• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips Reservhjul

Tuppolino

HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
30419
Medlemskap
2024
Hej alla,
Vi ska snart börja vårt första långresa, söderut. Jag undrar om ni alla som har rest längre. Har ni HB reservhjul med på resan?
Jag tänkar på vikten ! Jag har med mig hjälplådan med massa att spruta in i deck med lila kompressor. Vad gör ni . Har nogån fått punktering dom senaste år. Tacksam " för alla kommentar"
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.187
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Vi har inte haft reservhjul med oss de senaste 14 åren men vi har ju reservhjul på burk och lagningskit. Viktigt är ju dock att ni har ”färska” däck, rätt lufttryck, inte utsätter dem för höga temperaturer(kanske inte så stor risk när ni kör vinterhalvåret) samt inte skadar däcken på trottoarkanter eller andra vassa stenar. Jag har inte haft någon punktering på mina bilar sedan slutet av 90-talet och jag har kört ca 5000-6000 mil per år men försöker att vårda däcken och byta när det blir tendens till torrsprickor.
 

Tuppolino

HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
30419
Medlemskap
2024
Vi har inte haft reservhjul med oss de senaste 14 åren men vi har ju reservhjul på burk och lagningskit. Viktigt är ju dock att ni har ”färska” däck, rätt lufttryck, inte utsätter dem för höga temperaturer(kanske inte så stor risk när ni kör vinterhalvåret) samt inte skadar däcken på trottoarkanter eller andra vassa stenar. Jag har inte haft någon punktering på mina bilar sedan slutet av 90-talet och jag har kört ca 5000-6000 mil per år men försöker att vårda däcken och byta när det blir tendens till torrsprickor.
Däcken är bara 1 år gamla och ca 100 mil. Tack för hjälpen, känns lugn
 

Gunnarsson

HBK Medlem
Inlägg
175
Kommun
Götene
HBK-Nr
17207
Medlemskap
2024
Hej alla,
Vi ska snart börja vårt första långresa, söderut. Jag undrar om ni alla som har rest längre. Har ni HB reservhjul med på resan?
Jag tänkar på vikten ! Jag har med mig hjälplådan med massa att spruta in i deck med lila kompressor. Vad gör ni . Har nogån fått punktering dom senaste år. Tacksam " för alla kommentar"
Sen bör man nog ha med sig ca 1500 kr, annars kanske bärgaren vägrar ta med dig. Råkade ut för det i Sverige, då var det inte punktering, betalning direkt, som tur var tog han kort.
En stor punktering, så hjälper nog inte "klet" så långt.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.568
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Jag behövde aldrig betala för hjulbyte eller bärgning. Jag ringde SOS i Köpenhamn så ordnade de hjälp direkt. Kolla bara att du har en försäkring som även omfattar assistans/bärgning.

Tänk på att sk. Assistansförsäkring som flera företag/organisationer erbjuder endast täcker självrisken och gäller bara om man har bärgningsmomentet i sin vanliga försäkring.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
På arbetsbilen som är som en plåts så började det låta rejält då jag körde, stannade och kikade på vad det var som lät..

En rostig M6 bult med bricka satt i däcket, hade tur så jag hann till däcksfirman innan dom stängde, den bulten på ca 3cm kostade mig 600kr och ändå var jag nöjd då allt gick så smidigt. Det är rätt mycket jobb att laga ett sådant hål rätt och riktigt, ingenting vi vanliga klarar av!

Vi har inget reservhjul i husbilen, vi har dom där nödlösningarna som luft på burk och kompressorer, skulle vi åka en längre tur ute i Europa så hade jag nog valt att ha med mig ett eget däck utan fälg så man inte blir ståendes några dagar i ett industriområde, medans däcksfirman väntar på beställda däcken.
 

