• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips Senaste nytt om ”gasattack” rån i en husbil…

Status
Stängd för vidare inlägg.

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Jag är född skeptiker tills ”saken” kan bevisas och har varit stark motståndare till alla historier kring ”vi har blivit gasade” och rånade, tills NU! För att göra historien kort, ska försöka berätta i korta drag vad mina grannar har råkat ut för i närheten av Lyon på hemvägen i höstas. Som vanligt, mannen vaknade mitt i natten och började yra omkring helt omtöcknad. Framdörren på den stora Hymer husbilen var öppen, passen och tomma plånböcker låg snyggt uppvikta på bordet, men mobiler, dator och alla pengar (som låg under sängen) var borta…

Polisens tekniker tog fingeravtryck och gjorde ett ”kemisk” test av luften i husbilen vilket pekade på stark närvaro av CO, kolmonoxid! Att tjuvarna lät dörren(ar) vara öppna tolkades som att deras målsättning var att råna, inte kväva husbilens ägare. Detta är något nytt för mig, alltså inga konstigheter med narkosgaser utan helt vanliga avgaser (från kanske närliggande bil som var i gång eller möjligen någon form av egna behållare). Jag blev chockad när jag hörde hela berättelsen från våra högst betrodda grannar som åkt husbil i många år. Ingen av dom är vin & sprit intresserad och är verkligen i ”mogen” ålder.

Slutsats: undvika parkeringar i närheten av Franska storstäder (detta hände i Valence). Säkra dörrar så dom inte kan öppnas från utsidan. Tjuvar är proffs och använder tydligen inga avancerade metoder då det räcker med befintliga avgaser som leder till kolmonoxidförgiftning. Man läser ofta att ”gasade” brukar ha starkt huvudvärk efteråt vilket var även i detta fallet. I och med att vi känner dessa människor och deras bakgrund sen flera år tillbaka, vi är nu helt övertygade om att dom verkligen blivit rånade genom s.k. ”gasning”.

1646152202396.png
 

Torsbobosse

HBK Medlem
Inlägg
100
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
27471
Medlemskap
2024
Nä, men du är säker på att det inte går att dosera. Om allt hade varit hittepo hade denna väl inte skrivets, och framför allt inte skrivets som den är skriiven. https://umu.diva-portal.org/smash/get/diva2:276368/FULLTEXT01
Läs punkt 3.4 i länkade rapporten och tala sen om vilka bevis som föreligger. "Det har i endast i två fall funnits misstanke om att det funnits spår av gas i blodprov från offer" detta gäller Hexan. Läs fortsättningen om teorin hur flytande Hexan blir gas. Och läs vidare om koldioxid.
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Om du läser TS första inlägg så skriver han att det var hans granne som råkat ut för detta. Då finns ju en polisrapport "inom räckhåll" och skulle kunna läggas upp i tråden efter lite redaktering. Om TS så önskar, naturligtvis.
Det är ju även grannen dom skall tycke det är okey.
Men onekligen intressant, för är det så finns det ju 1 fall, sen säger det ju inget om hur vanligrveller utbrett det är, men en indikation på att det kan hända.
Annars är det som nu, kanske, kanske inte.
 

Tofa

HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30451
Medlemskap
2024
Det är ju även grannen dom skall tycke det är okey.
Men onekligen intressant, för är det så finns det ju 1 fall, sen säger det ju inget om hur vanligrveller utbrett det är, men en indikation på att det kan hända.
Annars är det som nu, kanske, kanske inte.
För mig, och andra som är vänner av källkritik, är inte detta ett fall av gasförgiftning förrän vi får se hållbar dokumentation. Inget i berättelsen bevisar att de stackars grannarna som blev rånade hade blivit gasförgiftade. Ett litet varningstecken för mig är att den framstående folklivsforskaren Bengt af Klintberg har varnat för att berättettelsen om rån efter gasning visar många komponenter i skrönor av typen "råttan i pizzan". Han varnar för att tro alltför mycket på historien.
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
För mig, och andra som är vänner av källkritik, är inte detta ett fall av gasförgiftning förrän vi får se hållbar dokumentation. Inget i berättelsen bevisar att de stackars grannarna som blev rånade hade blivit gasförgiftade. Ett litet varningstecken för mig är att den framstående folklivsforskaren Bengt af Klintberg har varnat för att berättettelsen om rån efter gasning visar många komponenter i skrönor av typen "råttan i pizzan". Han varnar för att tro alltför mycket på historien.
Nä, men närmare än att det står i polisrapporten lär du inte komma, och det var det du efterfrågade.
Om det står, lite därför jag skriver, skulle, vara intressant och även att det inte säger något om hur utbrett det i så fall kan vara om det är så. Annars är det som nu, ingen vet. Kan va behöver inte va, kanske, kanske inte
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Nu börjar det gå för långt!
Hur ska de veta hur mycket gas de behöver trycka in i husbilen, plåtis, halvintegrerad, integrerad, concord och dyl ni som ältar år ut och år in, läkare som ägnat hela sitt jobb svarar och ni ältar ändå om den löjliga gasningen.
Sälj husbilen och köp stuga om ni tror på dessa löjliga påfund.
Ärligt talat har jag tröttnat efter alla år med detta om gasning i husbilar. Ge er nu, Tack.
Medlem sedan 2007.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Jag stänger nu tråden då den inte tillför något nytt, bara massa spekulationer hit och dit. Ska kolla med grannen om det går att få fram detaljer från deras polisanmälan och eventuellt någon form av utredning som bekräftar ”gasning”.

Hur som helst, mitt tips går ut på att undvika övernattning på stora vägars ”parkeringar”. Per och hans hustru stod parkerade under en lyktstolpe strax intill bensinmacken tillsammans med två andra husbilar. Det var en av dessa husbilsägare som såg deras öppna dörr och kom fram för att kolla läget…
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Min hustru som arbetat större delen av sitt liv som biomedicinsk analytiker inom sjukvården, kan inte heller se hur man kan söva människor och djur på detta sättet och ingen omkommer.

Det får mig att tänka på Thurneman och Salaligan,
som agerade på detta sättet långt innan det var vanligt med husbilar.
Men deras plan var inte att offren skulle överleva.

Krister.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen