• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Rovdjurs jakt

Status
Stängd för vidare inlägg.

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Rovdjurs jakt

Vi älskar allt i naturen, den är ju så grann
klart vi måste springa runt och skjuta litegrann
naturupplevelsen blir ju mycket större då, gunås
om man får döda ett litet djur då och då, förstås

Jappe

Möjligt att jag missförstår dig. Jag hör inte till den ironiska generationen Men för att föra över detta till trafiksäkerhet så tycker jag att det skjuts för få vildsvin i södra Sverige. Det behövs betydligt större avskjutning, vildsvinstammen är alldeles för stor. Vet inte om en större rovdjursstam skulle fungera för att hålla efter vildsvinen. Tror inte en ensam varg törs sig på en stor galt.
 
F

F.d. 2577

Guest
Sv: Rovdjurs jakt

Att ta in Sv Jägarförbundet som partsinlaga är väl som att ropa efter "lobbynissarna". Att sedan Sv J. är en remissinstans som får lämna sina synpunkter är vanligt i en demokrati.
Leffe
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Rovdjurs jakt

Jag vill bara klargöra en sista sak i denna fråga, jag är inte på något sätt emot jakt, vi jagar själva på egen mark här hemma, men jag tycker att den här vargjakten borde ombesörjts av antingen naturvårdsverkets personal eller av utsedda proffsjägare, inte 12000 man som anmält sitt intresse, då hade förmodligen skadsjutningen och överskjutningen av djuren undvikits, samt urvalet av djur som skulle avlivas gått till på ett riktigt sätt utifrån de kriterier som naturvårdsverket bestämt (ta bort inavlade djur t.ex.)
/Annette
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Rovdjurs jakt

Jag noterar att Drutten i rubriken skrivit "Rovdjurs jakt" på det anglikanska vis som Google försöker pracka på oss svenskar. Jag antar att Drutten menar rovdjursjakt som ju är något helt annat.

Rovdjurs jakt skulle ju betyda att de som jagar är rovdjur, i det här fallet de 12000 jägare som jagar 27 vargar. Kanske finns det här någon dubbelmening som jag har missat.

Frågan blir alltså vilka som är de värsta rovdjuren, jägarna eller vargarna.

För mig är svaret enkelt, men det tänker jag inte avslöja här :D.

Jappe
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Rovdjurs jakt

Jag vill bara klargöra en sista sak i denna fråga, jag är inte på något sätt emot jakt, vi jagar själva på egen mark här hemma, men jag tycker att den här vargjakten borde ombesörjts av antingen naturvårdsverkets personal eller av utsedda proffsjägare, inte 12000 man som anmält sitt intresse, då hade förmodligen skadsjutningen och överskjutningen av djuren undvikits, samt urvalet av djur som skulle avlivas gått till på ett riktigt sätt utifrån de kriterier som naturvårdsverket bestämt (ta bort inavlade djur t.ex.)
/Annette

Tror inte ett smack på detta, det borde väl naturligtvis ha varit ett utbildningskrav likadant som jägarexamen fast på Varg och ett godkänt skjutprov innan man fick sätta sin fot i skogen och på vargpasset.
Sen tycker jag det är skitdåligt att kalla mig för mördare och slaktare det är det ingen som gör när jag ställer upp med min hund och spårar efter viltolyckor.
Är jägare men inte efter varg
Mvh
Pelle570
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.657
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Rovdjurs jakt

Undrar hur det går om/när vildsvinen kommer till storstaden. Då kanske man får upp ögonen för hur enormt många det finns. Skyddsjakt - fast på vad?
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.657
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Rovdjurs jakt

Är det som nyhetstorka i tidningen? Det uppstår ett ämne som vi normalt inte skriver om.
 

lillian och reidar

HBK Medlem
Inlägg
831
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024
Sv: Rovdjurs jakt

Hmm Tanken var väll mera att jag ville ha kvar den naturliga vargen och få bort den framavlade argsinta Pittbullen som sliter sönder folk å fä i Stad som på land, ibland på kommando:rolleyes:

Gurra
Det är helt rätt Gurra jag håller med dig tillfullo.
Kamp hundar borde hållas efter stenhårt.Inte förglömma ägaren eller den som håller i snöret.
Kanske nästa tråd?:music-icon:
Drutten
 
Senast ändrad:
F

F.d. 7282

Guest
Sv: Rovdjurs jakt

Alla hundar härstammar från vargen !!!

När det gäller argsinta hundar så är det väl fel på ägaren och inte hunden,
oavsett ras ??

// Pär
 
Senast redigerad av en moderator:
B

Boxer

Guest
Sv: Rovdjurs jakt

Nu har verkligen natur mupparna i "statsparken"f ått luft i lungorna med en massa felaktiga anklagelser vi hade massor av skador på vallar och grödor innan vi började mata vidsvinen så skriv inte en massa skit innan ni vet fakta om vad som gäller .

Jaha så om man matar vildsvinen så ger dom sej inte på vallar och grödor.
Så ni utfodrar dom för att minska skadorna jag trodde det var för att dom skulle bli fler.Fattar inte riktigt kan du förklara för mej.
 
F

F.d. 52952

Guest
Sv: Rovdjurs jakt

Det talas aldrig om lidandet som hundar tagna av vargar o deras ägare får utstå. Ni som kritiserar jägarna pulsar ni ut i snö o kyla för att mata rådjur harar o annat vilt hela vintern.
 
