• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Så här monterade jag flexibla (tunna) solceller

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
hej
Var så nöjd med resultatet så tänkte dela med mig.
Gick länge(under vintern) och funderade på ett bra sätt att montera dessa 3 mm tjocka och ett kilo typ tunga soleceller.

Newly Factory Price semi flexible solar panel 100w; solar panel 12V 100 w watt; monocrystalline solar cell with glue or without-in Solar Cells from Consumer Electronics on Aliexpress.com | Alibaba Group

Kände från början att bygga en ram eller gegga med sikaflex inte var för dessa soleceller. Jag handlade denna tejp 89kr på Hornbach för att testa om det kan bli bra

TESA Extra Power Extreme Outdoor vävtejp transparent 20m x 48mm

Här är bilder på montaget:

IMG_20180423_165527.jpg

IMG_20180423_165832.jpg



IMG_20180423_170909.jpg

IMG_20180423_172647.jpg

När jag satte på tejpen så hade jag lite onda aningar, men dock kändes tejpen tjock och den var riktigt svår att riva av för hand(tand),

Efter 2 veckor skulle ville jag testa hur tejpen var så jag tänkte ta bort en bit. Det verkar som tejpen vulkar fast för den går knappt att ta bort, jag tog i för allt jag hade och då lossnade det en bit istället för att tejpen skulle slitas bort. Tvättar man rent(T-röd) innan tejpen sätts så vulkar den ordentligt så inte lätt att få bort sen..

Denna tejp är väldigt bra för detta montage och fördelarna är att:
- det är lätt att ta bort en panel(rakblad) och tejpa dit den igen(mer tejp), t.ex vid reklamation
- tejpen är billig och montaget blir billigt
- tejpen är transparent så gör inte så mycket om man tejpar över några celler
- man kan ha sällskap av barn(vid montage) då inga kladdiga tublim används

Hoppas någon får nytta av detta och Glad sommar
 
Senast ändrad:

T68

HBK Medlem
Inlägg
873
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Ny fråga: tänker koppla in matningen från regulatorn på bodelsbatteriet. Hur löser man bäst/enklast anslutningen där? Någon form av kabelsko? Eller går det bara klämma fast kabeln i befintlig på ngt vis?
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Ny fråga: tänker koppla in matningen från regulatorn på bodelsbatteriet. Hur löser man bäst/enklast anslutningen där? Någon form av kabelsko? Eller går det bara klämma fast kabeln i befintlig på ngt vis?
Du menar hur du ansluter sladdarna från regulatorn till boddelsbatteriet?

Ett sätt är att koppla regulatorns - till chassit och + till batteripolen via polskon, tex en
POLPLINT+ SKYLLERMARKS 2XM6,1XM8
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
873
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Ah, precis något sånt jag letade efter. Tack för tipset!

Två frågor till och sedan ska jag lugna mig:
Tycker mig läst någonstans att det kan vara bra att ha en säkring mellan regulatorn och batteriet, stämmer det?

Vid monteringen behöver jag nog bryta strömmen från bodelsbatteriet. Är det riskfritt eller kan det störa något system i bilen? Är en Pössl win2 2012 på Ducatochassi.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Ah, precis något sånt jag letade efter. Tack för tipset!

Två frågor till och sedan ska jag lugna mig:
Tycker mig läst någonstans att det kan vara bra att ha en säkring mellan regulatorn och batteriet, stämmer det?

Vid monteringen behöver jag nog bryta strömmen från bodelsbatteriet. Är det riskfritt eller kan det störa något system i bilen? Är en Pössl win2 2012 på Ducatochassi.
Någon säkring behöver (och ska inte ha) mellan regulator och batteri, man ska inte säkra mer än nödvändigt dels då alla typer av kopplingar förr eller senare orsakar dålig förbindning men speciellt i detta fallet då din regulator i princip är en batteriladdare och då vill man inte ha några kopplingar som själ ström.

Det är alltid en mycket bra säkerhetsåtgärd att koppla ifrån strömmen innan man påbörjar ombyggnationer, det ska nog inte vara några problem annat än kanske någon klocka som stoppar upp od.

Tänk också på att kanske bilens batteri skall kopplas bort också allt beroende på hur det är kopplat och vart du pillar.

Man lossar minuspolen när man gör det, inte plus polen av säkerhetsskäl! Detta gör man för att om man kopplar bort plus och sedan råkar koppla plus på batteriet via något till jord då blir det kortis medans om man kopplar bort minus då krävs det två kortisar för att det ska bli problem, dels måste batteriminus kopplas till jord igen dels måste batteri plus kopplas till jord.
 
  • Gilla
Reaktioner: T68

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.817
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Ah, precis något sånt jag letade efter. Tack för tipset!

Två frågor till och sedan ska jag lugna mig:
Tycker mig läst någonstans att det kan vara bra att ha en säkring mellan regulatorn och batteriet, stämmer det?

Vid monteringen behöver jag nog bryta strömmen från bodelsbatteriet. Är det riskfritt eller kan det störa något system i bilen? Är en Pössl win2 2012 på Ducatochassi.
Absolut att den ska avsäkras! Strömmen kan gå åt andra hållet, här lägger du hela startbatteriets kapacitet på en relativt tunn kabel från regulatorn. Och det är inga problem för laddningen, men om kabeln skadas (isoleringen skavs av) och kommer i kontakt med jord i bilen, så kortsluter du startbatteriet med den kabeln (som kommer att brinna av).
Vid den låga laddströmmen från regulatorn till startbatteriet blir spänningsfallet i en säkringshållare försumbart och påverkar inte laddningen i praktiken.
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
873
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Ok, verkar bäst att säkra då :). Tack för input!
Ok att sätta säkringen nära regulatorn då det blir knepigt att komma åt säkringen om jag sätter den vid bodelsbatteriet? ...som någon hjärndöd ingenjör på Pössl eller Fiat byggt in i passagerarstolen.
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
873
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Puh, då är panelerna på plats och verkar fungera som dom ska!
Tack alla som bidragit med bra tips och goda råd!

Det blev förstås lite besvärligare än väntat men i stort sett är jag nöjd med resultatet: 2st tunna100w paneler inhandlade på AliExpress med kablage o regulator (enkel pwm som jag planerar byta till mppt framöver).

Panelerna tec7-limmade jag på plåten (var inne på dubbelhäftande tejp ett tag men skippade det). Var inte riktigt beredd på så många och stora mc4kopplingar för att sätta ihop panelernas kablar. Löste det genom att gömma dem i en lite större kabelkanal, också limmad.

Efter bra tips här drog jag in kablarna genom yttre ramen till främre takluckan. I den fanns det plats att dra kablarna runt och sen gjorde jag hål inre ramen för att ta ut dem. Därefter drog jag in kablarna i stuvfacket ovanför hytten där regulatorn fick sitta på högra sidan (här syns de 2 cm uppe i taket mellan takluckan o ramen runt facket men ska skaffa en täcklist för detta.

Krångligast var att lösa dragningen i D-stolpen ner till batteriet. Men till sist lyckades jag få dit en pv-slang hela vägen.
Att behöva skruva loss hela stolen för att komma åt bodelsbatteriet var en annan historia...

I mulet väder har panelerna nu laddat upp batteriet från 12,2 till 13.5 Volt på ca 4 timmar (enligt pössl:ens panel). Helt ok tycker jag.

Blir spännande att se hur det fungerar ute på vägarna.

Lite bilder från projektet:

IMG_20190620_124902.jpg IMG_20190620_135154.jpg IMG_20190620_155723.jpg IMG_20190620_120802.jpg IMG_20190619_193121.jpg IMG_20190620_120150_1.jpg IMG_20190620_155353.jpg IMG_20190620_135223.jpg
 
Senast ändrad:

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Laddströmen är väl max 5,5A per panel vilket skulle göra max 11A. Till 11A rekommenderas ~16mm² om den totala längden på laddkabeln är ~ 10m. Det är viktigt att ha den stora arean hela vägen från panelerna anslutningskontakter genom regulatorn till batterierna.
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
873
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Nu när grejerna är på plats så dyker förstås lite nya frågor upp.
Bland annat hur jag ska ställa in regulatorn.
Har ett Banner blybatteri och har ställt in regulatorn för det tror jag ("Flood" nånting)
Men jag kan även ställa Float-spänning. Om jag förstått rätt är det spänningen som regulatorn upprätthåller när batteriet är fullt. Vad är rekommenderat här? Just nu är den inställd på 13.6 volt och verkar sluta ladda när det värdet är uppnått.
 

Jolof

HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
11883
Medlemskap
2024
Nu när grejerna är på plats så dyker förstås lite nya frågor upp.
Bland annat hur jag ska ställa in regulatorn.
Har ett Banner blybatteri och har ställt in regulatorn för det tror jag ("Flood" nånting)
Men jag kan även ställa Float-spänning. Om jag förstått rätt är det spänningen som regulatorn upprätthåller när batteriet är fullt. Vad är rekommenderat här? Just nu är den inställd på 13.6 volt och verkar sluta ladda när det värdet är uppnått.

Googla på modellen av Banner batteri du har så bör du hitta rekommenderad spänning. Jag hittade bra information till mitt Banner Running Bull AGM som jag ställt in min regulator efter.
 
Toppen