• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips Reservhjul

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det stämmer bra det du skriver, jag fick punka förrförra sommaren på ett bakhjul, skulle bara in och tömma tankar på ställplatsen i Karlskoga, en stålarm på markbrunnen gick rakt igenom däcket, jag har ju reservhjul så det byter jag enkelt, men jag fick ge upp, jag fick inte loss en enda av hjulmuttrarna med mina verktyg utan fick ta hjälp av en bärgare, han hade tryckluftsdriven mutterdragare som fick loss dem.
efter denna händelse har jag en ännu ett batteriverktyg i husbilen, en Ryobi HP batteridriven mutterdragare med mig i husbilen, den är vansinnigt stark och smidig, klår de 3 luftdragarna jag har i stora garaget.
Jag brukar, om jag till äventyrs har låtit en verkstad jobba med hjulen på något av mina fordon, alltid lossa hjulbultarna och dra dom med mina verktyg, så vet jag att jag kan lossa dom om det behövs.
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
841
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Det vill nog till att man hittar en gummigubbe som vill hålla på så, svårt att ta betalt för så mycket tid också, det blir nog så
att det säljs ett nytt däck istället, det är enklare och bättre förtjänst, och kunden är ju inte precis i förhandlingsposition om han är på resa.
Bara att betala och se glad ut!
Så går det inte att göra om man är seriös, jag har lagat ett antal hundra punkteringar med vätska och är däcket friskt så lagar man det! Men är stommen skadad så vill oftast kunden se varför däcket är skrot! Kundvård kallas det!
 

HW61

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2024
När det gäller punkaspray så kan/vill gummiverkstäder inte jobba med ett sådant däck om man skulle vilja få det reparerat.
Punkaspray är ju ingen permanent reparation, skadan behöver ju åtgärdas ordentligt så snart som möjligt, men det brukar inte
gå efter användning av spray, utan det blir köp av nytt däck.
Må så vara - i vissa lägen är frågan endast att flytta bilen till en mera säker plats - och om punkaspray skulle kräva nytt däck då får det vara priset.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.586
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
När det gäller plugg så är det ofta det kommer in punkteringar som är just dessa hemmapluggsatser som läcker! Vissa pluggar är som ett grovt snöre där luften smyger igenom eller så är pluggningen inte ordentligt gjord, det krävs en viss känsla och styrka för att ligga under bilen och sätta plugg!

Hejsan, jag är inte säker men det verkar som många instruktioner och även filmer på YouTube har tappat bort ett och t.o.m. två moment som troligen kan göra skillnaden mellan tätt eller läck.
Dels funkar det troligen bäst med salution (som följer med i många satser) på "filen" som man öppnar upp hålet lite med, och även lite mer på helst den sortens rep.rem med röd, kladdig slät yta.
Dels något som fanns/finns med som viktig punkt i lite seriösare satser.... När man har trätt ner remmen rätt långt genom hålet så vrider man på verktyget ett kvarts varv så man drar upp remmens två ändar mellan mellan de två som redan är nere genom i hålet, så att det så att säga blir "fyra remmar" i hålet innan verktyget släpper taget och nästan en "rosett" inne i däcket.
I en YouTube film så bänder t.o.m. "experten" upp verktyget för remmontering och drar dessutom upp det utan vridning vilket gör att remmen knappt alls följer med verktyget upp igen, och rosett helt uteblir innan verktyget släpper.
(Jag tryckte på tummen ner för den filmen.)

M.v.h. JANKRO.
 

Thomas Werner

HBK Medlem
Inlägg
231
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30264
Medlemskap
2024
Kanske dags att införskaffa ett reparationskit, har klarat hb:n, men på Volvon får jag regelbundet punkteringar när jag kör på grusvägarna till sommarstugan, framför allt när de lagt på grövre fyllnad. Grannen där uppe har tidigare haft skogsmaskinfirma så han kör alltid med reparationskit i bilarna. Problemet blir väl att man måste av med hjulet för att kunna laga på plats så då krävs också en mutterdragare... ständigt nya inköp...
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Hejsan, jag är inte säker men det verkar som många instruktioner och även filmer på YouTube har tappat bort ett och t.o.m. två moment som troligen kan göra skillnaden mellan tätt eller läck.
Dels funkar det troligen bäst med salution (som följer med i många satser) på "filen" som man öppnar upp hålet lite med, och även lite mer på helst den sortens rep.rem med röd, kladdig slät yta.
Dels något som fanns/finns med som viktig punkt i lite seriösare satser.... När man har trätt ner remmen rätt långt genom hålet så vrider man på verktyget ett kvarts varv så man drar upp remmens två ändar mellan mellan de två som redan är nere genom i hålet, så att det så att säga blir "fyra remmar" i hålet innan verktyget släpper taget och nästan en "rosett" inne i däcket.
I en YouTube film så bänder t.o.m. "experten" upp verktyget för remmontering och drar dessutom upp det utan vridning vilket gör att remmen knappt alls följer med verktyget upp igen, och rosett helt uteblir innan verktyget släpper.
(Jag tryckte på tummen ner för den filmen.)

M.v.h. JANKRO.
Låter klokt med nån vridning. Min Guru Jankro!

Kan du lägga in en bra länk från youtube på hur man gör på rätt sätt...
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.586
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Problemet blir väl att man måste av med hjulet för att kunna laga på plats så då krävs också en mutterdragare... ständigt nya inköp...
Hejsan, nejdå man kommer åt ändå, särskilt framhjulen går bra som man kan svänga ut för att komma åt bra. Bak kan det ju vara lite värre även om det går, beror lite på bilen, skärmar och inte minst på om kroppen vill ligga på sidan och trycka in en plugg i ett litet hål som kniper ihop m.m.
Enklast är nog dock att hissa upp lite med en domkraft så man kan rulla på hjulet när man letar efter skadan. Det beror ju även på om det är pyspunka eller om däcket är tomt och förhoppningsvis har klarat sig från andra skador. Men framhjulen vridna är lättare att laga när de sitter kvar på bilen.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.204
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Reparationssatsen är ju inget undermedel mot all sorts punktering, hjälper i princip bara utifall man har oturen att få en spik i foten... ;)
Skämt åsido, det händer ju trots allt, att man faktiskt hittar en skruvdj... :mad: i däcket och då kan man enkelt plocka fram det här kittet
och klara av problemet på egen hand.

Alldeles helt nyligen upptäckte jag ett misstänkt metallhuvud, som stack upp på slitbanan på ett av p-bilens framdäck.
Vad bra, tänkte jag, då plockar jag fram min reparationssats! Men så blev jag lite osäker på min egen förmåga och körde iväg
till en vän utanför stan och som har lång erfarenhet från däckbranschen. Erbjöd honom det kanske tvivelaktiga nöjet, att få instruera mig,
en rookie i sammanhanget, med handhavandet.
Känns ju litet osäkert och visset första gången, att sticka prylen / sylen rakt genom däcket...bara så där? Pschysss!!!

Väl på plats gick vi genom "the most basic" och det man ska vara särskilt observant på är, att när man drar ur spiken ur däcket,
så ska man vara noga med att hitta rätt ingångsvinkel på hålet. En mindre syl kan vara bra i sammanhanget och
sedan följa efter med det riktiga verktyget och förstora upp hålet. Sen är det bara att fortsätta, som t.ex instruktionsvideon visar.

Vulktråden, som man pressar ner genom däcket, tvivlar jag starkt på att man kan forma till någon rosett?
Iallafall, om man har den uppsättningen som ingår i kittet Safety Seal. Man får nog vara tacksam att få igenom den dubbelvikt.
Men självklart är det viktigt att komma genom däcket helt och hållet med vulktråden, innan man vänder och drar upp/ur verktyget.

Nu hade jag inte ens någon kniptång med mig för att dra ur metallföremålet med, så jag fick be om att få låna tång också...
Sagt och gjort, jag kavlade upp ärmarna och drog dän (bort) en helt vanlig liten deformerad nit-skalle ur slitbanan.... :msn_embarrassed:
Ingen skada överhuvudtaget på däcket, men jag fick iallafall en ordentlig generalrepetition inför eventuella framtida punkteringar.

Det här kittet löser inte alls alla problem, men det hjälper i vissa lägen att fixa just problemet med föremål, som tränger in i slitbanan.
Handlar det om däckexplosion eller platt däck så att luften helt sipprat ur däcket, så är det inte till någon nytta.
Det måste finnas ett visst motstånd / tryck i däcket, när man ska pressa in vulktråden.

Men för några futtiga hundringar, så känns det iallafall inte lika naket att åka omkring, helt utan reservhjul...
Å andra sidan är det väl inga moderna bilar idag som tillverkas och förses med reservhjul längre?
Vi, som tillhör den åldrande generationen, minns väl Gunnar Strängs doktrin och kör nog helst med både hängslen och livvrem.
Nu har jag också kompletterat min lilla väska med både en liten syl och dito avbitartång, nu känner jag mig trygg. :wink:

IMG_8171.jpeg
 
Senast ändrad:

Thomas Werner

HBK Medlem
Inlägg
231
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30264
Medlemskap
2024
Senaste gången jag drabbats (med Volvon) så var det pyspunka, det tog nästan 12 timmar för luften att försvinna. For ner på den lokala däckfirman som fick ta av hjulet och använda såpsprej för att kunna lokalisera hålet. Hade nog varit svårt med hjulet kvar på bilen. Men, visst, jag har också råkat ut för skruvar som farit rätt in i däcket, och då är det lite lättare att lokalisera. Med hjulet kvar på bilen så går det väl hyfsat med framhjulen, men bak... Jag har en Adria Matrix med förhållandevis liten öppning i karossen för hjulet, såpass att jag varit irriterad när jag ville spola rent runt och bakom bakhjulen.
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.610
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Vi åker alltid med reservdäck. De senaste tio åren har vi haft två däck som exploderat. Fullt lass o full fart. Som flera noterat så kan det bli svårt att få fram ett CP däck i rätt dimension, en kväll, på landsbygden. Dessutom ”jo, men det är listpris…”.