Knazig & Ilis

FD HBK Medlem
Inlägg
658
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
25947
Medlemskap
2022
Här är det svårt att klara sig med "klet".
Har inget reservdäck, men däckjouren kom ut. De hade en plåtfälg med rätt dimension. så han bytte så vi kunde köra in till Umeå å få nytt däck.
Tyvärr var fälgen så skadad så vi fick köpa plåtfälgen för 250:- så vi kunde fortsätta semestern.
Så har man bara tid på sig läser det sig utan att man har reservhjul med sig... men räkna med att det kan kosta lite... i pengar och tid

1632318497085.png
 

Fjrdriver

HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Tranås
HBK-Nr
21516
Medlemskap
2024
Hej alla,
Vi ska snart börja vårt första långresa, söderut. Jag undrar om ni alla som har rest längre. Har ni HB reservhjul med på resan?
Jag tänkar på vikten ! Jag har med mig hjälplådan med massa att spruta in i deck med lila kompressor. Vad gör ni . Har nogån fått punktering dom senaste år. Tacksam " för alla kommentar"
Jag körde alltid utan reservhjul tills jag fick punktering (På nytt bakdäck) en sen lördagkväll. Däcket helt förstört. Bärgaren kunde inte bogsera eller lyfta bilen så han körde till däckverkstad, nytt däck inköptes till akutpris (kl 23)=inte billigt. Vis av den erfarenheten kör jag aldrig mer utan reservhjul. Vinsten med detta - ingen tidsspillan och inga onödigt dyra kostnader. Så tänker jag
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Jag körde alltid utan reservhjul tills jag fick punktering (På nytt bakdäck) en sen lördagkväll. Däcket helt förstört. Bärgaren kunde inte bogsera eller lyfta bilen så han körde till däckverkstad, nytt däck inköptes till akutpris (kl 23)=inte billigt. Vis av den erfarenheten kör jag aldrig mer utan reservhjul. Vinsten med detta - ingen tidsspillan och inga onödigt dyra kostnader. Så tänker jag
Så kan man resonera om man aldrig har problem med bruttovikten. För många är vikten på reservhjulet väsentlig, och kanske också utrymmet. Nuvarande hb kom utan reservhjul och en kompressor+kladd, det får räcka för mej. :spinny:
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Så kan man resonera om man aldrig har problem med bruttovikten. För många är vikten på reservhjulet väsentlig, och kanske också utrymmet. Nuvarande hb kom utan reservhjul och en kompressor+kladd, det får räcka för mej. :spinny:

En bra kompromiss kan ju vara att bara ha ett däck med sig, väger ca 10Kg. :)
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Jag är kanske lite sorglös av mej, min enda punka hittills var i slutet av 80-talet när jag hade kört upp på soptippen med lite vitvaror. En kort o grov träskruv gav en förarglig pyspunka.
När det gäller risken för otur à la Fjrdriver så föredrar jag att ha en rimlig buffer på banken den gången något händer.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
I gamla husbilen slängde jag ut reservhjulet till förmån för bättre lastvikt.
I den nya, med högre lastvikt, har jag inget från fabrik utan bara lagningskitt.
Kör tusentals mil varje år och har inte haft någon punka de senaste 20åren (tidigare köptes ofta begagnade däck och hade då många punkteringar).
Så vid körning i Sverige så kör jag med kittet men åker jag utomlands slänger jag med ett vinterhjul (dubbfritt).
 

berkri

HBK Medlem
Inlägg
995
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Kör utan reserv. Tungt men framförallt jobbigt att byta och knappt värt besväret. Har gasoltank under bilen och ringer Falks om oturen är framme. Har dock punkaspray och kompressor.
 

annette.bengt

HBK Medlem
Inlägg
225
Kommun
Svedala
HBK-Nr
8123
Medlemskap
2024
Skulle aldrig få för mig att köra utan reservhjul.
har kört tungt på Europa samt i Sverige i många år om dom gånger jag fått punka hade inte den största burk i världen hjälpt.
får man en pyspunka typ av en spik etc funkar det klockrent men råkar man ta sidan på däcket är det
meningslöst att en försöka, tror mig jag har provat :cool:
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Skulle aldrig få för mig att köra utan reservhjul.
har kört tungt på Europa samt i Sverige i många år om dom gånger jag fått punka hade inte den största burk i världen hjälpt.
får man en pyspunka typ av en spik etc funkar det klockrent men råkar man ta sidan på däcket är det
meningslöst att en försöka, tror mig jag har provat :cool:
Jag har gjort samma erfarenhet, har haft fler punkteringar än jag kommer ihåg, det har varit sprängsten, spik, bult m.m.
Ett problem som uppstått på senare år är att grusvägar numera sällan grusas med grus utan med en blandning av stenmjöl och stenflis, jag har faktiskt haft en punktering där en lång stenflisa fastnat i däcket och sedan sakta ätit sig igenom.
Så för vår del är det fullständigt uteslutet att köra utan ett riktigt reservhjul.
 
Toppen