• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasol av eller på

F

F.d. 8491

Guest
Hej,

Har några funderingar om gasol under transport. Någonstans har jag sett att man inte får färdas med gasolflaskans ventil öppen i Tyskland. Är det någon som vet hur det är med det, gäller det flera länder......? Om det är förbud mot öppen ventil har man böter att vänta vid ev. kontroll....:cool:
Att man inte får ha gasolapparatur igång på färjor och vid mackar är en regel vi snappat upp.
Hur gör ni med gasolflaskan under transport? ......Öppen eller stängd ventil?
Vi har ventilen alltid öppen för det är bekvämt men det är kanske inte så smart trots att vi har gaslarm.

Hälsningar/Sven-Åke :confused:
 

RolfH

HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Ydre
HBK-Nr
453
Medlemskap
2024
Sv: Gasol av eller på

Hej. vi har alltid våran kran öppen då vi är ute och reser. Vi har utrustat vår husbil med en speciel automatisk avstängningsventil som Truma tillhandahåller ca 1.000.-kr denna är det lag på att alla fordon lev. efter 1-1-07 skall vara utrustad med. Sen är problemet löst kolla med killarna som arbetar på Truma, dom är toppen och kan informera dig mer i detta ärende. Ofta bryr sig inte husbilssäljarna om denna ventil så i vårat fall, men efter påtryckning fick dom betala denna.
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Gasol av eller på

Hej!
Jag har alltid gasolen på iome att kylen går på den.Tycker att 12V gör för lite kyla.Och nu under den lite kalare årstiden så har man också gasolvärme på.Under färjeöverfarterna så stänger jag inte gasolen,det är ingen tvång utom på vissa linier,men varken Helsingborg eller Rödby kräver det.Vad det gäller mackar så visst kan man göra det..helt beroende var man befiner sig!
Hälsningar/Zlatko
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: Gasol av eller på

Under färd har vi alltid kranen på gasolflaskan stängd. Vid en eventuell och våldsam trafikolycka kan man inte bortse från risken att slangen i flaskskåpet går av eller lossnar med läckage som följd. Risken finns givetvis också att kranens infästning i själva flaskan bryts men jag bedömer den risken som mindre. Dessutom kan jag inte förebygga den. Kanske är jag lite yrkesskadad men jag har också mycket stor respekt för gasol. Färjepersonalens agerande gör mig brydd. Ibland skall gasolskåpet inspekteras och tejpas, ibland får kylskåpet vara gasoldrivet under överresan. Hälsn/AndersW
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Gasol av eller på

Vill inte skrämmas men har man sett vad som blir kvar efter en smäll med Gasol så blir man lite rädd.

Det var en bil som "Försvann" på Hisingen för många års sedan.
Bilen hade Gasolutrustning ombord. Vad som hände är mycket vagt, men det blev inte mycket kvar av vare sig bil eller person.

Nå, VAD LÄR MAN SIG AV DETTA.

Jo, ta det försiktigt med Gasol. Men gör man det på rätt sätt så är det "Ofarligt"
Hälsningar från kurt.b
:confused: ;) :D
 

Glädjen

HBK Medlem
Inlägg
276
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
397
Medlemskap
2025
Sv: Gasol av eller på

Hej,

Blev nyfiken på den automatiska avstängningsventilen, om det är någon ny bestämmelse efter 070101 så vore det bra om man kan läsa om det någonstans. Har själv en 07:a men utan ventil!
Tacksam om någon kan utveckla detta.

Hälsningar
Glädjen
:D
 
F

F.d. 8491

Guest
Sv: Gasol av eller på

Hej och tack för alla svar,

Vi har också en 07:a levererad i juli i år men inte är den utrustad med någon automatisk avstängningsventil.

Är också tacksam om tips var det går att läsa om bestämmelsen med automatisk avstängning.

Hälsningar/Sven-Åke
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Gasol av eller på

jag tror det är en reducerventil som heter Truma Secumotion som RolfH avser, kolla på följande länk Alde Sverige

vad jag förstått är det krav i Tyskland sedan en tid tillbaka på denna men har inte hört att det införts i Sverige - än
men det är nog något på g, såg på denna länk SecuMotion
en text som handlar om "the new heating equipment directive" som tydligen handlar om gasdriven utrustning under färd
 
Senast ändrad:

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022
Sv: Gasol av eller på

Hej!

Här är en länk till samtal med Lars Synnerholm via Radio Jönköping.

Pettsson & Co - P4 - sr.se

Denna fråga har jag tagit upp med Radio Jönköpings radiojour. Där svarar Lars Synnerholm som är ansvarig för dessa frågor. Gå till ljudfilen ovan och lyssna. Dock, när han svarar på vad ett certifikat innehåller så tycker jag att han inte vet vad han talar om. Vid dessa typbesiktningar kollas ju inte gasolkofferten utan vad jag förstår kollas ledningen från kofferten att genomföringen är rätt gjord att alla kranar, apparater och ventilation för antalet personer stämmer med specifikationen. När jag pratar med bilprovningen säger dom att vi bryr oss inte om vad du har i skåpet, vi tar bort reduceringsventilen och provtrycker ledningar och apparater.
Det borde alltså gå att komplettera med den omnämnda Secumotionventilen. Observera dock att om man har två gasolflaskor och en duo pluskoppling så funkar inte den till nämnda ventil utan måste bytas.

Jag kan sammanfatta vad Lars sa så här. I Sverige finns inga krav på secumotion, du får köra med gasolen på, men i vissa länder finns kravet från 2007. Däremot har man inte fått klarhet i om kravet gäller även tidigare modeller eller om det bara gäller nytillverkade fordon.

Campinghälningar Curt :music-icon: :music-icon: :music-icon:
Tillägg
När du kommer in på Radiojourens sida så kan det hända att du får in aktuellt program i stället för det jag avser när du klickar på ljudikonen. Gå då ner på sidan och klicka på länken "Nya regler för gasol i husbil" och klicka sedan vid högtalarikonen. Då lyckades jag få in rätt ljudfil.
Curt. :music-icon:
 

Bilagor

  • 52300-04secumotion.jpg
    52300-04secumotion.jpg
    6,1 KB · Visningar: 2.178
Senast ändrad:

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.058
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Sv: Gasol av eller på

Efter en snabbtitt i EG lagstftningen, som ju inte är helt lätt att förstå sig på, så rör det sig om:

"MOTORGASDRIVNA (LPG) VÄRMESYSTEM FÖR ANVÄNDNING I..."

alltså inte gasol.

Hoppas detta stämmer

Håkan

MOTORFORDON UNDER KÖRNING”
b)
Punkt 1.1.6.2 skall ersättas med följande:
”1.1.6.2. inget okontrollerat utflöde kan ske om värmesystemet av misstag kopplas
från. Det skall gå att stoppa motorgasflödet (LPG) genom att en
anordning monteras direkt efter eller i en regulator som är monterad på
en flaska eller en behållare eller, om regulatorn inte är monterad direkt på
 
F

F.d. 8491

Guest
Sv: Gasol av eller på

Hej Curtax,

det lyckades inte för mig att höra gamla inslag utan jag kom in direkt i pågående program som var " myten om mödomen".

Lyssnade en stund och funderade på kopplingen mellan gasolventil och mödomshinna men förstod sedan att jag lyssnat på fel radioprogram. Så tokigt det kan bli!!

Du har ju sammanfattat programmet så jag är nöjd så.......

Tack alla för värdefulla råd och tips/Sven-Åke
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Gasol av eller på

ska kanske komplettera mitt tidigare inlägg med hur vi hanterar gasolen i vår husbil
vi stänger aldrig ventilerna till gasoltillförseln, inte ens när jag ställer undan för vintern stänger jag ventilerna
när vi använder bilen kör vi med kylen på gasol när vi inte har el tillgängligt och pannan för värmen och spisen när det behövs såklart
gasolkranarna stänger jag emellertid och naturligtsvis av när det är påbudet att göra så, till exempel på vissa färjelinjer, på bensinmackar syndar jag däremot ganska ofta, och handen på hjärtat - hur många gör inte det?
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.584
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Gasol av eller på

Ett litet tips;

Om man inte använder gasolen under längre tid särskilt under vintern skall man stänga för gasolen vid flaskan och helst släppa ut trycket i slangarna. Detta därför att med tryck i slangarna kondenseras gasolen och blir flytande liksom det ämne som ger lukt på gasen (för att man skall märka ev. läckage). När detta luktämne kondenseras bildas en gul oljelik vätska i slangarna som sedan kan sätta igen regulatorer och brännare.

Detta märker man inte eftersom gasolen förångas igen och brinner som vanligt medan luktämnet blir kvar i flytande form.
 
