• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Sen räkning från bomväg i Norge...

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Idag damp det ner en räkning i brevlådan från Fjellinjen AS, dom ska ha 60kr i, som dom säger, "obetald bompengsavgift". Nu är detta väldigt längesedan, det var i påskas, alltså snart ett år sedan. För det första, kan man komma med krav så långt efteråt??
För det andra så hade vi faktiskt betalat, och när vi skulle köra så strulade lillgrabben i bilstolen där framme, han hade tappat sitt gosedjur (kossan Elsa) ner i tröskeln på andra sidan , och det är omöjligt att nå något innifrån bilen,, så jag fick springa ut ur husbilen och plocka upp koskrället från andra dörren. Det tog alltså någon extra minut från det vi hade betalat tills vi kom iväg, och då slog det om till rött, men eftersom vi redan hade betalat så körde vi. Vi blev tydligen registrerade iallafall.
Inte för att det är mycket pengar, men jag tycker att det är fel att systemet inte kan hålla reda på om man betalat eller ej. Och så komma med det nu...:mad:
Vad tycker ni? Ska man bråka eller snällt betala?
Jag är ju lite sur över att jag blivit orättvist utpekad som smitare...

Hälsar Annette

Redigerat: felstavning
 
Senast ändrad:

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Sen räkning från bomväg i Norge...

Skriv ett sånt där riktigt trevligt brev till dom, där du talar om för dom var dom kan stoppa upp den där j*a, f*e, h*s räkningen någonstans.
Tror du kommer på nåt.
Har du inga fler av dina fina foton att visa i nån tråd?
Calle
 
F

F.d. 11293

Guest
Sv: Sen räkning från bomväg i Norge...

Jag tycker att det var en bra beskrivning som du gjorde här, skicka den och om det sitter en människa med ett hjärta så får du ok, om inte så får du betala.
:)
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Sen räkning från bomväg i Norge...

Verkar märkligt att dom inte kan se efter att du kommenterat detta att du redan betalat. Dom måste väl kunna se att du betalade bara sekunder innan vid första stoppet. Filmar dom eller inte???

Tror nog det löser sig. Hoppas iallafall.
 
F

F.d. 14924

Guest
Sv: Sen räkning från bomväg i Norge...

Idag damp det ner en räkning i brevlådan från Fjellinjen AS, dom ska ha 60kr i, som dom säger, "obetald bompengsavgift". Nu är detta väldigt längesedan, det var i påskas, alltså snart ett år sedan. För det första, kan man komma med krav så långt efteråt??
F

Redigerat: felstavning

Vi var ute för en liknande sak i Norge i somras. Betalade snällt i en larvig automat. Det blev inte registrerat så jag försökte ringa på telefonen som fanns där till nån som skötte om det .

Naturligtvis var det inget svar trots idoga försök att få kontakt med någon "vägavgiftskontrollant" .:mad: Lönlöst... Vi hade ej mer pengar tillgängligt för tillfället så vi drog ju vidare till slut. Detta var i slutet av Juli. Kanske kommer det alltså en faktura om ett halvår eller så då. :twitcy:
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Sen räkning från bomväg i Norge...

Vi fick också en faktura ca. 8 månader efter en bom-passage. Vi betalade men har fått ytterligare två påminnelser om att betala. detta har vi naturligtvis inte gjort utan svarat att vi har betalat och skckat med kopia på inbetalningen.

Bara att vänta in nästa påminnelse från Norge!!
 
F

F.d. 5817

Guest
Sv: Sen räkning från bomväg i Norge...

Uff! Låter inte som bra reklam för Norge inte. :(

Om du vill Anette? Sänd en kopia på inbetalningsblanketen via mail till meg. så betalar jag. Bor i Norge :)

markusvesala@everyday.com

Nu behöver inte alla göra det samma ha... ha...
 
B

Boxer

Guest
Sv: Sen räkning från bomväg i Norge...

Givetvis ska du inte behöva betala men norska myndigheter är inte att leka med. Svensk byråkrati är bara en mild västanfläkt gämfört med den norska.
 
F

F.d. 53003

Guest
Sv: Sen räkning från bomväg i Norge...

Hei!
Min erfaring tilsier at det beste er å betale med en gang, hvis ikke så får du bare nytt krav, ---da med tillegg. Så kan du sende ditt brev og forklare det som hendte, så kanskje får du pengene tilbake.---De har alltid rett, veit du,--alltid.
Helsing,
Berit & Ola
 

kjelln

HBK Medlem
Inlägg
33
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
386
Medlemskap
2025
Sv: Sen räkning från bomväg i Norge...

Hej
I somras blev jag medveten om att kört igenom några tullbomar med bompeng och inte betalat. Mejlade och frågade hur jag skaLL BÄRA MIG ÅT ATT BETALA DE OBETALDA bOMPENGARNA. Någon eller några tior. Till slut efter ett antal mejl, avskrevs mitt ärende med en trevlig hälsning.
Jag kommenterade också att deras system med bompengar borde göras enklare och förklaras bättre för oss som inte bor i Norge. Jag fick medhåll och att dom försökte.
Hälsning Kjell
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Sen räkning från bomväg i Norge...