Assistansbilen funkar utmärkt och vi åker vidare som tänkt.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.586
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Kan du lägga in en bra länk från youtube på hur man gör på rätt sätt...
Skall kolla runt lite om det finns någon som följer alla instruktioner :msn_thumbup:....... Men som många gånger tidigare sagt, man öppnar paketet och börjar med att kasta det irriterande pappret med instruktioner... (om det finns något) sedan sätter man igång ;).

M.v.h. JANKRO.

Jag letade runt på YouTube och lyckades inte hitta just den lilla kvartsvarvsvridningen som fanns/finns beskriven i instruktioner och som jag även hittat på film för några år sedan. Många av satserna verkar komma utan instruktioner om man tittar runt. Men jag hittade ett par på andra språk med vridningen........ men varför gå över bron efter vatten, för det står helt klart om vridningen även i Biltemas instruktioner till montering av tätningen #4.
Däcksreparation.JPG

Dessutom, salutionen smörjer ju även när man skall in med tätningen i hålet som kan bjuda motstånd.

Så.....
Håll koll på vinkeln på hålet/skadan i däcket och använd "raspen" för att verkligen öppna upp hålet för tätningen.
Smörj gärna in raspen de sista dragen med salution så lite kommer ner i hålet.
Smörj på tätningen salution både för smörjning och extra tätning samt fäste i hålet.
Tryck ner rätt långt så ett par stumpar av tätningen är kvar ute.
Vrid ett kvarts varv och dra som det står och dra/vicka lite försiktigt ut nålen tills den öppnar och släpper greppet om tätningen, och p.g.av vridningen så kilar tätningen in sig mellan de två som redan sitter ner i hålet......... Ja det blir då som att fyra strängar trängs i hålet så att säga, även om de inte följer med ut igen. Om man bara drar upp utan vridning så försöker ju tätningsremmen komma upp på samma två ställen som den trycktes ner och verktyget släpper och det blir en klutt inne i däcket i stället för en liten dubbelrosett/öglor på insidan.

Ha faktiskt helst luft i däcket vid operation för att hålla ut däcket när man trycker in tätningen och behåll raspen i hålet för tätning tills verktyget är klart och remmen insmord med salution.
För att förbereda för ev. nästa operation så köp en extra sats med laglappar för cyklar för att få en extra tub med salution efter ni har öppnat tuben som följer med för den kan ha torkat ihop till nästa gång den behövs.

Ingen exakt vetenskap, men gör man det rejält så har det hållit tills man har slitit ut däcken faktiskt, eller får tillfälle att låta en däcksfirma sätta dit en plugg inifrån med en hatt på om man inte litar på lagningen.

M.v.h. JANKRO.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.586
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Å tack.
Där ser man vad allmänt svenskt uttal eller östgötska ? och värdelös stavningshjälp som troligen ev. har uppfattat det som engelsk hälsningsfras (salutation) kan ställa till med :msn_wall:. Hade varit bättre att skriva som Biltema "LIM" (också östgöte från början) men det kan ju också missuppfattas när det handlar om att limma gummi.
Jag får skylla på att jag kör med dialektalt uttal från Östergötland, det får duga.


:msn_tongue: M. mycket v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Kanske dags att införskaffa ett reparationskit, har klarat hb:n, men på Volvon får jag regelbundet punkteringar när jag kör på grusvägarna till sommarstugan, framför allt när de lagt på grövre fyllnad. Grannen där uppe har tidigare haft skogsmaskinfirma så han kör alltid med reparationskit i bilarna. Problemet blir väl att man måste av med hjulet för att kunna laga på plats så då krävs också en mutterdragare... ständigt nya inköp...
Det borde väl fungera med originalverktygen också? Eller levererar Volvo inte med sådana längre? ;)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jo, men jag tänkte närmast på husbilen. Vi åker mycket i Norrland och där är det långt mellan däcksverkstäderna ibland.

Ok, men då skulle jag hellre skaffa ett sådant här med lämplig hylsa, kräver ingen laddning och klarar även att dra loss de mest hårddragna hjulbultar, vilket batteridrivna mutterdragare ofta har problem med.

