• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Säkringen vattenpump Knaus Sun TI 700 MX 2017?

Stefanswede

FD HBK Medlem
Inlägg
319
Kommun
Upplands Väsby
HBK-Nr
27014
Medlemskap
2022
Var förbi den vinterparkerade husbilen idag för att tömma vattnet i kranarna och upptäcker då att vattenpumpen inte startar då jag aktiverar någon av kranarna, tar då och mäter på kablarna in till pumpen och märker då att jag inte har någon spänning till pumpen, så då tänker jag att säkringen har gått och tänker byta ut den, så nu undrar jag om någon med en liknande Knaus eller om någon med kunskap vet var säkringen till vattenpumpen är gömd någonstans i en sådan Knaus? för säkringarna som finns på bilden är alla hela och jag kan inte se att någon är uppmärkt för just till vattenpumpen. för övrigt så sitter vattenpumpen i tanken!
 

Bilagor

  • Säkringarna.JPG
    Säkringarna.JPG
    218,6 KB · Visningar: 60
  • Vattenpumpen.JPG
    Vattenpumpen.JPG
    104,3 KB · Visningar: 59
  • IMG_20180922_160948.jpg
    IMG_20180922_160948.jpg
    2,7 MB · Visningar: 56
Senast ändrad:
Lösning
Det har du alldeles rätt i då ärret nog så att pumpen är bränd koppla separata kablar direkt till pumpen
så märker du om det är så
Du hade helt rätt EVTOAK! När jag hittade min multimeter som fungerar, och mäter på kablarna in till pumpen så ser jag att spänningen in är bara på 9v och pumpen är väldigt varm, så nu är pumpen bytt och allt är frid o fröjd igen Tack alla för er hjälp :)

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.787
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
På min Dethleffs sidder der en vippekontakt til dykpumpen et lidt underligt sted under førersædet ved siden af min EBL. Kunne der være en sådan kontakt monteret på en Knaus?

Det er kontakten i den røde ring på billedet.
 

Bilagor

  • 20200823_151835[1].jpg
    20200823_151835[1].jpg
    2,2 MB · Visningar: 19

Stefanswede

FD HBK Medlem
Inlägg
319
Kommun
Upplands Väsby
HBK-Nr
27014
Medlemskap
2022
På min Dethleffs sidder der en vippekontakt til dykpumpen et lidt underligt sted under førersædet ved siden af min EBL. Kunne der være en sådan kontakt monteret på en Knaus?

Det er kontakten i den røde ring på billedet.
På Knausen finns det ingen sådan knapp av vad jag kunnat se, och det finns ingen sk EBL på bilen heller utan endast automatsäkringarna för 230v sidan och som jag kallar det bilsäkringar på 12v sidan.
 

Stefanswede

FD HBK Medlem
Inlägg
319
Kommun
Upplands Väsby
HBK-Nr
27014
Medlemskap
2022
Åter till ursprungsfrågan, dessa elkretsprovare är nog bra att ha, bara jag vet var själva säkringen till vattenpumpen finns någonstans, som jag kan se det på säkringsboxen så är ingen av dessa till just vattenpumpen, någon som har en liknande Knaus och vet var säkringen finns?
 

EVTOAK

HBK Medlem
Inlägg
282
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
6271
Medlemskap
2024
Åter till ursprungsfrågan, dessa elkretsprovare är nog bra att ha, bara jag vet var själva säkringen till vattenpumpen finns någonstans, som jag kan se det på säkringsboxen så är ingen av dessa till just vattenpumpen, någon som har en liknande Knaus och vet var säkringen finns?
Jag tror nog att det är kabeln ikranen som har gått av har bytt min brytare 2 gånger är lättast göra
 

Stefanswede

FD HBK Medlem
Inlägg
319
Kommun
Upplands Väsby
HBK-Nr
27014
Medlemskap
2022
Jag tror nog att det är kabeln ikranen som har gått av har bytt min brytare 2 gånger är lättast göra
Ja det var även min tanke också, men man tycker väl att då borde ju pumpen fungera när man använder någon av dom andra kranarna, eller menar du att det räcker med att kabeln gått av på en av kranarna, så fungerar det inte på dom andra kranarna heller?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.891
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Ja det var även min tanke också, men man tycker väl att då borde ju pumpen fungera när man använder någon av dom andra kranarna, eller menar du att det räcker med att kabeln gått av på en av kranarna, så fungerar det inte på dom andra kranarna heller?

Nej så är det inte kopplat, var kram kan köras för sej oavsett de andras funktion
 

Stefanswede

FD HBK Medlem
Inlägg
319
Kommun
Upplands Väsby
HBK-Nr
27014
Medlemskap
2022
Nej så är det inte kopplat, var kram kan köras för sej oavsett de andras funktion
Tack för det! Nej varför jag frågade speglar nog bara min egen okunskap kring ämnet, har sett att det går tunna klena kablar från kranarna/microbrytarna som nog går till ett relä som sedan med grövre kablar pratar med vattenpumpen, så oavsett vilken kran jag öppnar så borde det vara tryck även i dom andra kranarna, så har jag tolkat det iaf.
 

EVTOAK

HBK Medlem
Inlägg
282
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
6271
Medlemskap
2024
Tack för det! Nej varför jag frågade speglar nog bara min egen okunskap kring ämnet, har sett att det går tunna klena kablar från kranarna/microbrytarna som nog går till ett relä som sedan med grövre kablar pratar med vattenpumpen, så oavsett vilken kran jag öppnar så borde det vara tryck även i dom andra kranarna, så har jag tolkat det iaf.
Det har du alldeles rätt i då ärret nog så att pumpen är bränd koppla separata kablar direkt till pumpen
så märker du om det är så
 

Stefanswede

FD HBK Medlem
Inlägg
319
Kommun
Upplands Väsby
HBK-Nr
27014
Medlemskap
2022
Det har du alldeles rätt i då ärret nog så att pumpen är bränd koppla separata kablar direkt till pumpen
så märker du om det är så
Du hade helt rätt EVTOAK! När jag hittade min multimeter som fungerar, och mäter på kablarna in till pumpen så ser jag att spänningen in är bara på 9v och pumpen är väldigt varm, så nu är pumpen bytt och allt är frid o fröjd igen Tack alla för er hjälp :)
 
Lösning

EVTOAK

HBK Medlem
Inlägg
282
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
6271
Medlemskap
2024
Du hade helt rätt EVTOAK! När jag hittade min multimeter som fungerar, och mäter på kablarna in till pumpen så ser jag att spänningen in är bara på 9v och pumpen är väldigt varm, så nu är pumpen bytt och allt är frid o fröjd igen Tack alla för er hjälp :)
Det är så när man börjar höra dåligt å inte stängt kranen årdentligt har skälv bytt för det
 
Toppen