• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Rovdjurs jakt

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 2577

Guest
Sv: Rovdjurs jakt

Jag undrar om inte lobbyisterna har större inflytande än gräsrötterna, vi skall bara rösta. Om någon undrar så kan vi bara tänka tillbaks på beslutet om godkända vinterdäck tog på vetenskapliga grunder? Dessvärre har nog lobbyisterna vargfrågan på samma grunder.
Leffe
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Rovdjurs jakt

Undrar om vargar slår mårdhundar vilka ju inte tillhör vår fauna ? Vilket ju är bra i så fall


Gurra
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Rovdjurs jakt

Ja önska kan man ju alltid, anta nu att detta skall skötas av naturvårdspersonal. I landet finns c:a 250000 "hatfyllda trofejägare" om dessa lägger ner lågt räknat 20 timmar/år på älgjakten så blir det 5 miljoner älgjaktstimmar. Hur skulle det gå till, tror ni att naturvårdsverket skall stänga ner under älgjaketen och att den jaktstyrkan är bättre skickad att sköta jakten? Om dessutom dessa vill ha lön, 300:-/tim inkl soc.avgifer så blir det 1,5 miljarder.

Nå tänk efter lite innan ni kommer med radikala åsikter.
Leffe

Nu var det inte älgjakten jag menade när jag förelslog att den här skyddsjakten på varg skulle skötas av naturvårdsverkets personal. Älgjakten är inte skyddsjakt, älg är inte en utrotningshotad art, älgstammen är inte hotad av inavel, älgarna river inte tamboskap.
Det säger sig ju självt att naturvårdsverkets personal inte kan sköta om älgjakten. Trodde verkligen inte att mitt inlägg kunde misstolkas så, men nu har jag klargjort hur jag menar iallafall.
/Annette
 
F

F.d. 2577

Guest
Sv: Rovdjurs jakt

Eller den här mandarinanden som är på rymmen från hemlandet.
Leffe
 

Bilagor

  • IMG_1971[1].JPG
    IMG_1971[1].JPG
    2,4 MB · Visningar: 5

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Rovdjurs jakt

En sån hade vi i vår damm här på gården också för tio år sen, den var fin!
Den stannade en vecka innan den drog vidare. Jag misstänker att det är en rymling från någon djurpark el. dyl.
/Annette
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Rovdjurs jakt

Är det möjligen något som är fel i naturen? En varg är ju normalt mycket skygg, nu finns den ju ibland nästan inne i städerna. Rådjuren är normalt även dom skygga, dom knallar genom trädgården varje morgon o kväll. Vid dammen har jag en häger som älskar guldfisk. Vildsvinen har vi snart också i trädgården, i alla fall på vägen. Är det vårt fel eller? Bara en fundering. Vad kan det bero på.:confused:
 
F

F.d. 10627

Guest
Sv: Rovdjurs jakt

Kan det vara muterade, kanske varulvar, bästa o ladda bössorna med silver:p
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Rovdjurs jakt

Jag tror det beror på att vi har i stort sett utrotat de flesta rovdjuren, bytesdjuren har inte längre någon naturlig skygghet.
Vildsvinet hör ju heller inte till vår svenska fauna, den är inplanterad.
Matas av de som vill öka beståndet för att kunna bedriva jakt...
Ställer till med stora skador för markägare, men där är tydligen inte intresset från jägarnas sida att hålla stammen nere på 210 individer...trots de stora skador som djuren ställer till med...
 

Kastanj

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
174
Medlemskap
2024
Sv: Rovdjurs jakt

Hej Annette!

Där har du fel, vildsvin har funnits i den svenska faunan från det att människorna kom dit tills dom utrotades på 1700 talet.

Kastanj.
 
