• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips Reservhjul

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
När jag gjorde lumpen i slutet av 70-talet och var ute på övning i Stockholms skärgård. När jag skulle hämta bilen var det punktering, inte bara på ett däck men två. Den gången hade två däck i bagageluckan. Varför jag hade två däck minns jag inte. Vad är oddsen att få punktering på två däck. Den gången hade jag tur.
 

FredrikR

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
JÖNKÖPING
HBK-Nr
34266
Medlemskap
2024
Väcker den här tråden till liv igen. Har en plåtis som väger in på 3540kg fullastad och fulltankad och är sugen på att plocka bort reservhjulet som sitter under. Är beredd på extrakostnader med ev hotellnätter med mer som en acceptabel kompromiss.

Finns det någon lagningsats/kompressor som rekommenderas och testats? Är det värt/enkelt att plocka bort hållaren till reservhjulet också. Om jag fattat väger hjulet 32kg och hållaren runt 7kg.
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.781
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Min Fiat 2019 har ingen reservehjul.

Til gengæld findes et reparationskit med kompressor og skum i en og samme.

Man kan også få det hver for sig, så er det billigere:

Så kan du tage dig til det nærmeste værksted, men så er du nok nødt til at købe et nyt dæk.

Måske er det billigere i længden at tegne en vejhjælpsforsikring.
 

FredrikR

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
JÖNKÖPING
HBK-Nr
34266
Medlemskap
2024
Min Fiat 2019 har ingen reservehjul.

Til gengæld findes et reparationskit med kompressor og skum i en og samme.

Man kan også få det hver for sig, så er det billigere:

Så kan du tage dig til det nærmeste værksted, men så er du nok nødt til at købe et nyt dæk.

Måske er det billigere i længden at tegne en vejhjælpsforsikring.
Tack, verkar ju prisvärt. Klarar en sådan kompressor det däcktryck en husbil behöver?
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Jag har haft tre punkteringar under cirka tio år. En pyspunka på ett framhjul efter att ha bytt till sprillans nya Michelindäck och kört från Ystad till Göteborg dagen efter. Hörde ett pysande när jag parkerat och mycket riktigt var det punka efter 30 mil! Jag körde då till en mack, tankade luft och körde vidare till en däckverkstad där jag nattparkerade med en domkraft vid det pysande däcket.

Sedan hade vi däckexplosion en lördagkväll i Götatunneln alldeles vid uppfarten vid Järntorget. Hade tur att det var precis där vägen delade sig och det var en streckad yta vid avfarten 25 meter framför oss. Det blev att åka bärgare till en däckverkstad och vänta på att de öppnade på måndagen varefter de fick jaga fatt på ett nytt däck. Framåt lunchtid var det klart.

Därefter fick jag en däckexplosion på en inte alltför smal väg strax utanför Cambridge. Trafiken kunde passera när jag kört åt sidan så mycket det någonsin gick. Efter en del ringande lyckades vi få tag i en däckverkstad som hade ett motsvarande däck och kom och hämtade det trasiga hjulen, monterade nytt däck samt kom tillbaka och återmonterade på bilen. Det hela tog nästan tre timmar innan vi kunde fortsätta.

Jag har domkraft, kompressor och lagningsspray men inget reservdäck. Kommer inte att ha det framledes heller. Men så är vi pensionister så ett litet avbrott är inte så farligt.

//Michael, medlem
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Om man tycker att det går bra och törs chansa på att köra utan reservhjul, som väl inte handlar om man kan/vill/orkar byta själv utan om man vill vara säker på att kunna köra vidare efter en stund eller bara några timmar, utan eller med lite hjälp, även om man står ute i grönskan och det är långhelg :msn_wall:.
En däcklagningssats som kompliment till en sprayburk och en kompressor...... Samt att öva en gång på något gammalt däck med lagningskittet innan det blir skarpt läge. Borra ett litet hål i däcket först.
Lagningskittet är ju inte heller en fullbordad uppfinning för lagning, men klarar större skador/hål än punkaspray.

M.v.h. JANKRO.
 

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
421
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2024
När vi köpte vår husbil var det inget reservhjul i den. Vi skaffade ett reservhjul och det är vi glada för i dag.
För något år sedan var vi i Norge i närheten av Trondheim. Plötsligt började husbilen skaka kraftigt. Stannade för att se om vi höll på att tappa något hjul men så var det inte. Såg heller inte något fel på något av däcken.
Bestämde oss för att ta E14 hem mot Sverige. Så fort vi kom upp i 75-80 km/t började bilen skaka. Vid åttatiden på en fredag kom vi fram till Järpen där vi tankade. När vi skulle köra från tankstationen började bilen gunga, kan beskriva det som en skadskjuten kråka. Stannade och tittade återigen på däcken och såg då att på höger bakhjul hade slitbanan släppt från korden. Det spöregnade så jag kände inte för att själv byta hjul utan ringde Assistanskåren för hjälp med bytet. Bärgaren kom efter bara några minuter, dom hade sin verkstad bara en kilometer från tankstationen där vi stannat.
Att få stopp i Järpen klockan åtta på kvällen en en fredag och utan reservhjul hade säkert resulterat i att vi fått vänta över helgen och någon dag på efterföljande vecka innan de fått fram ett nytt däck.
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.391
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Min Fiat 2019 har ingen reservehjul.