 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
510
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Var förra sommaren med om att ett däck fick slitbaneseparation på E4an på väg till en examen i Linköping......Började med att det blev vibrationer som kunde härledas till höger bak....Stannade och kontrollerade däcken och hade också frun att köra sakta fram men inget syntes så vi fortsatte. Men vibrationerna var kvar så vi stannade igen och jag hissade upp det misstänkta hjulet något. Det visade sig då att det var orunt med en bula på ett ställe. Som väl var hängde reservhjulet under bilen men hade bara kollat luften utan att ta ner det tidigare och inget stod i instruktionsboken om detta. Men hittade ett vevformat verktyg ihop med domkraft och hjulnycklar och efter lite letande fanns en rund plugg i golvet. När denna togs bort kunde man med hjälp av veven sänka ner det stora tynga hjulet med en liten vinsch! Mycket smart konstruktion! Tack vare detta kom vi i tid till Linköping då själva bytet gick snabbt. Men vad jag vill säga är att kolla gärna hur reservhjulet är monterat och ta gärna loss det och smörj bultar m.m. emellanåt!
Vad gäller hjulet så erkände en viss kvinna att hon varit mot en kant tidigare med det hjulet....Men bulan uppstod inte direkt.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Jag letade runt på YouTube och lyckades inte hitta just den lilla kvartsvarvsvridningen som fanns/finns beskriven i instruktioner och som jag även hittat på film för några år sedan. Många av satserna verkar komma utan instruktioner om man tittar runt. Men jag hittade ett par på andra språk med vridningen........ men varför gå över bron efter vatten, för det står helt klart om vridningen även i Biltemas instruktioner till montering av tätningen #4.
Visa bilaga 232432

Dessutom, salutionen smörjer ju även när man skall in med tätningen i hålet som kan bjuda motstånd.

Så.....
Håll koll på vinkeln på hålet/skadan i däcket och använd "raspen" för att verkligen öppna upp hålet för tätningen.
Smörj gärna in raspen de sista dragen med salution så lite kommer ner i hålet.
Smörj på tätningen salution både för smörjning och extra tätning samt fäste i hålet.
Tryck ner rätt långt så ett par stumpar av tätningen är kvar ute.
Vrid ett kvarts varv och dra som det står och dra/vicka lite försiktigt ut nålen tills den öppnar och släpper greppet om tätningen, och p.g.av vridningen så kilar tätningen in sig mellan de två som redan sitter ner i hålet......... Ja det blir då som att fyra strängar trängs i hålet så att säga, även om de inte följer med ut igen. Om man bara drar upp utan vridning så försöker ju tätningsremmen komma upp på samma två ställen som den trycktes ner och verktyget släpper och det blir en klutt inne i däcket i stället för en liten dubbelrosett/öglor på insidan.

Ha faktiskt helst luft i däcket vid operation för att hålla ut däcket när man trycker in tätningen och behåll raspen i hålet för tätning tills verktyget är klart och remmen insmord med salution.
För att förbereda för ev. nästa operation så köp en extra sats med laglappar för cyklar för att få en extra tub med salution efter ni har öppnat tuben som följer med för den kan ha torkat ihop till nästa gång den behövs.

Ingen exakt vetenskap, men gör man det rejält så har det hållit tills man har slitit ut däcken faktiskt, eller får tillfälle att låta en däcksfirma sätta dit en plugg inifrån med en hatt på om man inte litar på lagningen.

M.v.h. JANKRO.
JANKRO. Min guru. Du är tydligt som alltid. Tack för bra instruktion.
Var förra sommaren med om att ett däck fick slitbaneseparation på E4an på väg till en examen i Linköping......Började med att det blev vibrationer som kunde härledas till höger bak....Stannade och kontrollerade däcken och hade också frun att köra sakta fram men inget syntes så vi fortsatte. Men vibrationerna var kvar så vi stannade igen och jag hissade upp det misstänkta hjulet något. Det visade sig då att det var orunt med en bula på ett ställe. Som väl var hängde reservhjulet under bilen men hade bara kollat luften utan att ta ner det tidigare och inget stod i instruktionsboken om detta. Men hittade ett vevformat verktyg ihop med domkraft och hjulnycklar och efter lite letande fanns en rund plugg i golvet. När denna togs bort kunde man med hjälp av veven sänka ner det stora tynga hjulet med en liten vinsch! Mycket smart konstruktion! Tack vare detta kom vi i tid till Linköping då själva bytet gick snabbt. Men vad jag vill säga är att kolla gärna hur reservhjulet är monterat och ta gärna loss det och smörj bultar m.m. emellanåt!
Vad gäller hjulet så erkände en viss kvinna att hon varit mot en kant tidigare med det hjulet....Men bulan uppstod inte direkt.
Hmmmm jag tror inte på dig...:twitcy: Skylla sådär på frugan....

Tror det var du som kört sönder däcket ;)
 
Toppen