• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Rovdjurs jakt

Status
Stängd för vidare inlägg.

lillian och reidar

HBK Medlem
Inlägg
831
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024
Jag tycker det är under all kritik att regeringen ger hur många hatfyllda jägare tillstånd att jaga varg i landet.
Att det beslutades om en viss avskjutning är en sak men då borde det väl vara rätt med ett antal jägare utsedda av någon myndighet som skulle ha ansvaret att rätt djur plockades bort.Och att antalet blev rätt det var ju delvis uppfyllt första dagen.
Nu är det en ren häxjakt som bedrivs.Så håll reda på era hundar jag är övetygad att endel skjuter först och kollar sen.Tänk att få ståta med ett varg skinn Gud så duktig jag har varit.
Ni med geväret i handen borde tänka till lite vad ni håller på med.
Som Palme en gång sa Satans mördare nu händer detta i Sverige.
Det sorgliga är att djur har blivit skadeskjutna kan ni inte bättre skall ni inte lossa skottet.
Men är hatet större än förståelsen för djurets lidande borde dessa mäniskor fundera på om ni ens borde ha rätt till vapen.Tänk om en förlupen kula skulle sitta i väggen på Rosenbad då skulle det nog bli ett herrans liv. 2179 Drutten
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29841

Guest
Sv: Rovdjurs jakt

Hej
Håller med.
Med 12000 jägare då smäller det i skogarna.

/Vidhem
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Rovdjurs jakt

En klassisk konflikt mellan stad - landsbygd. Så fort en varg kommer i närheten av Stockholm, så ska den skjutas, men ute på landsbygden ska den få härja fritt.
Ser en parallell med vind och kärnkraftverk: Lägg dom inte där jag bor, men jag vill ha ström när jag sätter i kontakten. Samma sak med motorvägar.......
Just nu har vi en vargstam i Sverige, även om det är lite skumt att den dök upp i norra Värmland. Hur kom dom dit egentligen, utan att ha lämnat några spår efter vägen?
Vargstammen vi har är ganska skör eftersom det är ett ganska litet genetiskt material den har att jobba med. Troligtvis kommer det att planteras ut inporterade vargar för att blanda upp dom lite. Om vi skall ha en vargstam i Sverige, så måste det finnas en allmän acceptans för den. Det räcker inte med att stadsborna vill ha, vi på landsbygden måste vara med också. Jakten är ett sätt att få med alla på tåget.
Calle
 
F

F.d. 2577

Guest
Sv: Rovdjurs jakt

Jga tycker nog att ni är väl hatiska mot jägare, den här gången är det varg som skall skjutas av. Jag tar ingen ställning till detta. Men tänk på att det är samma jägare "hatfyllda- trofejägare" som ansvarfullt skall hålla efter andra vilda djur. Under en jaktsäsong skuts de av ungefär 1/3 av älgbeståndet. Ni läser säkert dagligen om älgolyckor längs våra vägar. Tänk då att älgstammen ökar med lika mycket utan jakt. Älgen har numera ingen naturlig fiende, mer än möjligen våra motorfordon.
Varför måste han vara hatfylld eller tropejägare när en samhällsinsats?
Leffe
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Rovdjurs jakt

Tycker mig inte hatfylld som lekman. En skör vargstam ett visst antal fick skjutas av 12000 jägare som det står i inlägget häröver, vilka djur sköts? var det dom som var i sämst skick?
eller rök kreti å pleti. Tänk om exempelvis antalet jägare hade sett en var av dom kvarvarande och skjutit samtidigt, då hade ju antalet varit zero (0)
Kanske det skulle vara ett litet antal jägare (Betalda av staten som skötte det hela under ordnade former)Om jag inte fattat fel så är väll en del av dom utrustade med någon form av gps och kan då lätt spåras. Vad anbelanger älgstam och rådjur är väll antalet aningen större

Gurra som trivs i skogen
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Rovdjurs jakt

Jag tycker att jakten helt och hållet borde skötas av naturvårdsverkets tillsyningspersonal, att låta jägare som samtidigt driver propaganda mot vargens existens gå i spetsen på jaktlaget är väl om något jäv??
Att skjuta av de exemplar som gett sig på tamboskap borde väl också vara det mest effektiva, man har idag spårsändare på ett sort antal djur, man har kartlagt hur de rör sig och allt detta sköts av naturvårdsverket. Det kan ju då inte vara så svårt att vid skyddsjakten göra denna utgallring på bästa sätt. Givetvis även då de djur som finns i riskgruppen för inavel. Hur i allsin dar kan jägarna själva hålla reda på vilka djur som borde skjutas av när det gäller inavel, när de inte har tillgång till spårsändare och kartlagt material??
Jag tycker hela den här jakthistorien är mycket olustig, då syftet (att förhindra inavel samt skjuta av djur med felaktigt beteende - som river/dödar tamboskap) med skyddsjakten ej kan uppnås.
/Annette
 
F

F.d. 1195

Guest
Sv: Rovdjurs jakt

Det var inte en dag för tidigt, att folk på landsbygden fick skörda överskottet! Angående skadskjutningar, så är det inte något som jägare vill. Jägarna är dom som vet hur det ser ut i markerna med vilt. Myndigheterna sitter med sina utredningar och ska alltid veta bäst. I alla diskutioner mellan jägare och myndigheter angående viltstammars storlek, så är alltid jägarna som har haft rätt. När inte folk kan få ha sina husdjur på gårdarna ifred så är det nåt fel. Det är tydligen viktigare med rovdjur i Sverige än folk som bor där och har problemen. Bo Ericsson
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Rovdjurs jakt

Svårt ämne, detta. Det finns så många ingångar här. Se upp så att inte utgången blir onödig ovänskap mellan medlemmarna. Jag har massor med synpunkter men väljer att ligga lågt.

Fegjappe
 

lillian och reidar

HBK Medlem
Inlägg
831
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024
Sv: Rovdjurs jakt

Nu får ni hejda er vad jag påtalade är sättet som jakten bedrivs på 1200jägare anmälde sig att skjuta det lilla antalet vargar som skall bort.Dett talar väl sitt tydliga språk mer behöver väl inte sägas.
Det är svårt att tolka detta på ett annat sätt än trofe och hat.
Vad jag påtalade var antalet jägare.Glöm inte det.
Illa skött ja det är det utan tvivel vem bär skulden jo beslutsfattarna.
Rätt vore som fler än jag tycker ett visst antal jägare skulle delta anställda av staten endast för att garantera rätt antal djur blir skjutna.
Nu menar jag endast Vargjakten.

:music-icon:2179 Drutten
 
Senast ändrad:

lillian och reidar

HBK Medlem
Inlägg
831
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024
Sv: Rovdjurs jakt

Det var inte en dag för tidigt, att folk på landsbygden fick skörda överskottet! Angående skadskjutningar, så är det inte något som jägare vill. Jägarna är dom som vet hur det ser ut i markerna med vilt. Myndigheterna sitter med sina utredningar och ska alltid veta bäst. I alla diskutioner mellan jägare och myndigheter angående viltstammars storlek, så är alltid jägarna som har haft rätt. När inte folk kan få ha sina husdjur på gårdarna ifred så är det nåt fel. Det är tydligen viktigare med rovdjur i Sverige än folk som bor där och har problemen. Bo Ericsson
Hej på dig sov på saken och tänk till på nytt så ser du nog att vi inte är oeniga i sak det är sättet jag reagerar på. Behövs det 1200 jägare 2179 Drutten
 
Senast ändrad:

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.561
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Rovdjurs jakt

Är själv jägare. Men skulle aldrig komma på tanken att skjuta en varg. Vi jägare vill ofta säga att vi vill leva i samklang med naturen. Men samtidigt vill många minska på den lilla stammen. Jag undrar även hur urvalet gick till när jägarna beslutade att skjuta just den vargen. Jag tycker att det är tråkigt och sorgesamt det som hänt.
Ha det
 
F

F.d. 2577

Guest
Sv: Rovdjurs jakt

Ja önska kan man ju alltid, anta nu att detta skall skötas av naturvårdspersonal. I landet finns c:a 250000 "hatfyllda trofejägare" om dessa lägger ner lågt räknat 20 timmar/år på älgjakten så blir det 5 miljoner älgjaktstimmar. Hur skulle det gå till, tror ni att naturvårdsverket skall stänga ner under älgjaketen och att den jaktstyrkan är bättre skickad att sköta jakten? Om dessutom dessa vill ha lön, 300:-/tim inkl soc.avgifer så blir det 1,5 miljarder.

Nå tänk efter lite innan ni kommer med radikala åsikter.
Leffe
 
F

F.d. 17469

Guest
Sv: Rovdjurs jakt

Det är så mycket fel i era innlägg om detta ämne så jag kann inte låta bli att komentera nu 12000 jägare hade ansökt om att bli varg jägare men hälften var nog inte ute i skogen och det var utbildade vargspårare och jaktledare som höll i jakten och talade om vilka djur som borde skutas jag kann hålla med om att det är en svag stam beroende på att t.e.x nordens ark släpt ut tamvargar i Dalsland och Värmland en varg ska vara så skygg att mäniskor inte får se den jag har jagat i Cannada där hör man på sin höjd vargen men se den nej!!!!!
 
F

F.d. 17469

Guest
Sv: Rovdjurs jakt

det var ett bra förslag Gurra man borde kanske släppa ett gäng pittbull i varg reviret
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Rovdjurs jakt

Hmm Tanken var väll mera att jag ville ha kvar den naturliga vargen och få bort den framavlade argsinta Pittbullen som sliter sönder folk å fä i Stad som på land, ibland på kommando:rolleyes:

Gurra
 
F

F.d. 4361

Guest
Sv: Rovdjurs jakt

Detta ämne är lite oväntat i en husbilsblogg för det är ju lika eldfängt och farligt som vägfrågor... och gränsen mellan åsikterna går ofta mellan landsbygd och stad verkar det som. Att det blev 10-12 000 som anmälde sig för vargjakten är inte många av de 350 000 som löser jaktkort varje år. Betänk att det tog våra förfäder 1000 års jakt att bli av med vargen och nu återinför vi den igen? Man kan fråga till vilken nytta och för vem? Men vi lever i en demokrati som tur är, så det är majoriteten som bestämmer.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen