Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Idag monterade jag en 60A automatisk säkring uppe på taket för ingående från solpanelerna.
Känns tryggare när man har 1kw paneler.
Jag har inte hört tidigare att någon monterat en säkring efter solpanelerna på taket, så nu undrar jag hur gjorde du?
Visa bilaga 212130
Ja... Men just nu har jag plockat ner 4 paneler då jag är tvungen att fixa en större sak på taket.... Men de är snart uppe igenSitter allt det ovanpå taket?![]()
Funderade också på att montera en före... Men känner mig tryggare med en straks efter panelerna, sen är det som du säger före dc/dc laddaren om man behöver bryta kretsen... Men det är mer spännande utan den dag jag måste "pilla" på anslutningarnaJag monterade en likadan före dc/dc från panelerna, mest för att enkelt kunna bryta kretsen vid ev. behov.
Vilket märke är den här säkringen och vart har Du köpt den?Idag monterade jag en 60A automatisk säkring uppe på taket för ingående från solpanelerna.
Känns tryggare när man har 1kw paneler.
Jag har inte hört tidigare att någon monterat en säkring efter solpanelerna på taket, så nu undrar jag hur gjorde du?
Visa bilaga 212130
Ja... Men just nu har jag plockat ner 4 paneler då jag är tvungen att fixa en större sak på taket.... Men de är snart uppe igen![]()
Här hittar du automatsäkringen.... Som är vattentätVilket märke är den här säkringen och vart har Du köpt den?
Hur skall de se ut då?Men varken säkringen eller kopplingsboxarna ser ut att vara lämpade för utomhusmontering?
Hur skall de se ut då?
Det är kanske det rätta för dig...Jag tycker nog att det rätta är att dra ner kablarna i bilen och ha kopplingslisterna inomhus. Bara ett par vädertäta kopplingsdosor på taket för att föra ihop kablarna.
Jag tycker nog att det rätta är att dra ner kablarna i bilen och ha kopplingslisterna inomhus.
Det är kanske det rätta för dig...
Jag ser annorlunda på det då materialet är i rostfritt![]()
Det är kanske det rätta för dig...
Jag ser annorlunda på det då materialet är i rostfritt![]()
Säkringen på 60A satte jag dit idag, och som jag skrev tidigare så är den vattentät, .. Vill du också ha kopplingsplintarna vattentäta?Jovisst, men på bilden ser dom inte speciellt vattentäta ut, vad händer om det regnar ordentligt? Men det är din bil så du gör naturligtvis
som du vill, men jag skulle inte vilja ha det så.
Säkringen på 60A satte jag dit idag, och som jag skrev tidigare så är den vattentät, .. Vill du också ha kopplingsplintarna vattentäta?
All el utomhus bör ju vara vattentät, men vad jag vill har ju egentligen inte någon betydelse, det ju din bil. Jag hade kopplat ihop panelerna på taket i en eller två vattentäta kopplingsboxar och sedan dragit ner kablarna i ett skåp och gjort en panel med eventuella brytare och säkringar där. Helt väderskyddat och mycket mera praktiskt om något händer. På vår bil har jag limmat en tät kopplingsbox direkt ovanför ett hål i taket, dragit kablarna från solcellerna dit och kopplat ihop dom där och sedan kablar ned till regulatorn.