Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Jag hoppas att det håller min tid, kopplingsplinten är rostfritt och tänkt för båtar, så den håller nog ännu längre än vad hela hb gör, ang säkringen så är all material i rostfritt och plast samt vattentät så den håller också säkert längre än hela hb.... Men ni som oroar er, ni som misstro dessa prylar har kanske en anledning till er misstro, tydligen en anledning ni inte vill berätta![]()
![]()
Nu får du ursäkta mig... Men är inte en elcentral (som du skrev) något helt annatÄven om grejorna är avsedda för båtar, och till stor del korrosionsfria, möjligen vattentäta, betyder det ju inte att de är avsedda att sitta utanpå båten, eller under vatten. Miljön i en vettig båt är ju densamma som i en husbil. Det är väl ingen i båtvärlden (hoppas jag) som har elcentralen utanpå båten?
Även om jag har sett en del mycket speciella elkopplingar i båtar också.![]()
Nu får du ursäkta mig... Men är inte en elcentral (som du skrev) något helt annat![]()
Kopplingsplintarna blev monterad förra sommaren... Så nu är de i vart fall ett årNår de skriver vatntett uten å oppgi hvilken IP-klasse greiene holder er det ofte tvilsomt. Og plastsaker som ikke er spesifisert UV-stabile er normalt ikke det - de blir sprø og sprekker etter noen få år. Har selv kjøpt greier for utendørs bruk og omtalt som vatn tett - ødlagt på et halvår. Kombinasjonen sol og regn er veldig krevende, men om sakene kan monteres i en IP-68 eller 6X boks så kan en godt bruke innendørs saker.
Alltså då är det ju ingen elcentralEn elcentral till en båt innehåller t.ex. sådana delar som du har på taket, kopplingsplintar, säkringar m.m.
Alltså då är det ju ingen elcentral![]()
Vad en elcentral innehåller vill jag inte gå in på här och nu.... Men att kalla en kopplingsplint (busbar) för elcentralVad innehåller en elcentral enligt dej, om inte kopplingsplintar, säkringar, evetuellt reläer m.m. ? Och en massa kablar förståss..?
Vad en elcentral innehåller vill jag inte gå in på här och nu.... Men att kalla en kopplingsplint (busbar) för elcentralförstår säkert de flesta här att det är fel....
Men om du tycker att den skall heta elcentral så är det ok för mig...
Och om vi skulle satt upp en elcentral i ett hus/båt/husbil och du hade bara kommit med en kopplingsplintså hade vi fått svårt för att arbeta tillsammans, och även haft svårt att få kunden att betala för jobbet...
En EBL kan jag tycka är en typ av elcentral... Och den hade jag inte vågat montera på taket
Ha en bra dag....
Jag tycker att det är bra att du Montreal påtalar hur saker o ting skall vara just i denna typ av el inkopplingTro det eller ej, men alla elcentraler ser inte ut som hemma i huset, men även där består det mest av kopplingsskenor/kopplingsplintar och säkringar, kanske ett par kontaktorer/reläer o.s.v.
Men jag tror inte du skall fortsätta att visa upp dina kunskaper? inom elområdet, de flesta har nog sett tillräckligt, tror du inte det?
Jag tycker att det är bra att du Montreal påtalar hur saker o ting skall vara just i denna typ av el inkoppling
Men jag och säkert många här skulle bli väldigt tacksamma om du kunde visa upp ett dokument eller liknande handling som bevis på hur man skall "installera" en sådan här kopplingsplint i en husbil eller i en liknande situation....
Och med dina kunskaper så hittar du säkert den snabbt...
Tusen tack på förhand...
Om vi börjar med din första undran.. 10*100w solpaneler kan mattematisk ge ungf 56A.. Min mppt regulator har gett som mest 55ah.... Därav 60A säkring.Att du inte hört tidigare att någon monterat säkring på taket kan vara att så gör man inte. Behöver man säkring på den punkten? Känns tryggare för du har en stor solpanel? Hur har du kommit fram till att säkringen skall vara på 60 A? Kan solpanelen orka att pumpa på en kortslutningsström vid kortslutning på kabeln så säkringen löser? Det är lite mulet och du får ett fel i anläggningen som du tänkt att säkringen skall skydda, då löser den inte. På bilden så är dom panelerna något större än din och där finns inga säkringar alls. Hade jag gjort en sådan installation som på din bild så hade jag inte visat det för någon, framförallt inte lagt ut bilden på ett forum.
Ett nytt fenomen är att när man kör ö drift med enbart solpaneler och matar befintlig elcentral så löser inte säkringarna för solpanelerna kan inte leverera en kortslutningsström tillräckligt.
Visa bilaga 212455