• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Secumotion

Lasse-125

HBK Medlem
Inlägg
669
Kommun
Trosa
HBK-Nr
125
Medlemskap
2024
Finns det någon som har både Secumotion och automatisk gasolomkopplare? Frågar därför att någon sagt till mej att man inte får göra några ingrepp på gasol installationen när man har secumotion. Jag skulle gärna vilja ha automatisk gasolomkopplare.
MvhLasse
 

röris

HBK Medlem
Inlägg
403
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
1076
Medlemskap
2024
Sv: Secumotion

Hej

Vi har denna sats från Alde med omkopplare och även magnetventil för avstängning av all gasol innefrån bilen. Man kan då enkelt stänga av gasolen vid tankning utan att behöva öppna gasolskåpet.
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Secumotion

ämnet Secumotion har avhandlats i tidigare trådar

http://www.husbilsklubben.se/forums/t20737/
http://www.husbilsklubben.se/forums/t22947/

Secumorion är en säkerhetsutrustning mot slangbrott som en del nyare bilar är utrustade med, enligt EU-direktiv ska det vara monterat i gasolanläggningar i mobila fordon efter ett visst datum men tolkningen av detta verkar vara lite olika och därför levereras nya bilar idag både med och utan denna säkerhetsutrustning
läs mer i tidigare nämnda trådar
 
F

F.d. 8491

Guest
Sv: Secumotion

Vid garantiservice i början på veckan hade jag bl.a begärt att Husbilsfirman skulle montera just en gasutströmningsventil typ Truma Secumotion enl. EU-direktiv(2001/56/EG och 2004/78/EG).

De avböjde att montera med hänvisning till att de krånglade så mycket att husbilsägare som hade dessa ofta kom för att få dessa bortmonterade.

Finns det några här på forumet som:
  1. har gasutsrömningsventil typ Truma Secumotion utan problem?
  2. har haft problem med den ventilen?
Sven-Åke
 

röris

HBK Medlem
Inlägg
403
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
1076
Medlemskap
2024
Sv: Secumotion

Hej

Jag har haft min bil i 1,5 år och det har hänt 2 ggr att gasen inte har kommit fram när vi har öppnat på magnetventilen och då har vi fått öppna gasolluckan och trycka på knappen på regulatorn när detta har hänt så har bilen stått en längre tid utan att användas
 

Lasse-125

HBK Medlem
Inlägg
669
Kommun
Trosa
HBK-Nr
125
Medlemskap
2024
Sv: Secumotion

Hej SvenÅke. Jag hade problem Vid mitt första flaskbyte.Finns i en annan tråd här på forumet. Men som alltid i denna suveräna klubb så fick jag hjälp att lösa problemet. När man har bytt flaska och ska starta upp igen så gäller att släppa den gröna knappen mycket sakta.Jag tycker DU ska kräva DIN rätt. Det är en fantastiskt bra säkerhetsgrej detta.
Vill samtidigt passa på att tacka för alla kloka svar jag fått på min fråga.Nu ska här bli slut på att gåupp mitt inatten och byta gasflaska.Varför tar alltid gasen slut på natten?????
Mvh Lasse
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Secumotion

Hej Lasse! Du vet redan svaret på din fråga.

Det är naturligtvis "lagen om" Ja, Du vet vad jag menar!

Du Lasse, hälsa till Sivan och önska henne GRATTIS på namnsdagen. EN DAG FÖR SENT.
Men bättre Sändt än Aldrig.

Puss o kram. M o K.
:twitcy::twitcy:
 

Gert8

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Haninge
HBK-Nr
8
Medlemskap
2024
Sv: Secumotion

På våran satt det Secumotion och när jag byter flaska eller dylikt så skall man enligt en instruktion, efter det att jag öppnat avstängningsventilen på gasolflaskan trycka på knappen som sitter på slangen från gasolflaskan.
Håll in den en lite lång stund.
Man får då tryck på båda sidor om den ventilen,knappen som då håller sej öppen.
Om trycket försvinner genom ett brott eller liknande så stängs den lilla ventilen och gasen från flaskan är stängd.
Kallas i andra liknande sammanhang för slangbrottsventil.
Hemsk tanke är att man får slangbrott eller liknande och gasen bara strömmar ut i utrymmet och under bilen och det sen smäller.
Vi har inte haft några problem med secumotionventilen sen jag är noggrann när jag håller in den för att få samma tryck på båda sidor om ventilen.
Kan ta en stund om jag bytt gasolflaska och sen när jag öppnar och det fylls gas ända mot spis och värmare innan tryck på båda sidor uppnås.
Vi pratar nu om sekunder.
För ens egen skull bör man ha secumotion,slangbrottsventil monterad.

Vår bil var utrustad med automatisk omkopplare(där skall man hålla ytterligare en knapp intryckt i minst 5 sekunder),med båda gasolflaskorna öppna så ställer jag in på ett vred, vilken flaska som töms först. Det lyser grönt på panelen inne i bilen. När flaskan är tom och har växlat över till nästa så lyser det rött på panelen.
Får då börja planera för att byta till ny flaska.Inom tre dagar vid vår och senhöst.
På den panelen för automatsk omkoppling finns en elektrisk styrd avstängare för gasolen, lämplig att använda vid tankning etc.
Sen finns det en uppvärmningssymbol på panelen och den har jag ingen manual som anger hur och var den fungerar, om någon vet så hjälp mej gärna med det.

Allt det här satt på bilen vid leverans och efter att nu ha använt secumotion och automatisk flask omkoppling så värdesätterjag det fullt ut.

Men hade jag inte fått uppleva fördelarna så hade jag nog inte köpt till i efterhand heller om bilen varit utan.

Numera har jag köpt två fyllbara flaskor genom Belgien1. Var på Preem i Nacka och fyllde, den ena var tom och den andra lite mer än halv, det gick i 30,5 liter för att fylla båda.
Kostade 7,23:- per liter.Blir 149:- för en p11. Jättelätt att koppla och fylla, helt underbart.Ännu billigare nere i europa.
Har nu båda P11 fulla. Med gamla systemet så hade jag haft en halv flaska att köra slut på och sedan köra på den fulla och börja jaga ett inköpsställe med vettiga priser.
hälsningar Gert
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.260
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Secumotion

...Sen finns det en uppvärmningssymbol på panelen och den har jag ingen manual som anger hur och var den fungerar, om någon vet så hjälp mej gärna med det...

Uppvärmningssymbolen visar att du kopplat in uppvärmning av reduceringsventilen, EisEx. När högtrycksgasen flödar ut i reduceringsventilen och trycket sänks kan det bildas is eftersom en trycksänkning i en gas också sänker temperaturen. Detta är en finess som kan vara användbar vid mycket låga temperaturer ute.
 
Toppen