• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Sälja husbilen eller ej.....

Niclas Sundström

HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Borås
HBK-Nr
29391
Medlemskap
2024
Jag har sålt 2 husbilar, båda privat och via Blocket. Som säljare är det väldigt enkelt egentligen. Se till att bilen har det vanliga utfört som intresserade frågar efter. Kamremsbyte utfört, service utförd, fukt och gasoltestad. Servicebok ifylld mm. Ren och fräsch in och utvändigt givetvis. Sen vilar ansvaret mer på köparen, och hur dom väljer att finansiera affären är inte väl inte riktigt ditt ansvar? Jag har sålt på vår och senhöst. Senaste bilen såldes på hösten och det tog mindre än 6 timmar att avsluta affären. Jag märkte ingen skillnad i intresse alls på årstiden. Lättsålt var det och då handlade det ändå på summor över 600´. Lycka till!
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.637
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Jag har sålt 2 husbilar, båda privat och via Blocket. Som säljare är det väldigt enkelt egentligen. Se till att bilen har det vanliga utfört som intresserade frågar efter. Kamremsbyte utfört, service utförd, fukt och gasoltestad. Servicebok ifylld mm. Ren och fräsch in och utvändigt givetvis. Sen vilar ansvaret mer på köparen, och hur dom väljer att finansiera affären är inte väl inte riktigt ditt ansvar? Jag har sålt på vår och senhöst. Senaste bilen såldes på hösten och det tog mindre än 6 timmar att avsluta affären. Jag märkte ingen skillnad i intresse alls på årstiden. Lättsålt var det och då handlade det ändå på summor över 600´. Lycka till!
Instämmer. Sålt 5 st privat, senast i mars för 1,2MSEK. Bra bilder, ordning o reda + rätt pris så är det inga problem att sälja privat inom någon vecka.
 

KettoAvila

HBK Medlem
Inlägg
137
Kommun
Haninge
HBK-Nr
15460
Medlemskap
2024
Husbilslivet blev inte som jag tänkt mig, tänkte sälja den, så någon annan får njuta av min pärla, istället för att den bara ska stå hos mig oanvänd.

Men när jag ringer runt till olika husbilsmäklare, så är det många som inte vill ta emot den. De säger att husbilsmarknaden kommer att dö nu till hösten, och "den där bilen får du aldrig iväg".
"Vi har så många husbilar inne, kan ej ta emot fler". Och de som är villiga att ta emot den, vill gärna sänka priset.

Att sälja privat på Blocket tvekar jag inför.

Bekvämast för mig, vore att lämna in den hos en firma, så de tar hand om allt, men känns surt att inte veta när den blir såld. Den kanske blir ståendes hos firman, och inte blir såld förrän till våren? En firma sa att det kan ta upp till ett halvår innan bilen blir såld.
Men hur ser husbilsmarknaden ut till våren? Kanske ej blir såld då heller?

Då kan den ju lika gärna stå hos mig över vintern, tänker jag.

Vad tror ni vore det bästa för mig att göra?
Fördelar/Nackdelar med att sälja via firma?
Fördelar/Nackdelar att sälja privat?
Fördelar/Nackdelar att sälja nu till hösten?
Fördelar/Nackdelar att låta den stå hos mig hela vintern, och försöka sälja till våren istället?

Vet varken ut eller in snart, övertänker och överanalyserar allt. Att sälja husbil var mycket mer invecklat och komplicerat än jag kunde ana.
Tacksam för era synpunkter och tips på mitt dilemma.
Behöver bolla mina tankar fram och tillbaka, för att komma fram till bästa beslutet.

Bilen är en Plåtis.
Hobby Vantana.
Årsmodell 2018.
Gått ca 7200 mil.
Har du sålt den?
 
Toppen