B

Boxer

Guest
Sv: Rovdjurs jakt

Jag vill påstå att älgen är farligare för människan än vargen. Älgen tar åtskilliga liv varje år, inget finns registrerat på vargens konto. Så tar vargen en och annan älg är det bra för tafiksäkerheten. Jag har inget emot jakt, älgjakten är nödvändig. Men det är väl inte värt att säga något i den här frågan, när argumenten tryter tar man till knytnävarna. Första bilen är redan sönderslagen i Värmland efter jakten. Hoppas jag får behålla min efter det här inlägget.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Rovdjurs jakt

Jag har inte förstått vad det här handlade om så jag ringde upp Konservator (Jeanette Setterberg. hemsida )Som förklarade att under många år så har det funnits en väldigt liten vargstam i Sverige med inavel som följd, för några år sedan så kom det två vargar ifrån Finland och har förädlat blodet i stammen igen.
Efter påtryckningar i från skjutglada jägare så godkände regeringen att dom fick skjuta ut 27 vargar av stammen. Dom fick inte skjuta ledarvargar eller vargar med GPS Men tusentals jðgare /slaktare /mördare gick klappjakt i skogarna och skrämde upp massa djur i vinterkylan. redan första dagen sköts det 22 stycken nu vet man inte om det var ledarvargarna eller dom invandrade vargarna är skjutna så nu är vargen utrotningshotad igen .

Vidare sa Jeanette Setterberg att hon vägrade ta emot vargskinn för montering. Dom som vill skriva under protest mot vargskjutning kan göra det här www.upprop.nu/FQBS Djuren har större rätt att leva än människor dom förstör inte miljön.

Juan
 
Senast redigerad av en moderator:

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Rovdjurs jakt

Vad jag har svårt att förstå är att dom som jagar varg är mördare men dom som jagar älg inte är det. Är det någon skillnad på lidandet efter en påskjutning, skadeskjutning hos en varg eller älg? Älgen skadar inga andra djur men utgör en trafikfara vissa perioder, vargen skadar och dödar efter sin instinkt. Varför tycker människor mer synd om vargen än andra s.k. bytesdjur?
/Dakota
 

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
532
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Sv: Rovdjurs jakt

Nu var det inte älgjakten jag menade när jag förelslog att den här skyddsjakten på varg skulle skötas av naturvårdsverkets personal. Älgjakten är inte skyddsjakt, älg är inte en utrotningshotad art, älgstammen är inte hotad av inavel, älgarna river inte tamboskap.
Det säger sig ju självt att naturvårdsverkets personal inte kan sköta om älgjakten. Trodde verkligen inte att mitt inlägg kunde misstolkas så, men nu har jag klargjort hur jag menar iallafall.
/Annette

Hur många duktiga jägare finns det bland naturvårdsverkets personal? Skulle dom i så fallsköta vargjakt i Hela Sverige.
Efter årets föryngring ca 20 kullar finns det säkert minst 25 nya vargar i Skogarna igen.

Jägarn :eek:
 
B

Boxer

Guest
Sv: Rovdjurs jakt

Jag tycker inte mer synd om varg än älg, konstaterar bara att älgen är en stor fara för människan inte bara vissa perioder utan hela året medan vargen inte är någont hot för oss. Jag har aldrig blivit anfallen av varg men däremot av älg.
Kan inte begripavarför vissa månniskor utfodrar vildsvin medan dom hatar vargen så mycket att dom hotar människor som tycker anorlunda til livet och förstör deras egendom.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Rovdjurs jakt

Tycks vara en fråga som delar landet i stad och land/glesbygd. Kan förstå båda sidor. Vi skall skydda våra rovdjur men också förstå de som har stora bekymmer med en för stor rovdjursstam. Renägare, kreatursägare i glesbygd och hundägare som får sina älskade hundar dödade. Vill minnas att vi hade en liknande debatt när den första björnjakten gick av stapeln, verkar betydligt lugnare vid björnjakten nu.



Nya Wernlandstidningen på frågan. Vad anser du om vargjakten
Nödvändigt
poll_bar.png
56%
Varken bra eller dåligt
poll_bar.png
5%
Förkastligt
poll_bar.png
40%
Totalt har 5752 personer röstat.
DN på frågan. Är det rätt att tillåta vargjakt?
Ja.
web_question_bar_left.gif
web_question_bar_mid.gif
web_question_bar_right.gif

26% (8490)

Nej.
web_question_bar_left.gif
web_question_bar_mid.gif
web_question_bar_right.gif

74% (24013)

Totalt antal röster: 32503
 
F

F.d. 17469

Guest
Sv: Rovdjurs jakt

Nu har verkligen natur mupparna i "statsparken"f ått luft i lungorna med en massa felaktiga anklagelser vi hade massor av skador på vallar och grödor innan vi började mata vidsvinen så skriv inte en massa skit innan ni vet fakta om vad som gäller .
 
F

F.d. 17469

Guest
Sv: Rovdjurs jakt

Pressmaterial från Svenska Jägareförbundet.
Vargjakten är inget hot mot vargstammen.

2010-01-04 12:52 Redan innan jakten startade har man framfört kritik mot både jägarkåren och rovdjurspolitiken. Men jakten har genomförts bra och de som deltagit var väl förberedda. Även vargjakten var väl förberedd med både utredning, forskningsrapporter och informationsmöten. Dessutom är det ett riksdagsbeslut som togs i oktober som nu genomförs, om att frysa vargstammen på 210 individer.
Vargstammen hotas inte av jakten, understryker Olof Liberg på Grimsö Forskningsstation. Vi rekommenderade att upp till 41 vargar kunde fällas under årets jakt, säger Olof Liberg. Den svenska vargstammen kan däremot behöva fyllas på med nya vargar utifrån som förbättrar den genetiska situationen tillägger Olof Liberg som också säger att jakten är ett klokt beslut som behövs för att få acceptans för vargstammen bland dem som bor i vargområden.
De tilldelade 27 vargarna av de totalt cirka 250 är samma proportion som gäller för björnjakten.
Debatten känns onödigt högljudd, säger Torbjörn Lövbom, ordförande i Svenska Jägareförbundets rovdjursråd. Vi fortsätter gärna debatten om hur rovdjuren ska förvaltas, men vill att den ska föras sansat och konstruktivt, med fakta och med respekt för varandras åsikter.
De jägare som deltar i årets vargjakt är väl förberedda. Men säkert kan vissa saker förbättras inför nästa års vargjakt, till exempel om ett sms-system kan förbättra kontakten mellan jaktlagen så man direkt får information när en varg är fälld. Systemet provades delvis i Värmland och fungerade bra där.
I Sverige är jakten ett stort intresse för de cirka 300 000 jägare som årligen är ute och jagar cirka 26 dagar per år. Den svenska jakten är mycket väl reglerad och de svenska jägarna är naturintresserade personer som känner stort ansvar för det vilda med till exempel inventeringar av rovdjur och utfordring vintertid, avslutar Torsten Mörner, ordförande i Svenska Jägareförbundet.
För mer information kontakta:
Torbjörn Lövbom, ang. rovdjurspolicyn, ordf. Jägareförbundet Norrbotten, 070-693 3967
Torsten Mörner, förbundsordförande Svenska Jägareförbundet, 070-567 93 52
Olof Liberg, Grimsö Forskningsstation, 046 14 85 99
Christina Nilson-Dag, informationschef Svenska Jägareförbundet, 070-738 83 06
Svenska Jägareförbundet är en folkrörelse med cirka 200 000 medlemmar. Förbundet bildades 1830 i syfte att rädda viltstammarna samt att främja en långsiktigt hållbar jakt. Svenska Jägareförbundet har även ett allmänt uppdrag av regeringen att leda den praktiska jakten och viltvården i Sverige.







Skapad 2009-02-18 Ändrad 2009-02-18
Skriv ut Tipsa en vän






 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Rovdjurs jakt

Vi älskar allt i naturen, den är ju så grann
klart vi måste springa runt och skjuta litegrann
naturupplevelsen blir ju mycket större då, gunås
om man får döda ett litet djur då och då, förstås

Jappe
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen