• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Så här monterade jag flexibla (tunna) solceller

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
hej
Var så nöjd med resultatet så tänkte dela med mig.
Gick länge(under vintern) och funderade på ett bra sätt att montera dessa 3 mm tjocka och ett kilo typ tunga soleceller.

Newly Factory Price semi flexible solar panel 100w; solar panel 12V 100 w watt; monocrystalline solar cell with glue or without-in Solar Cells from Consumer Electronics on Aliexpress.com | Alibaba Group

Kände från början att bygga en ram eller gegga med sikaflex inte var för dessa soleceller. Jag handlade denna tejp 89kr på Hornbach för att testa om det kan bli bra

TESA Extra Power Extreme Outdoor vävtejp transparent 20m x 48mm

Här är bilder på montaget:

IMG_20180423_165527.jpg

IMG_20180423_165832.jpg



IMG_20180423_170909.jpg

IMG_20180423_172647.jpg

När jag satte på tejpen så hade jag lite onda aningar, men dock kändes tejpen tjock och den var riktigt svår att riva av för hand(tand),

Efter 2 veckor skulle ville jag testa hur tejpen var så jag tänkte ta bort en bit. Det verkar som tejpen vulkar fast för den går knappt att ta bort, jag tog i för allt jag hade och då lossnade det en bit istället för att tejpen skulle slitas bort. Tvättar man rent(T-röd) innan tejpen sätts så vulkar den ordentligt så inte lätt att få bort sen..

Denna tejp är väldigt bra för detta montage och fördelarna är att:
- det är lätt att ta bort en panel(rakblad) och tejpa dit den igen(mer tejp), t.ex vid reklamation
- tejpen är billig och montaget blir billigt
- tejpen är transparent så gör inte så mycket om man tejpar över några celler
- man kan ha sällskap av barn(vid montage) då inga kladdiga tublim används

Hoppas någon får nytta av detta och Glad sommar
 
Senast ändrad:

T68

HBK Medlem
Inlägg
870
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Rätt så. Hmm, kanske limma tätt i framkant och på sidorna och lämna korrugerad-dalarna öppna i bakkant för dränering o komma åt peta ut skit som samlas?
 

Hubba

HBK Medlem
Inlägg
31
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1943
Medlemskap
2024
Hej, bifogar bilder på hur jag gjort på mitt korrugerade VW California tak, först rengjort med Sikas rengöringsmedel, sedan applicerat Sikas fästfog efter det låtit allt torka i ” rumstemperatur” över natten, har lämnat dalarna fog fria då smuts, vatten etc. försvinner i fartvinden, har kört ca 500 mil efter montaget och inte det minsta rörelse eller tecken på att släppa.


F926A02B-FE3F-44B3-846E-4D721FD78DC3.jpeg 7CB90FA2-83BE-450E-A1C5-453E4C1D2FA8.jpeg
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
870
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Tack för bilderna och info, Hubba!
Var så där jag hade tänkt göra från början innan jag började klura mer.
Låter ju kanonbra att det verkar hålla bra att limma dem sådär.

Våra paneler kommer dessutom ligga längs med korrugeringen så det blir mindre yta mot fartvinden.
 

Harehn

HBK Medlem
Inlägg
89
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1743
Medlemskap
2024
Temperaturen har en inverkan på ca 0,45% per grad så det kanske man inte skall se som försumbar. 10 grader 4,5%, 20 grader 9% osv.
En solcell monterad direkt på taket blir naturligtvis mycket varmare än en som monterar med distans och möjlighet till ventilation. Testvärden på solceller mäts vid 25 grader och vinkelrätt instrålning. Det är knappast något som inträffar i verkligheten så det får man ta hänsyn till när man mäter effekten.
Som alla vet så blir en mörk bil varmare än en vit på grund av reflektion. En distansmonterad solcell ger dock skugga mot taket och bör ha en lite skyddande effekt än en direktmonterad son leder in värmen i bilen.
Dock, alla blir saliga på sin tro.:):)
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Jag har också tejpat med Tesa och den håller ungefär ett år sedan får man tejpa om, men det är skitlätt så.

Beträffande regulator och hur stor man ska ha så är det normalt så att regulatorn begränsar strömmen till vad den är märkt med, så har men tex 300 W solceller på taket så räcker en 15A regulator lätt då man aldrig kommer över den strömmen när dom ligger platt på taket.

Tänkvärt är också att seriekoppla alla så att man minimerar spänningförluster samt att man även i dåligt väder kommer över den spänning som regulatorn kräver för att kunna jobba.
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
870
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Testade att lägga upp panelerna på taket idag för att mäta lite o kolla kabellängder mm (monteringen får vänta ett tag till).
Upptäckte att bredden inte riktigt stämmer med korrugeringen.
Typiskt. Nåväl, de ligger ju längs med fartvinden så det kanske kan funka ändå om man limmar ordentligt.

IMG_20190602_152001.jpg
 

Jolof

HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
11883
Medlemskap
2024
Temperaturen har en inverkan på ca 0,45% per grad så det kanske man inte skall se som försumbar. 10 grader 4,5%, 20 grader 9% osv.
En solcell monterad direkt på taket blir naturligtvis mycket varmare än en som monterar med distans och möjlighet till ventilation. Testvärden på solceller mäts vid 25 grader och vinkelrätt instrålning. Det är knappast något som inträffar i verkligheten så det får man ta hänsyn till när man mäter effekten.
Som alla vet så blir en mörk bil varmare än en vit på grund av reflektion. En distansmonterad solcell ger dock skugga mot taket och bör ha en lite skyddande effekt än en direktmonterad son leder in värmen i bilen.
Dock, alla blir saliga på sin tro.:):)

Eftersom en sollcellspanel på distans även den blir påverkad av värmen så är det enda intressanta att jämföra skillnaden med en som är direkt monterad mot taket. Vid 44 grader skiljer det endast 9%.

Källa: ”The testing under extreme summer sun with an air temperature approaching 44°C showed the efficiency of the panel with no air gap was reduced by approximately 9% compared to the panel with an air gap. This is an extreme worst case, and normal weather conditions will not result in much or any power loss. With the sun at a lower elevation later in the day the temperature difference was reduced. ”

https://nebula.wsimg.com/067a0b086b...C3057D53E066A8205&disposition=0&alloworigin=1
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Man kanske inte ska limma för tätt speciellt längsled då kanske det blir stora påfrestningar då plåt och solcellen nog utvidgar sig olika vid temperaturer andra än vid monteringstillfället.
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
870
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Efter en del annat att fixa med börjar det äntligen bli dags att få dit panelerna på Pössl:en.

Men kom på en sak jag inte riktigt har koll på och det är att få ett snyggt hål genom plåttaket.
Har skaffat en strömlinjeformad skyddskåpaatt sätta ovanpå hålet med tätmassa/lim.
Men själva hålet: vad är rätt tillvägagångssätt där?
Dimension på bort/hålborr?
Antar att man bör rostskydda?
Sätter man en plastslang att dra kablarna genom?

Många funderingar som ni ser. Tacksam för tips!
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Efter en del annat att fixa med börjar det äntligen bli dags att få dit panelerna på Pössl:en.

Men kom på en sak jag inte riktigt har koll på och det är att få ett snyggt hål genom plåttaket.
Har skaffat en strömlinjeformad skyddskåpaatt sätta ovanpå hålet med tätmassa/lim.
Men själva hålet: vad är rätt tillvägagångssätt där?
Dimension på bort/hålborr?
Antar att man bör rostskydda?
Sätter man en plastslang att dra kablarna genom?

Många funderingar som ni ser. Tacksam för tips!
Jag tycker det låter riktigt bra dina tankar, slang är perfekt och rostskydda med grundfärg eller kallgalv,
Om du sedan gör ett hål för en slang eller två hål för två slangar beror på den kabel du valt, men slangen är ett "måste" för att skydda mot mekanisk nötning, alternativt är att köra med en "riktig" kabelgenomföring.

Tar du en riktig kabelgenomföring så skall slangen gå igenom den tycker jag sedan tätar du efteråt för säkerhetsskull.

Tex KABELGENOMFÖRING 8MM

Jo, och du vet att solcellens minus ej är samma som bilens, dvs solcell -> regulator är punkt till punkt.
 
E

ericssonc52

Guest
Hej hade det varit min plåtis så hade jag satt på takräcke efter som det finns hållare för det och sedan monterat hårda paneler på det så hade det blivit ventilation i mellan tak och panel
 
E

ericssonc52

Guest
på min förra bil en dethleffs hade jag rails och där i mellan satte jag aluminium profil och satte panelerna på och då kom dom i jämnhöjd med takluckor och jag märkte då inget av det när jag bytte bil monterade jag bara av alt så det blev återanvänt till nya bilen
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Håller med Montreal kablarna borde ligga separata d.v.s (kortslutningssäkert förlagd)

Roffe i Östersund
Kortslutningssäkert! men inte kan väl två isolerade kablar kortslutas annat än om dom brinner av och det borde vara rätt osannolikt eller hur, tänk på alla sladdar hemma till lampor tv od då ligger ledarna i samma kabel också?!
 

Roffe S

HBK Medlem
Inlägg
2.720
Kommun
Östersund
HBK-Nr
260
Medlemskap
2024
Jag bara hänvisar till att i ett batterisystem ska kablarna ligga kortslutningssäkert innan den första avsäkringen dvs med avstånd emellan kablarna och ordentligt klamrat ,som Elektriska nämndens besiktningsmän kollar i våra 24 Volt och 110 Volts system (ställverk) i sjukhuset där jag arbetar ,och jag jämför en solpanelsinstallation med ett batterisystem dvs samma krav innan första säkring.Men med tanke på att det skiljer mycket på strömnivån så kanske jag tänker fel ,tex. En solpanelsinstallation på max 30 till 40 Ampere till en batteribank på flera hundra Ampere.
Men jag vill nog lägga kablarna separerade i min solcellsanläggning.
Roffe i Östersund.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Jag bara hänvisar till att i ett batterisystem ska kablarna ligga kortslutningssäkert innan den första avsäkringen dvs med avstånd emellan kablarna och ordentligt klamrat ,som Elektriska nämndens besiktningsmän kollar i våra 24 Volt och 110 Volts system (ställverk) i sjukhuset där jag arbetar ,och jag jämför en solpanelsinstallation med ett batterisystem dvs samma krav innan första säkring.Men med tanke på att det skiljer mycket på strömnivån så kanske jag tänker fel ,tex. En solpanelsinstallation på max 30 till 40 Ampere till en batteribank på flera hundra Ampere.
Men jag vill nog lägga kablarna separerade i min solcellsanläggning.
Roffe i Östersund.
Man ska nog skilja på saker, en husbil är en husbil och ingenting är konstruerat och monterat på ett sådant sätt. Säkringar är det bra att undvika så mycket man kan och från solpanelen ska man inte sätta några det blir bara trubbel.
 
Toppen