Krinil, även om jag redan visste och varit med om allt du nämner, så pratar du så väl för varan, så jag får väl försöka tänka om! Jag kan ju medge att den är bra, när man söker en bestämd adress i en mer eller mindre obekant storstad.
Det är väl ingen större risk att någon köper den så dålig reklam jag gjorde för varan:D, och stannar den kvar i min ägo, får jag väl försöka utnyttja min Garmin mer. Kanske går det att lära gamla hundar sitta, trots allt!;):)

Lasse
 
Toppen