• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Säkringen vattenpump Knaus Sun TI 700 MX 2017?

Stefanswede

FD HBK Medlem
Inlägg
319
Kommun
Upplands Väsby
HBK-Nr
27014
Medlemskap
2022
Var förbi den vinterparkerade husbilen idag för att tömma vattnet i kranarna och upptäcker då att vattenpumpen inte startar då jag aktiverar någon av kranarna, tar då och mäter på kablarna in till pumpen och märker då att jag inte har någon spänning till pumpen, så då tänker jag att säkringen har gått och tänker byta ut den, så nu undrar jag om någon med en liknande Knaus eller om någon med kunskap vet var säkringen till vattenpumpen är gömd någonstans i en sådan Knaus? för säkringarna som finns på bilden är alla hela och jag kan inte se att någon är uppmärkt för just till vattenpumpen. för övrigt så sitter vattenpumpen i tanken!
 

Bilagor

  • Säkringarna.JPG
    Säkringarna.JPG
    218,6 KB · Visningar: 60
  • Vattenpumpen.JPG
    Vattenpumpen.JPG
    104,3 KB · Visningar: 59
  • IMG_20180922_160948.jpg
    IMG_20180922_160948.jpg
    2,7 MB · Visningar: 56
Senast ändrad:
Lösning
Det har du alldeles rätt i då ärret nog så att pumpen är bränd koppla separata kablar direkt till pumpen
så märker du om det är så
Du hade helt rätt EVTOAK! När jag hittade min multimeter som fungerar, och mäter på kablarna in till pumpen så ser jag att spänningen in är bara på 9v och pumpen är väldigt varm, så nu är pumpen bytt och allt är frid o fröjd igen Tack alla för er hjälp :)

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.398
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Du hade helt rätt EVTOAK! När jag hittade min multimeter som fungerar, och mäter på kablarna in till pumpen så ser jag att spänningen in är bara på 9v och pumpen är väldigt varm, så nu är pumpen bytt och allt är frid o fröjd igen Tack alla för er hjälp :)
Bra att du hittade felet.
Egentligen borde säkringen ha löst ut kan man tycka.
Det kan vara värt att lägga ner lite tid för kolla upp om det finns någon säkring.
Lite detektiv jobb med att följa kabel.
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
921
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Du hade helt rätt EVTOAK! När jag hittade min multimeter som fungerar, och mäter på kablarna in till pumpen så ser jag att spänningen in är bara på 9v och pumpen är väldigt varm, så nu är pumpen bytt och allt är frid o fröjd igen Tack alla för er hjälp :)
Om pumpen har bränt och spänningen sjunkit till 9V, kan det tyda på att du antingen har översäkrat eller dålig area på kablarna
 

Stefanswede

FD HBK Medlem
Inlägg
319
Kommun
Upplands Väsby
HBK-Nr
27014
Medlemskap
2022
Bra att du hittade felet.
Egentligen borde säkringen ha löst ut kan man tycka.
Det kan vara värt att lägga ner lite tid för kolla upp om det finns någon säkring.
Lite detektiv jobb med att följa kabel.
Ja precis så tänker jag också, men att följa kabeln ledde mig ingen vart, för isåfall får jag börja med att montera ned hela säkringsskåpet, tyvärr! Får nog istället köra pumpen och rycka säkringarna för att hitta den rätta
 

Stefanswede

FD HBK Medlem
Inlägg
319
Kommun
Upplands Väsby
HBK-Nr
27014
Medlemskap
2022
Om pumpen har bränt och spänningen sjunkit till 9V, kan det tyda på att du antingen har översäkrat eller dålig area på kablarna
Borde inte vara det eftersom det är original kablar och original vattenpump, borde väl vara rätt dimensionerat från fabrik kan man ju tycka! Snarare tror jag att det beror på att pumpen körts torr för länge och mycket av någon okunnig nämner inte vem det kan vara :rolleyes:;)
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
652
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Du hade helt rätt EVTOAK! När jag hittade min multimeter som fungerar, och mäter på kablarna in till pumpen så ser jag att spänningen in är bara på 9v och pumpen är väldigt varm, så nu är pumpen bytt och allt är frid o fröjd igen Tack alla för er hjälp :)
Varför sjunker spänningen IN TILL pumpen till 9 V "bara" för att pumpen är kass? Jag är ju nyfiken på vilken spänning det är in på de kablarna om pumpen är bortkopplad eller nu när pumpen är bytt.
 

Stefanswede

FD HBK Medlem
Inlägg
319
Kommun
Upplands Väsby
HBK-Nr
27014
Medlemskap
2022
Varför sjunker spänningen IN TILL pumpen till 9 V "bara" för att pumpen är kass? Jag är ju nyfiken på vilken spänning det är in på de kablarna om pumpen är bortkopplad eller nu när pumpen är bytt.
Mätte på kablarna när pumpen var bortkopplad, då visade mätningen 13,8v eftersom den står på laddning, och 9v med den trasiga pumpen inkopplad, och varför den sjunker kan nog någon med elkunskaper säkert förklara bättre, men jag tolkade det iaf som att det är mycket högre internt inre motstånd nu i den trasiga pumpen och därför den var så jättevarm också. Obs min egen tolkning...
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
652
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Du har i alla fall hittat problemet och löst det så det är ju bra.

Jag klarar mig utan förklaring om den låga spänningen men bidrar någon kunnig så vore det intressant.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.891
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Du har i alla fall hittat problemet och löst det så det är ju bra.

Jag klarar mig utan förklaring om den låga spänningen men bidrar någon kunnig så vore det intressant.
Det här med el är inte helt enkelt, men en kabeldimension kan bara leverera en bestämd ström/flöde vid en viss spänning/tryck.

Spänning, ström och effekt är begrepp som kan vara svåra att begripa. Här är ett försök till en enkel förklaring:

Ampere​

Ström mäts i enheten ampere (A). Ström är elektriska laddningar som rör sig. Det kan till exempel vara elektroner som ständigt hoppar från atom till atom i en kopparledning.

Volt​

Spänning, som mäts i enheten volt (V), behövs för att sätta fart på de elektriska laddningarna. Spänning är förmågan att driva fram elektronerna så att en ström börjar flyta.

Watt​

Effekt mäts i watt (W). Effekten kan beskrivas som energi per tidsenhet eller den takt i vilken energi används. Om du tar spänningen i volt och multiplicerar med strömstyrkan i ampere får du fram effekten i antal watt.

Tänk dig en vattenslang​

Strömmen, (A), motsvarar mängden vattenflöde genom slangen. Spänning, (V), motsvarar trycket i vattenslangen. Takten i flödet kan liknas vid effekt (W).

Volt (V) = spänning
Ampere (A) = ström
Watt (W) = effekt
Volt x Ampere = Watt
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
652
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Ja det var inga nyheter för mig. Men varför den låga spänningen?
Spänningen över plus- och minuskabeln nära pumpen var 9V. I andra änden av den ledningen är den kopplad till batteriet (eller EBL) som håller en betydligt högre spänning. Och spänningsfall får man över långa kablar. Men inte så mycket. Varför var spänningen mätt nära pumpen 9 V?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.891
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Ja det var inga nyheter för mig. Men varför den låga spänningen?
Spänningen över plus- och minuskabeln nära pumpen var 9V. I andra änden av den ledningen är den kopplad till batteriet (eller EBL) som håller en betydligt högre spänning. Och spänningsfall får man över långa kablar. Men inte så mycket. Varför var spänningen mätt nära pumpen 9 V?
Den gamla pumpen drar mer ström än bef kabel kan leverera (pga skada/slitage) och man får ett spänningsfall.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.398
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Borde inte vara det eftersom det är original kablar och original vattenpump, borde väl vara rätt dimensionerat från fabrik kan man ju tycka! Snarare tror jag att det beror på att pumpen körts torr för länge och mycket av någon okunnig nämner inte vem det kan vara :rolleyes:;)
Den gamla pumpen drar mer ström än bef kabel kan leverera (pga skada/slitage) och man får ett spänningsfall.
Om man räknar baklänges så borde säkringen löst ut. Jag får det till ungefär 30A ström. Värdet stämmer ganska bra med spänningsfallet från 13.V ner till 9V.
Ju varmare kablarna blir är lika med att motståndet ökar bara ännu mer. Det blir som en ond spiral. Till slut brinner dom av. Kabel längden har jag gissat.

Det kan även vara enbart minus kabeln som orsakar det mesta av spänningsfallet. Det kan vara en för klen matarkabel till en gemensam plint någonstans i bilen.
Flera förbrukare kan vara ansluten till den plinten.
 

Bilagor

  • 3873DE24-8E4D-4BE4-BB72-EF80646925C6.png
    3873DE24-8E4D-4BE4-BB72-EF80646925C6.png
    1 MB · Visningar: 3

Stefanswede

FD HBK Medlem
Inlägg
319
Kommun
Upplands Väsby
HBK-Nr
27014
Medlemskap
2022
Du har i alla fall hittat problemet och löst det så det är ju bra.

Jag klarar mig utan förklaring om den låga spänningen men bidrar någon kunnig så vore det intresssant

Om man räknar baklänges så borde säkringen löst ut. Jag får det till ungefär 30A ström. Värdet stämmer ganska bra med spänningsfallet från 13.V ner till 9V.
Ju varmare kablarna blir är lika med att motståndet ökar bara ännu mer. Det blir som en ond spiral. Till slut brinner dom av. Kabel längden har jag gissat.

Det kan även vara enbart minus kabeln som orsakar det mesta av spänningsfallet. Det kan vara en för klen matarkabel till en gemensam plint någonstans i bilen.
Flera förbrukare kan vara ansluten till den plinten.
Tack för förklaringen Herbet, Märkligt iaf att jag inte hittar säkringen till vattenpumpen, kan det vara så tokigt att vattenpumpen delar säkring med något annat i bilen och då med för hög ampere för själva pumpen? Hur är det tex i din husbil, har du en separat säkring till pumpen? för så borde det ju rimligen vara.
 

Gork

HBK Medlem
Inlägg
98
Kommun
Norge
HBK-Nr
25396
Medlemskap
2024
Jeg har pumpe i tanken . De ledningene som er i vann kranen er veldig tynne. Dette gir lange ledningstrekk og stort spenningsfall og dermed lavere spenning ved pumpe. Som igjen fører til dårligere trykk.
Det ser ut som pumpe er koblet direkt via bryter i vann kran. Jeg koblet fra pumpen og koblet et 12V rele på de to ledningene slik at microbryteren kun styrer rele, og rele styrer pumpe. Trekte nye 4mm ledninger med egen sikring fra batteri som går til pumpe, ca 1,5m. Fikk mye bedre trykk på vannet nå.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.398
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Tack för förklaringen Herbet, Märkligt iaf att jag inte hittar säkringen till vattenpumpen, kan det vara så tokigt att vattenpumpen delar säkring med något annat i bilen och då med för hög ampere för själva pumpen? Hur är det tex i din husbil, har du en separat säkring till pumpen? för så borde det ju rimligen vara.
Jag har en gammal 89:a. Ingen EBL. Jag har delvis byggt om elen.
Vad det det gäller säkringen till pumpen. Vad jag kommer ihåg delar den säkring med flera förbrukare, belysning etc. När pumpen går lyser lamporna svagare.
Gemensamma plintar för plus och minus, inte den bästa kombon.
Då blir det spänningsfall.
Till kylskåpet har jag gjort om allt med grövre kablar och avlastning med relä.
Det gjorde stor skillnad för kyleffekten.
Sen har jag gjort om i stort sett allt under passagerare stolen.

Det kan vara en gemensam säkring till pumpen i din bil.
En dränkpump drar ungefär 3A. Mer i starten.

Det är lite klurigt med strömförbrukning. En förbrukare har ett visst motstånd.
Om spänningen sjunker kommer effekten att minska, tex pumpen att snurra saktare. Om spänningen höjs kommer pumpen att snurra fortare.
Alltså om man höjer spänningen ökar även strömförbrukningen.
När laddningen är på då är spänningen något högre och även pumpen kommer att snurra fortare. När man labbar med siffrorna ska man tänka på att motståndet i förbrukaren inte ska ändras.

Ingenting har gått sönder i din bil. Jag tycker inte att du ska vara orolig.
Din pump är bytt och ingen skada är skedd.

 

Stefanswede

FD HBK Medlem
Inlägg
319
Kommun
Upplands Väsby
HBK-Nr
27014
Medlemskap
2022
Tack för länken till kalkylatorerna Herbet, kommer till bra användning för mina framtida planer på lite egen eldragning i husbilen. Och det där med ellära får mig osökt att tänka på "Att ju mer jag lär mig, desto mer inser jag hur lite jag vet" :)
 
Toppen