F

F.d. 2692

Guest
Sv: Gasol av eller på

Hur släpper man ut trycket i slangarna, kommer bara på att ha spisen på medan man stänger kranen på flaskan. Töms då även slangen till kylen och pannan.
Finns det andra alternativ?
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Gasol av eller på

Ett litet tips;

Om man inte använder gasolen under längre tid särskilt under vintern skall man stänga för gasolen vid flaskan och helst släppa ut trycket i slangarna. Detta därför att med tryck i slangarna kondenseras gasolen och blir flytande liksom det ämne som ger lukt på gasen (för att man skall märka ev. läckage). När detta luktämne kondenseras bildas en gul oljelik vätska i slangarna som sedan kan sätta igen regulatorer och brännare.

Detta märker man inte eftersom gasolen förångas igen och brinner som vanlig medan luktämnet blir kvar i flytande form.

all gasol (propangas) innehåller en liten andel olja (typvärde mindre än 50ppm) och denna olja kan ansamlas i lågpunkter i ett gasolsystem för distribution av gas i gasfas
i stora gasolanläggningar på industrier och fjärrvärmepannor har man oljefällor med filter som servas och töms regelbundet, ibland skjuter man med tryckluft igenom en "tvättsvamp" i rörledningssystemet för att rensa bort eventuella oljeförekomster
sådana oljefilter och möjligheter har ju inte vi i våra husbilar och med tiden, efter lång tid och mycket användning av gasol, kan det ansamlas olja som Gunnar skriver vilken kan sätta igen brännare o regulatorer
föreningen mellan etylmerkaptan (en svavelförening som tillsätts som luktämne i svensk gasol) och propan är tämligen stabil, de båda ämnena skiljer sig inte åt efter en eventuell kondensering av propangasen, det är ju ett av de grundläggande kraven på ett luktämne som tillsätts för att känna ett ev läckage
den oljeliknande gula vätskan är olja som till sin natur är gul till färgen och har upptagit en liten del av luktämnet och därför luktar som gasol
jag har sett samma problem med vissa tillbehör till de mindre blå gasolflaskorna där man monterar t ex en Powerjet brännare direkt på flaskan, hela brännaren och flaskan får utvändigt en oljehinna efter en stunds användning
jag vet inte något sätt att undvika det mer än att använda spis, kylskåp och panna regelbundet, jag tror att det kan vara det intermittenta bruket av apparaterna som är ett skäl till att utfällningen av olja sker och i så fall ska man lyda Gunnars råd och göra systemet trycklöst och helst gasfritt när man ställer av för en längre tid
 

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022
Sv: Gasol av eller på

Hej!
För att släppa ut gasolen ur slangarna. Stäng flaskans ventil, öppna sedan samtliga kranar inne i bilen och skruva sedan av slangen vid flaskan då försvinner i alla fall trycket hela vägen från apparat till ingående rör.

Campinghälsningar Curt.
 
F

F.d. 50010

Guest
Sv: Gasol av eller på

Vi har problem med slangarna" varför blinkar gasol lampan på kylskåpet ,när det ska slå över automatiskfrån batteri eller el.ett mycket retfullt fel. När vi kör in till kylskåpsverkstaden med hela bilen ( 06).När vi kommer hem Då minnsann ,går kylen rätt. Kan man "lufta" någon liten slang ,bak på kylskåpet?? Fråga från Gunvor
 
F

F.d. 50010

Guest
Sv: Gasol av eller på

Här kommer ett inslag till.....Vi har varit med om att personalen på tåget i tunneln mellan Dower -Calliä. Eller England - Franlrike. Vill inte skryta ,men vi var lite rädda.Då blev husbilen kollad väl. Order att stänga gasolen utifrån.

Beträffande gasolpåfyllning i "lös" vikt. Så kan man få det i Mönsterås i Kalmar län. Dar de även säljer goda karameller. Detta behöver väl inte kallas reklam,,,,,,
Vi tyckte det var bra,,för vi har olika "munstycke" på våra båda gasoltuber,,,
När vi var i Tyskland fick vi köpa ny "slang,,Den sortens flaskor de sålde ,passade inte
alls,, M V H Gunvor:yes:
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
947
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Gasol av eller på

Hej

Om man har ett Dometic kylskåp med automatdrift så är det en fördröjning på ca 10-15 minuter innan den går över på gasdrift om man kört på 220/12 volt innan. Om jag inte missminner mig så blinkar lampan för gasdrift alternativt lyser svagare.

Vet inte om det är detta problem som du upplever.
 
Toppen