• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Sälja husbilen eller ej.....

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jag tänker såhär.
Som skrivits ovan, har Svenska folket stängt sina plånböcker inför höjda räntor, bostädernas värdeminskning, elpriser och inflation med elen borträknad på 6%.

Om man trots det skall köpa husbil, speciellt en plåtis, väntar man nog.
(plåtis köper man inte för vinterbruk, undantag finns som alltid)

Det man vinner på att vänta, är att priserna får tid på sig att verkligen slå i botten.
Säljarna behöver vänja sig med att köpare inte finns till den gamla prisnivån.
(handlarna vet naturligtvis detta)

Den som är stadd vid kassa och trots omvärlden skall köpa husbil vet att tiden jobbar för dom, och husbilen behövs ju inte förrän nästa säsong.
 

roker

HBK Medlem
Inlägg
133
Kommun
Gävle
HBK-Nr
25903
Medlemskap
2024
Hej. Om Du lämnar till en seriös husbilsfirma, så skriver ni ett avtal att bilen är din privata egendom, då har Du säkrat upp om firman går i konkurs, dvs. konkursförvaltaren kan ej ta din bil. mvh. Rolf
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Några handlare jag pratade med innan jag sålde min förra husbil sa att marknaden i princip är död på höst och vinter.
Provade att annonsera på hösten och fick bara skambud.
Ställde av den över vintern och provade igen på vårkanten och fick den såld tre dagar efter jag la ut annonsen.

Vid privat försäljning på typ blocket är det smidigast att göra upp affären på banken då kan ingen av parterna fuska med betalning.
Ägarbyte gör man sedan i appen.
 

Jari.T

HBK Medlem
Inlägg
117
Kommun
Tierp
HBK-Nr
34904
Medlemskap
2024
Jag som just köpt min första husbil gjorde det privat på Blocket och kanske kan ge några tips i fall du väljer att sälja privat.
Skriv en vettig annons med bra bilder, inga mörka och suddiga bilder. Skriv heller inte varför du säljer för det är helt ointresant.
Kan även vara värt att tala om ifall det varit barn eller djur i bilen det kan ge en hint om hur inredningen är och evt allergiker slipper slösa tid.
Är servicen skött enligt tillverkarens rekomendationer så räcker det med att skriva det och man slipper frågorna om kamrems bytet som många hakat upp sig på.

Bilen jag köpte låg på blocket i 4 timmar så privat och på hösten kan vara en bra idé ;-)
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.748
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Vi sålde vår förra husbil fort och snabbt. Köparen ville använda blocket betalningar. Det var snabbt och smidigt.

Såld på 1 dag. Realistiskt pris=snabb affär

Sen kan jag hålla med om allt i ovanstående inlägg av Jari. T
 

Sommartid

HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Haninge
HBK-Nr
33663
Medlemskap
2024
Vi sålde vår förra husbil fort och snabbt. Köparen ville använda blocket betalningar. Det var snabbt och smidigt.

Såld på 1 dag. Realistiskt pris=snabb affär

Sen kan jag hålla med om allt i ovanstående inlägg av Jari. T
Vid vilken årstid sålde ni? Såld på en dag låter helt fantastiskt.
Hösten verkar ju vara en trög årstid att sälja på....
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Minst problem är att sälja bilen till husbilsfirma rakt av. Husbilen minskar i pris i princip varje dag. Förmedlare vilket jag inte skulle använda tar ca 10%.
Bilen måste ha ett realistiskt pris. Har du funderat på att byta in den mot vanlig bil?
 

Sommartid

HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Haninge
HBK-Nr
33663
Medlemskap
2024
Minst problem är att sälja bilen till husbilsfirma rakt av. Husbilen minskar i pris i princip varje dag. Förmedlare vilket jag inte skulle använda tar ca 10%.
Bilen måste ha ett realistiskt pris. Har du funderat på att byta in den mot vanlig bil?
Husbilsfirmorna jag pratat med vill inte ha in den. De har för många objekt redan som det är.
Och OM de vill ta in den, säger de att de absolut inte köper den rakt av, utan de förmedlar bara till ny köpare, vilket innebär att de kan få ha den stående hos sig i upp till ett halvår, innan någon köper den. Verkar mycket segt att använda sig till husbilsmäklare, alltså.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Husbilsfirmorna jag pratat med vill inte ha in den. De har för många objekt redan som det är.
Och OM de vill ta in den, säger de att de absolut inte köper den rakt av, utan de förmedlar bara till ny köpare, vilket innebär att de kan få ha den stående hos sig i upp till ett halvår, innan någon köper den. Verkar mycket segt att använda sig till husbilsmäklare, alltså.
Och om de inte får den såld utan du hämtar tillbaka den så får du betala dyr "parkeringsavgift".
 

Micke063

FD HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
35983
Medlemskap
2023
Allt går att sälja oavsett årstid, allt handlar om hur mycket pengar man vill ha..
Ligger man högt i pris så tar det lång tid, såklart, om man överhuvudtaget får den såld.
Lägger man sig i pris som de andra som har likvärdig produkt, så gäller det att ha något som sticker ut som gör att just din blir såld.
Lägger man sig under de andra i pris, ja då kommer du troligen bli av med den relativt omgående, oavsett låg eller högkonjunktur.
För köpare finns det alltid..
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Varning för provkörare och skojare och förmedlare kommer dyka upp.
Ja, man bör iakttaga försiktighet vid affärer över blocket. För tre år sedan kom det plötsligt en person hem till våra bekanta för att hämta deras husvagn som han hade ”köpt via blocket” han hade alla papper på husvagnen och den var registrerad i säljarens namn. Upprinnelsen till det hela var antagligen att våra bekanta hade haft husvagnen på blocket ett år tidigare bara för att se om de kunde få begärt pris, det var några personer och tittade på den och antagligen hade en av dem tagit regnumret och sen förfalskat alla handlingar och efter det han hade fått handpenning så var personen försvunnen, fanns inte på telnr: eller något annat, antagligen hade han visat falska personuppgifter ockå.
 

WillerWalle

HBK Medlem
Inlägg
564
Kommun
Tibro
HBK-Nr
24641
Medlemskap
2025
Som en ren säkerhetsåtgärd skulle jag beställa nytt registreringsbevis, från Transportstyrelsen.
Ägarbyte kan bara ske med det senast utfärdade reg.beviset.
Detta nya reg.bevis ska förvaras på säkert ställe och endast överlämnas vid betalning.
 

Jari.T

HBK Medlem
Inlägg
117
Kommun
Tierp
HBK-Nr
34904
Medlemskap
2024
Som en ren säkerhetsåtgärd skulle jag beställa nytt registreringsbevis, från Transportstyrelsen.
Ägarbyte kan bara ske med det senast utfärdade reg.beviset.
Detta nya reg.bevis ska förvaras på säkert ställe och endast överlämnas vid betalning.
Ägarbyte kan även göras via appen mina fordon vilket jag tycker är smidigare.
 
Toppen