• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Sälja husbilen eller ej.....

Sommartid

HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Haninge
HBK-Nr
33663
Medlemskap
2024
Husbilslivet blev inte som jag tänkt mig, tänkte sälja den, så någon annan får njuta av min pärla, istället för att den bara ska stå hos mig oanvänd.

Men när jag ringer runt till olika husbilsmäklare, så är det många som inte vill ta emot den. De säger att husbilsmarknaden kommer att dö nu till hösten, och "den där bilen får du aldrig iväg".
"Vi har så många husbilar inne, kan ej ta emot fler". Och de som är villiga att ta emot den, vill gärna sänka priset.

Att sälja privat på Blocket tvekar jag inför.

Bekvämast för mig, vore att lämna in den hos en firma, så de tar hand om allt, men känns surt att inte veta när den blir såld. Den kanske blir ståendes hos firman, och inte blir såld förrän till våren? En firma sa att det kan ta upp till ett halvår innan bilen blir såld.
Men hur ser husbilsmarknaden ut till våren? Kanske ej blir såld då heller?

Då kan den ju lika gärna stå hos mig över vintern, tänker jag.

Vad tror ni vore det bästa för mig att göra?
Fördelar/Nackdelar med att sälja via firma?
Fördelar/Nackdelar att sälja privat?
Fördelar/Nackdelar att sälja nu till hösten?
Fördelar/Nackdelar att låta den stå hos mig hela vintern, och försöka sälja till våren istället?

Vet varken ut eller in snart, övertänker och överanalyserar allt. Att sälja husbil var mycket mer invecklat och komplicerat än jag kunde ana.
Tacksam för era synpunkter och tips på mitt dilemma.
Behöver bolla mina tankar fram och tillbaka, för att komma fram till bästa beslutet.

Bilen är en Plåtis.
Hobby Vantana.
Årsmodell 2018.
Gått ca 7200 mil.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.225
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Långbäddar eller tvärbädd? Hur som helst så borde den inte vara direkt svårsåld tycker jag. Själv hade jag lagt ut den privat och skulle ingen vilja köpa den hade den fått bott hos mig tills den blev såld. Sedan så vet jag inte om kamremmen är bytt på den, många ser ju detta som ett stort problem.
 

NotaBene

HBK Medlem
Inlägg
345
Kommun
Sala
HBK-Nr
33242
Medlemskap
2024
Svea Husbilar, vore inte det ett alternativ?

Sem är jag nog beredd att hålla med de handlare du pratat med. Huvudanledningarna är många, men främst kommer hushållen få det kämpigt framåt. Det kommer att göra att allt som inte är nödvändigt får stryka på foten. Sommarstugor, resor, husbilar, båtar etc. är sådant som kommer bli svårt att göra sig av med. Då kommer priserna sjunka rejält.

Många handlare står dessutom med stora begagnatlager plus att de beställt hem nya bilar. Så att många handlare kommer gå omkull råder det inga tvivel om. Förhoppningsvis blir det dom som lärt sig lite om kundvård och service kvar. Inget ont som inte har nåt gott med sig.

Blev lite OT, sorry för det.
 

Sommartid

HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Haninge
HBK-Nr
33663
Medlemskap
2024
Långbäddar eller tvärbädd? Hur som helst så borde den inte vara direkt svårsåld tycker jag. Själv hade jag lagt ut den privat och skulle ingen vilja köpa den hade den fått bott hos mig tills den blev såld. Sedan så vet jag inte om kamremmen är bytt på den, många ser ju detta som ett stort problem.
Tvärbädd. Kamrem byttes i December-2021
 

Sommartid

HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Haninge
HBK-Nr
33663
Medlemskap
2024
Svea Husbilar, vore inte det ett alternativ?

Sem är jag nog beredd att hålla med de handlare du pratat med. Huvudanledningarna är många, men främst kommer hushållen få det kämpigt framåt. Det kommer att göra att allt som inte är nödvändigt får stryka på foten. Sommarstugor, resor, husbilar, båtar etc. är sådant som kommer bli svårt att göra sig av med. Då kommer priserna sjunka rejält.

Många handlare står dessutom med stora begagnatlager plus att de beställt hem nya bilar. Så att många handlare kommer gå omkull råder det inga tvivel om. Förhoppningsvis blir det dom som lärt sig lite om kundvård och service kvar. Inget ont som inte har nåt gott med sig.

Blev lite OT, sorry för det.
Helt ok att det blev OT.
Det blev mycket matnyttigt för mig att läsa.

Svea Husbilar har jag tyvärr hört så många skräckhistorier om, att jag knappt vågar nämna här inne.....
Så de vänder jag mig inte till.

Du har helt rätt i att firmorna borde satsa mycket mer på kundvård, än de gör i dagsläget.
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
835
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Jag skulle lägga ut bilen på blocket o sälja själv. Då har du full koll på ev intresse och kan styra priset därefter.
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.527
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Hej!

Om jag skulle sälja min husbil så skulle jag välja mellan två alternativ.

1. Annonsera den själv på Blocket.
2. Kontakta en "vanlig" Husbilsfirma och sälja den till/via dom.
 

Sommartid

HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Haninge
HBK-Nr
33663
Medlemskap
2024
Jag skulle lägga ut bilen på blocket o sälja själv. Då har du full koll på ev intresse och kan styra priset därefter.
Jag tänker att det handlar ju ändå om rätt så mycket pengar när man köper husbil.
Finns möjlighet för köparen att ordna med lån via Blocket?
 

Sommartid

HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Haninge
HBK-Nr
33663
Medlemskap
2024
Hej!

Om jag skulle sälja min husbil så skulle jag välja mellan två alternativ.

1. Annonsera den själv på Blocket.
2. Kontakta en "vanlig" Husbilsfirma och sälja den till/via dom.
Vad exakt är en "vanlig" Husbilsfirma?
De jag hittills har haft kontakt med, har inte haft ett så bra kundbemötande tyvärr.
Blir ordentligt avskräckt att lämna bilen till sådana firmor.
Känns väldigt osäkert. Och tänk om de kånkar när de har min bil inne hos sig...hua.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Tyvärr så kan det nog bli än svårare att sälja en husbil och det finns nog risk för prisfall. I rapporter som jag har läst så har den svenska konsumentkonsumtionen på kort tid störtdykt, långt tidigare än vad insatta bedömare trott. Antagligen så har många insett att de kanske inte ens har råd att betala vinterns bränsle och elräkningar.
Naturligtvis så finns det de som kan ta den kostnaden men antalet presumtiva köpare har nog kraftigt minskat och eftersom vi är på väg in i en lågkonjuktur så är det nog bäst att göra ett säljförsök så snart som möjligt även om det innebär att gå ner en del i pris.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.132
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Förut hade vi husvagn, men bestämde oss för att byta till husbil 2016.
Inbyte hos husbilsfirman skulle bli en dålig affär, så vi annonserade på Blocket.
Efter ca 2 veckor hade vi inte fått något seriöst bud.
Då lade vi ut vagnen i en säljgrupp på FB istället.
Efter 2 dagar hade vi fått handpenningen och dagen efter gjordes affären upp.
 
Toppen