Stadig flere av de norske bomveiene er helautomatisert, og av bommer på offentlig vei så er det bare en i Telemark som ikke er med i Autopass (Brobizz). Har du en slik brikke i bilen så belastes denne direkte og du har ikke mer problemer med hvordan du skal betale. Det jobbes også med en løsning for ferjene, men det tar fortsatt et år eller fler før den løsningen er på plass. Det er mye bedre å få en samleregning på alle bompasseringene fra et innelands selskap enn flere småregninger fra forskjellige bomselskaper i andre land.

Fjellingen fjernet alle sine myntautomater for et drøyt halvår siden.
 
F

F.d. 50024

Guest
Sv: Sen räkning från bomväg i Norge...

Hejsan.

Jag fick också en faktura från Fjellinjen AB i dag. Den var på 20 kr men den hade jag väntat på. Vi körde genom en automatisk bom strax utanför Oslo i februari i förra året.
(Trodde nästan dom hade glömt oss)
Så som jag har förstått nu så samlar dom ihop alla resor med bompengar under ett år och skickar faktura sen. Eller??
Mvh Torotor/Torill

Ps. Till sommaren bär det av till Lofoten så då blir nog fakturan lite större än 20 kr
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Sen räkning från bomväg i Norge...

Ps. Till sommaren bär det av till Lofoten så då blir nog fakturan lite större än 20 kr

Det er ingen automatiske bompengeannlegg nord for Trøndelag, unntatt vien til Nordkapp - det kommer ett til på veien ut til Bodø - tror det er først neste år. En oversikt over de annlegg som var i drift i 2008 finnes på http://www.autopass.no/binary?id=39574 med priser. AutoPASS and toll roads in Norway gir informasjon på engelsk med informasjon som er nyttig for svenske bilister.
 
F

F.d. 5817

Guest
Sv: Sen räkning från bomväg i Norge...

Hejsan.

Jag fick också en faktura från Fjellinjen AB i dag. Den var på 20 kr men den hade jag väntat på. Vi körde genom en automatisk bom strax utanför Oslo i februari i förra året.
(Trodde nästan dom hade glömt oss)
Så som jag har förstått nu så samlar dom ihop alla resor med bompengar under ett år och skickar faktura sen. Eller??
Mvh Torotor/Torill

Ps. Till sommaren bär det av till Lofoten så då blir nog fakturan lite större än 20 kr

Trodde det ochså i början. Det tog flera månader innan vi som bor i Hamar ovanför Oslo fick våran första räkning på bompengar. Men, det ser ut som dom har haft någon slags inkörningfas först. Nu dimper det ner räkning nästan varje månad. Små belöp förstås då man inte alltid åker förbi en automatisk bomstation.

Men, kan nog tänka meg att ni som bor i Sverige kanske får dom mer sällan? Hur som helst. Så tycker jag att systemet är bättre än att skramla ihop mynt varje gång man passerar. Jo, förstås. Bästa hade ju varit om man slapp hela ideen. Tog in pengarna på annat sätt.

Nu har jag ändå fått betala via myntinkast på många ställen där det inte är automatisk kontroll. Bor såpass till att en Autopass (eletronisk bricka) inte behövs.

Problemet! (som är så liten att det knappas syns ;) ) Är att när man betalar med mynt. Och spesielt när det är 20 st 1 kr mynt, så hänger inte den räknaren som man kastar mynten in i helt med. Även om man har kastat in 20 st 1 kr mynt (vilken man i förväg har räknat ett par gånger x-tra) så vill maskinen har någa kroner till. Vafalls?

Står du din lilla maskin här och ljuger??? Detta har blivit lite av en sport att kolla varje gång. Samma resultat. Jag och maskinen är inte eniga om beloppet. Till maskinens förtjänst. Grrr.... 2 kr till.... 1 kr till....

Så pass på. Kolla själva. Det slår aldrig fel. :twitcy:

Skulle varit kul med en offisiell komentar om detta från bomavgift företagen. För menar att dom är i privat ägo?

Nej till maskiner som knarkar. :D
 
Senast redigerad av en moderator:

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Sen räkning från bomväg i Norge...

Idag ska jag prova att ringa, det verkar inte som man kan maila, hittar ingen adress. MVH Annette
 
F

F.d. 4272

Guest
Sv: Sen räkning från bomväg i Norge...

Ja du Ludde Kuddson.
Det är nog bara att hosta upp pengarna, vi ska värna våra grannar i väst. Vi som är ett rikt land visar hur man tar hand om semestergäster, inga böter för överträdelser (fartkameror), inga krav på trängselskatt för turister. Sverige måste vara paradiset för utomboende vart än man kommer ifrån.

Men så har vi dom skatter vi förtjänar!
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Sen räkning från bomväg i Norge...

Ringde idag, fick vänta i kö först länge, sen kom jag fram, en snubbe svarade att det måste man bestrida skriftligt, så jag lägger ner, bara samtalet till Norge kostade säkert 50 spänn... :wall:
Undrar vad det kostar för dom att administrera och skicka en räkning hem till mig i Sverige? Säkert mer än vad dom får in...
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Sen räkning från bomväg i Norge...

Helt otroligt det här.

Felaktiga fakturor, maskiner som räknar fel på kontanter, dubbla fakturor........

Som en mycket dålig Norgehistoria. Ska det vara så svårt att få till det???
 
Toppen