• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Säkringen till skjutdörren till en plåtis

cardahl

HBK Medlem
Inlägg
31
Kommun
Täby
HBK-Nr
30870
Medlemskap
2024
vilken säkring är det som matar skjutdörren till en plåtis, och är det någon som vet hur man får igen skjutdörren om den blir strömlös till automatiska dörrstängnings funktionen, så att man kan låsa bilen ?
 

cardahl

HBK Medlem
Inlägg
31
Kommun
Täby
HBK-Nr
30870
Medlemskap
2024
Har du konstaterat att det saknas spänning vid soft close eller bara att det inte fungerar,lättast att plocka bort kökslådorna för att se och mäta troligen har de plockat spänning från fotstegsmatning.
Ok, finns det någon beskrivning hur man plockar ut köksluckorna utan att bryta sönder skenorna och hur man sedan sätter tillbaka dem ?
 

Leekström

HBK Medlem
Inlägg
306
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30807
Medlemskap
2024
Nu är det här mestadels en gissning, men spontant tänker jag att softclose (åtminstone original) borde höra till fordonet snarare än bodelen. Därför skulle jag nog personligen leta bland fordonssäkringarna i första hand, inte EBL mm., och jag skulle inte heller bara läsa manualens säkringsschema, utan kolla om det kanske sitter någon säkring på en plats som enligt instruktionsboken borde vara ledig/tom.

När jag googlade lite hastigt hittade jag t.ex att det på vissa Fiat Ducato finns en säkringsbox längst ner i högra B-stolpen, där bla. säkring till sätesvärmare ska sitta. Den panelen verkar även ha ett flertal "lediga" platser, så med tanke på läget skulle jag nog kolla där först. Som nästa alternativ skulle jag kolla säkringsboxen bakom instrumentpanelen (nere till väster om ratten i vår Fiat Ducato), där har jag också för mig det ska finnas lediga/tomma säkringsplatser. Att dörrstängaren skulle vara avsäkrad i motorrummets säkringsbox förefaller däremot inte lika troligt, sett till vilka andra "funktioner" som är avsäkrade där, men den är å andra sidan enkel att komma åt, så det skadar ju inte att kolla.

Fast det är som sagt min helt egna lekmannagissning, inte vare sig vedertagna eller vidare säkra fakta, men jag tänker samtidigt att det åtminstone kan vara en enklare ände att börja i än att behöva montera ner kök och/eller annan inredning i jakt på säkringar.

Lycka till!

PS. Ser fram mot att få veta lösningen på mysteriet med var de gömt säkringen också, det är ju rena rama skattjakten! :D
 

Kenneth Göteborg

HBK Medlem
Inlägg
200
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
14616
Medlemskap
2024
Nu är det här mestadels en gissning, men spontant tänker jag att softclose (åtminstone original) borde höra till fordonet snarare än bodelen. Därför skulle jag nog personligen leta bland fordonssäkringarna i första hand, inte EBL mm., och jag skulle inte heller bara läsa manualens säkringsschema, utan kolla om det kanske sitter någon säkring på en plats som enligt instruktionsboken borde vara ledig/tom.

När jag googlade lite hastigt hittade jag t.ex att det på vissa Fiat Ducato finns en säkringsbox längst ner i högra B-stolpen, där bla. säkring till sätesvärmare ska sitta. Den panelen verkar även ha ett flertal "lediga" platser, så med tanke på läget skulle jag nog kolla där först. Som nästa alternativ skulle jag kolla säkringsboxen bakom instrumentpanelen (nere till väster om ratten i vår Fiat Ducato), där har jag också för mig det ska finnas lediga/tomma säkringsplatser. Att dörrstängaren skulle vara avsäkrad i motorrummets säkringsbox förefaller däremot inte lika troligt, sett till vilka andra "funktioner" som är avsäkrade där, men den är å andra sidan enkel att komma åt, så det skadar ju inte att kolla.

Fast det är som sagt min helt egna lekmannagissning, inte vare sig vedertagna eller vidare säkra fakta, men jag tänker samtidigt att det åtminstone kan vara en enklare ände att börja i än att behöva montera ner kök och/eller annan inredning i jakt på säkringar.

Lycka till!

PS. Ser fram mot att få veta lösningen på mysteriet med var de gömt säkringen också, det är ju rena rama skattjakten! :D
Är medveten om att frågan gällde var säkring är placerad men problemet är ju att det inte fungerar då tycker jag att det är lättast att börja vid motorn för stängning den är ju lätt att hitta. Demontering av ett par lådor är ju inte raketforskning
 

Leekström

HBK Medlem
Inlägg
306
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30807
Medlemskap
2024
Är medveten om att frågan gällde var säkring är placerad men problemet är ju att det inte fungerar då tycker jag att det är lättast att börja vid motorn för stängning den är ju lätt att hitta. Demontering av ett par lådor är ju inte raketforskning
Jag menade inte att såga varken din eller någon annans lösningsförslag, jag delade bara min tanke kring det hela. Jag hör troligtvis till de som kan minst om husbilar här också, så oddsen talar nog absolut för att jag har fel. Men det borde ju samtidigt inte krävas någon raketforskning för att kolla en säkring, det borde rimligtvis vara "designat" så att vem som helst kan göra det, och det är just därför jag tänker att min relativt okunniga gissning kanske inte är så dum ändå. Och även om oddsen kanske talar för att jag har helt fel, så kommer faktiskt en del mer erfarna ha det också, för det är ju sannolikt bara en lösning som är rätt, och då kanske man inte ska underskatta något så enkelt som nybörjartur heller. :)
 

kakerö

HBK Medlem
Inlägg
33
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
17400
Medlemskap
2024
Vet du vilken säkrig i El-block (EBL 99) det är ? det framgår inte i manualen !

Säkringar vid El-block (EBL 99)

Intern laddmodul20 A gul
Kompressor-kylskåp/AES-kylskåp 20 A gul
Värmesystem 10 A röd
Grundbelysning/fotsteg, elektriskt 25 A vit
Reserv 4 tankvärme/dieselvärme 25 A vit
Reserv 3 sat-förberedning 25 A vit
Reserv 2 – Reserv 1 Styrning kylskåp 15 A blå
Solpanel 15 A blå
Reserv 5 höjbar säng 15 A blå
Reserv 6 12 V-uttag kylbox 15 A blå
Extra laddare 20 A gul
Krets 1 12 V takskåp vänster 10 A röd
Krets 2 12 V takskåp höger 10 A röd
TV 12 V-uttag SA 358 10 A röd
Vattenpump 5 A beig
Enligt handboken till Pössl/Globecar D-line 2015 med EBL99K är softclose funktionen en underkrets till grundbelysning/fotsteg 25A. Säkrad med 10A bakom lådorna i köksmodulen.
 
Toppen