• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Reducerventil Truma SecuMotion

F

F.d. 4754

Guest
Hej.

Vad är det som är så bra med en SecuMotion ventil?
Kan man se hur mycket gasol som är kvar i gasolflaskan?

Någon som kan förklara funktionen?

Hälsningar
Knausen
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Reducerventil Truma SecuMotion

Tack Gunnar!

Nu fattar jag... Den bryter vid slangbrott eller onormalt högt gasflöde. Tack!

Nu till en föjdfråga: Har någon kompletterat denna reducerventil (eller något annat fabrikat med samma funktion) med Gasvarnare ”Gasgard” eller "Gaseye" som indikerar läckage? Dessa gasvarnare ska även visa när gasen börjar ta slut.

Söker en lösning som bryter vid slangbrott och där jag enkelt kan kolla ev. läckage och se hur mycket som är kvar i gasoltuben.

Knausen igen
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.568
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Reducerventil Truma SecuMotion

Jag föreslår att du skaffar en automatisk omkopplare mellan flaskorna. Du behöver då inte oroa dig för att behöva gå upp på natten och koppla om flaskorna när gasen är slut i ena flaskan. Det finns inget tillförlitligt sätt att kolla mängden gas än att väga flaskan.
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Reducerventil Truma SecuMotion

Hej igen.

Oron för att flaskan ska bli tom är försumbar mot risken att systemet läcker.

Jag söker efter en lösning där jag kan göra läckagekontroll utan spray...
På köpet skulle jag åtminstone få en indikation på flaskans innehåll.

Därför är jag nyfiken på Gasgard och om det är tillrådligt att koppla ihop den med Truma SecuMotion eller om det finns något annat bra på marknaden.

Knausen igen
 
Senast redigerad av en moderator:

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.568
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Reducerventil Truma SecuMotion

Med omkopplaren följer en signallampa som man har inne i bilen. När den byter flaska tänds varningslampan.

Vill man kolla för läckage i systemet så stänger man flaskorna och om trycket då sjunker tänds varningslampan. Det är en mycket enkel lösning av två problem.

Känner du dig inte säker med detta, så finns det också en läckindikator i form av en liten glasbehållare att sätta mellan reducering och flaskor. I behållaren finns en vätska (vatten) där det framträder små bubblor om gasen passerar behållaren.
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Reducerventil Truma SecuMotion

Ja det låter riktigt bra, men jag vill gärna ha enkel mekanik utan ström...
Utvecklar inte denna tanke, då det är svårt att förmedla med några korta rader.

Därför fastnade jag för ”Gasgard” eller "Gaseye".

Jag har dåliga erfarenheter av läckindikator med glasbehållare, men allt har säkert bättre.

Konstaterar också att det finns flera modeller/tillverkare av slangbrottsventiler när jag tittar runt men eftersom det pratas om SecuMotion-ventilen så fastnade jag för den.

Knausen
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Reducerventil Truma SecuMotion

Hej Anders.

Tack för samtalet.
Det var mycket givande!
Nu har jag full koll på hur min gasolsäkerhet ska se ut.

Hälsningar
Knausen
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen