• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Säkring på taket

Status
Stängd för vidare inlägg.

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.138
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Idag monterade jag en 60A automatisk säkring uppe på taket för ingående från solpanelerna.
Känns tryggare när man har 1kw paneler.
Jag har inte hört tidigare att någon monterat en säkring efter solpanelerna på taket, så nu undrar jag hur gjorde du?

IMG_20210623_181718.jpg
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Angående elkopplingar "utanpå" husbilen, så har jag har sett hårresande monteringar under flera husbilar, och dessa är originaldragningar!
Har ni möjlighet så kolla upp dessa.
På min Hymer så är kopplingsdosor under husbilen till all belysning på bakstammen rent skräp, kan tänka mej vad som händer när dessa får smaka på vägsaltet :(
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.737
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag hoppas att det håller min tid, kopplingsplinten är rostfritt och tänkt för båtar, så den håller nog ännu längre än vad hela hb gör, ang säkringen så är all material i rostfritt och plast samt vattentät så den håller också säkert längre än hela hb.... Men ni som oroar er, ni som misstro dessa prylar har kanske en anledning till er misstro, tydligen en anledning ni inte vill berätta :rolleyes: ;)

Även om grejorna är avsedda för båtar, och till stor del korrosionsfria, möjligen vattentäta, betyder det ju inte att de är avsedda att sitta utanpå båten, eller under vatten. Miljön i en vettig båt är ju densamma som i en husbil. Det är väl ingen i båtvärlden (hoppas jag) som har elcentralen utanpå båten?
Även om jag har sett en del mycket speciella elkopplingar i båtar också. :wideeyed:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Når de skriver vatntett uten å oppgi hvilken IP-klasse greiene holder er det ofte tvilsomt. Og plastsaker som ikke er spesifisert UV-stabile er normalt ikke det - de blir sprø og sprekker etter noen få år. Har selv kjøpt greier for utendørs bruk og omtalt som vatn tett - ødlagt på et halvår. Kombinasjonen sol og regn er veldig krevende, men om sakene kan monteres i en IP-68 eller 6X boks så kan en godt bruke innendørs saker.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.138
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Även om grejorna är avsedda för båtar, och till stor del korrosionsfria, möjligen vattentäta, betyder det ju inte att de är avsedda att sitta utanpå båten, eller under vatten. Miljön i en vettig båt är ju densamma som i en husbil. Det är väl ingen i båtvärlden (hoppas jag) som har elcentralen utanpå båten?
Även om jag har sett en del mycket speciella elkopplingar i båtar också. :wideeyed:
Nu får du ursäkta mig... Men är inte en elcentral (som du skrev) något helt annat :rolleyes:
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.138
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Når de skriver vatntett uten å oppgi hvilken IP-klasse greiene holder er det ofte tvilsomt. Og plastsaker som ikke er spesifisert UV-stabile er normalt ikke det - de blir sprø og sprekker etter noen få år. Har selv kjøpt greier for utendørs bruk og omtalt som vatn tett - ødlagt på et halvår. Kombinasjonen sol og regn er veldig krevende, men om sakene kan monteres i en IP-68 eller 6X boks så kan en godt bruke innendørs saker.
Kopplingsplintarna blev monterad förra sommaren... Så nu är de i vart fall ett år ;).... Och än kan jag inte se att väder och vind har påverkat dem... Automat säkringen kom dit denna sommar så jag lovar komma tillbaka nästa sommar och då berätta hur det gått... Och då hoppar jag också att jag hunnit "snygga" till kablar mm så det också ser bra ut för ögat ;)
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.138
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Vad innehåller en elcentral enligt dej, om inte kopplingsplintar, säkringar, evetuellt reläer m.m. ? Och en massa kablar förståss..?
Vad en elcentral innehåller vill jag inte gå in på här och nu.... Men att kalla en kopplingsplint (busbar) för elcentral :rolleyes:förstår säkert de flesta här att det är fel....
Men om du tycker att den skall heta elcentral så är det ok för mig...
Och om vi skulle satt upp en elcentral i ett hus/båt/husbil och du hade bara kommit med en kopplingsplint :eek: så hade vi fått svårt för att arbeta tillsammans, och även haft svårt att få kunden att betala för jobbet...
En EBL kan jag tycka är en typ av elcentral... Och den hade jag inte vågat montera på taket :swoon::twitcy:;)
Ha en bra dag....
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.737
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Vad en elcentral innehåller vill jag inte gå in på här och nu.... Men att kalla en kopplingsplint (busbar) för elcentral :rolleyes:förstår säkert de flesta här att det är fel....
Men om du tycker att den skall heta elcentral så är det ok för mig...
Och om vi skulle satt upp en elcentral i ett hus/båt/husbil och du hade bara kommit med en kopplingsplint :eek: så hade vi fått svårt för att arbeta tillsammans, och även haft svårt att få kunden att betala för jobbet...
En EBL kan jag tycka är en typ av elcentral... Och den hade jag inte vågat montera på taket :swoon::twitcy:;)
Ha en bra dag....

