• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Halalslakt (flyttat från tråden Scan nytt sortiment)

Jeepkungen

HBK Medlem
Inlägg
636
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
4441
Medlemskap
2025
En oerhört viktig sak för mig och min familj är hur slakten gått till, halalslakt är ett fruktansvärt djurplågeri och vi vägrar köpa detta kött.
Gäller det kyckling är det bara kronfågel man kan vara säker på är slaktat enligt svenska djurskyddslagar, tittar man på baksidan av de billigare sorterna ser man halalsymbolen väldigt finstilt på förpackningen i form av ett minarettorn.
Skulle önska att Ica och andra kedjor väldigt tydligt skyltade vilket kött som är Halalslaktat eller ej, för er som inte vet vad det innebär kan ni söka på Halal på youtube.
Varning för starka bilder dock.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Scan nytt sortiment

Det var det jävligaste jag sett på länge! Tillåts detta kvalificerade djurplågeri i Sverige. Barbariet har ju religiösa förtecken. Vi har ju för länge sedan gjort oss fria från religiöst förtryck i Sverige.

Halalslaktas kött utomlands och säljs i Sverige?

Jappe
 
H

hianders

Guest
Sv: Scan nytt sortiment

Vi var idag t Hedemora och handlade och på Hemköp där har man Halal-slaktat kött i speciell avd. Köpte av misstag sådant en gång och hade svårt att äta det sen.

Nä, fram för tydliga deklarationer av hur kött-produkter tillverkats och av vem!!!!

Inger
 

Jeepkungen

HBK Medlem
Inlägg
636
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
4441
Medlemskap
2025
Sv: Scan nytt sortiment

I Sverige heter det att djuret ska vara bedövat men kontrollen från myndigheter är minimal och är köttet slaktat i utlandet och transporterat till Sverige är det som du sett på youtube, det är alldeles vedervärdigt att djur tillåts utstå denna behandling.
Titta efter halalsymbolen i frysdiskarna nästa gång du är i affären Jappe, du kommer att bli förfärad när du inser hur mycket som är halalslaktat.
I synnerhet när det gäller kyckling är det en katastrof, det är som sagt nästan bara kronfågel som inte halalslaktar sina kycklingar.
Tittar man på våra 3 stora hamburgerkedjor är det bara Max som inte använder sig av halalslaktat kött, följdaktligen bojkottar jag också Mcdonald´s och Burger King.
Det borde vara en konsumenträttighet att det finns en tydlig märkning i butikerna över vad som är halalslaktat eller inte så man kan undvika att stödja detta djurplågeri.
 

Jeepkungen

HBK Medlem
Inlägg
636
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
4441
Medlemskap
2025
Sv: Scan nytt sortiment

Meet your Meat, the Barbarity of Halal Slaugter kan du söka på.
Vill varna för mycket starka bilder.

Försökte kopiera in länken men lyckades inte, du får skriva in sökordet på youtube.
 

Jeepkungen

HBK Medlem
Inlägg
636
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
4441
Medlemskap
2025
Sv: Scan nytt sortiment

Tack Jappe.
Denna behandling av djur är så fruktansvärt hemsk så jag kan inte förstå varför den inte omedelbart förbjuds.
Om inte annat vill jag som konsument att det tydligt skyltas i butiken så att jag kan undvika att stödja denna vedervärdiga behandling av djur !!
Som Lovisa skriver är det inte alltid tydlig märkning av ursprung på köttet, detta skulle naturligvis ändras på så att detta klart framgår, först då kan jag som konsument göra ett aktivt val.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Scan nytt sortiment

Detta borde göras till en valfråga inför nästa val! I en sådan här fråga kan man tydligt mäta förhållandet mellan politikernas ärliga uppsåt och röstfiske. Men nåväl, låt detta grymma djurplågeri bli allmänt känt så kanske de som bestämmer, bestämmer annorlunda än idag!

Detta är nog lite politiskt så det försvinner väl så det är väl ingen idé att skriva LÅT STÅ!

Jappe
 
Senast ändrad:
H

hianders

Guest
Sv: Scan nytt sortiment

Vilka vidriga människor och deras görande!!! Djur har också känslor och stackars stackars dem! Man såg ju skräcken i ögonen! Dessa "människor" har väl inga husdjur!!!!!
Klarade inte av att se filmen färdig!

Hur kan detta bara tillåtas??!!!!!!

En arg Inger!!:mad:
 

Jeepkungen

HBK Medlem
Inlägg
636
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
4441
Medlemskap
2025
Sv: Scan nytt sortiment

Får kanske be Lovisa om ursäkt för att tråden gled iväg på ett sätt som du inte tänkt såklart, men så fort kött kommer på tal har jag svårt att vara tyst.
Förlåt Lovisa :oops:..
 

Jeepkungen

HBK Medlem
Inlägg
636
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
4441
Medlemskap
2025
Sv: Scan nytt sortiment

Är inte detta något som du som butikschef på Ica Lovisa skulle kunna föreslå Ica centralt att göra en tydlig märkning av alternativen då detta är något som konsumenterna efterfrågar?
Bara en tanke.....
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Scan nytt sortiment

Jag trodde i min enfald att halalslakt var något som försiggick i lönndom i vissa kvarter. Jag hade inte en aning om att detta groteska djurplågeri har blivit en etablerad företeelse i det svenska samhället och accepterat av våra folkvalda företrädare! Skam inte bara åt utövarna av denna barbariska syssla utan även åt de som har möjligheten att stoppa det, men inte gör det!

Tack Lovisa att du öppnade för detta synnerligen angelägna ämne!

Jag har nu skickat ett antal mail till ICA, Coop och Willys m.fl. och ser verkligen fram emot svaren, om det blir några!

Jappe

PS. Det verkar som om Scan inte har någon bra koll på sina egna email-adresser, eller.....

Jag fick detta svar. Klicka på svaret! sca.JPG
 
Senast ändrad:

Lovisa

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: Scan nytt sortiment

Kan web dela denna tråd. Pretty please. Min tråd handlade om kötttips som är bra och gott i husbilen. Inget annat.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Scan nytt sortiment

Tråden handlade om Scans manipulerade köttprodukter och utvecklades på det mest eleganta vis till religiöst djurplågeri. Från enkel reklam till ett intressant ämne som borde engagera alla människor men intresset tycks vara ringa i denna klubb, tyvärr! Det händer ju inte på min gata eller gård så varför ska jag bry mig!

Många strutsar här!

Jappe
 
Senast ändrad:

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Halalslakt (flyttat från tråden Scan nytt sortiment)

Jaha, där lärde jag mig något nytt. Där ser man. Tack Jeepkungen för upplysningen! Nu köper jag ju i princip aldrig kött eftersom vi har gård och egna djur plus jagar på egen mark. Kyckling brukar vi köpa av en lokal uppfödare här i närheten, han har en ganska liten verksamhet, men jag ska fråga honom nästa gång om han känner till detta! Och jag kan inte tänka mig att han sysslar med halalslakt.

/Ludde
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Halalslakt (flyttat från tråden Scan nytt sortiment)

Rätt längesedan det är köpbojkott av halalslaktat kött, men att även det mesta av kyckling var utsatta för detta djurplågeri var tyvärr en nyhet.

(Klarade inte av att se videon mer än just början, barbarer.)
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen