• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Säkring på taket

Status
Stängd för vidare inlägg.

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.131
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Idag monterade jag en 60A automatisk säkring uppe på taket för ingående från solpanelerna.
Känns tryggare när man har 1kw paneler.
Jag har inte hört tidigare att någon monterat en säkring efter solpanelerna på taket, så nu undrar jag hur gjorde du?

IMG_20210623_181718.jpg
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Skulle kablaget råka ut för kortslutning så att plus och minus från solcellerna går ihop så händer ingenting. Fysiken i solcellerna gör att de slutar alstra energi i det läget. Ingången till regulatorn tål också att kortslutas så av den anledningen behövs det inte heller. Men känner man sig säkrare med en säkring, så varför inte?

MVH
Hans
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.131
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag monterade en likadan före dc/dc från panelerna, mest för att enkelt kunna bryta kretsen vid ev. behov.
Funderade också på att montera en före... Men känner mig tryggare med en straks efter panelerna, sen är det som du säger före dc/dc laddaren om man behöver bryta kretsen... Men det är mer spännande utan den dag jag måste "pilla" på anslutningarna :eek::twitcy:;)
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.391
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Idag monterade jag en 60A automatisk säkring uppe på taket för ingående från solpanelerna.
Känns tryggare när man har 1kw paneler.
Jag har inte hört tidigare att någon monterat en säkring efter solpanelerna på taket, så nu undrar jag hur gjorde du?

Visa bilaga 212130
Vilket märke är den här säkringen och vart har Du köpt den?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.131
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.732
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag tycker nog att det rätta är att dra ner kablarna i bilen och ha kopplingslisterna inomhus.

Det är kanske det rätta för dig... :rolleyes:
Jag ser annorlunda på det då materialet är i rostfritt :spinny:
Det är kanske det rätta för dig... :rolleyes:
Jag ser annorlunda på det då materialet är i rostfritt :spinny:

Jovisst, men på bilden ser dom inte speciellt vattentäta ut, vad händer om det regnar ordentligt? Men det är din bil så du gör naturligtvis
som du vill, men jag skulle inte vilja ha det så.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.131
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jovisst, men på bilden ser dom inte speciellt vattentäta ut, vad händer om det regnar ordentligt? Men det är din bil så du gör naturligtvis
som du vill, men jag skulle inte vilja ha det så.
Säkringen på 60A satte jag dit idag, och som jag skrev tidigare så är den vattentät, .. Vill du också ha kopplingsplintarna vattentäta?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.732
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Säkringen på 60A satte jag dit idag, och som jag skrev tidigare så är den vattentät, .. Vill du också ha kopplingsplintarna vattentäta?

All el utomhus bör ju vara vattentät, men vad jag vill har ju egentligen inte någon betydelse, det ju din bil. Jag hade kopplat ihop panelerna på taket i en eller två vattentäta kopplingsboxar och sedan dragit ner kablarna i ett skåp och gjort en panel med eventuella brytare och säkringar där. Helt väderskyddat och mycket mera praktiskt om något händer. På vår bil har jag limmat en tät kopplingsbox direkt ovanför ett hål i taket, dragit kablarna från solcellerna dit och kopplat ihop dom där och sedan kablar ned till regulatorn.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.131
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
All el utomhus bör ju vara vattentät, men vad jag vill har ju egentligen inte någon betydelse, det ju din bil. Jag hade kopplat ihop panelerna på taket i en eller två vattentäta kopplingsboxar och sedan dragit ner kablarna i ett skåp och gjort en panel med eventuella brytare och säkringar där. Helt väderskyddat och mycket mera praktiskt om något händer. På vår bil har jag limmat en tät kopplingsbox direkt ovanför ett hål i taket, dragit kablarna från solcellerna dit och kopplat ihop dom där och sedan kablar ned till regulatorn.

Det låter som om att du har gjort mycket jobb :eek: .... Jag försöker göra det enkelt utan att tumma på funktionen...
Sen kan vi ju ha olika syn på var andras sätt att göra denna typ av installation...
Har det nu fungerat i många år så ser jag ingen nödvändighet att ändra på detta.
Sen var det hur lätt som helst att Avinstallera de paneler som jag tog tillfälligt bort... Och de är lika lätta att återmontera....
Så varför skall man göra det svårare när man kan göra det enkelt (utan att tumma på funktionen) ;)
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.131
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag hoppas att det håller min tid, kopplingsplinten är rostfritt och tänkt för båtar, så den håller nog ännu längre än vad hela hb gör, ang säkringen så är all material i rostfritt och plast samt vattentät så den håller också säkert längre än hela hb.... Men ni som oroar er, ni som misstro dessa prylar har kanske en anledning till er misstro, tydligen en anledning ni inte vill berätta :rolleyes: ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen