• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Så här monterade jag flexibla (tunna) solceller

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
hej
Var så nöjd med resultatet så tänkte dela med mig.
Gick länge(under vintern) och funderade på ett bra sätt att montera dessa 3 mm tjocka och ett kilo typ tunga soleceller.

Newly Factory Price semi flexible solar panel 100w; solar panel 12V 100 w watt; monocrystalline solar cell with glue or without-in Solar Cells from Consumer Electronics on Aliexpress.com | Alibaba Group

Kände från början att bygga en ram eller gegga med sikaflex inte var för dessa soleceller. Jag handlade denna tejp 89kr på Hornbach för att testa om det kan bli bra

TESA Extra Power Extreme Outdoor vävtejp transparent 20m x 48mm

Här är bilder på montaget:

IMG_20180423_165527.jpg

IMG_20180423_165832.jpg



IMG_20180423_170909.jpg

IMG_20180423_172647.jpg

När jag satte på tejpen så hade jag lite onda aningar, men dock kändes tejpen tjock och den var riktigt svår att riva av för hand(tand),

Efter 2 veckor skulle ville jag testa hur tejpen var så jag tänkte ta bort en bit. Det verkar som tejpen vulkar fast för den går knappt att ta bort, jag tog i för allt jag hade och då lossnade det en bit istället för att tejpen skulle slitas bort. Tvättar man rent(T-röd) innan tejpen sätts så vulkar den ordentligt så inte lätt att få bort sen..

Denna tejp är väldigt bra för detta montage och fördelarna är att:
- det är lätt att ta bort en panel(rakblad) och tejpa dit den igen(mer tejp), t.ex vid reklamation
- tejpen är billig och montaget blir billigt
- tejpen är transparent så gör inte så mycket om man tejpar över några celler
- man kan ha sällskap av barn(vid montage) då inga kladdiga tublim används

Hoppas någon får nytta av detta och Glad sommar
 
Senast ändrad:

T68

HBK Medlem
Inlägg
870
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Googla på modellen av Banner batteri du har så bör du hitta rekommenderad spänning. Jag hittade bra information till mitt Banner Running Bull AGM som jag ställt in min regulator efter.
Tack för tipset! Hittade databladet och max laddspänning är angiven till 13,8 volt. Kanske bra att ligga lite lägre som jag gör nu?
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Annars är regeln så nära batteriet som är möjligt :)
Nej, regeln är så nära källan som möjligt!
Ok, verkar bäst att säkra då :). Tack för input!
Ok att sätta säkringen nära regulatorn då det blir knepigt att komma åt säkringen om jag sätter den vid bodelsbatteriet? ...som någon hjärndöd ingenjör på Pössl eller Fiat byggt in i passagerarstolen.
Fiat leverarar inga bodelar och han på Pössl ville nog ge dig mera plats i bodelen och slippa lång laddkablar så hjärndöd är han nog inte :)

Beträffade säkringar och inkoppling rent allmänt, har du läst på från leverantörerna av regulatorer, dom brukar ha principelschemor som man kan utgå ifrån.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Idag kom 2 st tunna 100 watts paneler som jag tänkte göra som en portfölj som man viker ihop.
Till det aluminium u-profil, utvändig anslutning som jag kopplar ihop med regulatorn. Kan då koppla in panelerna när jag känner att det behövs och även flytta runt med ca 10m kabel.
Det kommer att fungera kalasbra då du kan rikta dom mot solen vilket ger nästan dubbla effekten mot platt på taket, jag har gjort ungefär så åt farsan samt i barnens båt dvs en lång sladd och man placerar den där man solen är.

Finns färdiga också med väska tex denna
SOLCELL SOLARMARE VIKBAR ULTRA 150W MED STÖDBEN
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Ett tips
När man tänkt koppla en flerkardelig kabel in i en sockerbit så bör man använda ändhylsor istället dvs kabeln skall ej monteras i sockerbiten direkt utan man klämmer på en ändhylsa och sedan ansluter man den till sockerbiten.

Samt tänk på att allt på taket måste klara UV strålning, fästkuddar, tejt kabelklammer, kabelrännor och kabeln såklart.
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
870
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Hejhopp!
Ny (dum) fråga: nu har jag ju solcellsregulatorn kopplad direkt mot bodelsbatteriet som ju också laddas med bilens generator. Hur funkar de två ihop? Något att tänka på här?
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Hejhopp!
Ny (dum) fråga: nu har jag ju solcellsregulatorn kopplad direkt mot bodelsbatteriet som ju också laddas med bilens generator. Hur funkar de två ihop? Något att tänka på här?
Så gör man och det funkar fint, bilens generator är ganska korkad så den laddar sina 14V oavsett vilket bara får till följd att solcellsregulatorn som är lite mindre korkad blir lurad av generatorn och uppfattar batteriet som fulladdat.
 
  • Gilla
Reaktioner: T68

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Vill varna lite jag beställde två till paneler från samma lev som jag för ett år sen köpte två paneler, jag har nu då 4
US $84.36 26% OFF|Newly 100w 200w flexible solar panel 18V for 12V solar battery charger monocrystalline solar cell panel solar home system kit-in Solar Cells from Consumer Electronics on Aliexpress.com | Alibaba Group

Saken var den att när jag testade båda panelerna så gav den ena 25 mindre. Jag kollade noga på panelen och såg då detta:

IMG_20190603_101036 - kopia.png IMG_20190608_102144.jpg


Den var trasig från fabrik, ingen som helst synlig skada på panelen. Jag tror de hade alltså skickar mig en defekt panel och chansat att jag inte skulle upptäcka detta.
De testar ju alla paneler i en sådan avancerad fabrik eller??

Jag gjorde an rapport till Aliexpress och tillverkaren betalade tillbaka 500kr det var ju bra men ack så dålig reklam.
 

Benny56

FD HBK Medlem
Inlägg
110
Kommun
Linköping
HBK-Nr
18929
Medlemskap
2021
Bra att testa och reklamera med en sån bra bild!
Aliexpress är ju väldigt måna om nöjda kunder och säljare kan lätt kickas ut.
Själv har jag bara bra erfarenhet av köp därifrån. Köpte en batterisvets för några år sen och ena sidoplåten var skadad och nån på vägen hade anmält skadan. Säljaren hörde av sig innan leverans och då jag fick den kunde jag konstatera att den funkade i alla fall. Säljaren gjorde ändå refund och jag fick den gratis som PR/ godwill!
 

Benny56

FD HBK Medlem
Inlägg
110
Kommun
Linköping
HBK-Nr
18929
Medlemskap
2021
Tejpen känns väl inte bättre än Sika eller annat lim . Att lägga en isolerande plast mellan taket och solcellerna kan kanske vara bra. Det finns ju de som påstår att man får för dålig kylning med dessa flexibla celler limmade direkt på taket..
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
870
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Jag var inne på att tejpa mina tunna sådär men tyckte det blev lite trixigt med det korrugerade taket på vår plåtis.
Så det blev limning med Tec7.
Har hållit bra i 1000 mil. Men visst, eventuell demontering o byte blir ju enklare med bredtejpmetoden :).
Hade jag haft platt tak hade jag nog testat den.
 
Toppen