• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Säkringen till skjutdörren till en plåtis

cardahl

HBK Medlem
Inlägg
31
Kommun
Täby
HBK-Nr
30870
Medlemskap
2024
vilken säkring är det som matar skjutdörren till en plåtis, och är det någon som vet hur man får igen skjutdörren om den blir strömlös till automatiska dörrstängnings funktionen, så att man kan låsa bilen ?
 

Grillmaister

HBK Medlem
Inlägg
61
Kommun
Lund
HBK-Nr
11713
Medlemskap
2024
Ja nu vet jag inte om du menar typ soft lock eller där du trycker på en knapp för att stänga skjutdörren.
Är det soft lock då ska den stänga om du har motorn igång.
Jag tar ut bodelsbatterierna startar bilen drar igen skjutdörren soft locken stänger den. Sen stanna jag motorn lås alla dörrar med fjärrkontrollen. Kopplar bort bilbatteriet. Sen kan man starta varningsblinkersen den sluta fungera efter ett eller två blink i bästa fall. Sen är bilen strömlös. Då kan du öppna förare dörren och gå ut låsa med nyckel. Nu får du inte öppna skjutdörren för nu fungerar inte soft locken. Men bilen är låst.
Är det där du trycker på en knapp för att stänga skjutdörren ja då kan jag inte hjälpa dej.
Jörgen.
 

cardahl

HBK Medlem
Inlägg
31
Kommun
Täby
HBK-Nr
30870
Medlemskap
2024
Ja nu vet jag inte om du menar typ soft lock eller där du trycker på en knapp för att stänga skjutdörren.
Är det soft lock då ska den stänga om du har motorn igång.
Jag tar ut bodelsbatterierna startar bilen drar igen skjutdörren soft locken stänger den. Sen stanna jag motorn lås alla dörrar med fjärrkontrollen. Kopplar bort bilbatteriet. Sen kan man starta varningsblinkersen den sluta fungera efter ett eller två blink i bästa fall. Sen är bilen strömlös. Då kan du öppna förare dörren och gå ut låsa med nyckel. Nu får du inte öppna skjutdörren för nu fungerar inte soft locken. Men bilen är låst.
Är det där du trycker på en knapp för att stänga skjutdörren ja då kan jag inte hjälpa dej.
Jörgen.
Ja, det är en Pössl med soft lock! Tack Jörgen! :)
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
läste någonstans kommer inte ihåg var. Att om softlock inte fungerar måste man koppla bort den rent mekaniskt.
Du menar kanske detta:
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
nej det var en pössl. Här är en google översättning från nätet
Stängningshjälp fungerar inte längre - Mina erfarenheter. Softlock är faktiskt en bra sak för skjutdörren på en skåpbil, men bara om den här funktionen på ett tillförlitligt sätt kan stänga dörren. Tyvärr har vår Clever Van husbil, som inte ens är ett år gammal, gång på gång haft problem med stängningshjälpen, så att det var nödvändigt att öppna och stänga skjutdörren flera gånger. Jag fann att orsaken var ett fordon som stod i vinkel, men dessa problem fortsatte att öka, vilket var lite irriterande.

På en längre resa hände det att stängningshjälpen inte längre fungerade alls, så att dörren inte gick att stänga och det var därför omöjligt att fortsätta resan. Jag började felsöka med att kolla säkringen som var en "flygande säkring" i golvfacket under bordet. Eftersom säkringen var ok tog jag en magnet och höll den mot strömbrytaren under mjuklåset, inget hände. Sedan stängde jag av huvudströmbrytaren på kontrollpanelen och slog på den igen efter ett tag så att jag kanske kunde göra en återställning. Med min mätanordning kunde jag konstatera att det fanns tillräcklig spänning på kabeln för motorn till stängningshjälpen under diskbänken. Den enda utvägen jag nu såg var att demontera stängningshjälpen och skruva på den ursprungliga låshaken (spärrhaken) igen som jag redan hade gett mig när fordonet överlämnades. Efter första titten under diskbänken i köksskåpet såg jag att stängningshjälpen (mjuklås) inte går att dra ut eftersom delar av köksskåpet låg rakt framför det. Det var därför jag bestämde mig för att utföra denna faktiskt enkla reparation på vår spanska bas, eftersom jag har fler verktyg där. Genom att trycka från utsidan och sätta fast mitt egentillverkade trädörrlås kunde jag stänga dörren åtminstone provisoriskt. Jag hade också lite otur, eftersom vår softlock-krok hade sträckt sig utåt så att en centrallåsning inte var möjlig.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Detta verkar inte vara en genomtänkt konstruktion, låter mycket märkligt att det inte går att stänga dörren manuellt.

Jag har elektrisk stängning av bodelsdörren på min gamla Hymer, skulle jag tappa all 12V så går det självklart att stänga dörren manuellt ändå.
 

Lage

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Bromölla
HBK-Nr
23951
Medlemskap
2025

Bilagor

  • 20220118_184946.jpg
    20220118_184946.jpg
    1,8 MB · Visningar: 10

cardahl

HBK Medlem
Inlägg
31
Kommun
Täby
HBK-Nr
30870
Medlemskap
2024
Vet du vilken säkrig i El-block (EBL 99) det är ? det framgår inte i manualen !

Säkringar vid El-block (EBL 99)

Intern laddmodul20 A gul
Kompressor-kylskåp/AES-kylskåp 20 A gul
Värmesystem 10 A röd
Grundbelysning/fotsteg, elektriskt 25 A vit
Reserv 4 tankvärme/dieselvärme 25 A vit
Reserv 3 sat-förberedning 25 A vit
Reserv 2 – Reserv 1 Styrning kylskåp 15 A blå
Solpanel 15 A blå
Reserv 5 höjbar säng 15 A blå
Reserv 6 12 V-uttag kylbox 15 A blå
Extra laddare 20 A gul
Krets 1 12 V takskåp vänster 10 A röd
Krets 2 12 V takskåp höger 10 A röd
TV 12 V-uttag SA 358 10 A röd
Vattenpump 5 A beig
 
Toppen