• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Servicekostnad Fiat

carsten

HBK Medlem
Inlägg
974
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Skulle vara intressant att få veta hur mycket ni betalar för en "stor service" (9000 mil) på Fiat Ducato 250 i Sverige eller utomlands, ex.vis. Tyskland. I mitt fall med 3,0 L- motorn och kamkedja har jag idag fått en offert på 580€ (ca. 6100 SEK) hos en auktoriserad Hymer- och Fiathandlare i Tyskland, är det ett bra pris?
 

carsten

HBK Medlem
Inlägg
974
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Det är märkligt att ingen tydligen vill dela med sig av sina erfarenheter, servar ni aldrig?
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
de kanske servar men inte i tyskland ? fanns en tråd om detta alldeles nyligen ? finns även en tråd om service i spanien !
 

carsten

HBK Medlem
Inlägg
974
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
de kanske servar men inte i tyskland ? fanns en tråd om detta alldeles nyligen ? finns även en tråd om service i spanien !
Det kan hända att de eller du inte servar i Tyskland men kanske här i Sverige, eller hur? Därför borde därför vara intressant (för alla) att jämföra priser nu de har en tendens att raka i höjden år för år. Inte för inte väljer jag därför Tyskland när vi ändå ofta åker dit.
 

carsten

HBK Medlem
Inlägg
974
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
100 000 husbilar nu registrerade i Sverige och kanske 15 000 i klubben och ingen servar eller vill dela med sig.....
 

carsten

HBK Medlem
Inlägg
974
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Fick själv ett pris på 8 400 här i Sverige (rabatterat pris!) härom dagen och idag som sagt 580€ (6100 sek) från tysk Hymerverkstad så valet är nu klart, nu när vi ändå tänkt ta en sväng till Tyskland...
Ps. För "lilla" servicen ville man ha 280€ Ds
 

carsten

HBK Medlem
Inlägg
974
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
I den lilla servicen ingår ofta inte byte av bränsle-, luft- och pollenfilter, kontroll av drivremmar, parkeringsbroms och ljusinställning mm
 
Senast ändrad:

carsten

HBK Medlem
Inlägg
974
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Jag fick idag ett pris på "Stor service" 5059 kr. på Husbilslandet, Bilen är Fiat med 3,0 l-motorn.
Jättebra pris om det verkligen omfattar allt enligt Fiats serviceschema för exempelvis 4500, 9000 mil etc., den sk. stora servicen med även byte av bränslefiltret. Det lägsta priset jag fått i Sverige på den stora servicen innan jag bestämde mig för tyska verkstaden är 6 550 kr.
 

inger47

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Vimmerby
HBK-Nr
22701
Medlemskap
2024
har själv en 3 litrs fiat….jag byter olja vartannat år,kan man göra själv.andvänder vanlig motorolja,20 kr litern...man behöver inte göra mer servis om man kör max 1500 mil om året...sen kan man byte bränslefilter vart tredje år,kan behövas med tanke på så mycke miljöskit dom blandar diseln med....
 

Kalle & Eini

HBK Medlem
Inlägg
459
Kommun
Älvdalen
HBK-Nr
16511
Medlemskap
2027
Kollade just med Nyströms Bil i Västerås nu visserligen inte Fiat men Citroen.
7300:00 för den första servicen med olja,filter,bränslefilter,pollenfilter b.la.
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Det är vad som görs på den stora servicen verkar var mycket olika åsikter här. Såklart blir det olika pris om man inte gör allt.
 
F

F.d. 56211

Guest
Hej. Vi gjorde stor service med kamremsbyte och bytte även startbatteri förra året och det gick på knappt 12000kr. Sen rasade kopplingen första veckan på semestern så då blev det lika mycket pengar igen..... Nu hoppas vi på en mindre olycksbenägen säsong i år
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
carsten, vi har MB som vi börjat serva i Spanien vilket inte är intressant för dig. Kostnaden är halva av hemmakostnaden oavsett vilken service. När det gäller just Fiat och Spanien, vilket var din fråga, då ska du titta på den här tråden. Hoppas du får svar på din fråga...
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Det finns bara en typ av service på FIAT den skall utföras var 48månad,inkluderar olja samtliga filter bromsvätska samt kontroller, har fått pris mellan 6000-8000kr.
Liten service finns inte,misstänker att verkstäderba gärna gör en sådan, troligen olja och filter,tar man 5000kr för detta är det rena rånet.
Tillkommer kamrem vart 4år, om ni inte har 3L motor.
 
Senast ändrad:
Toppen