Til gengæld findes et reparationskit med kompressor og skum i en og samme.

Man kan også få det hver for sig, så er det billigere:

Så kan du tage dig til det nærmeste værksted, men så er du nok nødt til at købe et nyt dæk.

Måske er det billigere i længden at tegne en vejhjælpsforsikring.
När vi hade vår första husbil då hade vi också reservhjul. När blev dat dags för andra husbil då hade vi valt att ha reparationskit. Nu har vi inget av dessa. Istället har vi extra försäkring som täcker assistanshjälp vid däckbyte eller lagning av punktering. På köpet sparar vi några extra kg...
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Vi klarar vikten med reservhjul.
Så det finns med.
Men Fiats domkraft har jag lämnat på återvinningen. Gjord för plåtisar, så den vek sig när jag provade den.
Så assistansen får byta den gången det behövs.
Vi har klarat oss från punkteringar förutom en pyspunka i Frankrike 2015, orsakad av en skruv, så däcket gick att laga från utsidan.

När det gäller kompressornDSC_1132_copy_691x1612_1.jpg
så användes den bara för pumpning av däcken.
Tätningsmedlet passerade bäst före datumet oktober / 2010.

Krister
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Vi har haft bara en punka (Nordligaste nord Norge) under 9 år som jag klarade av att täta alldeles själv. Ny kör vi med ett reservdäck utan fälg i fall vi får större reva, mest för att slippa väntetid.
 

HW61

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2024
För några år sedan. Personbil motorvägen mellan Monaco och Nice. Nästan framme - klockan är typ kl 14. Dunk-dunk - stor grov skruv i däcket vänster fram. Precis framför en tunnel. inget reservhjul. Vad göra ? Drar jag ut den tappar jag all luft - tveksamt om det går att pumpa upp - körde in i tunneln utan nödspår. Kom igenom - shoppingområde - såg en skylt Feu Vert (fransk däckkedja) - kom längre - pang - skruven lossnade och flög i innerskärmen. Punkaspray. Kom fram lite före 15 en lördag - stängningsdags - EM i fotboll - vägrade först - men de fixade

Kör du utan reservhjul ha med en eller två punkaspray med dig. Det är mycket snabbare att jobba med - inte kul att stå med rumpan ute i trafiken och kladda med en kompressor. Fullt möjligt att det inte håller och de inte klarar att pumpa upp däcket på en lastat husbil nått vidare, men om du kan flytta dig till ett ställe som är mindre farligt är det värt mycket. Sen kanske man kan leka med kompressorn, köra till en mack eller inse att däcket måste bytas.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Personligen skulle jag aldrig vilja åka någonstans med husbilen utan reservhjul.
Jag monterade 6st nya däck på husbilen förra veckan, jag hade då ett nyare däck, efter en punktering för 2år sedan som nu fått ersätta original reservdäcket från 2003.

Jag har även med mej en bra Ryobi kompressor samt lagningskit för mindre hål i däck.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
För några år sedan. Personbil motorvägen mellan Monaco och Nice. Nästan framme - klockan är typ kl 14. Dunk-dunk - stor grov skruv i däcket vänster fram. Precis framför en tunnel. inget reservhjul. Vad göra ? Drar jag ut den tappar jag all luft - tveksamt om det går att pumpa upp - körde in i tunneln utan nödspår. Kom igenom - shoppingområde - såg en skylt Feu Vert (fransk däckkedja) - kom längre - pang - skruven lossnade och flög i innerskärmen. Punkaspray. Kom fram lite före 15 en lördag - stängningsdags - EM i fotboll - vägrade först - men de fixade

Kör du utan reservhjul ha med en eller två punkaspray med dig. Det är mycket snabbare att jobba med - inte kul att stå med rumpan ute i trafiken och kladda med en kompressor. Fullt möjligt att det inte håller och de inte klarar att pumpa upp däcket på en lastat husbil nått vidare, men om du kan flytta dig till ett ställe som är mindre farligt är det värt mycket. Sen kanske man kan leka med kompressorn, köra till en mack eller inse att däcket måste bytas.

När det gäller punkaspray så kan/vill gummiverkstäder inte jobba med ett sådant däck om man skulle vilja få det reparerat.
Punkaspray är ju ingen permanent reparation, skadan behöver ju åtgärdas ordentligt så snart som möjligt, men det brukar inte
gå efter användning av spray, utan det blir köp av nytt däck.
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
841
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
När det gäller punkaspray så kan/vill gummiverkstäder inte jobba med ett sådant däck om man skulle vilja få det reparerat.
Punkaspray är ju ingen permanent reparation, skadan behöver ju åtgärdas ordentligt så snart som möjligt, men det brukar inte
gå efter användning av spray, utan det blir köp av nytt däck.
Nja som gummigubbe får man försöka hålla ett gott humör när det kommer in en punka med klet i däcket. Det blir ju lite extra arbete för att hitta hålet för man får ju montera bort däcket och spola rent, torka torrt, hittar man inte hålet på insidan så får man montera däcket igen så man ser var hålet är. Därefter får man montera av däcket igen och laga det ordentligt på insidan!
När det gäller plugg så är det ofta det kommer in punkteringar som är just dessa hemmapluggsatser som läcker! Vissa pluggar är som ett grovt snöre där luften smyger igenom eller så är pluggningen inte ordentligt gjord, det krävs en viss känsla och styrka för att ligga under bilen och sätta plugg!
 

begeco

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Västerås
HBK-Nr
34260
Medlemskap
2024
Råkade ut för en däckexplosion på husvagn för mycket länge sedan utan reserv hjul. Mycket strul innan vi kom vidare trots att dragbilen kunde användas. Sedan dess har jag alltid reserv hjul med och även fått användning för det. På mindre än en halvtimme byter man själv. Använder originaldomkraften och spärrskaft i stället för vev. Kanske domkraften var av bättre kvalitet förr för jag har lyft med den bortåt hundra gånger!
Om man skall förlita sig på reservhjul som man byter utan hjälp måste man hemma försäkra sig om att man kan lossa hjulbultarna med de verktyg man har med sig. Själv har jag ett ledhantag med längden en meter som tål nästan 1500 Nm med tillhörande krafthylsa.
Även om man är pensionär har man inte alltid tid att vänta på assistans etc. Man kan ju vara på väg till en konsert eller liknande!
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Råkade ut för en däckexplosion på husvagn för mycket länge sedan utan reserv hjul. Mycket strul innan vi kom vidare trots att dragbilen kunde användas. Sedan dess har jag alltid reserv hjul med och även fått användning för det. På mindre än en halvtimme byter man själv. Använder originaldomkraften och spärrskaft i stället för vev. Kanske domkraften var av bättre kvalitet förr för jag har lyft med den bortåt hundra gånger!
Om man skall förlita sig på reservhjul som man byter utan hjälp måste man hemma försäkra sig om att man kan lossa hjulbultarna med de verktyg man har med sig. Själv har jag ett ledhantag med längden en meter som tål nästan 1500 Nm med tillhörande krafthylsa.
Även om man är pensionär har man inte alltid tid att vänta på assistans etc. Man kan ju vara på väg till en konsert eller liknande!

Det stämmer bra det du skriver, jag fick punka förrförra sommaren på ett bakhjul, skulle bara in och tömma tankar på ställplatsen i Karlskoga, en stålarm på markbrunnen gick rakt igenom däcket, jag har ju reservhjul så det byter jag enkelt, men jag fick ge upp, jag fick inte loss en enda av hjulmuttrarna med mina verktyg utan fick ta hjälp av en bärgare, han hade tryckluftsdriven mutterdragare som fick loss dem.
efter denna händelse har jag en ännu ett batteriverktyg i husbilen, en Ryobi HP batteridriven mutterdragare med mig i husbilen, den är vansinnigt stark och smidig, klår de 3 luftdragarna jag har i stora garaget.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Nja som gummigubbe får man försöka hålla ett gott humör när det kommer in en punka med klet i däcket. Det blir ju lite extra arbete för att hitta hålet för man får ju montera bort däcket och spola rent, torka torrt, hittar man inte hålet på insidan så får man montera däcket igen så man ser var hålet är. Därefter får man montera av däcket igen och laga det ordentligt på insidan!
När det gäller plugg så är det ofta det kommer in punkteringar som är just dessa hemmapluggsatser som läcker! Vissa pluggar är som ett grovt snöre där luften smyger igenom eller så är pluggningen inte ordentligt gjord, det krävs en viss känsla och styrka för att ligga under bilen och sätta plugg!

Det vill nog till att man hittar en gummigubbe som vill hålla på så, svårt att ta betalt för så mycket tid också, det blir nog så
att det säljs ett nytt däck istället, det är enklare och bättre förtjänst, och kunden är ju inte precis i förhandlingsposition om han är på resa.
Bara att betala och se glad ut!
 
Toppen