Tro det eller ej, men alla elcentraler ser inte ut som hemma i huset, men även där består det mest av kopplingsskenor/kopplingsplintar och säkringar, kanske ett par kontaktorer/reläer o.s.v.
Men jag tror inte du skall fortsätta att visa upp dina kunskaper? inom elområdet, de flesta har nog sett tillräckligt, tror du inte det?
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.138
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Tro det eller ej, men alla elcentraler ser inte ut som hemma i huset, men även där består det mest av kopplingsskenor/kopplingsplintar och säkringar, kanske ett par kontaktorer/reläer o.s.v.
Men jag tror inte du skall fortsätta att visa upp dina kunskaper? inom elområdet, de flesta har nog sett tillräckligt, tror du inte det?
Jag tycker att det är bra att du Montreal påtalar hur saker o ting skall vara just i denna typ av el inkoppling
Men jag och säkert många här skulle bli väldigt tacksamma om du kunde visa upp ett dokument eller liknande handling som bevis på hur man skall "installera" en sådan här kopplingsplint i en husbil eller i en liknande situation....
Och med dina kunskaper så hittar du säkert den snabbt... ;)
Tusen tack på förhand...
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.737
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag tycker att det är bra att du Montreal påtalar hur saker o ting skall vara just i denna typ av el inkoppling
Men jag och säkert många här skulle bli väldigt tacksamma om du kunde visa upp ett dokument eller liknande handling som bevis på hur man skall "installera" en sådan här kopplingsplint i en husbil eller i en liknande situation....
Och med dina kunskaper så hittar du säkert den snabbt... ;)
Tusen tack på förhand...

Tror knappast att det är nödvändigt, den som behöver bilder eller handledningar hittar dom säkert själv om tillräckliga kunskaper för jobbet finns. Om inte kanske man bör uppsöka någon som kan.
Därmed avslutar jag mitt deltagande i den här tråden.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Att du inte hört tidigare att någon monterat säkring på taket kan vara att så gör man inte. Behöver man säkring på den punkten? Känns tryggare för du har en stor solpanel? Hur har du kommit fram till att säkringen skall vara på 60 A? Kan solpanelen orka att pumpa på en kortslutningsström vid kortslutning på kabeln så säkringen löser? Det är lite mulet och du får ett fel i anläggningen som du tänkt att säkringen skall skydda, då löser den inte. På bilden så är dom panelerna något större än din och där finns inga säkringar alls. Hade jag gjort en sådan installation som på din bild så hade jag inte visat det för någon, framförallt inte lagt ut bilden på ett forum.
Ett nytt fenomen är att när man kör ö drift med enbart solpaneler och matar befintlig elcentral så löser inte säkringarna för solpanelerna kan inte leverera en kortslutningsström tillräckligt.
20210701_113035[1].jpg
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.138
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Att du inte hört tidigare att någon monterat säkring på taket kan vara att så gör man inte. Behöver man säkring på den punkten? Känns tryggare för du har en stor solpanel? Hur har du kommit fram till att säkringen skall vara på 60 A? Kan solpanelen orka att pumpa på en kortslutningsström vid kortslutning på kabeln så säkringen löser? Det är lite mulet och du får ett fel i anläggningen som du tänkt att säkringen skall skydda, då löser den inte. På bilden så är dom panelerna något större än din och där finns inga säkringar alls. Hade jag gjort en sådan installation som på din bild så hade jag inte visat det för någon, framförallt inte lagt ut bilden på ett forum.
Ett nytt fenomen är att när man kör ö drift med enbart solpaneler och matar befintlig elcentral så löser inte säkringarna för solpanelerna kan inte leverera en kortslutningsström tillräckligt.
Visa bilaga 212455
Om vi börjar med din första undran.. 10*100w solpaneler kan mattematisk ge ungf 56A.. Min mppt regulator har gett som mest 55ah.... Därav 60A säkring.
Sen är det lite synd att ingen skrivit tidigare om att det inte behövs någon säkring efter solpanelerna... Men sån tur är så går den också att ta bort ;)
Sen angående lägga ut bilden på ett forum... Så känner jag att det finns personer som utnyttjar situationen till att klandra och förlöjliga en.... Men det är mest synd om dem när de better sig så omogen.... Men de har säkert roligt :twitcy: och kan jag med mitt inlägg ge andra en rolig stund... Så är det ok.. :spinny:
Jag har också förståt att många reagerar på att kablarna inte "står i givakt" och då dömmer man helheten i saken....
Men jag behöver inte här redovisa att just nu håller jag på med en stor reperation på taket efter att det kommit in fukt.
Och jag vet att allt är rätt kopplad även om säkringen inte behövs, och när jag är färdig så ser det snyggare ut med alla kablar.... Men om jag hade skrivit detta då tog jag ju bort glädjen för en del av er :swoon::twitcy:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen