• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Scan nytt sortiment

Lovisa

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Vill tipsa om Scans nya sortiment med plånboksförpackat kött. Vakuumförpackat och har därför lite längre hållbarhet. Förpackning med två rejäla bitar kött. Lagom till två!! Förpackningen tar inte stor plats i kylen heller.

Jag har testat ryggbiff med kappa samt entrecote kryddad och marinerade med rödvin och chili .. Jättegott!!

ENTRECTE RÖDVIN & CHILII | Scan

Scans sortiment hittar man på de flesta större kedjorna i Sverige som säljer livsmedel. Denna entrecote har precis släppts ut och har nog inte kommit överallt ännu eftersom det är helt nytt men exempel på livsmedelsbutiker är City Gross, Coop, ICA, Lidl, Netto, mm mm
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    6,6 KB · Visningar: 904
Senast ändrad:

Lovisa

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: Scan nytt sortiment

Anders jag har inte gjort det ännu .. Avsikten är att jag ska!!
Det är en djungel måste jag säga, det är dock oftast produkter som är behandlade på något sätt som har annat än svenskt ursprung. Kassler är tex nästan alltid dansk, korv kan vara 'tillverkad i Sverige' men man vet inte varifrån köttet kommer.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Scan nytt sortiment

Vi har en vakuumförpackningsmaskin som vi använder till att packa vårt kött med, i princip borde det ju fungera att blanda till en marinad och packa köttet i det? Eller krävs det konserveringsmedel och antioxidationsmedel?

/Ludde
 

Lovisa

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: Scan nytt sortiment

Nu handlade tråden om scans nya fina grillsortiment som jag ville tipsa om.

Men det går utmärkt att vakumpacka kött tillsammans med marinad. Om man har tillgång till en vack.

Konserveringsmedel och antioxidatipnsmedel behövs såklart inte för vakumforpackningens skull. Men använder du tex grillkrydda så hittar du det säkert där. :yes:
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Scan nytt sortiment

Förlåt Lovisa, det var inte meningen att spåra ur, sen är det lite svårt att veta vad som är urspårning eller inte...
Om du inte misstycker så vill jag bara tillägga att det finns flera ekologiska alternativ till vanlig grillkrydda! På ICA här i Kungsbacka har det iallafall tidigare funnits en grillkrydda från Santa Maria som är KRAV-märkt. Men det finns andra tillverkare som har ekologiska alternativ Grillkrydda utan tillsatser och salt, ekologisk | Spicemaster
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Scan nytt sortiment

Jag har provat många industritillverkade färdiga marineringsoljor och kryddor men upptäckt att den i särklass bästa marineringen gör man själv med egna kryddor och vanlig oliv- eller rapsolja.

Jappe
 

Lovisa

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: Scan nytt sortiment

Jappe: kan du inte posta recept på dina marinader här på receptdelen?
Sånt kanske man inte vill klabba med i bilen utan göra hemma och ha i en smart förvaring i bilen
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Scan nytt sortiment

Jag har inga sådana recept! När jag "komponerar" mina marinader så rättar jag mig efter en mängd faktorer såsom köttets kvalitet och art. Väderleken spelar också in här liksom strukturen på gästerna m.m. Det är alltså spontana skapelser och går inte att skriva ner på papper. :D

Jappe
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Scan nytt sortiment

Marinering av kjøtt og fisk som skal på grillen starter for meg med en vurdering av hvilke friske urter har jeg som fungerer sammen med råvarene, urtene hakkes grovt ogtilsettes olja og tørre krydder - minimalt med salt! Det hele puttes i en plastpåse og legges i kylen i noen timer.
 

Lovisa

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: Scan nytt sortiment

Köttextrakt, koncentrerat vattenextrakt
Köttextrakt, koncentrerat vattenextrakt av kött, vanl. nötkött från djur över4år. Magert kött befrias från ben och senor, skares i små bitar, övergjutes med vatten och kokas. Härvid bort-skummas äggviteämnen och fett, varpå avkoket efter filtrering hopkokas till önskad vattenhalt (högst 20%).Av ioo kg kött erhålles4å5kg k. K. är en brunaktig, tjockflytande substans med angenäm, ehuru stark smak och lukt. Äktheten kan fastställas genom undersökning av halten av de för kött karakteristiska ämnena kreatin och kreatinin, som böra finnas i cn sammanlagd mängd av c:a5°/o. K. försäljes vanl. på glaskärl och är i regel försatt med kryddämnen och salt. Ett mera tunnflytande, kryddat k. kallas s o p p k r y d-d a. Utom för direkt bruk vid matlagning användes k. för tillverkning av b u 1 j o n g t ä r11i11g a r, varvid k. utblandas med ett stelnande fett, vissa kryddor och ev. hackade grönsaker.A.Lg.

Källa Köttextrakt, koncentrerat vattenextrakt « Svensk uppslagsbok
 
Toppen