F

F.d. 11346

Guest
Sv: Rovdjurs jakt

Det finns 15 000–20 000 vargar i Europa, många av dem lever
i relativt tättbefolkade områden. För att ta reda på hur vanligt det
är att vargar dödar människor gjordes år 2001 en stor internationell
undersökning. Enligt rapporten har fyra människor i Europa
blivit dödade av icke rabiessmittade vargar de senaste 50 åren.
Alla fyra fallen inträffade i Spanien, i ett område där det är ont
om vilda bytesdjur.
Risken att bli attackerad av varg är alltså inte obefintlig, men
mycket, mycket liten. Hundar har dödat betydligt fler människor
i Sverige under de senaste 50 åren än vad vargar har gjort i hela
Europa. För att inte tala om hur många som dör av bi- eller
getingstick – i snitt två personer varje år, bara i Sverige. Trots det
är det inte så många människor som anser att hundar eller​
getingar är livsfarliga.
Men lösningen finns ser man ju, men getingar är väldigt svåra att träffa....:D
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Rovdjurs jakt

Här är lite statistik om förolyckade jakthundar, uppgifter hämtade från Agria djurförsäkring:
Antal dödade och skadade hundar under perioden 2000-2006 enligt Agria Djurförsäkring:


Trafik 7238st
Vådaskott: 135st
Rovdjur: 84st
Annat vilt: 51st

Ca. 8 % av 614 jakthundarna som användes inom vargrevir och som ingick i en undersökning utfört av Jens Karlsson på Grimsö, dog under jaktåret.
Dödsorsak var följande:


Trafik: 0,6%
Varg: 0,8%
Annan orsak vid jakt: 2,6%
Ej jaktrelaterat: 3,9%
Summa: 7,9%

2/3 av de i statistiken skadade och dödade hundar i trafiken är jakthundar och Agria försäkrar cirka 1/3 del av hela hundpopulationen, motsvarar det 14 500 trafikdödade och skadade jakthundar under perioden 2000-2006 eller 2400 jakthundar årligen.

/Annette
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Rovdjurs jakt

Det sägs att vargen har synts även på Orust. Skulle vargen ta vår hund skulle det självklrt vara oerhört tragiskt men knappast vargens fel, det är vi som har brustit i tillsyn.
En stilla fråga! Varför matar man rådjur, harar och annat vilt under vintern?
Rådjur matar vi på våren med rosknoppar och på hösten med äpplen. Det räcker gott! Haren klarar sig bra utan matning, liksom räven, grävlingen, svanar, änder, m.fl, det kan jag intyga, jag pulsar i snön två timmar om dagen.
JvH
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: Rovdjurs jakt

undrar vad vargen tänker, vad kommer alla vägar i från ,o städer men den starkaste överlever, mvh håkan,r
 
S

solid

Guest
Sv: Rovdjurs jakt

Var det månntro knugen som gav etablissemanget en "boot up" till vargjakten ?? Att jaga gråben var ju inte te å tänke på innan nedanstående blev sagt.

Carl XVI Gustaf är inte främmande för att de fridlysta djuren ska skjutas enl Aftonbladet 2008-10-17:
De äter mycket, det är bara så. Och man måste ju snart, som jag ser det, måste börja beskatta en stam för jag menar ... Det är bara att räkna på, om de är två nu, då blir de sju nästa år, och sen blir det bara ... om de hittar sina partners någonstans i skogen så exploderar det.
Nu är det dags att börja fundera lite grann.
Några stycken måste man väl snart ... för att hålla igen. Det exploderar annars. Och det är kanske inte så bra. Som vi brukar säga ... om de håller sig i skogen, självklart jättebra, de är vilda. Men så fort de blir för många kanske de söker sig andra marker, måste skaffa föda, gå närmare tätorter och så vidare, och då går det ju inte. De ska ju vara vilda.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.890
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Rovdjurs jakt

Mycket känslor i det här. Mina egna känslor spänner över hela problembilden. Jag betraktar mig som djurvän, naturvän, människovän, samhällstillvänd och problemlösare.

Det finns inget självklart rätt eller fel i den här diskussionen. Vargstammens livskraft är sedan länge präglad av människan. Djurens beteende i "civilisationen" beror också sedan lång tid tillbaka på att vi förändrat rollerna och vårt förhållande till naturen. Det innebär som jag ser det att vi inte med automatik kan önska oss tillbaka till naturförhållande som fanns för flera generationer sedan.

Jag är uppväxt med djur på landet. Skulle ha svårt att inte få skydda min tamboskap mot rovdjusangrepp. Ser människors lika värde som invdivider och gör förmodligen detsamma med djur. Trots kännedom om vårt ekologiska system kan jag tycka att en varg inte är mer värd än tio lamm. Känner uppfödare som tvingats hantera och nödslakta lemlästade och halvdöda djur pga varg och vet vilka känslor det skapar. Förstår att mitt resonemang kanske inte håller, men det mesta resonemanget här är inte biologiskt betingat utan känslomässigt. Så funkar vi.
 
F

F.d. 4927

Guest
Sv: Rovdjurs jakt

Möjligt att jag missförstår dig. Jag hör inte till den ironiska generationen Men för att föra över detta till trafiksäkerhet så tycker jag att det skjuts för få vildsvin i södra Sverige. Det behövs betydligt större avskjutning, vildsvinstammen är alldeles för stor. Vet inte om en större rovdjursstam skulle fungera för att hålla efter vildsvinen. Tror inte en ensam varg törs sig på en stor galt.
Har läst att vildsvinen ställer till med betydligt större ekonomisk skada än vad vargarna gör, så med tanke på det har varghysterin fått orimliga proportioner.

Lasse
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen