• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Sen räkning från bomväg i Norge...

Thomas och Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
623
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
489
Medlemskap
2023
Sv: Sen räkning från bomväg i Norge...

Ringde idag, fick vänta i kö först länge, sen kom jag fram, en snubbe svarade att det måste man bestrida skriftligt,

Var försiktiga med ordet bestrida .:wideeyed:

följande är hämtat ur konsumentverkets ordlista:

"Bestrida

Att meddela den som kräver dig på pengar att du tycker kravet är felaktigt. Ordet "bestrida" har också en annan betydelse. Att bestrida kostnaden för något är att betala, det vill säga stå för den kostnaden."


:swoon::swoon:



/Thomas
 

benndix

HBK Medlem
Inlägg
595
Kommun
Nacka
HBK-Nr
106
Medlemskap
2027
Sv: Sen räkning från bomväg i Norge...

Grabben åkte från västkusten genom Oslo till Lillehammer Påskdagen förra året och stannade i bommen nedanför Lambertseter i Oslo och betalade för dubbdäcken men ej för bommen av någon anledningen. Räkning 20 kr för bommen kom igår. Lite sent kan tyckas, men ni som har betalt, kanske betalt för fel saker.
 
B

Boxer

Guest
Sv: Sen räkning från bomväg i Norge...

Jag kom för något år sen fram till en bomstation söder om Oslo och upptäckte att bemanningen hade upphört och det bara fanns ett myntinkast.
Jag hade inga Norska tjugokronersmynt med mej så jag tryckte på anvisad knapp och kom i kontakt med en person via en högtalare. Fast inte visste hon hur man skulle göra om man inte hade några mynt (Norskarna är tydligen aldrig utan). Jag valde då att stå kvar mens hon funderade. Ganska fort blev det ju kö bakom så när hon inte hört av sej på dryga fem minuter ringde jag upp igen och meddelade att nu började kön bakom bli lång. Jag fick då tillstånd att åka in på den flera kilometer långa nybygda vägsnutten utan att betala de tjugokronor det kostade .
 
B

Boxer

Guest
Sv: Sen räkning från bomväg i Norge...

Ja du Ludde Kuddson.
Det är nog bara att hosta upp pengarna, vi ska värna våra grannar i väst. Vi som är ett rikt land visar hur man tar hand om semestergäster, inga böter för överträdelser (fartkameror),quote]

Eftersom vi får krav att betala fortkörningsböter i Norge så antar jag att detsamma gäller norrmän i som får böter i Sverige.
Jag har kört genom fartkameror som har blinkat i både Tyskland och England och inte hört något efteråt.
Kan du komma på något smart sätt att driva in fortkörningsböter från fartkameror från länder vi inte har något avtal med så är säkert många intresserade.
Många länder tar ut fortkörningsböter direkt på plats (jag fick betala hela 180 kr i tyskland en gång) vid radarkontroller och det borde vi kanske göra men det funkar ju inte med fartkameror
 
Senast redigerad av en moderator:

Knerten

HBK Medlem
Inlägg
258
Kommun
Norge
HBK-Nr
180
Medlemskap
2024
Sv: Sen räkning från bomväg i Norge...

Enig med deg Markus: Dette var dårlig norges-reklame! :(

Er det mulig å søke om å blir svensk medborgare? :D

mvh Magne :)
 
F

F.d. 5817

Guest
Sv: Sen räkning från bomväg i Norge...

O.T Har jag förstått det rätt att vi utifrån Sverige slipper att betala trängselskatt i STHLM? :rolleyes:

Magne, Trodde ni var det alt. Så lenge som dere har feriert i Strömstad.
c005.gif
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 4272

Guest
Sv: Sen räkning från bomväg i Norge...

Boxer.
Ja varför inte som på samma vis som för svenskar, regnr funkar tydligen i Norge när det gäller bompeng och kan du förstå, kör man för fort i tyskland (fartkamera) med lastbil.
Då kommer det en avi, men inte tvärtom, så fråga inte mig om hur det går till, finns säkert många som undrar hur tysken fått till det.

/ Jonny
 
B

Boxer

Guest
Sv: Sen räkning från bomväg i Norge...

Kan det vara så att i Tysskland har man ägaransvar för bilen vid fortkörning. Alltså att bilägaren får betala böterna precis som det är med parkeringsböter i Sverige.
Vem som äger en bil är ju mycket enkelt att ta reda på i Sverige.
Tyskarna lämnar så vitt jag vet inte ut dessa uppgifter till tomstående.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 52920

Guest
Sv: Sen räkning från bomväg i Norge...

Fick denna överraskning i dag efter förra sommarens resa i Norge,så vitt jag minns så betalade vi BOMPENG vid varje station.

scan10093.jpg
 

jonils

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2043
Medlemskap
2024
Sv: Sen räkning från bomväg i Norge...

Jag fick en likadan för 3 veckor sedan min var från i somras och var ifrån oslo city vilken jag tror inte har manuell betalning.
 
F

F.d. 52975

Guest
Sv: Sen räkning från bomväg i Norge...

Hajj.
Min son var i Oslo i september 2008. Passerade natuligtvis en bom utan att betala.
Fick räkning på 25:-NOK, det slutade med att jag totalt med bankavgifter och annat fick betala 95:-SEK för att passera en (1) bom i Oslo.
Skall trots detta åka till Norge på semester i juli :) det är ju fortfarande ett rasande vackert land.

Ha D

Per
 
F

F.d. 14924

Guest
Sv: Sen räkning från bomväg i Norge...

Fick denna överraskning i dag efter förra sommarens resa i Norge,så vitt jag minns så betalade vi BOMPENG vid varje station.


Fick en likadan förra veckan . Lite irriterande... speciellt när man betalt. :mad:
 
F

F.d. 52920

Guest
Sv: Sen räkning från bomväg i Norge...

Betalad genom NORDEAS utlandsbetalning och den lägsta utlandsbetalningen som som fungerade var 75:- så det fick bli 50:- i kaffekassa.
 

ar8259

HBK Medlem
Inlägg
55
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
2724
Medlemskap
2024
Sv: Sen räkning från bomväg i Norge...

Varför krångla till det !
Fjelllinjen har svensk Plusgirokonto där man kan betala i SEK till bra kurs (1 SEK = 0,90 NOK)
 

röris

HBK Medlem
Inlägg
403
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
1076
Medlemskap
2024
Sv: Sen räkning från bomväg i Norge...

Hej

Här kommer en Norge historia till!!!!!!!

Jag fick också en räkning från Fjellinjen på 25 :- med hot om extraavgifter om man inte betalar.
Nu hör det till saken att jag har ALDRIG varit i Norge med bil !!!!!!!!!
Verkar ha noll koll våra Norrmän.
 
Senast ändrad:
G

GunDogs

Guest
Sv: Sen räkning från bomväg i Norge...

Här kommer en annan norgehistoria.

Vi fick ett indrivningskrav från norska Intrum Justita där de påstod att vi smitit
från en tankning i Oslo. Beloppet inkluderade dels en indrivningskostnad och
dels en speciell kostnad för videogranskning.

Jag ringde upp och meddelade att just det aktuella datumet befann jag mig på
hundutställning på Bornholm. Samtidigt påpekade jag att om de tar betalt för
videogranskning av mackens filmer så vore det en fördel om de också faktiskt
gjorde det. Det visade sig att reg.numret (som var rätt) tillhörde en personbil
från ngn av de baltiska länderna som har skyltar snarlika våra (tur att det inte
var samma bilmodell).

Ärendet avskrevs utan en antydan till ursäkt.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Sen räkning från bomväg i Norge...

Visst sjöng Moltas en sång för länge sedan om Norge.:rolleyes:

Nu börjar det brännas:D


Fast nu gällde det bara vägavgifterna;)
 

Tom o Cina

HBK Medlem
Inlägg
189
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
1547
Medlemskap
2024
Sv: Sen räkning från bomväg i Norge...

Vi fick med en räkning från Norge, gällde bomavgift i Oslo,
med vårt lilla släp, som sällan lämnar Torhamn o definivt
inte så långt som Oslo. Undra om det är bluffakturor.
Fjellinjen AS på 45kr.
Någon annan som fått något liknande.
 
Toppen